• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
ik zoek een goede allround lens die mijn standaard 18-55mm gaat vervangen
nu heb ik 2 lenzen gevonden alleen kan ik echt geen keuze maken!

't gaat over de volgende 2 lenzen

Sigma AF 24-70/2.8 EX DG MACRO

grote voordeel van deze lens vind ik dat je een diafragma waarde van 2.8 over het gehele bereik kunt behouden

Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM
voordeel is stabilatie(3 stops lager compensatie) en een stuk meer groothoek
alleen dat laatste boeit mij niet echt

het gaat me dus het meest om lichtsterkte
oftewel de canon F4.0-5.6 met IS tegen de sigma F2.8

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
meest lichtsterk, dan ligt het antwoord voor de hand, 2.8 ten opzichte van 4.0 - 5.6. IS laat je onderwerp niet stil staan, dus het ligt er ook aan waarvoor je het wilt gebruiken.

je vraag kan ook in;
Het grote Canonmount-objectieven-topic v10.0

[ Voor 21% gewijzigd door wilmocs op 13-07-2008 23:25 ]

• Whis!
  • Niet online
wilmocs schreef op zondag 13 juli 2008 @ 23:22:
meest lichtsterk, dan ligt het antwoord voor de hand, 2.8 ten opzichte van 4.0 - 5.6. IS laat je onderwerp niet stil staan, dus het ligt er ook aan waarvoor je het wilt gebruiken.

je vraag kan ook in;
ik formuleer mijn vraag eigenlijk niet zo goed
met weinig licht heb ik dan meer voordeel met een diaframa van 2.8 of met IS

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:33

sapphire

Die-hard pruts0r

Ligt eraan wat je wilt fotograveren, IS laat je onderwerp niet stilstaan, dus wel leuk dat je een lagere sluitertijd kunt pakken maar als je onderwerp daardoor weer bewogen word heb je er niets aan. Een lichtsterkek lens daarintegen heeft een groter diafragma dus zal meer licht 'vangen' waardoor je je sluitertijden wat hoger kunt houden.
Maar zoals Wilmocs al aangeeft is het misschien handiger om in het aangegeven topic verder te gaan/ het daar te vragen.
Neemt niet weg dat het erg basic vragen zijn die met de search (of google) zeker weten ook gevonden hadden kunnen worden.

Gabriël AM5

Verwijderd

ik merk ook dat veel mensen beginnen te twijfelen met het IS gebeuren.. plots moét een lens IS hebben, of ze zetten IS tegenover lichtsterkte.
Mijn raad: laat ALTIJD lichtsterkte primeren boven IS. Kan je ze alle twee hebben in een lens, prima, zoniet, neem de meest lichtsterke lens én als het enigzinds kan over het gehele bereik een constant diafragma.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
daar ben ik het toch niet helemaal mee eens sapphire. uiteraard had deze vraag beter in het canonmount objectieven topic thuisgehoord (en "help!" als specifieke topictitel is ook al niet zo ontzetted duidelijk :P ) maar zelf zoeken wordt hier toch iets lastiger. het is meer een kwestie van nadenken over gevolgen van de getalletjes, maar voor een beginnend fotograaf (of eentje die meer met compositie dan getaln***en bezig is) kan dat verwarrend zijn.

nog zo'n stukje formulering: IS voegt geen lichtsterkte toe. de 24-70 is dus het meest lichtsterk, da's uit de naam al te halen.

maar dat alles terzijde, mklkhanou, je hebt een EOS 350D toch? ISO prestaties op 800 zijn bedenkelijk, 1600 wil je helemaal niet... (en ja, ik heb m zelf ook :) ) dus je zit zoiezo al snel met vrij lange sluitertijden. zo lang dat op een bereik als dat IS niet zoveel zin heeft aangezien inderdaad je onderwerp dan al wegbewogen is. al LANG. wegbewogen is.
aan IS heb je dus niets, je wilt het wijdere diafragma hebben.
daarnaast, de 24-70 EX is qua beeldkwaliteit mijlen ver voor op de 17-85 IS, de vervorming is veel en veel en veel minder en de Fstopjes extra geven je gewoon meer creatieve mogelijkheden (zoek eensch op bokeh in de FAQ!) wat dat betreft is de keuze zeer, zeer simpel.

echter, hoe zit het met bereik? is een sigma 18-50 EX niet handiger vanwege de 6mm groothoek (soms toch wel handig?) ikzelf houd het met een 28-70 EX 2.8 (voorloper van de 24-70 :P ) nog vrij goed uit maar soms is de 17-35 erbij toch wel handig, 24mm als wijdste bereik moet je wel mee om kunnen gaan, het moet je ding zijn zeg maar. en nogmaals, ik ben een uitzondering dan 28 en hoger voor mij volstaat denk ik hoor...
nou is inderdaad de 18-50 EX IMO optisch minder dan de 24-70 en issie ongeveer even duur, maar het is wel een "veiligere" keuze.
een alternatief is er op den duur een groothoeklens bij halen, maar dat moet je dan wel willen.

het 50-70 bereik kun je voetenzoomen (ook wel: lopen) of croppen, da's niet het probleem meer in dit digitale tijdperk :P dus kijk toch ook eens naar die 18-50 2.8 EX.

en dan op den duur evt. een 50-150 EX erbij? (of een 70-200 F/4 L ofzo) als je tele nodig blijkt te hebben, aangezien 50-85 (het meest extreme verschil) alleen maar wat portretwerk omvat en je waarschijnlijk toch wel een tele zult willen uiteindelijk. dan kun je beter nu een deel van je bereik echt goed doen en langzaam opbouwen.

• Whis!
  • Niet online
iceheart schreef op maandag 14 juli 2008 @ 01:35:
daar ben ik het toch niet helemaal mee eens sapphire. uiteraard had deze vraag beter in het ..........................
bedankt voor alle info:), heb een 400D trouwens maar dat is niks anders dan de 350D

de 18-50 klinkt best goed maar ik denk toch dat ik de 24-70mm ga nemen
later zal ik nog wel een lens erbij doen voor 't ontbrekende bereik (10-22mm oid)

verder beschik ik al over een telezoom; de sigma 70-300mm 4.0-5.6
die overigens niet super is maar wel prima zijn werk doet :)

[ Voor 66% gewijzigd door Whis! op 14-07-2008 02:13 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
ahh oke, met een UWA erbij wil het zeker wel een fijn bereik zijn inderdaad! wees alleen wel bereid dat als je twee zulke objectieven gaat halen het je zal gaan jeuken om dat stuk playmobil (sorry...) van een telelens te vervangen :)
het scheelt zoveel dat je daar niet meer omheen gaat kunnen, die zal je gaan ergeren :)

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
iceheart schreef op maandag 14 juli 2008 @ 02:30:
ahh oke, met een UWA erbij wil het zeker wel een fijn bereik zijn inderdaad! wees alleen wel bereid dat als je twee zulke objectieven gaat halen het je zal gaan jeuken om dat stuk playmobil (sorry...) van een telelens te vervangen :)
het scheelt zoveel dat je daar niet meer omheen gaat kunnen, die zal je gaan ergeren :)
De sigma 70-300 APO bevalt mij beter dan de Sigma 24-70.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 17:59

YellowCube

Wait...what?

er is een speciaal topic voor dit soort vragen:

stel de vraag daar nog eens als je nog niet genoeg weet.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.