PC naar versterker, welke opties

Pagina: 1
Acties:

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:03
Hoi allen,

Laatste tijd kom ik hier weer vaak.
Wat mij betreft altijd een goede info bron :)

Een vraag:
Graag wil ik mijn versterker op een zo'n kwalitatief hoog mogelijke manier aansluiten op m'n pc.
Nu ben ik me gaan verdiepen in de opties die ik heb, want nu heb ik tulp -> jack in een niet héél goede geluidskaart. Wat beter moet worden.

Versterker: Pioneer a-a6-j
Speakers: Dali 104 (worden ws toch KEF IQ5 of monitor audio bronze 5)

Het probleem zit 'm in de versterker denk ik. Volgens mij heb ik alleen tulp opties. Nu zit ik me af te vragen of het niet mogelijk is om het geluid op te krikken met een geluidskaart met tulp aansluitingen (zijn die er uberhaupt? Kan ze zo niet vinden).

Optische aansluitingen is the way to go, maar dat ondersteunt mijn versterker niet volgens mij. LINK

Alle hulp is welkom!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als analoge geluidskaart kun je 's kijken naar een Club3D Theatron Agrippa. Die schijnen hoogwaardig analoog geluid te geven, wat sowieso scheelt als je ook daadwerkelijk analoog aansluit :)

• Lynx
overwoog die agrippa sowieso al. Ben fan van club3d :)

Alleen zijn wederom de aansluitingen onduidelijk voor me.
Hoe krijg ik die kaart naar de tulp aansluitingen van m'n versterker.
Weer met een tulp -> single jack?

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

[TLT]Lynx schreef op maandag 14 juli 2008 @ 12:29:
overwoog die agrippa sowieso al. Ben fan van club3d :)

Alleen zijn wederom de aansluitingen onduidelijk voor me.
Hoe krijg ik die kaart naar de tulp aansluitingen van m'n versterker.
Weer met een tulp -> single jack?
Yep, van 2x RCA naar mini-jack.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-02 01:12

mace

Sapere Aude

Met zo'n soort kabeltje:

Afbeeldingslocatie: http://www.kabeltje.com/images/CABLE-458.JPG

Dit is dropveterkwaliteit, maar het idee is hetzelfde.

• Lynx
klut

thanks voor de snelle reacties

op lange termijn maar een andere amp kopen dussssssss

[ Voor 41% gewijzigd door Lynx op 14-07-2008 12:36 ]

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Is spdif misschien een optie?
Zo heb ik mijn htpc op mijn versterker aangesloten.
Het werkt toch best goed.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Pepperana schreef op maandag 14 juli 2008 @ 12:37:
Is spdif misschien een optie?
Zo heb ik mijn htpc op mijn versterker aangesloten.
Het werkt toch best goed.
"Optische aansluitingen is the way to go, maar dat ondersteunt mijn versterker niet volgens mij."

Afbeeldingslocatie: http://www.stereodrom.com/public/catalogo_newstereodrom/307.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Exorcist op 14-07-2008 12:42 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-02 01:12

mace

Sapere Aude

Ik heb ff de specs bekeken van die versterker, en het is inderdaad gewoon een analoge stereoversterker. Geen SPDIF dus.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Is lezen misschien een optie? :P
De TS geeft duidelijk aan dat hij alleen geen digitale ingangen op z'n versterker heeft zitten.

/heel traag.

