Toon posts:

Kaartje formatteren voor camera

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het proberen mijn CF kaart van 256MB te formatteren met Linux tools voor gebruik in mijn camera (Canon 400D). Ik weet dat ik dit ook via het camera-menuutje kan, maar ik wil het kunnen met m'n PC ook.

Vreemd genoeg slaag ik hier dus niet in. Als ik gparted of mkdosfs gebruik, wordt de kaart nooit geaccepteerd door de camera ("There is a problem with the CF card. Please replace the card."). Ik heb al verschillende -s en -S settings geprobeerd voor mkdosfs, maar het geeft altijd het zelfde resultaat.

Als ik vervolgens de kaart formatteer via het menuutje, werkt alles wel, hoewel de (schaarse) gegevens die ik te weten kan komen over het FS op dat moment toch allemaal dezelfde zijn (#clusters van FS, CHS en partitietabel van device).

Kan iemand mij verderhelpen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

-F FAT-size
Specifies the type of file allocation tables used (12, 16 or 32
bit). If nothing is specified, mkdosfs will automatically
select between 12 and 16 bit, whatever fits better for the
filesystem size. 32 bit FAT (FAT32 format) must (still) be
selected explicitly if you want it.

ik gok zo dat je voor je iets van 16 of 32 moet invullen

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik wel al geprobeerd, maar gaf ook geen verschil.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Welk filesystem gebruikt die camera dan?

Formateren in het menu, inpluggen en met "mount" kijken welk FS het is...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Topicstarter
FAT32, zo ver was ik ook wel al :p
Als ik vervolgens de kaart formatteer via het menuutje, werkt alles wel, hoewel de (schaarse) gegevens die ik te weten kan komen over het FS op dat moment toch allemaal dezelfde zijn (#clusters van FS, CHS en partitietabel van device).

Verwijderd

Topicstarter
Heb op een fotografen IRC kanaal eens gevraagd of dat iemand lukt, en de personen die het probeerden kregen juist dezelfde error. Er zou dus ergens iets anders moeten zijn aan het FS dat mkdosfs (of mkfs.vfat) maakt waardoor de camera het niet wil gebruiken.

Krijgt iemand anders dit wel aan de praat? Tot nu toe werkt een mkfs.vfat/mkdosfs geformatteerde kaart niét in een 400D en een 30D.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ondertussen met een hex-editor eens de eerste honderd bytes afgegaan van het FS dat de camera er op heeft gezet. Blijkbaar heeft die een sector-grootte van 2 byte, wat niet volgens de FAT specificaties is (die moet minstens 512 bytes zijn). Ik heb ook nog geen enkel tool gevonden die een FAT kan maken met een sector-grootte van 2 byte.

Hier loopt het straatje dus dood, tenzij iemand een geniaal idee heeft?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

2-byte sectors? Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen, dan is de overhead om een sector te beheren groter dan de sector zelf (wat waarschijnlijk niet kan, want die overhead moet normaalgesproken weer in sectors opgeslagen worden).

Ook zijn block devices zoals harddisks en flash drives alleen aanspreekbaar in blokken van bepaalde grootte, en moeten filesystem blocks om praktische redenen een geheel veelvoud van die grootte zijn. Voor harddisks is dat typisch 512 bytes. Wat voor flash drives typisch is weet ik niet, maar 2 bytes zal dat zeker niet zijn :P

Lees je de volgorde van de bytes wel goed? Moet het toevallig niet 0x0200 (512 bytes dus) zijn in plaats van 0x0002?

Verwijderd

Topicstarter
Wel dat dacht ik dus ook. Ik heb al moeten prutsen met de output van de hex-editor omdat de bytes omgekeerd verschenen. De rest van de bytes gaven wel "normale" waarden echter, dus het zou me raar lijken dat juist die 2 bytes omgekeerd zouden moeten zijn. M'n uitkomst werd ook bevestigd doordat de "total sectors" ongeveer gelijk was aan 256MB/2B.

Nuja, er zal wel een foutje in zitten. Maar dan staan we nog niet verder. Ik vraag me af waarom ik hier zo weinig over vind op het internet.
Pagina: 1