Toshiba sattelite pro overleden; start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

• BakkieDoen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-08-2022
Na een hele tijd van alleen maar lurken is toch het moment daar om te posten.

Ik ben zo stom geweest om via een domino-effect een kleine hoeveelheid thee over mijn laptop te gieten. De laptop sloeg direct af.en probeerde zelf weer op te starten wat niet lukte. Voeding is er vervolgens direct afgehaald maar ik ben op dat moment vergeten de accu te verwijderen. De accu was eigenlijk al overleden waardoor ik de laptop alleen op netvoeding kon draaien.

Na het overgieten met thee is de latop omgedraaid en heeft een nacht op zijn kop op een handdoek gelegen. De volgende ochtend is de accu pas verwijderd nadat twee lampjes aan de onderzijde (syteem-aan en voeding aangesloten/acculeeg) bleven branden. Vervolgens heeft de laptop steunend op twee blokjes twee dagen vrij, op z'n kop, gehangen.

Gisteravond heb ik geprobeerd het systeem op te starten. Helaas is dat mislukt. Op het branden van de eerder genoemde lampjes, doet het systeem niets. Ik ben toen aan het schroeven gegaan omdat op de hdd foto's staan die ik echt heel graag wil bewaren en de ijdele hoop dat het systeem het toch weer gaat doen.

Nergens ben ik nog water tegen gekomen. Wel zat onder de aansluitstrip van het toetsenbord een naar mijn idee gecorredeerd contactje en wat uitslag op een schroefje. Op het moederbord zag ik ter hoogte waar de thee was gekomen enige corrosie zitten tussen weerstandjes(?). Maar in mijn beleving kan de thee niet direct daar komen omdat het toetsenbord in een semi bescherming ligt. Dat het systeem het niet meer doet door de thee kan ik mij voorstellen omdat de laptop is omgedraaid waardoor de thee door het diskette station naar buiten kwam kan ik mij voorstellen, maar niet dat die gecorrodeerde puntjes door de thee komen. Wellicht was de thee wel de spreekwoordelijke en nu de letterlijke druppel.

Mijn vraag is hoe ik eventueel het moederbord met een open laptop kan testen en hoe ik verder de onderdelen er af kan halen want dat lijkt ook een heimelijke onderneming.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Als het je vooral om de foto's (en andere data) te doen is zou je natuurlijk de harddisk uit de laptop kunnen halen en op een normale pc aansluiten. Bij een 2,5" pata harddisk zul je dan wel een verloopstukje nodig hebben naar 3,5" pata, maar als de harddisk in je notebook een sata-schijf is kun je gewoon de standaard sata-stroom en voedingskabels gebruiken. Een andere mogelijkheid is om ide naar usb converter te zoeken en die te gebruiken. Wat de rest betreft durf ik zo ook niet te zeggen hoe/wat te doen.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• BakkieDoen
Het liefst wil ik natuurlijk dat de laptop het weer gaat doen ook al is die al wat antiek. Ik was nog vergeten te melden dat het om een Celeron 600mhz, 128mb systeem gaat. Meer kan ik op dit moment niet oprakelen. En foto's maken kan nu ook niet, het systeem is niet in de buurt.
Het blijkt heel lastig om zonder 'te slopen' alles los te halen.

Ik heb zowel op tweakers als google gezocht naar foto's van doorgebrande moederborden maar ik kon geen foto's vinden van subtieldoorgebrande, alleen het 'echte' werk. Deze zouden toch ergens te vinden moeten zijn.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik denk dat je laptop verloren is, en er kortsluiting is opgetreden omdat de laptop na het uitvallen weer wilde opstarten. Daar kun je vrij weinig tegen doen...

Om je data te redden is FlipFluitketel z'n post een handige.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-05 16:41
Tien tegen een dat de laptop finaal overleden is, ook al zie je geen water meer. Kortsluiting kost niet veel tijd (microseconden), en kan een moederbord van een laptop gemakkelijk onherstelbaar beschadigen.

"Subtiel doorgebrande" laptops zie je niet op foto's, omdat er vaak helemaal niks te zien is. Kortsluiting waardoor electronica gesneuveld is, zorgt heel vaak voor onzichtbare schade.