@TS:
Voor nu een wat betere geluidskaart aanschaffen met tulp kan je doen. Of dat voor jouw situatie zin heeft vraag ik me af, gezien de prijzen.
Je kan ook kiezen voor een wat betere geluidskaart met minijack, kan ook goed/prima werken.
Qua geluid maakt het type aansluiting (tulp / minijack) niets uit. Wat wel uitmaakt is de mechanische staat van de aansluitingen en de techniek op de geluidskaart zelf. Minijack staat erom bekent dat het al snel gaat oxideren en daardoor mindergoed of geen contact maakt. De stekker er een paar keer in en uit 'raggen' lost zoiets vaak op.
Met tulp heb je dit probleem veel minder, maar geluidskaarten met tulp aansluitingen zijn vaak al veel duurder dan modellen zonder tulp.
Nu zijn die duurdere geluidskaarten waarschijnlijk wel beter in elkaar gestoken waardoor ze beter kunnen klinken. Maar gezien de rest van je apparatuur kan je beter een fatsoenlijke middle of the road komen met minijack voor <€100,- en die gewoon aansluiten met een minjack -> tulp kabeltje aan je versterker.
De kans dat je zelf hoort dat je een dure geluidskaart hebt gekocht, is klein. De kans dat een goedkopere geluidskaart in jouw oren net zo goed klinkt, is veel groter.

Alles kan stuk.

• Lynx
Net maar even in een wanhoopspoging vergulde tulp -> jack kabeltje gehaald.
Scheelt al behoorlijk vergeleken met de brakke verloop kabel die ik eerst had.

Allemaal bedankt voor de antwoorden. zag overigens een nette marantz SR5500 voor 250€. Misschien moet ik die pioneer maar dumpen en de Dali's nog maar niet vervangen.

Verwijderd

Mooie stereo versterker heb je aangeschaft. Je moet gewoon een externe geluidskwaart aanschaffen voor de beste geluidskwaliteit en de minste storingen van buitenaf. Intern zijn er overens ook zat leuke dingen te koop, en zolang je genoeg slot afstand van je vga's hebt is er ook weinig storingskans (zelf heb ik de Onkyo 200-pci).

Wat je ook kan doen is een goede DAC aanschaffen en daar niet alleen je pc, maar ook je cd/dvd-speler op aansluiten zodat je een dubbele verbetering hebt (denk dan wel aan minimaal 300-500 euro)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-02 07:48

mr.paaJ

generatie cmd+z

de ESI Juli@ schijnt een hele goede kaart te zijn, met twee keer tulp-uitgang. Of zoek iets externs, zoals een E-MU 0404 USB, werkt ook als een tierelier (bij deze heb je wel een 2 x 1/4" jack->tulp verloopstuk/kabel nodig).
Die versterker is een heel leuk ding, denk niet dat een reciever met spdif een beter resultaat gaat geven als je een beetje in dezelfde prijsklasse blijft. Ook omdat je dan over het algemeen gelijk aan surroundreceivers vast zit, die dus meer kanalen moeten aansturen voor hetzelfde geld.

beide kaarten zouden rond de 150-200 euro moeten zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door mr.paaJ op 14-07-2008 16:03 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-02 18:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

Of een M-audio transit. Welliswaar ook niet heel goedkoop (circa 100€) maar wel extern en heeft behalve analoog via minijack ook SPDIF optisch uit. Die kun je dus eventueel ook met een volgende versterker gebruiken die wel spdif heeft.

Voor het geval dat het jouw ding is, deze geluidkaart is redelijk eenvoudig te tweaken, redwine audio gebruikt hem ook geloof ik en dan worden het hele dure kastjes. De DAC's zijn van uitstekende kwaliteit. Er zijn wat gebruikers die de print in een ander kastje bouwen met degelijke aansluitingen en separate voeding.

Bedenk wel dat je met alleen een geluidskaart niet bent. Om de kmixer van windows te omzeilen moet je geluidskaart ASIO drivers kunnen gebruiken/hebben (m-audio heeft dat maar er zijn er meer). Het programma die je gebruikt als bron moet daar ook mee om kunnen gaan. Foobar heeft dat in ieder geval, van de rest weet ik het eigenlijk niet. In foobar zou je ook gebruik kunnen maken van de upsampling naar 24 bits 96Khz, als je tenminset nog aan de secret rabbit upsampler plug-in kunt komen. Dit schijnt wederom een geluidverbetering te geven maar ik kon dat helaas niet uitproberen omdat mijn ouwe laptop dat niet trok. Het gebruik van de Transit, Asio drivers enn Foobar was duidelijk hoorbaar ten opzichte van gewoon WMP. Je kunt zo een heel goed geluid (vergelijkbaar met een goede cd speler) uit je computer krijgen maar het is niet heel eenvoudig.

