[HD] Format vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Heb hier een pc staan van een kennis die ik even "schoon" moest maken. Gaat om een Packard Bell systeem. Heb gister het hele ding opnieuw geinstalleerd en klaargemaakt.
Nu zag ik dat Packard Bell zelf al insteld dat de map Document& Settings op d:\ schijf wordt bewaard. En iedere keer als je een volledig herstel doet van het systeem maak hij daar een nieuwe map aan. Ook blijf de oude map dan staan.

In de oude map stonden dus ook tempinternet files. Waarschijnlijk hebben zie de map nooit leegemaakt vanaf dat ze pc hadden. Heb geprobeerd onder eigenschappen te kijken hoe groot die map was en hoeveel files eronder zaten. Dit duurde echter zo lang dat ik dat afgebroken heb en hem verwijderd hebt. Dit duurde 40 min!!

Je hoort vaak dat je bestanden pas echt weg zijn na een format of een deep format. Zelfs bestanden die je met shift+del verwijderd zijn vaak met recovery programma's simpel terug te halen.

Dan kom ik dus nu bij mijn vraag uit. Ik baal er een beetje van dat ik die schijf niet geformateerd heb (d:\). Dacht eigenlijk dat , dat niet kon. Omdat daar het recovery programma van Packard Bell opstond. Maar die staat dus in een verborgen partitie op c:\ . Ook zag ik die map met document&settings pas later.

Maar wordt van een format je hdd nu echt "schoner" ? In principe gaat het toch allemaal om enen en nullen?

Op mijn eigen pc zitten ook 2 schijven , systeem schijf en een schijf waar ik alle persoonlijke stuff op bewaar. Die laatste formateer ik ook nog wel eens in de zoveel tijd. Echter kopieer ik dan de hele inhoud naar mijn externe hdd. Format ik hem , en ze alles weer terug. Maar heeft dat eigenlijk wel nut? Want inpricipe staat dan alles gewoon weer hetzelfe, en houd ik dus misschien alleen mezelf voor de gek??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het formatteren en daarna weer precies dezelfde data terugzetten heeft nagenoeg geen nut. Het enige dat je er misschien mee opschiet is dat hij wat minder gefragmenteerd is, maar daarvoor kun je net zo goed je schijf defragmenteren mocht je dat een issue vinden.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Zolang verwijderen is niet normaal. dan is er iets gelocked ofzo. Een verwijdering gebeurt bijna altijd instant, windows past iets aan in een of andere tabel en het bestand is niet meer zichtbaar (voor jouw ogen verwijderd, maar op de harde schijf staat ie nog wel/is terug te halen).

Met http://tweakers.net/meukt...ry=unlocker&osId=&x=0&y=0 dit programma kun je bestanden verwijderen die zich niet makkelijk laten verwijderen. Als je daarna de schijf defragmenteert is ie schoon genoeg.

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02-2025

.Gertjan.

Owl!

Twanjo schreef op maandag 14 juli 2008 @ 07:56:

Maar wordt van een format je hdd nu echt "schoner" ? In principe gaat het toch allemaal om enen en nullen?
Van een format wordt je schijf niet echt veel schoner dan van een Shift-Delete... Enige verschil is dat bij shift-delete enkele files uit je file allocation table (soort adresboek van je harddisc) gegooid worden en bij een format de hele allocation table wordt weggegooid en opnieuw neergezet.

In principe blijft je oude data in beide gevallen nog wel op de schijf staan, maar je kunt er niet meer bij (behalve met unformat/undelete maar officieel staan de files niet meer in het adresboekje).

Maar opzich moet dit niet uitmaken, als je een file wegschrijft zal het je hardeschijf een worst zijn of er reeds een 0 of 1 staat. Hij kijkt alleen in je tabel of er al een file op een bepaalde locatie staat.

Wil je echt alles op weg hebben (omdat je de schijf weg doet ofzo) dan moet je zgn lowlevel format doen, dan zet hij over een 0 neer, en om zeker te weten dat de data weg is moet je ook nog random data wegschrijven naar de hdd. Als je dit een paar keer herhaald zou je oude data ook echt weg moeten zijn.

