Welke temperaturen mag ik 100% geloven ? (ivm oc'en)

Pagina: 1
Acties:

• splitsecond
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-08-2008
Hey,

Ik heb volgend systeem ineen laten laten steken :

ASUS P5E Socket 775 Intel® X38 (BIOS v.0702 )
2x SAPPHIRE HD4850 512MB DDR3 PCI Express in CF
2x Value 2048MB 800Mhz PC6400 PREMIUM Valueram DDR2
ANTEC Nine Hundred Ultimate Gamer Case
ANTEC Truepower Trio 650 EC
INTEL Core 2 DUO E8400 45NM 3.00 Socket 775
SCYTHE Mugen (Infinity) 5x Heatpipe
MICROSOFT OEM NL Home Basic 64BIT Vista

Deze Idle temperaturen meet ik van de 2cores :
(het zijn alle laatste versies van de programma's)
(In mijn Bios geeft hij 44°C weer).

Realtemp : 39°C en 39°C (als ik TJmax op 105 zet meet ik 48 en 48°C )

Speedfan : 44°C en 44°C (stressed 56°C)

CPUID Hardware monitor : 49°C en 49°C (stressed 61°C)

Core temp : 49°C en 48°C (stressed 62°C)

Welke zijn het meest betrouwbaar ?
Stressed (met Orthos) stijgen de temp. zo'n 12 à 14°C.
Wat mee ook opvalt is dat ze bv56°C aangeven en ik stop de test ineens mijn temperaturen terug op hun idle temp springen, van 56 ineens naar 45°C, is dit normaal ?

Ik zou mijn processor op 3.6Ghz willen laten draaien.
Zo zou ik te werk gaan, verbeter me maar als ik fout ben.

Dram van 400Mhz naar 333Mhz brengen. (Auto af zetten en manueel op 333 plaatsen)
Fsb van 333Mhz naar 400Mhz brengen zodoende dat mijn geheugen nu mee terug stijgt van 333Mhz naar 400Mhz en zodoende 1:1 loopt met mijn FSB.
Is dit correct ?

Vcore Auto laten staan ?
Verder nog iets aanpassen ?
Tot hoever mag ik met mijn temperatuur gaan in stressed mode op mijn Cores ?
Lees op forums dat mensen met dezelfde opstelling en BOXED koeler idle temps halen van zo'n 32°C ??? en stressed oc'ed op 3.6Ghz dezelfde temps halen als ik nu idle op 3Ghz......
Een beetje hulp is altijd welkom.

Bedankt !

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Allereerst: Welkom op GoT :w

Probeer zelf eens wat meer te zoeken voordat je een topic opent, dat is wel de bedoeling hier. Zo had je vast kunnen vinden dat je op 55-60 graden stressed ongeveer de limiet ligt.

Coretemp staat bekend als redelijk betrouwbaar , ook kun je de laatste beta van speedfan eens proberen.

Daarnaast is het verstandig wat tutorial's of guides door te nemen voordat je begint met overclocken: vergeet bijvoorbeeld niet je pci(-e) bus vast te zetten.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De core temperaturen kunnen inderdaad wel stevig zakken vanaf het moment dat je de processorbelasting stopt. Vroeger werd de CPU temperatuur gemeten met een analoge sensor vlak bij de processor die veel minder nauwkeurig waren. Tegenwoordig gebruikt men twee digitale sensoren die (volgens Intel) in het heetst van de chip zitten.

Een nota hierbij is wel dat deze sensoren eigenlijk niet bedoeld zijn om een nauwkeurige weergave van de idle temperatuur te geven. Ze zitten er eigenlijk alleen maar in om te bepalen of de thermische beveiligingen geactiveerd moeten worden of niet dus ze zijn het meest nauwkeurig bij hogere temperaturen.

• splitsecond
Bedankt voor de verwelkoming.
Geloof me ben al een hele week niets anders aan het doen dan op het net te zoeken en te lezen.
Heb al veel bijgeleerd.
Iedereen zegt iets anders, daarom dat ik het echt niet meer weet.

Wel een interessant artikel gevonden hierover :

I pointed an IR thermometer at a bare E8400 core all the way up to 100C and discovered that TjMax for these processors is 95C and not 105C that CoreTemp is assuming. Here's the long winded version that I posted on XS:

http://www.xtremesystems.org/forums/...postcount=1259

http://www.xtremesystems.org/forums/...postcount=1308

http://www.xtremesystems.org/forums/...postcount=1328

If you don't have time to read then use CoreTemp and subtract exactly 10C from the reported core temperatures. Your temps will now be 100% accurate from 60C to 95C. No software will be 100% accurate below 60C because the DTS is not now and never has been accurate for reporting idle temperatures. Intel did not design or calibrate it for that purpose. Air cooled idle temperatures might be off by +/- 5C or even more after the above correction. During testing 40C reported was 35C actual.

If your load temps never get up over 60C then your temps will never be 100% accurate if you use software like CoreTemp that reads data from the on chip digital thermal sensors. Only the mobile 45nm chips have an Intel documented TjMax=105C. My testing shows TjMax=95C for the desktop 45nm dual core processors.

:)

Verwijderd

Ook een leuk weetje is dat de meeste cpu's (hangt van het type af) meerdere temp sensoren hebben. ik geloof de pentium 4 heeft er 4. De Quads hebben er 16. per core 4. Of dit laatste broodje aap is weet ik niet. niet de moeite genomen ver te gaan graven.

Anyway krijg je dus een gemiddelde temp als je meerdere sensoren in je cpu hebt.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 23:24:
Ook een leuk weetje is dat de meeste cpu's (hangt van het type af) meerdere temp sensoren hebben. ik geloof de pentium 4 heeft er 4. De Quads hebben er 16. per core 4. Of dit laatste broodje aap is weet ik niet. niet de moeite genomen ver te gaan graven.