Conclusie: jammer maar helaas. Data redden, en dan een nieuwe laptop halen.

• BakkieDoen
Ik besef steeds meer dat ik er weer een hobby bij heb want het wordt vast een leuk projectje om met de rest nog wat te doen.
Ik ga proberen de hdd er uit te halen zonder iets verder kapot te maken ondanks dat het al kapot is. En dan kijken wat voor hdd het is en aan de hand van de post van FlipFluitketel de hdd aansluiten.

Hoe groot is de kans dat ook de hdd verloren is?

Dank voor jullie snelle reacties.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

De hdd zou je er heel makkelijk uit moeten kunnen halen, deze hoor je er uit te kunnen halen zonder de laptop half uitelkaar te hoeven slopen. Meestal zit deze onder een eigen klepje, of met pech onder het toetsenbord, maar die had je er toch al af geloof ik?

Je hebt in ieder geval geen SATA hardeschijf, dus je zal even naar de winkel moeten voor een verloopje, (of een externe 2,5" behuizing, dan kan je die gewoon via USB aan een andere pc hangen, heb je ook meteen een externe schijf erbij).

De kans dat je schijf kapot is lijkt me niet zo heel groot, maar dat blijft toch even afwachten tot je hem weer ergens op aan hebt gesloten.
Succes!

Kater? Eerst water, de rest komt later

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-05 16:41
De kans dat de hdd verloren is gegaan? Tsja, weinig van te zeggen. Je schrijft dat de thee via het diskette station weer naar buiten kwam? Terwijl er nog spanning op de laptop stond (er brandden lampjes)? Dan kan er werkelijk overal in je laptop kortsluiting zijn geweest, inclusief in/bij de harddisk.

Hier is geen zinnig woord van te zeggen. Gewoon proberen en je weet het. Koop een externe (USB) behuizing voor 2.5" disks, dan ben je er voor ~10 euro achter.

• BakkieDoen
@Haan: De casing van de hdd zit aan het moederbord vast. Ik heb het idee dat ik het hele moederbord los moet schroeven. Dit staat voor vanavond op het programma.

@BartS12 en Haan: vanwaar de conclusie 'in iedergeval geen SATA'? Ik verwacht het zelf ook niet vanwege de leeftijd van het apparaat. De harddisk gaat in een 3.25" zeker rammelen? Daar heb ik nog een externe ide casing van liggen.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Die hdd casing kan je er dan ongetwijfeld in z'n geheel uitschroeven. Anders moet je even op internet zoeken of er iets van een service manual te vinden is als je toch het hele ding wilt demonteren, dan is de kans dat je hem ook weer inelkaar krijgt (zonder dat je op het eind een paar schroefjes over hebt ;) ) wat groter.

Aangezien je een Celeron 600MHz hebt, is het uitgesloten dat je een SATA schijf hebt, deze interface bestond toen nog helemaal niet ;) Eigenlijk pas de laatste twee jaar zitten die schijfjes in laptops en nog steeds niet altijd.

Helaas is een 3,5" aansluiting anders dan een 2,5", dus je zal echt iets moeten kopen daarvoor.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

FlipFluitketel

Frontpage Admin
BakkieDoen schreef op maandag 14 juli 2008 @ 10:33:
@Haan: De casing van de hdd zit aan het moederbord vast. Ik heb het idee dat ik het hele moederbord los moet schroeven. Dit staat voor vanavond op het programma.

@BartS12 en Haan: vanwaar de conclusie 'in iedergeval geen SATA'? Ik verwacht het zelf ook niet vanwege de leeftijd van het apparaat. De harddisk gaat in een 3.25" zeker rammelen? Daar heb ik nog een externe ide casing van liggen.
Het is inderdaad geen sata vanwege de ouderdom van het apparaat. De harddisk past ook niet direct op een 3,25" aansluiting, de 2,5" harddisks hebben een kleinere aansluiting en daarom heb je dus dat verloopstukje nodig.

Even kijken of ik een service manual kan vinden van je notebook om te zien waar de hd zit.
Aangezien je geen specifiek type erbij hebt staan is dat zoeken ook best lastig. :P
Maar in de meeste gevallen moet je gewoon aan de voorzijde/zijkant/onderkant een paar schroefjes losmaken en dan kun je de harddisk er zo uit schuiven/trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door FlipFluitketel op 14-07-2008 10:47 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• BakkieDoen
@ Haan: Dank voor het extra zetje in de rug om zo op stap te gaan tijdens de lunch voor een nieuwe casing! Kom ik ook nog buiten vandaag.