Maar ik denk niet dat dat laatste is wat je zoekt :)

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Twanjo
.Gertjan. schreef op maandag 14 juli 2008 @ 08:27:
[...]

Maar ik denk niet dat dat laatste is wat je zoekt :)
Nee maar het is wel nuttige info :) . Bedankt voor de reactie's. Denk dat ik die schhij zo maar laat zitten. Zal hem nog even defragmenteren. Kan die d:\ schijf zowiezo niet formateren onder windows of ik moet het forceren. Of met fdsik. Maar omdat ook de huidige document&settings van hets syteem er op staan zou ik die dus moeten kopieren naar een andere hddsik en weer terug zetten. Dan kan ik beter weer even het hele systeem formateren ,maar daar heb ik ook weinig zin in want hij is net af.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Twanjo schreef op maandag 14 juli 2008 @ 08:45:
[...]

Nee maar het is wel nuttige info :) . Bedankt voor de reactie's. Denk dat ik die schhij zo maar laat zitten. Zal hem nog even defragmenteren. Kan die d:\ schijf zowiezo niet formateren onder windows of ik moet het forceren. Of met fdsik. Maar omdat ook de huidige document&settings van hets syteem er op staan zou ik die dus moeten kopieren naar een andere hddsik en weer terug zetten. Dan kan ik beter weer even het hele systeem formateren ,maar daar heb ik ook weinig zin in want hij is net af.
Als je alleen de D wil formateren kun je in windows aangeven de documents&settings op de C te willen zetten. Dan kan je de D wel formateren. En vervolgens geef je in windows weer aan dat je de documenten terug wil zetten op de D.

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Twanjo
Ja alleen heeft Packard Bell volgens ook nog een beveiliging eringebakken.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Is het dan geen optie om gewoon eigenhandig een verse Windows installatie erop te mikken? Dan heb je het precies zoals jij wil en ben je ook nog eens van al die extra loze software af.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Twanjo schreef op maandag 14 juli 2008 @ 09:11:
Ja alleen heeft Packard Bell volgens ook nog een beveiliging eringebakken.
Wat is er dan precies beveiligd?

• Twanjo
Terw_Dan schreef op maandag 14 juli 2008 @ 09:37:
[...]

Wat is er dan precies beveiligd?
Het formateren van de d:\ schijf
Is het dan geen optie om gewoon eigenhandig een verse Windows installatie erop te mikken? Dan heb je het precies zoals jij wil en ben je ook nog eens van al die extra loze software af.
Als de pc vanmezelf was had ik dat inderdaad gedaan. Maar dat is hij dus niet.Aangezien de gebruiker ervan niet zo heel technisch is kan hij als het ding in de knoop zit gewooon F11 inhouden en sustem recovery van Packard Bell doen. Een kind kan de was doen. Maar ik snap je punt hoor. Heb ook een hekel aan voraf geinstallerde systemen.
Als je alleen de D wil formateren kun je in windows aangeven de documents&settings op de C te willen zetten. Dan kan je de D wel formateren. En vervolgens geef je in windows weer aan dat je de documenten terug wil zetten op de D.
Waar kan ik dit precies regelen? Het gaat wel om de map document&settings en dus niet om mijn documenten ofzo. Dat je die laatste ander weg kunt laten schrijven lijkt me simpel.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Twanjo schreef op maandag 14 juli 2008 @ 09:51:
[...]

Het formateren van de d:\ schijf

[...]

Als de pc vanmezelf was had ik dat inderdaad gedaan. Maar dat is hij dus niet.Aangezien de gebruiker ervan niet zo heel technisch is kan hij als het ding in de knoop zit gewooon F11 inhouden en sustem recovery van Packard Bell doen. Een kind kan de was doen. Maar ik snap je punt hoor. Heb ook een hekel aan voraf geinstallerde systemen.

[...]

