Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[crontab] Permission denied + mkdir

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het maken van een spel en daarvoor gebruiken we een CompetitionQueuMaintainer. Het opzetten van een competitie kost redelijk veel tijd, en daarom willen we in de database alvast een x-aantal competities geladen hebben. Ook wordt er gezorgd dat er een XML cache op de server bijgehouden wordt.
De CompetitionQueuMaintainer wordt via crontab elke x minuten uitgevoerd en voert daarbij ook een aantal mkdir commando's uit om verschillende mappen te maken voor de cache.

Wanneer een competitie door een gebruiker gestart wordt via de website, zal PHP in de cache informatie moeten wegschrijven over de gebruiker die de competitie start etc.

Daar gaat het echter fout. Er wordt in dat geval een permission denied gegeven. De crontab group is: user_name, en de group van PHP is apache. Voor zover ik het nu begrijp wordt crontab en het PHP script door andere gebruikers en groepen uitgevoerd, waardoor de ene groep geen toegang heeft om naar de mappen te schrijven.

Ik heb verschillende artikelen gepoogd te lezen, maar geen heeft het probleem verholpen. Ook zoeken in de search van GoT gaf geen antwoord op mijn vraag. Zijn er mensen bekend met dit probleem en wat kan ik doen om er voor te zorgen dat dit probleem verholpen wordt?

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

of chown (CHange OWNer) zodat "apache" daar kan schrijven, maar makkelijker is om in je crontab een chmod erbij te zetten (niet 777!). Een chmod die dan alle directories die je nodig hebt eventjes mod. Dus bijvoorbeeld
code:
1
chmod -R 755 cache/

oid