@FlipFluitketel: Ik heb het typenr niet bij de hand of in mijn hoofd opgeslagen. Die post ik vanavond. Ik kon op het apparaat zelf geen mogelijkheid vinden om bij de hdd te komen. Daardoor wist ik ook niet waar deze exact zat. Na open schroeven blijkt deze links voor te zitten.

Ik ben nu al, zelfs zonder dat ik het exacte type wist een hoop op weg geholpen, mijn dank daar voor. Vanvavond kan ik rustig verder knutselen en hoop ik ten minste goed nieuws te posten omtrent het leeg halen van de harddisk. Hopelijk lukt het me om ook mijn e-mail archief te redden, maar dat is bij zaak.

• BakkieDoen
De hdd casing is 'in huis'. De lokale computer boer (onderdeel van een klein landelijk netwerk) had het gelukkig liggen.

Verwijderd

Even een tip: voor het toetsenbord zit een afdekstrip, deze kan er makkelijk uit, daar zitten dan schroeven onder die je los kunt draaien om je toetsenbord te verwijderen. Als het goed is kun je dan het schroefje uitdraaien waarmee de hdd bracket vast zit.

Er zit ook nog een afdek kapje aan de linkerkant wat volgens mij met 2 schroefjes vast zit vanaf de onderkant...

• BakkieDoen
Een update:
De hdd doet het nog. De foto's zijn voor zover ik weet gered.

Alles moest wel los (behalve het moederbord) om de hdd eruit te halen. De hdd kon er dan uitgeschoven worden, bleek. Ik had het half los gewrikt tot ik het zag. Niets is kapot gemaakt wat nog niet stuk was. Ik zag her en der wat corrosie op het moederbord. Dus het beloofd weinig goeds meer.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom proberen mensen toch altijd om een laptop weer aan te zetten, nadat er vloeistof overheen heeft gelekt 8)7 |:(

Laat dat ding eerst maar eens een week ofzo goed drogen op de verwarming, voordat je uberhaupt durft te denken aan proberen hem weer aan te zetten.

• BakkieDoen
Hij ging in eerste instantie vanzelf weer aan. Daarna 'leeg laten lopen' en enige ijdele hoop van de gebruiker op dat moment. Soort primaire reactie om 'als ie het nog even doet' proberen de data te redden verwacht ik. Zlef heb ik hem na twee dagen weer geprobeerd, maar niets.
Nu laat ik het geheel liggen en zie over een week of twee wel weer, maar ik verwacht er niets meer van.

Ik heb nog wat foto's van de laptop.
Afbeeldingslocatie: http://www.sybenga.net/DSC05592.JPG
Het beeldscherm

Afbeeldingslocatie: http://www.sybenga.net/DSC05593.JPG
Dit moest ook los

Afbeeldingslocatie: http://www.sybenga.net/DSC05594.JPG
Toetsenbord moest geheel los

Afbeeldingslocatie: http://www.sybenga.net/DSC05595.JPG
Links onder de hdd die nu pas er uitgehaald kan worden door hem naar je toe te schuiven. In eerste instantie wist ik dat niet dus half los gewrikt en diskettestation er bijna uitgehaald. Toen zag ik 'het schuifsysteem'.

Afbeeldingslocatie: http://www.sybenga.net/DSC05596.JPG
Waar links boven de hdd dat gekleurde ding (weerstand/condensator?) zit, enige corrosie te zien. en wat 'vlekjes' op het moederbord.

Afbeeldingslocatie: http://www.sybenga.net/DSC05597.JPG
idem

Afbeeldingslocatie: http://www.sybenga.net/DSC05598.JPG
Hier zit de hdd op. Kon geen scherpere foto maken door weerspiegeling. Was al donker buiten dus zonder flits ging niet lukken. Geen mogelijkheid dus om de hdd op een andere manier te benaderen.

Afbeeldingslocatie: http://www.sybenga.net/DSC05599.JPG
idem, meer overzicht.
Pagina: 1