Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen,

De laatste tijd is mijn pc erg traag en als die aanstaat maakt hij ook constant een ratelend geluid alsof hij ergens mee bezig is,een bewerking of zo die maar constant doorgaat.
Erg vreemd allemaal.

Hier is mijn opstelling zoals deze nu is:

Intel dual core e6600
Gygabyte moederbord
2gig geheugen
samsung harde schijf
momenteel staat er windows vista op ultimate edition

Verder heb ik geen abnormale progammas op mn pc lopen,ik gebruik firefox om op het net te surfen en gebruik windows mail om te emailen.
Als virus progamma heb ik AVG anti virus.

Mijn pc start dus ok erg traag op en dat lijkt steeds erger te worden,na het opstart schermpje waar je dat balkje ziet lopen als windows opstart blijft het beeld een eeuwigheid zwart voordat mijn inlogscherm komt.
Ook hier start niks abnormaals op avnuit het genuegen of zo,heb al gekeken via ms config geen abnormale dingen.

Weet iemand waar dat ratelen vandaan kan komen als de pc aanstaat(alsof hij constant met een bewerking bezig is terwijl dit niet zo lijkt) en waarom mijn pc zo traag opstart en dergelijke?

Alle hulp is welkom,had niet gedacht dat mijn dual core zo sloom zou zijn,ik merk nauwelijks verschil met mn oude pentium processor,dat kan toch niet?
Heb mijn pc nu ruim 1,5 jaar.

Hulp is dus echt wel gewenst!!!

Verwijderd

De eerste gedachte is natuurlijk indexing service (te vinden bij de properties van je harde schijf).

Maar ik zou ook eens (voor de test) je VS uitzetten en ook de MSRT de-installeren (voor zover deze geinstalleerd is).

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Het constant ratelen is volgens mij dat je harde schijf tekenen geeft dat deze binnenkort zal gaan "overlijden".
Dit verklaart zou ook het trage opstarten verklaren.
Maak daarom snel een backup van de belangrijke data, of een image.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Verwijderd

Just me ! schreef op zondag 13 juli 2008 @ 00:45:
Het constant ratelen is volgens mij dat je harde schijf tekenen geeft dat deze binnenkort zal gaan "overlijden".
Nee joh, dit geeft juist aan dat ie het doet.

De schijf gaat echt niet ratelen als ie niets te doen heeft EN bijna kapot gaat...

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zijn er processen die heel veel processorkracht gebruiken? (searchindexer o.i.d.) Heb je op spyware gescand? Met Spybot, Adaware, Hijackthis etc. Heb je naast AVG nog b.v. een online virusscan geprobeerd?

en p.s. Welk OS heb je?

Verwijderd

Goeie vraag. Gelukkige weten we al wel dat hij een processor, mobo en geheugen heeft :)

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 00:49:
[...]

Goeie vraag. Gelukkige weten we al wel dat hij een processor, mobo en geheugen heeft :)
Er staat toch bij dat hij Windows Vista Ultimate gebruikt?
momenteel staat er windows vista op ultimate edition

[ Voor 12% gewijzigd door Mavvie op 13-07-2008 00:53 ]

Twitter | Linkedin

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mavvie schreef op zondag 13 juli 2008 @ 00:52:
[...]
Er staat toch bij dat hij Windows Vista Ultimate gebruikt?
Ah ja, even overheen gelezen.

Vista vereist wel wat meer van je pc'tje dan XP. Laat dat ten eerste duidelijk zijn. Je kan dus even kijken naar je processen, spyware etc. En je kan ook even de performance settings wat terug zetten. Minder geanimeerde dingen, thumbnails, shadows enz. Scheelt vaak een stuk.

Ratelen kan misschien ook nog komen door Windows updates. Ik zag onlangs weer een update van bijna 70MB voorbij komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Noork op 13-07-2008 01:27 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kijk eens wat je schijf precies aan het doen is, in Vista kun je wel ergens zien hoeveel KB/s het ding verstouwt per seconde. Staat je schijf verder nog in DMA modus? Zou het niet echt verklaren, want dan zou je CPU usage hoog moeten zijn, maar je weet het maar nooit.

En voor hierboven : 70Mb is maar 9 MB. Daar zal je schijf niet al te lang over ratelen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn processor gebruik schiet ook vaak van 0 naar 30 of zelfs 50/60 uit het niets,vind het allemaal maar erg vreemd,denk dat ik binnekort maar weer es een schone install ga maken en mn harde schijf laat vervangen door een nieuwere snellere.
Ga denkelijk de 64 bit vista installeren ipv de 32 bits.
Ach ja ik zie wel.
In ieder geval bedankt voor de reacties,niet dat ik er veel aan gehad heb,maar goed lol.