Waar kan ik dit precies regelen? Het gaat wel om de map document&settings en dus niet om mijn documenten ofzo. Dat je die laatste ander weg kunt laten schrijven lijkt me simpel.
Dan moet je denk ik in je register wezen... De documenten ombuigen is niet zon probleem, maar inderdaad de andere dingen wordt wat vervelender. Ik denk als je ff op google zoekt dat je wel iets vind.

Eventueel maak je een nieuwe user aan en probeer je in de veilig modus de andere documenten veilig te stellen. Dan format je de D en zet je het weer terug en log je daarna pas in met de echte user.

Dit laatste is slechts een gok, ik denk dat het misschien zal werken, maar er is ook een kans dat het daarna helemaal niet meer werkt :S Maar misschien dat je met deze info wat verder kunt zoeken.

• Twanjo
Ja ik begin nog een keer opnieuw. Volledige format en daarna recovery van Packard Bell. Dan wil ik eigenlijk dat die document en settings voortaan gewoon op c:\ zit. Zodat als alles klaar is ik gewoon een backup met ghost van c: maak en die wegzet op d:. Zal eens even gaan googlen

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

.Gertjan. schreef op maandag 14 juli 2008 @ 08:27:
[...]

Wil je echt alles op weg hebben (omdat je de schijf weg doet ofzo) dan moet je zgn lowlevel format doen, dan zet hij over een 0 neer.
Lowlevel format bestaat officieel niet meer, aangezien harde schijven niet meer toegang geven tot het schijfoppervlak op low level (vandaar de naam). Huidige programma's kunnen enkel de beschikbare sectoren overschrijven wat gelijk staat aan het gebruik van erase- of wipingtools zoals Eraser onder Windows (handig om je vrije schijfruimte in één keer te overschrijven zodat recovertooltjes niks meer vinden) en Darin's Boot & Nuke vanuit een bootdisk om zo een complete schijf te overschrijven.

• Twanjo
Als iemand weet hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn document&settings map verplaats wordt naar C:\ dan hoor ik het graag. Ben nog steeds zoekende...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:38

lier

MikroTik nerd

Twanjo schreef op maandag 14 juli 2008 @ 12:34:
Als iemand weet hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn document&settings map verplaats wordt naar C:\ dan hoor ik het graag. Ben nog steeds zoekende...
Rechter muisknop...simpel.

Waarom verwijder je de tijdelijke internet bestanden niet gewoon handmatig ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

lier schreef op maandag 14 juli 2008 @ 12:38:
[...]

Rechter muisknop...simpel.
:? Je moet het hele registry door om alle verwijzingen om te zetten. Makkelijker is een herinstall.

EDIT @Twanjo: als je het zelf wilt doen: http://support.microsoft.com/kb/236621 (1e hit Google)

[ Voor 17% gewijzigd door The Third Man op 14-07-2008 13:14 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:38

lier

MikroTik nerd

Zat even met de "Mijn documenten" map in gedachten.

:$

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Twanjo
Nou undertussen ligt alles eraf. Ook de revory partitie van Packard bell. Ga gewoon een hele clean install doen. Bedankt voor het meedenken en de reacties.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Lekkere Kwal schreef op maandag 14 juli 2008 @ 12:21:
[...]
Lowlevel format bestaat officieel niet meer, aangezien harde schijven niet meer toegang geven tot het schijfoppervlak op low level (vandaar de naam). Huidige programma's kunnen enkel de beschikbare sectoren overschrijven wat gelijk staat aan het gebruik van erase- of wipingtools zoals Eraser onder Windows (handig om je vrije schijfruimte in één keer te overschrijven zodat recovertooltjes niks meer vinden) en Darin's Boot & Nuke vanuit een bootdisk om zo een complete schijf te overschrijven.
Lukt het ook niet meer met linux? Ik geloof dat je toch iets kon doen als:
/dev/null > /dev/hda1
en
/dev/random > /dev/hda1

(is alweer een tijdje terug dat ik dat gedaan heb)

• Sebazzz
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

.Gertjan. schreef op maandag 14 juli 2008 @ 13:49:
Lukt het ook niet meer met linux? Ik geloof dat je toch iets kon doen als:
/dev/null > /dev/hda1
en
/dev/random > /dev/hda1

(is alweer een tijdje terug dat ik dat gedaan heb)
dd if=/dev/zero of=<schijf/partitie>

dd if=/dev/urandom of=<schijf/partitie>

Waarbij schijf of de partitie iets in de vorm van /dev/hda of /dev/sda2 is.

