Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Bulkmailing] Dreigende gevaren i.c.m. eigen mailserver?

Pagina: 1
Acties:

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-11 13:47
Vanuit onze organisatie willen wij naar al onze klanten digitale nota's gaan versturen. We zitten momenteel in de twijfel of we dit zelf willen gaan versturen, of dat we dit uitbesteden.
Op zich willen we de mail zelf gaan versturen, maar we zijn wat onzeker over het risico dat we hiermee lopen. We willen bijvoorbeeld niet op een blacklist terecht komen als 20 klanten na een bulkmail ons als spammer aangeven. :)

Gepland is om per kwartaal 60.000 mail te versturen. Dit is een klein deel van ons klantenbestand
We maken geen gebruik van een externe smarthost. We sturen de mail dus zelf. Dit is overigens noodzaak, want we mogen van onze provider geen bulkmail versturen via hun relay server.

Voor zover zie ik geen reden de bulkmailing uit te besteden aan een extern bedrijf.
Echter: misschien dat ik iets over het hoofd zie waardoor we onszelf in de vingers snijden als we zelf 60.000 mails gaan versturen. Heeft iemand tips of opmerkingen?

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:04
Als het alleen nota's zijn zou het toch niet zo'n probleem moeten zijn?
Wij sturen dagelijks rond de 2000 duizen mails weg naar mensen die zich aanmelden voor deze lijst. Heb er nog nooit problemen mee gehad.
Als je zorgt dat verder je mailserver gewoon goed in orde is dus geen open relay, rDNS en ga zo maar door.

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 19:40
Bij mij op het werk hebben we 2 mailservers staan. Hiervan verstuurd één alle bulkmails en de andere server de gewone mails. Dit omdat voorheen een keer onze enige mailserver op een van de spamlijsten was gekomen door het versturen van de bulkmails. Sinds we dit over 2 servers verdeeld hebben, hebben we nergens last van gehad.

• Cis
DamadmOO schreef op maandag 14 juli 2008 @ 10:29:
Bij mij op het werk hebben we 2 mailservers staan. Hiervan verstuurd één alle bulkmails en de andere server de gewone mails. Dit omdat voorheen een keer onze enige mailserver op een van de spamlijsten was gekomen door het versturen van de bulkmails. Sinds we dit over 2 servers verdeeld hebben, hebben we nergens last van gehad.
Heb je nog kunnen achterhalen waarom jullie in een spamlijst terecht waren gekomen (SpamCop neem ik aan?) ? Dat is nl. een beetje mijn angst. Al hoewel de beveiliging bij ons wel goed zit en ik eigenlijk niet inzie welke "kenmerken" van spam wij meesturen met de mail.

MADG0BLIN: bedankt voor je antwoord :)

Mochten anderen nog ervaringen hebben, dan hoor ik die graag. Al is het alleen maar voor de search van GoT :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cis op 16-07-2008 20:55 ]

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:01
Op het moment dat je echt zeker zou willen zijn, lijkt het inderdaad verstandig om hier een aparte mailserver voor te gebruiken.
Spamcop (en andere RBL's) kom je namelijk relatief eenvoudig op te staan, en dan duurt het toch een tijdje voor je er weer af bent.
Dus als je echt zeker wilt zijn, gewoon een externe machine hiervoor neerzetten, en deze gebruiken.
Dan loopt de mail van de rest van de organisatie geen gevaar als er problemen mochten optreden.
Ik kan me namelijk best wel voorstellen dat het als organisatie belangrijk is ervan uit te kunnen gaan dat e-mail ook serieus aankomt...

Daarnaast is het inderdaad zoals MADG0BLIN zegt... Op zich is het gevaar niet zo heel erg groot. Maar op het moment dat je 20k mails per maand gaat versturen, wil je toch ook zeker zijn dat dit aankomt, en verdere operaties niet in de weg lopen.
Misschien zou het een idee zijn om bijvoorbeeld een klein VPS af te nemen en te laten inrichten of iets dergelijks. Een goedkope oplossing, even goed dichttimmeren zodat alleen mail vanaf jullie ip's verwerkt kan worden (waarschijnlijk dankzij DSL leverancier ook even op ander poortje draaien), en je bent zo in staat om het allemaal te regelen.

sebsoft.nl

• Cis
Op dit moment zijn we begonnen met mailingen. We hebben er, eigenwijs genoeg, voor gekozen om (nog) geen extra server op te zetten. Zowel de mailingen als het reguliere emailverkeer laten we via dezelfde server (+IP) lopen.
Tot nu toe 30.000 verstuurd in 14 dagen, en het gaat nog steeds goed.

Checken op blacklists doen we via www.mxtoolbox.com
Die checkt op 125 blacklist-sites...

Pagina: 1