En @ Excorcist,wat bedoel je met staat mijn schijf nog in DMA modus,waar kan ik dat controleren???
Ben wat dat betreft niet echt up to date wat pc betreft,vandaar.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 00:45:
De eerste gedachte is natuurlijk indexing service (te vinden bij de properties van je harde schijf).

Maar ik zou ook eens (voor de test) je VS uitzetten en ook de MSRT de-installeren (voor zover deze geinstalleerd is).
Allemaal leuk en aardig maar wat bedoel je nu in gewoon nederlands,ik ben namelijk niet zo thuis met deze termen die jij gebruikt lol,dus verklaar het in gewoon nederlands aub,bedankt!

Verwijderd

Malicious Software Removal Tool

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-05 13:43
nieuwe kopen! 8)7

of www.hitmanpro.nl uiteraard 8)

[ Voor 50% gewijzigd door pennenlikker op 14-07-2008 12:06 ]

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 23:35:
[...]

Allemaal leuk en aardig maar wat bedoel je nu in gewoon nederlands,ik ben namelijk niet zo thuis met deze termen die jij gebruikt lol,dus verklaar het in gewoon nederlands aub,bedankt!
Dan zoek je e.e.a. even op. GoT is geen forum waar alles voorgekauwd wordt. ;)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 23:33:
Mijn processor gebruik schiet ook vaak van 0 naar 30 of zelfs 50/60 uit het niets,vind het allemaal maar erg vreemd,denk dat ik binnekort maar weer es een schone install ga maken en mn harde schijf laat vervangen door een nieuwere snellere.
Ga denkelijk de 64 bit vista installeren ipv de 32 bits.
Ach ja ik zie wel.
Dus je hebt iets wat misschien niet klopt, virussen, spyware, software die op de achtergrond loopt.
En je wilt niet leren wat het is , hoe je erachter komt wat het is etc.
Dus elke keer schoon beginnen?
Dus je leert niks, weet nooit iets van windows, in de toekomst ook niet.
Leer eens :wat er opstarte in je pc, dan gaat opstarten sneller.
Wat er op de achtergrond loopt, sommige kun je uitzetten zodat je pc sneller is, soms virussen, soms spyware, etc, nu kun je leren wat het allemaal is.
Dan ga je ook weten wanneer het binnenkomt/war vandaan het komt, dan weet je hoe de beveiliging is van xp/vista.
Als je dat geleerd hebt, dan lees eens over linux, dan zie je wat het verschil is, en dit zonder extra beveiligingssoftware, dus meer snelheid.

Jouw de keus. Ik zou langzaam eens gaan leren, stap voor stap, in de toekomst heb je profijt.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 00:47:
[...]

Nee joh, dit geeft juist aan dat ie het doet.

De schijf gaat echt niet ratelen als ie niets te doen heeft EN bijna kapot gaat...
Niet mee eens, heb er 2 gehad die tekeer gingen als een idioot voordat ze de pijp aan Maarten gaven en het leek op normaal werken van de schijf.
Kijk even hoe de conditie is of vervang hem evt door een andere.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Uit ervaring kan ik zeggen kijk is of de HDD nog goed is. Download HD tune en dan is alles meteen duidelijk

• rickyy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-03 09:22
Het is je AVG virus scanner ;) . Die gaat automatisch elke dag een scan uitvoeren, waarbij deze echt alle files die je op je PC hebt staan na gaat. Dit kan soms uren duren. Ik vind het zelf ook erg irritand, en heb de daily scan daarom uit ookgeschakeld.

Het ratelende geluid is je HDD die alle files onderzoekt en gewoon zoekt. Zet die AVG maar is uit wanneer de PC traag is en rateld etc.

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 21:29:
Uit ervaring kan ik zeggen kijk is of de HDD nog goed is. Download HD tune en dan is alles meteen duidelijk
Ik denk ook wel eens dat je HDD zou kunnen zijn, ik heb net een soortgelijk geval meegemaakt op mijn gloednieuwe systeem. Bij mij bleef die steeds hangen in een cluster, maar nu ik een nieuwe er in heb gestopt is het probleem opgelost.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:04

Nemesizz

Untouchable

Zelfde symptonen heb ik ook dagelijks sinds ik Vista (64bit) heb geinstalleerd.

