Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-07 11:55

MikeVM

- Baloo -

Topicstarter
is het tegenwoordig nog aangeraden om een (oude) raptor aan te schaffen als bootdisk.

als we even alle nadelen van de schijven achterwege laten.
welke is beter (puur performance)?
  • een Raptor 36GB of spinpoint F1 1TB
  • een Raptor 75GB of spinpoint F1 1TB
  • een Raptor 150GB of spinpoint F1 1TB
Windows XP Startup Performance PCMark05
Random Access Time h2benchw 3.6
Average Read Transfer Performance h2benchw 3.6

ik heb momenteel een Raid0 opstelling met 2x Barracuda 7200.10 250GB
als bootdisk.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:51

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik weet niet zeker of ik geen poep praat maar volgens mij is random access time bij booten een van de belangrijkste zaken. Een raptor doet dat tov een F1 toch een stuk beter. Maar de F1 is qua doorvoer weer zo snel dat je je afvraagt of dat geen compensatie geeft.

Google wat benches zou ik zeggen. Dus niet zozeer wat je nu post maar gewoon x seconden en dan is windows gestart. Die eerste chart lijkt volgens mij te suggereren dat de performance van de oude WD toch niet meer helemaal van deze tijd is.

[ Voor 25% gewijzigd door Q op 13-07-2008 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Topicstarter
Q schreef op zondag 13 juli 2008 @ 22:27:
Ik weet niet zeker of ik geen poep praat maar volgens mij is random access time bij booten een van de belangrijkste zaken. Een raptor doet dat tov een F1 toch een stuk beter. Maar de F1 is qua doorvoer weer zo snel dat je je afvraagt of dat geen compensatie geeft.
idd, dit is wat ik mij afvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik denk dat een nieuwe en eventueel ook wat grotere raptor waarschijnlijk lekkerder werkt als boot-disk dan de F1 juist vanwege de access time. Om die reden heb ik 5-6 jaar geleden de toen nieuwe raptor (73 gb) in mijn toen nieuwe systeem gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Topicstarter
hmm, maar dan zijn de SSD's weer interessanter als je toch geld uitgeeft voor een disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Zeker. Ligt wel aan je budget. Nu zou ik als bootdisk zeker het geld uitgeven voor een SDD omdat recent een leverancier met relatief goedkope disks is aan komen zetten. Daarnaast nog een grote disk (eventueel raid 1 redundant) voor de opslag en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeVM schreef op maandag 14 juli 2008 @ 00:33:
hmm, maar dan zijn de SSD's weer interessanter als je toch geld uitgeeft voor een disk
Probleem is prijs.

Je kan altijd nog voor een I-ram gaan. Dan heb je helemaal geen accesstimes meer, en een volle benut van je doorvoer van je S-ata poort.
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 01:14:
Ik zou zeker voor de F1 gaan. Raptor was destijds leuk maar is uiteindelijk ingehaald (ongeveer nu). Zelfs bij bootdisk is doorvoersnelheid belangrijker dan toegangstijd.
Jij maakt een fout vrees ik. Bij booten is er een berg van kleine bestanden die geladen moeten worden. Een schijf is dan bezig deze steeds op te zoeken, inladen en weer naar de volgende opdracht. Een schijf met een lage accesstime heeft hier meer baat bij, dan bij een schijf met grotere doorvoer. Een grotere doorvoer is nuttig bij bijv ellendig lange files, videos bijv. Of gewoon een disk2disk copy, of wat sleepwerk etc.

Het nadeel van 1 grote 1TB schijf is dat je 'm waarschijnlijk voor alles gebruiken gaat. Downloaden, photoshoppen, foto's bekijken, een spel spelen enzovoorts. En juist ook wanneer je OS hierop draait, gaat deze eronder lijden. De boel wordt gewoon simpelweg langzamer omdat je schijf meerdere taken tegelijk aan het uitvoeren is dan wel probeert. Een kleinere 36 of 76GB WD is daarom ideaal. Want die gebruik je niet ter opslag van je DVD's en dergelijk.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2008 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeker voor de F1 gaan. Raptor was destijds leuk maar is uiteindelijk ingehaald (ongeveer nu). Zelfs bij bootdisk is doorvoersnelheid belangrijker dan toegangstijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:04
Niet waar, bij booten laad je nog altijd veel kleine filetjes in. Raptor blijft daarin het snelste, zeker met de nieuwe VelociRaptors. Uiteraard verbleken die bij de SSD's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 x 150GB Raptors in RAID-0 als bootdisk. En een F1 750GB als mediaschijf. (andere platterconfig dan de 1GB .. de 1GB heeft een hogere density)

De Raptors zijn beduidend sneller. In zowel doorvoer als toegangstijd. Een enkele Raptor zal het moeilijk hebben of zelfs verliezen van een 1GB F1 qua doorvoer. Maar wbt algemeen snel aanvoelen en veel random disk-access doen Raptors, alleen of in RAID-0 het echt wel merkbaar beter.