Ergens in het HT forum loopt nog een oud draadje over het instellen van foobar want dat is best wel even puzzelen

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Toch even een opmerking maken (niet specifiek op de 2 posts hierboven gedoeld):
Ik zie hier en daar (ook op andere forums) steeds terug komen: "koop een externe geluidskaart want die zijn beter" of iets wat lijkt op deze strekking.
Een n00b op dit gebied gaat bij zo'n zin bij voorbaat denken dat alle externe geluidskaarten perfect zijn, en alle interne geluidskaarten maar brak zijn.
Niets is minder waar. Extern en intern zijn de beste kaarten ter wereld te krijgen.
Extern zou wel minder snel last hebben van inteferentie van andere hardware in de computer.
Ook dat is gedeeltelijk een fabeltje - ook gedeeltelijk waar -maar- een goede interne geluidskaart heeft daar sowiso geen last van.

/dat moest me even van het hart.

En ohja, een verguld kabeltje gaat je op niet vergulde aansluitingen alleen maar grotere problemen opleveren... Het kan dan nu goed werken... Wacht maar tot de natuur z'n werk heeft gedaan. :+

Alles kan stuk.

• Lynx
Indoubt schreef op maandag 14 juli 2008 @ 16:54:
Of een M-audio transit. Welliswaar ook niet heel goedkoop (circa 100€) maar wel extern en heeft behalve analoog via minijack ook SPDIF optisch uit. Die kun je dus eventueel ook met een volgende versterker gebruiken die wel spdif heeft.
...................................
Echt héél erg bedankt voor de input, maar ongeveer vanaf de puntjes was je me kwijt :+ . Veels te technisch voor me, meer een econoom :)
En ohja, een verguld kabeltje gaat je op niet vergulde aansluitingen alleen maar grotere problemen opleveren... Het kan dan nu goed werken... Wacht maar tot de natuur z'n werk heeft gedaan. :+
Contacten op versterker zijn ook verguld (tenzij ik blind ben) en de geluidskaart zal aangepast worden. Waarschijnlijk toch analoog. want zoals ook door anderen bevestigd, het is een hele nette versterker met fijn geluid (in direct stand) die ik liever nog niet wegdoe.

Thanks voor de hulp weer allen!

[ Voor 30% gewijzigd door Lynx op 14-07-2008 19:44 ]

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 22:59
Je zou ook de iets duurdere versie van je versterker kunnen nemen (de Pioneer A-A9-J) Deze heeft een DAC aan boord met USB-aansluiting. Dus dan sluit je de versterker zonder tussenkomst van een geluidskaart op je PC aan. Maar dan zou je je huidige moeten verkopen en nog ongeveer 400 euro bijbetalen, dat is misschien een beetje veel.

• rlKoekie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 10:58
ik heb zelf de Theatron DTS in mn pc, de voorloper van de agrippa. hij zowel analoog als digitaal/optisch is het een prima kaartje.
in jou geval zou ik gewoon een agrippa erin gooien en later overstappen op versterker met optische poort (als je je spaarpot wil openbreken zegmaar)