Harddisk begint vaak als een gek te ratelen en PC reageert ietwat trager. Kijk ik bij broncontrole, dan zie ik dat ie iedere keer de grote MPQ files van World of Warcraft uitleest of iets dergelijks. Waarom die dat doet...geen idee. En soms wil (tijdens gamen) System wel eens 50-60% van de CPU gebruiken zonder enige reden wat voor enorme vertragingen zorgt.

Ik gebruik zelf ook een E6600, echter 4GB RAM en Vista Home Prem en Seagate schijf (dus ik denk niet dat je HD sterfende is of iets dergelijks).

• Nara Shikamaru
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 15:48

Nara Shikamaru

Cleverest Strategist

Ik heb het zelfde probleem als Nemesizz met mijn gloednieuwe PC Vista Home edition. Heb jij misschien het inmiddels opgelost ? Zo ja hoe :D

Ik hoor ook veel ratelend geluid van systeemkast en dit zijn de cijfers van HD Tune;

Transfer Rate:
Minimum
0.0
Maximum
12.4 MB/sec
Average:
2.1 MB/sec

Acces Time:
52.8 ms
Burst Rate:
37.1 MB/sec
CPU usage:
0.6%

Misschien kan iemand met verstand ervan vertellen of er iets verkeers aan de hand is met mijn HDD

Antec Sonata II EC/MT 450Watt | AMD Athlon 64 3700+ s754 | Asus K8N4-E Deluxe | 2X512MB Kingston DDR PC3200|Maxtor 250Gig 16MB cache | Asus EN6600GT 128 MB PCI-E | MX500

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Nara Shikamaru schreef op maandag 28 juli 2008 @ 21:15:
Ik heb het zelfde probleem als Nemesizz met mijn gloednieuwe PC Vista Home edition. Heb jij misschien het inmiddels opgelost ? Zo ja hoe :D

Ik hoor ook veel ratelend geluid van systeemkast en dit zijn de cijfers van HD Tune;

Transfer Rate:
Minimum
0.0
Maximum
12.4 MB/sec
Average:
2.1 MB/sec

Acces Time:
52.8 ms
Burst Rate:
37.1 MB/sec
CPU usage:
0.6%

Misschien kan iemand met verstand ervan vertellen of er iets verkeers aan de hand is met mijn HDD
nieuwe schijf kopen, die snelheden zijn nog net krap aan goed voor een usb stickje, maar niet voor een hdd :X

En hetzelfde geld voor de TS, een hdd die RATELT is NOOIT goed !
whatever iedereen ook zegt hierboven(behalve die hetzelfde zeggen ofc :+ )

schijven maken geluid ok, maar RATELEN is toch echt een teken van sterven

Maar zoals bij alles geld , meten = weten.....
m.a.w. benchen die hdd's dus.

[ Voor 17% gewijzigd door CrankyGamerOG op 28-07-2008 21:40 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

CrankyGamerOG schreef op maandag 28 juli 2008 @ 21:20:

schijven maken geluid ok, maar RATELEN is toch echt een teken van sterven
Ratelen is zeker einde schijf, omdat er waarschijnlijk een bad cluster opzit waarin ie blijft hangen en dit vertaald zich naar een fout in het WinXP/Vista register. Dus als ik jullie was een nieuwe halen en de data die er opstaat afhalen, dit heb ik ook nog gelukkig kunnen doen en zo snel mogelijk de asbak in met de defecte schijf of natuurlijk RMA sturen en een nieuwe eisen als er nog garantie opzit.

Tevens kun je een scandisk er op gooien om te kijken of de HDD daadwerkelijk brak is. Als dit traag gaat dan kun je wel op je vingers tellen dat dit niet helemaal correct is. En als op een gegeven moment in die scanfase blijft hangen weet je het zeker.

Verwijderd

Kun je zien welk proces/welke processen er voor je schijfactiviteit zorgen?
Rechts-klik op de taakbalk -> task manager -> performance -> resource monitor -> disk.
Sorteren op lees- of schrijfactiviteit kan door op de naam van de betreffende kolom te klikken.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik had in m'n post al aangegeven dat ie steeds iets aan het uitlezen is (MPQ files van World of Warcraft). Dit doet ie iedere keer vlak nadat ik de PC heb aangezet (nog niet eens als ik WoW start).