Als je slim bent wacht je een maand en koop je een OCZ Core SSD van bv. 32GB. Zat voor OS + apps. En dan je media op een F1 dumpen. Als je wat meer centen hebt koop je een grotere SSD zodat je ook nog wat games op de SSD kunt zetten. Nog steeds de F1 voor data.

Ik overweeg hier om mijn OS te booten straks van een SSD, en dan games vanaf de Raptor Array, en de media vanaf mijn F1 nog steeds. Moet ik alleen nog een SATA-kaartje halen want mijn controller zit vol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 01:14:
Ik denk dat je een beteje achter loopt. ;) De Raptor heeft, zoals je uit de reacties kunt lezen, reeds een opvolger de VelociRaptor. Deze is net als zijn voorganger destijds heer en meester kwa snelheden, maar daarbij schijnt deze uitvoering ook bijzonder stil te zijn. In eerste instantie is er door Western Digital een 300GB op de markt gezet, maar een 150GB zal volgen, als hij er imiddels al niet is. In dit topic wordt uitvoerig gediscusseerd over deze hardeschijf: Nieuwe Western Digital (Veloci) Raptor.

Verder voor TS een OS heeft over het algemeen meer baat bij een lage acces time, daarvoor zijn de raptors hier over het algemeen de betere partij. Aangezien de nieuwe lichting hardeschijven op elk vlak sneller is, waaronder de VelociRaptor valt zou ik eens naar deze hardeschijf gaan kijken. Deze nieuwe Raptor hardeschijf zal goedkoper zijn dan een SSD met een grotere capaciteit.

Overigens moet je met behulp van het topic over de VelociRaptor en die van de F1 serie toch zelf een heel eind moeten kunnen komen. Dit onderwerp is toch wel al veel vaker besproken.

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 14-07-2008 08:17 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Even puur gevoelsmatig:

Ik ben van een 36GB raptor (eerste serie) met 2 losse schijven van 320 en 200 GB overgegaan naar 1 Samsung Spinpoint F1 1TB. Raptor was puur boot+windows+program files

ik vind dat ik er qua snelheid en "feel" op achteruit ben gegaan. Tuurlijk de F1 is echt veel sneller in datatransfer, maar zelfs met mijn GB netwerk haal ik "maar" 40MB/s en dat konden mijn oude schijven ook aan. Ik zit er nu sterk over te denken om over een maand een SSD te gaan halen.

Ik weet dus alleen niet of de achteruitgang komt omdat ik van meerdere schijven naar 1 ben gegaan, of puur omdat de F1 qua acces langzamer is dan de raptor...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Topicstarter
ok, het is dus nog altijd een goede aankoop zo een Raptor,

hoe zit het met het geluidsniveau, is dat van de 76GB en 150GB ook zo ondraagelijk als men van de 36 versie zegt..

maw, kan je er een stil systeem mee maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:08
Grotere versies van een schijf zijn over het algemeen zelfs iets luidruchtiger omdat ze meer platters hebben.. Binnen dezelfde generatie althans. Het kan goed dat een 36GB GD schijf meer kabaal maakt dan een 73 of 150GB ADFD.

[ Voor 7% gewijzigd door Fauna op 15-07-2008 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een grote zeikerd wbt geluid. Ik erger me aan de zoem van de voeding van een wekkerradio aan de andere kant van de kamer. En ik hoor de 150GB Raptor niet. Hij spinned geheel stil. Alleen de seeks hoor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Topicstarter
mijn pc moet vooral stil zijn als hij niets doet.. ik slaap bijvoorbeeld in de kamer waar men computer staat.

dus wat jij zegt is, als hij niets doet, evenstil is als al de rest? tevens hoor ik misschien wel graag de techniek gaan. al vind ik het gezoem van ventilatoren wel storend.

kheb ook even de OCZ opgezocht..
deze is dan wel stil, maar hij is nog altijd niet leverbaar. geruchten gaan dat het pas in september zal zijn. dar ga ik niet op wachten, want mijn vrije tijd is nu! :) en ik wil er nu van profiteren.

bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Raptors zijn net zo stil, en koeler, dan mijn Spinpoint F1.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2008 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Hier precies dezelfde ervaring.
Pagina: 1