Problemen Zyxel P-2602R-D1A icm Linksys WRT54G

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49173

Topicstarter
Ik heb sinds enkele dagen een Telfort 20mb abbo. Ik loop alleen tegen een probleempje aan.

Ik heb een Linksys WRT54G router aangesloten op de Zyxel P-2602R-D1A.
De Zyxel is de ADSL router, de Linksys een wifi en wired router.

Nu heb ik alleen internet via het wired gedeelte van de router.

Alles is als volgt aangesloten. De zyxel zit met de LAN poort op de LAN poort van de Linksys.

De instellingen:

De Zyxel staat ingesteld als router met DHCP functie beginnend bij 192.168.1.33. Eigen LAN IP adres van Zyxel is 192.168.1.254.

Op de Linksys staat DHCP uit, eigen LAN IP adres is 192.168.1.1. Operating mode advanced routing staat op router, dynamic routing staat op LAN & Wireless.

DHCP verloopt goed, via wireless krijg ik netjes alles toegewezen (IP, gateway enz.), alleen krijg ik via de wireless geen internetverbinding. Via wired werkt alles wel.

Ik heb heel internet al doorgespit, maar ik kan er nog niet uitkomen wat het probleem kan zijn.

Gedaan:

Linksys 192.168.2.1 gegeven, dan is hij niet meer benaderbaar, omdat de ip-ranges verschillen.
Zyxel als bridge geconfigureerd, dan heb ik helemaal geen internet meer.

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:57
BUMP

Ik heb hetzelfde probleem.
Als ik de zyxel op bridge zet om alleen als modem te functioneren, heb ik geen internetverbinding meer.
Hoe kunnen deze 2 samenwerken?

Anoniem: 128117

Goeiedag,

heb soortgelijk probleem, ik wilde de zyxel als bridged, maar dan heb ik helemaal geen internet meer, en met de belkin54g als access point zegt hij wel dat ik verbinding heb, maar dan kan ik ook geen webpagina's openen...
iemand een oplossing?

Anoniem: 203842

Dus begrijp ik goed, dat je de Linksys als een AP (Access Point) wilt gebruiken? Dus puur voor WiFi?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 16:50
2 opties: Zyxel in bridge zetten, en je linksys het routeren laten doen. Nadeel: Geen voip, aangezien je zyxeltje domweg bridge is.

2e optie: Je linksys als AP-only instellen: Vast ip geven binnen je netwerkrange van je zyxel, dhcp uitzetten en met 1 vd lanpoortjes aan je Zyxel knuppen.

(3e optie is je linksys in een eigen ip range laten routeren, maar dubbel-nat heeft zo z'n nadelen dus tenzij je een verrekte goede reden hebt raad ik dat niet aan)

Genoeg over te vinden in de search hier

Je hebt nu optie 2 genomen, prima. Alleen mbv dhcp en ip hoef je NIETS aan je linksys te doen, operating mode dus gewoon default (gateway) laten staan.

In de gevallen van de 2 laatste posts: Waarom wil je de zyxel bridgen? Je linksys als AP en je zyxel gewoon default laten is makkelijker.

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 30-09-2009 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik kaap dit topic maar even want het lijkt wel erg veel op een probleem wat ik gisteravond had toen ik een wifi uitbreiding bij iemand thuis wilde installeren.

Bestaande situatie:
adsl aansluiting met een modem+router zyxel prestige 2000 series 2602H 1AD model 401433. Hier zit een telefoon op aangesloten en een vaste pc. De zyxel deelt adressen uit in de 192.168.1.33 range met dhcp (zyxel = server kant)

Ik had een 2dehandse wrt54g voorbereid. WAN kant op dhcp client, LAN+wifi kant op DHCP server 192.168.11.1, dhcp pool = 192.168.11.100-150 of zo. Verder wifi beveiligd met wpa2-psk.

Linksys met zijn internet (wan) poort op de Zyxel. Linksys krijgt ip van Zyxel, wireless client krijgt ip van de Linksys.

So fa so good. Laptop kan uitstekende verbinding maken met de Linksys, er gaat geen enkel pakket verloren over het wifi stuk (ping reply op 192.168.11.1 = 100%). Echter, als ik via de Linksys en de Zyxel naar internet hosts ping heb ik een gigantisch packet verlies. Van pings naar www.google.nl komt maar de helft terug of zo.

Ja ik weet dat ik nu dubbel NAT maar dat lijkt me in principe geen probleem.

Ik begrijp niet waar het packet verlies vandaan komt. Het lijkt wel alsof de linksys en de zyxel onderling niet goed willen samenwerken. Ik heb de kabel vervangen tussen die 2 en ook een kruis-kabel geprobeert, maakt niets uit. Ik ben zelf cisco engineer maar met deze consumente spullen heb ik weinig ervaring... Geen tijd gehad om te snifferen of veel dingen uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Iemand hier nog een idee over? Anders ga ik maar de 2de optie hierboven uitproberen. Maar ik zou graag willen begrijpen wat en waarom het fout gaat, ik hou niet zo van trial-and-error troubleshooting, in ieder geval niet bij een kennis thuis...
Dit is al de 3de keer dat ik daar langsgegaan ben om te trachten wifi aan de gang te krijgen. Shame on me als netwerk professional :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOYS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-04 09:29

TOYS

Zeg ik nie!!

volgens mij moet het gewoon lullen.. Je zyxel moet gewoon de routering en dhcp doen zoals je al hebt ingesteld. Zet de linksys eens terug naar fabrieksinstellingen en stel alleen even het wireless in. Gewoon van Lan poort naar Lan poort is goed. Ik denk dat er ergens een instelling in de linksys niet helemaal lekker staat.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
Waarom zo moeilijk doen. De Zyzel instellen als DHCP server en lekker alles laten routeren.
Dan een kabel van 1 van de lanpoorten op de zyxel naar 1 van de LAN poorten op de Linksys.
Linksys een vast ip buiten de DHCP range geven en wirelless instellen
en klaar is kees.

Thanks Mate

Pagina: 1