Maar dat is niet low level. Low level heeft met de firmware te maken van de schijf.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Sebazzz schreef op maandag 14 juli 2008 @ 13:53:
[...]

dd if=/dev/zero of=<schijf/partitie>

dd if=/dev/urandom of=<schijf/partitie>

Waarbij schijf of de partitie iets in de vorm van /dev/hda of /dev/sda2 is.

Maar dat is niet low level. Low level heeft met de firmware te maken van de schijf.
Ah. Oke... Ik dacht dat je niet eens naar een partitie hoefde te schrijven, maar ook direct naar hda... Maar mij is ooit wijs gemaakt dat de methode die jij aangeeft ook low level was...

Tja als je jong bent en nog niet zo heel veel weet geloof je al snel iets wat men zegt, zeker als er linux bij genoemd word, maar nu heb ik in iedergeval weer wat geleerd :)

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

.Gertjan. schreef op maandag 14 juli 2008 @ 15:55:
Maar mij is ooit wijs gemaakt dat de methode die jij aangeeft ook low level was...
Vroegâh deelde je een schijf opnieuw in met een low levelformat, dus de sectoren op de schijf (waar het OS data naartoe kan schrijven) werden ingedeeld op het fysieke schijfoppervlak. Echter sinds het begin van de jaren '90 kon dit al minder vaak want de fabrikanten gingen specifieke gedeelten van het oppervlak apart houden voor eigen data van de firmware of reservesectoren. Sinds eind jaren '90 kan praktisch geen enkele schijf het meer buiten de fabriek.

Elke manier om de data op de harde schijf te manipuleren via sectoren is sowieso geen low level, want dat is op basis van de fysieke lokatie op de schijf zelf.

• Twanjo
Om nog even op het volgende terug te komen
Lekkere Kwal schreef op maandag 14 juli 2008 @ 12:21:
[...]
Lowlevel format bestaat officieel niet meer, aangezien harde schijven niet meer toegang geven tot het schijfoppervlak op low level (vandaar de naam). Huidige programma's kunnen enkel de beschikbare sectoren overschrijven wat gelijk staat aan het gebruik van erase- of wipingtools zoals Eraser onder Windows
Ik neem aan dat optie low-format in het programma powermax van maxtor (versie 4.23 geloof ik) ook geen echte low-level format is ofwel? Alleen meer op elke sector een 0 neer zetten. I.p.v een echte low level format want die schijn je op sata schijven helemaal niet zelf meer te kunnen doen? Dus dat powermax is wel safe?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja. Een lowlevelformat zoals die in dat progje staat is niet meer dan een zerofill :)

• Twanjo
Terw_Dan schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 13:34:
Ja. Een lowlevelformat zoals die in dat progje staat is niet meer dan een zerofill :)
Oke thnx, weet je toevallig of die ook het mbr(master boot record) overschrijft? Want dat snap ik nog steeds niet helemaal. Ik weet ongveer wat de mbr doet maar iwe schrijft dat ding? Is dat b.v. een xp installatie of wat?

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

MBR is 'gewoon' een aantal sectoren aan het begin van de schijf, dus als je de hele schijf formatteert (of eigenlijk dus met 0'en volgooit) dan wordt ook het MBR overschrijven. Kijk anders even op Wikipedia: Master boot record, het is wel de bedoeling dat je als Tweaker ook zelf op onderzoek uitgaat ;)

Verwijderd

Als je echt wilt dat niemand je data meer kan terughalen ben je wel een paar dagen bezig met overschrijven van alle sectoren met random data (meerdere keren), afhankelijk van de grootte van je schijf. Of het de moeite is moet je zelf bepalen. Als ik een schijf leeg wil hebben doe ik niet meer dan 1x overscrijven, afhankelijk van wie de schijf na mij gaat gebruiken.
Pagina: 1