• Bob16
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-04-2025
Hallo mede-Tweakers,

Ik heb even een klein vraagje. Ik heb een MSI RX1950XT die standaard op 500/600 loopt. Nu heb ik dit al verhoogt naar 600/700 :) . Nu was ik wat aan het rondkijken op verschillende fora en zag dat mensen daar hun geheugen standaard! op 900 hebben lopen :o . Is dit dezelfde snelheid alleen dan in DDR ofzo? Of is er gewoon iets mis met mijn kaartje?

Bob

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dat verschilt uiteraard per kaart en per fabrikant. Er zijn X1950XTX kaarten met GDDR4 op 1000 MHz, maar ook X1950XT kaarten met 800 MHz.

600 lijkt me wel erg laag, gezien het feit dat het geheugen standaard op 900 MHz staat bij jouw kaart. Weet je wel zeker dat je de goede waardes aan het aanpassen bent? Klik alles weer eens op 'default' en maak eens een screenshotje van GPU-z.

• Bob16
Dit is wel vaag......
Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/08/07/13/ebv.png

Er staat idd 900 MHz... Maar ook 594 MHz.....
(ik heb trouwens de DDR3 versie met 256 Mb)

Bob

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dat is gewoon in idle mode geloof ik (k heb ook een x1950xt). Ik kan het helaas niet controleren omdat gpu-z niet update ofzo :S

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Daar moet je inderdaad met het overklokken goed op letten, dat je niet de 2D mode aan het overklokken bent.

Dat screenshot is inderdaad raar, want GPU-Z zou de 3D-mode waarden uit moeten lezen.

Zorg eens dat je alle overclocks van je RivaTuner/ATiTool/CCC uit zet. Niet de sliders handmatig terugzetten, maar gewoon de knop voor 'uitschakelen' zoeken dus. Het gebeurd best vaak dat mensen aan de verkeerde waarden zitten of dat het programma zelf wat fout doet, en dan krijg je vreemde dingen te zien.

[ Voor 44% gewijzigd door TheZeroorez op 13-07-2008 11:51 ]

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:13
De default Clock is 900 Mhz, maar jou clock is 594 Mhz of zie ik dat verkeerd? Bij mij lopen Default Clock en GPU clock nagenoeg gelijk. (3870)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Bob16
Ik ga bij Ati Tray tools gewoon naar Hardware->Overclocking Settings en daar kan ik dan schuiven om de clocks te verhogen...

Bob

Nog zoiets vaags.... Gister had ik nog wel Ati overdrive, maar nu niet meer.....

[ Voor 24% gewijzigd door Bob16 op 13-07-2008 11:58 ]

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Idd vreemd, mijn ( AGP ) x1950pro liep standaard al op Clock 595 en Mem op 700...

Heb net jou kaart specs gezocht, jou kaart heeft 256 mb wat ik zo snel vondt, deze kaart is ook vaak geleverd met 512 mb, miss zit daar het verschil....

Wear Sunscreen!

• Bob16
MSI geeft dit op als clocks

Engine Clock Speed: 625MHz
Memory Clock Speed: 1800MHz

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Als de kaart 'niks' te doen heeft (2d),dan draait tie op 500/1200mhz. Moet hij gaan presteren, gaat hij vanzelf naar 625/1800 mhz. Niets mis mee dus.

En verder, is het wat TheZeroorez zegt. ;)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:13
Laat GPU-Z op de achtergrond aan en gooi een spel aan, na een paar minuten spelen ff snel alt-tab doen en dan de waardes uitlezen. Dan zou ie de echte snelheden moeten aangeven.

Computers are useless. They can only give you answers.

• Bob16
@Brainsz: Ik heb net even snel COD 4 gespeelt en op alt-tab geramt, maar het waren nog steeds de lage clocks.....

@pcgek: Het klinkt heel logisch, alleen hoe wil je dan overclocken? Tijdens het spelen van een spel? 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door Bob16 op 13-07-2008 12:40 ]

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Je kunt ook met ati overdrive overclocken, de overclock die je daar test en instelt, worden daarna ook gewoon toegepast in 3d(spel) dus. Kun je ook gewoon met rivatuner doen, maar dan moet je het wel in 3d modus doen.

Laat ati overdrive zelf zijn automatische overclockconfig maar eens doen, dan zul je zien dat hij van 500/1200mhz(2d), ineens naar de 3dmodus gaat, en begint over te clocken vanaf de 625/1800 waarden. Als hij dat gewoon doet, is alles verder goed.

[ Voor 8% gewijzigd door pcgek op 13-07-2008 13:08 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• LM1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-01 22:54

LM1

Op zich is dit 'probleem' niet zo vreemd/ingewikkeld als het lijkt. Op die GPU-Z screen kan je twee waarden zien:

- GPU Clock > dit is de huidige clock
- Default Clock > dit is de default 3D clock (de kloksnelheid in games dus)

Omdat je Ati Tray Tools gewoon via je bureaublad opstart, geeft het programma de clocks van dat moment aan. Dit zijn de 2d snelheden van de kaart, namelijk 500/600. Als je met Ati Tray Tools aan, een spel gaat spelen, zal de kaart niet naar de standaard 3d clocks overschakelen, omdat Ati Tray Tools dit blokkeert.

Het probleem bij Ati Tray Tools is dat er geen functie is, die er voor zorgt dat bij het opstarten van het programma, de clocks op 3d snelheden worden gezet. Deze functie is er echter wel bij Ati Tool. Ik kan je dat programma aanraden, ik heb namelijk precies dezelfde kaart en had precies hetzelfde probleem. Bij Ati Tool kun je bij "SETTINGS" > X1000 OVERCLOCKING" de functie "SWITCH TO 3D CLOCKS WHEN STARTING ATITOOL" aanvinken, zodat je je 3d clocks ipv 2d clocks kunt overclocken ;)

Als je bij ATi Tray Tools wilt blijven zal je handmatig een 3d profiel aanmoeten maken, maar dan moet je wel de 3d clocks en voltages opzoek.....

succes
Pagina: 1