• Lynx
Wat ik nog overweeg is om die eerder genoemde marantz SR5500 te kopen. als ik deze inruil moet ik wel richting de 250€ komen om die marantz te halen. maar ik betwijfel of het slim is om deze (+/- 6 maanden oude versterker) in te ruilen voor een tweede hands.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 18:34
[TLT]Lynx schreef op maandag 14 juli 2008 @ 21:23:
Wat ik nog overweeg is om die eerder genoemde marantz SR5500 te kopen. als ik deze inruil moet ik wel richting de 250€ komen om die marantz te halen. maar ik betwijfel of het slim is om deze (+/- 6 maanden oude versterker) in te ruilen voor een tweede hands.
waarom zou je die marantz willen? toch niet alleen vanwege de optical input? een stereoversterker geeft vaak een beter geluid dan een surround receiver... en zo slecht is een analoge input echt niet... en tulpstekkers maken het geluid niet beter dan minijack, het zijn gewoon de filters die er tussen zitten.
verder een veel gehoord misverstand dat optical superieur is aan coaxial digitale input. optical heeft een smallere bandbreedte dan coaxial, dus coaxial is wat dat betreft superieur aan optical. optical heeft tevens 2 convertors van electrisch signaal naar optisch en weer terug, dus 2 convertors meer ipv het electrische signaal doorsturen. en iedere conversie levert kwaliteitsverlies op. ideaal is dus een digitaal signaal 1x omzetten door een goede convertor. de beste is vaak een losse DAC waar je je cd loopwerk en andere digitale bronnen op kan aansluiten

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-02 03:17
Ik denk dat optisch of coaxiaal niet veel uitmaakt. Het omzetten van een 010101100 in licht naar electrisch hoeft niet zo lastig te zijn. Zolang de pulsen maar ruim boven de drempelwaarde uitkomen is er geen kwaliteitsverlies, ook al zet je het 100x om. Dat elke omzetting verlies oplevert is meer het geval bij analoog.
Intern zou optisch beter kunnen zijn, aangezien een lichtsignaal niet gestoord wordt door de straling en statische elektriciteit in een pc-kast. Extern (zoals jij wilt aansluiten) maakt het niks uit.
Een externe DAC zal inderdaad de beste oplossing zijn, maar misschien ook de duurste.
Een enigzins afgeschermde interne geluidskaart van M-Audio bijvoorbeeld, of die Onkyo die je wel eens ziet langskomen, is dan een voordeligere keus die in 90% van de gevallen wel zal voldoen IMO.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

er zijn hier al een paar topic over geluidskaarten met tulp uit / een goede kwaliteit. gebruik even de search. Ik ben zelf op een m - audio audiophile 24/96 uitgekomen icm met mijn marantz pm80 mk2 geeft dat een perfect resultaat

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-02 18:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

[TLT]Lynx schreef op maandag 14 juli 2008 @ 19:41:
[...]

Echt héél erg bedankt voor de input, maar ongeveer vanaf de puntjes was je me kwijt :+ . Veels te technisch voor me, meer een econoom :)
Vergeet dat stukje over tweaken dan maar. Bedenk dat als je goed geluid wilt uit je PC (en dan bedoel ik goed zoals uit een redelijke/goede CD speler je dat niet gaat verkrijgen als je gebruik maat van standaard windows media player.

Je moet een geluidkaart hebben waarvan de bijgeleverde drivers in staat zijn de windows volumeregeling (o.a kmixer) te omzeilen en over te nemen. Veel goede geluidskaarten kunnen dit overigens. De geluidskaart moet ook de originele samplingfrequenties in tact laten en niet upsamplen naar 48khz als je origineel 44 khz is. bijna alle goede geluidskaarten voldoen aan dit criteria. verder is windows media player niet zo best. Ikzelf gebruik foobar maar er zijn zeker ook andere, als ik me niet vergis kan winamp ook.

Ik heb toevallig een M-audio maar er zijn ook zat andere kaarten die voldoen. Het licht ook een beetje aan je PC, als je een matige voeding hebt is extern vaak beter, heb je een hele goede dan kun je waarschijnlijk net zo goed intern nemen.

Een hele redelijke kaart zou je voor rond de 100 kunnen vinden. Let wel op dat het een kaart is die op muziek gericht is, er zijn ook kaarten die echt heel goed zijn in gaming experience en wat minder gericht op muziek.

Van de kaarten die je zoekt zullen maar enkele in de pricewatch staan en ze zijn vaak ook niet op elke hoek van de straat te koop
Pagina: 1