Anyway krijg je dus een gemiddelde temp als je meerdere sensoren in je cpu hebt.
Volgens mij had de P4 ermaar 1. Tenminste het handje vol P4's die ik heb gehad hadden er maar 1.
Een Quad van Intel heeft er iig 5, 4 cores en een CPU temp. Sowieso geen 16. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 13-07-2008 23:53 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-10-2025

JaccoW

Kijkt en Luistert

Ik heb zelf ook een E8400.

Ik heb een tijd Coretemp gebruikt, maar voor deze processoren leek hij altijd 10 graden te hoog te zitten.

Ik gebruik nu Realtemp, en die blijkt een veel realistischer beeld te schetsen.

Anders is dit nog wel interessant leesvoer:
Coretemp vs. Realtemp
Zegt eigenlijk hetzelfde als wat splitsecond al zei, maar legt ook uit hoe je het aan kunt passen.

Ikzelf kom met realtemp op ongeveer 39 graden idle en 52 stressed met een Cooler Master Geminii koeler. (met een kasttemperatuur van 31 graden. ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door JaccoW op 14-07-2008 00:09 ]

Z-machine OriginID: JaccoW

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

DefLite

Why so serious?

Ik heb zelf ook een 8400, en de meeste programma's(CoreTemp, HWmonitor) geven aan dat beide cores idle 48 graden zijn het rare is dat bij belasting alleen Core 0 qua temperatuur omhoog gaat. Core 1 is altijd 48 graden ook al laat ik Orthos 1 dag draaeien.
Volgens mij zijn sensors gewoon verrot :p maar het er schijnen nogal veel 8400 brakke sensors te hebben.

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-10-2025

JaccoW

Kijkt en Luistert

Dat valt te testen met realtemp ;)
knopje 'test sensor' links onderin.

Z-machine OriginID: JaccoW

• splitsecond
Gisteren de test gewaagd en alles lijkt tot nu toe ok :

http://www.4shared.com/file/55089993...681/36ghz.html

wat denken jullie ?

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Koop gewoon een temperatuur sensor. Zo kan je zien welk programma het meest accuraat is, dan weet je het dus in 99% van de gevallen zeker.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• splitsecond

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat geeft coretemp. aan als max temp? Voor de rest ziet het er gewoon netjes uit, misschien een slechte batch of verkeerde koeler mounting want de e8400 komt vaak toch wel aan de 3.8-4Ghz als ik het niet fout heb.
Maar als je dit 24/7 wilt gaan draaien en niet hoger wilt gaan clocken is er niets mis met deze instellingen.

• splitsecond
Flythe schreef op maandag 14 juli 2008 @ 21:18:
Wat geeft coretemp. aan als max temp?
Coretemp was max 63°c ;)
En verder als 3.6Ghz ga ik niet, ga het zo houden.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

offtopic: je cpu zit vol temperatuursensoren, elke transistor dat er in zit of het nu NPN of PNP is kan je gebruiken als temperatuursensor ;)

edit: Elke halfgeleider-diode kan in doorlaatrichting gebruikt worden als temperatuursensor. De spanning over de diode hangt af van de temperatuur maar dat is niet erg nauwkeurig. Bij goedkope elektronische binnen/buiten-thermometers wordt dit principe wel toegepast. Als vuistregel geldt een doorlaatspanningsafname van 2 mV per °C temperatuurstijging.

bron: wikipedia

[ Voor 60% gewijzigd door pm1 op 15-07-2008 11:16 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-01 14:55
Ik gebruik altijd CPU-z en GPU-z zijn deze een beetje betrouwbaar?? volgens mij vallen deze metingen nog al hoog uit (of speedfan laag).

Don't trust an atom, they make up everything.

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-01 10:44

Sinester

Game Guru

Mijn ervaring is dat speedfan echt crap is, die heeft bij mijn pc's zelden de juiste temp gemeten
CoreTemp en HW monitor doen het wel goed imo en later ongeveer de zelfde temp zien als in het bios

BTW idle temps over de 40 graden? ligt dat aan mij of is dat erg warm
als je dan ook nog wil overclocken heb je volgens mij weinig ruimte meer over
Hier thuis heb ik idle temps van tussen de 35 en 40 in

Hello there

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik gebruik altijd de temperaturen van HWMonitor. Deze geeft exact dezelfde waarden weer als CoreTemp, RealTemp, GPU-Z, Everest, maar dan in 1 programma. Ook de temperatuur van m'n grafische kaart en harde schijven klopt precies, dus voor mij het programma to go, ook meteen een min en max value die bijgehouden wordt en niet net zoals bij coretemp een lange lijst (die niet!! uit te schakelen valt) met sensorreadings die je langs moet zoeken.

Sporedd: CPU-Z geeft geen temperatuur weer :+ GPU-Z wel, al hangt daar weer de betrouwbaarheid van je kaart vanaf, aangezien er een batch 8800GT's zonder tempsensor is en GPU-Z toch temperaturen registreert. Ook andere waarden worden geregistreerd, zo heb ik bijvoorbeeld de stockkoeling er af gesloopt en zit er geen fan meer op, deze schijnt alsnog standaard op 30% te draaien.

Het scheelt in mijn geval wel dat ik geen E8400 maar een E2180 met een 50% overklok heb draaien. (30/30° idle en 50/50° full load)

Mee eens met Sinester, speedfan is niets, je moet het installeren, je fans er mee regelen werkt in mij geval niet (ook een hardwarematige fancontroller) en de temperatuuruitlezing is niet je van het.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Pagina: 1