Onduidelijkheid over beste systeem voor HD-video bewerking

Pagina: 1
Acties:

• Byzanthy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
Ik heb al wat zitten zoeken maar kom zowel op GOT als elders tegenstrijdige / verschillende berichten tegen over de beste systeem-eisen voor het bewerken van HD-content.

Ik krijg binnenkort een Canon HF10 camera die HD-video in AVCHD-formaat opslaat. Het bewerken en verwerken hiervan kost blijkbaar veel rekenkracht, daarom ga ik een nieuw systeem aanschaffen.
Bij mijn zoektocht naar info kom ik tegenstrijdige informatie tegen, daarom een aantal vragen die ik heb:
  • Is bij bewerking met bijvoorbeeld pinnacle een quad-core processor te verkiezen boven een core 2 duo of is dit verschil verwaarloosbaar, wie heeft hier ervaring mee?
  • hierbij aansluitend: aangezien Vista beter schijnt om te gaan met multi-threaded processen vraag ik me af of ik toch XP moet opgeven en inderdaad dan over moet naar Vista (ook al vanwege meer beschikbaar systeem-geheugen), sommigen geven aan dat XP-pro evt. nog een goed alternatief is?
  • Volgens sommigen is hardwarematige decodering (UVD) een must, volgens anderen voegt het weinig toe bij het bewerken (=niet het afspelen) van AVCHD-video. Wat is waar en, zo ja, zijn er grafische kaarten die hier het best mee omgaan.
Ik hoop met wat verhelderende reacties uiteindelijk een goede afweging te kunnen maken.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

Als je fijn wil werken met avchd materiaal en lekker real-time wil kunnen bewerken, zou ik je zeker aanraden voor een quad-core te gaan en minstens 4 GB geheugen. Voor het geld hoef je die quad-core sowieso niet te laten.

Daarmee zit je al vast aan een 64-bit OS en ik kan je niet uit eigen ervaring te vertellen of Vista veel voordeel biedt boven XP.

UVD = decoding feature op alle DX10 kaarten van ATI, maar dit biedt geen voordeel bij bewerken van video, maar ontlast alleen je CPU tijdens het afspelen van het HD-materiaal.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:39
Inderdaad gaan voor een quadcore. Videobewerken heeft veel aan heel wat kracht. Daarnaast minimaal 4GB aan RAM, maar ik kan me zo voorstellen dat het zaakje nogal RAM hungry is en is 8GB misschien ook geen overbodige luxe. Kijk daarbij wel even uit, 32-bit apps kunnen niet meer dan 2GB aanspreken. Dus je programma moet wel 64-bit zijn!

Windows XP heeft ook een 64-bit versie die dus ook >~3GB aan kan spreken. Echter zijn er meer x86-64 drivers beschikbaar voor Vista x64, dus dat lijkt me de meest makkelijke stap.

Daarnaast wil je ook nog grote, snelle, harde schijven, en het liefst in RAID om al die data op te slaan en snel te kunnen verwerken. Volgens mij wordt er nogal veel geswapped naar de harde schijf.

Verder biedt elke videokaart tegenwoordig UVD (ATI) of PureVideo (NVIDIA). De eerste is het best. Voor de rest maakt dat idd alleen uit bij afspelen van een voltooide film voor zover ik weet. Neem wel een mat 2x DVI aansluiting. Dan kun je 2 schermen digitaal aansturen in perfecte kwaliteit. Ik denk wel dat je die ruimte kan gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 13-07-2008 12:04 ]

• Byzanthy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
tot zover bedankt voor de constructieve info.

Ik heb hiermee nog wat verder gezocht, Quad-core lijkt in ieder geval noodzakelijk.

Op het forum van pinnacle kom ik echter waarschuwende verhalen tegen over vista-64, m.n. omdat pinnacle studio een 32-bits applicatie is die ook qua geheugen-gebruik niet zomaar boven de 2 gig zou uitkomen, zijn er misschien mensen die dit kunnen bevestigen?

Zeker gezien de vele genoemde driver-problemen lijkt dus vista-64, voor wat ik er nu van kan lezen, niet de beste keus.

Betekent wel dat ik dus op max 4Gig (effectief 3+) zou blijven hangen in vista of Xp, ik vraag me alleen dus af of meer echt nodig is.

qua processor ben ik er dus al wel uit, video-kaart moet ik nog iets verder zoeken met bovenstaande info denk ik, Nu 't operating-systeem nog... sta open voor aanvullende opmerkingen of correcties op bovenstaande opmerkingen van mij ;)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:39
Drivers voor Vista x64 zijn goed te doen, drivers voor XP 64-bit is wel minder! Verder heb jij het geheugen wel nodig met HD beeld gok ik zo. Ik zou eens kijken naar een programma wat er wel mee om kan gaan.

32-bit apps kunnen idd maar 2GB adresseren overigens.