Wat betreft het ratelen...hoe moet je het anders beschrijven? arbeits-geluid? Het is geen geluid van een kapotte HD iig, dat geluid ken ik inmiddels ook wel (lijkt vaak meer op een ping-pong bal).

Lijkt me stug dat schijven out of the blue kapot gaan als je ineens overstapt naar Vista... :/

Verwijderd

Nemesizz schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:28:
Ik had in m'n post al aangegeven dat ie steeds iets aan het uitlezen is (MPQ files van World of Warcraft). Dit doet ie iedere keer vlak nadat ik de PC heb aangezet (nog niet eens als ik WoW start).
bij "zoekopdracht starten" > msconfig > opstarten en de rotzooi wat je niet nodig hebt niet automatisch laten opstarten (uitvinken).

Verwijderd

Nemesizz schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:28:

Wat betreft het ratelen...hoe moet je het anders beschrijven? arbeits-geluid? Het is geen geluid van een kapotte HD iig, dat geluid ken ik inmiddels ook wel (lijkt vaak meer op een ping-pong bal).

Lijkt me stug dat schijven out of the blue kapot gaan als je ineens overstapt naar Vista... :/
Dat 'bezig zijn' vd HD moet wel de indexing van Vista zijn.
Waardoor de progs die je veel gebruikt (hebt) sneller opstarten.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Waarom doen mensen toch zo moeilijk allemaal.

If PC = Langzaam:
Eerst kijken naar opstart processen, lopende processen, virussen, virusscanners (!) en andere meelopende programma's
Zit daar de langzaamaan-heid niet in, tja dan wil misschien een schone Vista nog wel helpen! Aangezien deze toch al 1,5 jaar oud is.
Werkt dat niet? Dan gaan we kijken naar de hardware.

Tja en om meteen over Linux en dergelijke te beginnen vind ik een beetje onzin. Beetje fanboy gedrag imho.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

alex3305 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 12:36:
Waarom doen mensen toch zo moeilijk allemaal.

If PC = Langzaam:
Eerst kijken naar opstart processen, lopende processen, virussen, virusscanners (!) en andere meelopende programma's
Zit daar de langzaamaan-heid niet in, tja dan wil misschien een schone Vista nog wel helpen! Aangezien deze toch al 1,5 jaar oud is.
Werkt dat niet? Dan gaan we kijken naar de hardware.

Tja en om meteen over Linux en dergelijke te beginnen vind ik een beetje onzin. Beetje fanboy gedrag imho.
quote mij eens 1 post waar dat beweerd word ?
onzinnig dus je hele reply,
a je herhaald wat er al gezegd is en
b. erna begin je mensen dingen te verwijten die niet gezegd zijn !

enigste wat jan aangeeft is dat de TS de verschillen eens moet gaan bekijken en niks over het wel of niet werken van de hdd in linux/windows......!

En een linux live cd erbij nemen om een hardware probleem te tackelen is wel degelijk handig en absoluut GEEN fanboy gedrad, ik noem jou toch ook geen windowsfanboy omdat je dat nu gepost hebt of wel ?

[ Voor 17% gewijzigd door CrankyGamerOG op 30-07-2008 13:06 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Sinds wanneer is een ratelende schijf een slecht teken :?
Sommige mensen zijn echt wel paniekzaaiers hier.
Dat de HD tune software slechte benchmarks geeft is ook niet zo bijzonder aangezien de TS zelf al aangaf dat de schijf voortdurend met "iets" bezig is. Logisch dan ook dat de benchmark allesbehalve optimaal is als dat ding ondertussen ook nog met andere zaken bezig is.

Een allereerste stap is gewoon al eens kijken WELK proces juist voor zoveel schijfactiviteit zorgt. Dan kunnen we die kinderachtige raad- en speculatiespelletjes hier stoppen.

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 21:20

Bene

list incomprehension

Even een ander gedachtenpad: dat geratel is niet een vastgelopen CPU fan? Een overhitte core2 schakelt zichzelf terug, met vergelijkbare symptomen.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Na wat zoeken op internet blijkt de service Superfetch de mogelijke boosdoener te zijn geweest.
Superfetch houdt bij welke programma's je veel gebruikt en laadt die al voor gebruik in je geheugen. Met grote bestanden als games en dergelijke gaat dit samen met veel hardeschijf gebruik en enige vertraging.

M'n geheugen gebruik is nu ook gedaalt van 3GB in cache naar 1GB, en nu ook geen overdreven schijfgebruik meer gehad.

Hopen dat het zo blijft 8)
Pagina: 1