Standaardkoeler op Q9450 niet voldoende?

Pagina: 1
Acties:

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:59
Ik heb gisteren een q9450 aangeschaft, die ik wilde plaatsen op de AB9 Pro. Helaas kon dat niet, dus maar direct een nieuw moederbord gehaald (Asus P5Q).

Heatsink installeren gaat natuurlijk met moeite, de pennen halen het maar net, maar het zit. Dus ik de pc installeren met een verse windows xp en benchmarken natuurlijk :D.

Maar de temperatuurmetingen lijken compleet in de verkeerde richting te zitten. Idle zijn de cores 45 en 55 graden, stressed gaat het iets hoger.... :X

Afbeeldingslocatie: http://thuis.beerkeeper.nl/pics/temps.PNG

Ook coretemp en pcprobe lopen te zeuren over de temps.

In hoeverre moet ik de meting geloven als de pc niet uitslaat?
Dit setje is dus draaiend met de standaardheatsink, met standaardkoelpasta die onderop zit.

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Verwijderd

Wordt de heatsink warm?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De standaard Intel koelers zijn best goed eigenlijk, gebruik ze zelf ook hier. Maar je moet wel goed zorgen dat die pennen er goed inzitten (was er laatst bijna zelf eentje vergeten goed in te drukken) en als het kan even wat arctic silver gebruiken. En zoals altijd: voldoende airflow in je kast. Wellicht toch verstandig om even te controleren of alles wel goed vast zit en of er pasta op zit?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Beerkeeper
Als ik hem stress is hij warm, maar ik kan hem prima vasthouden
Microkid schreef op zondag 13 juli 2008 @ 10:46:
De standaard Intel koelers zijn best goed eigenlijk, gebruik ze zelf ook hier. Maar je moet wel goed zorgen dat die pennen er goed inzitten (was er laatst bijna zelf eentje vergeten goed in te drukken) en als het kan even wat arctic silver gebruiken. En zoals altijd: voldoende airflow in je kast. Wellicht toch verstandig om even te controleren of alles wel goed vast zit en of er pasta op zit?
Er steekt een 12cm fan achter, waar ik ook warme lucht voel stromen (en anders kan het nog naar boven toe via de voeding). Het is wel zijpaneelloos, maar boeit niet :+

Tip is dus om de heatsink opnieuw te bevestigen met andere koelpasta? Ik heb hier nog wat GEIL koelpasta liggen waarmee ik dat even kan doen

[ Voor 67% gewijzigd door Beerkeeper op 13-07-2008 10:51 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dit ziet er wel wat al te warm uit ja, denk dat de koeler er niet goed opzit. Wat geeft CoreTemp aan als "distance to Tjunction" aan?

Als dit tegen de 15c aanloopt moet je er inderdaad rekening mee gaan houden dat de CPU zichzelf terug gaat klokken tot er weer een aangename temp is bereikt.

Normaliter moet de standaard koeler bij juiste montage en voldoende overige airflow genoeg kunnen koelen. Misschien er toch weer even afhalen en er opnieuw (en wellicht nauwkeuriger) opzetten met betere pasta?

Specs

• Beerkeeper
na het vervangen van de koelpasta liggen de temps idd een stuk lager :D

stressed max 63 graden (coretemp)
ipv 99 graden :X

Maar waarom komen de temps dan zo hoog met de standaardkoelpasta van intel? Dat snap ik niet (want mijn oude E6600 trekt het prima met de standaardkoelpasta)

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:11
Ik denk dat hij er de eerste keer niet helemaal lekker op heeft gezeten. Dus dat het niet aan de koelpasta heeft gelegen.
Toen je hem er opnieuw op deed heb je hem er wel goed op gedaan.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Tonne schreef op zondag 13 juli 2008 @ 11:55:
Ik denk dat hij er de eerste keer niet helemaal lekker op heeft gezeten. Dus dat het niet aan de koelpasta heeft gelegen.
Toen je hem er opnieuw op deed heb je hem er wel goed op gedaan.
Dat denk ik ook. Als de heatsink niet echt heet aanvoelt en de CPU is 90 graden dan is het contact tussen koeler en CPU gewoon erg slecht. Dus zat de koeler er niet goed op.
Pagina: 1