Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC probleem (infinite boot loop)

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Heb hier een zelfgebouwde PC staan die (tot gister) al 2 jaar perfect werkt. Gisteren crashte m'n computer en bij het opnieuw opstarten kreeg ik een paar seconden het Windows splash screen te zien waarna de computer zich weer opnieuwe opstartte en dus in een loop belandde. Veilige modus doet hetzelfde, er is dus geen manier om in Windows te komen.

M'n eerste idee was om even de Windows cd erin te gooien en te repareren, maar als ik dat probeer hangt ie zich op en krijg ik een fatal error over 'ntfs.sys'.

Met NTFS4DOS heb ik chkdsk laten lopen maar die vond geen errors op de harde schijf.

Ik dus gister hals over kop om half 6 naar de Makro gereden waar ze tot mijn grote spijt alleen externe harde schijven verkochten, toch maar eentje gekocht en de HD uit de behuizing gesloopt.

Na hem te hebben aangesloten weer naar Windows setup maar zelfs de installatie werkt niet, wat zeg ik; zelfs het formateren geeft een error over 'setupdd.sys'.

Dat moet dus aan de hardware liggen dacht ik, eerst alle PCI kaarten eruit gehaald maar geen succes. Daarna de geheugenmodules vervangen met andere, geen succes. Toen eens alle harde schijven ontkoppelt behalve mijn nieuw gekochte, geen succes.

Omdat ik freelance Flash designer ben heb ik mijn PC hard nodig en mijn laptop voldoet niet aan de eisen die ik nodig heb om te werken.

Diegene met de gouden tip zal een beloning krijgen.

Specs:
- Windows XP SP2
- AMD64 Processor 2.4 GHz dual core
- GeForce 7900GTX videokaart
- 2x Maxtor (160GB), 1x Seagate (250GB) HDDs
- 2x 1GB 400MHz geheugenmodules

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11 20:26
Het enige wat overblijft eigenlijk is een brak moederbord.

Ik raad je ook toch even aan memtest86 even te draaien voor de geheugen modules. Laat die een uur of 8 draaien. Zijn er geen errors, dan is het zeker weten je geheugen niet. (Ik weet dat je ze vervangen heb, maar just to be sure, het klinkt namelijk erg naar een brak geheugen probleem)

[ Voor 19% gewijzigd door omgwtfbbq op 12-07-2008 22:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even laten lopen maar blijft na 4 seconden hangen, hij vindt in deze paar seconden dan wel 2 errors:

Afbeeldingslocatie: http://kenney.nl/files/GSC_0034.JPG

Weet ik nu zeker dat dit het probleem is?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11 20:26
Nouja, je zegt dat andere modules ook niet helpen. Dus ik denk eerder dat de geheugen sloten kapot zijn (Dus het moederbord) of het andere geheugen was ook brak.

Probeer dat andere geheugen ook eens met memtest.

[ Voor 14% gewijzigd door omgwtfbbq op 13-07-2008 00:09 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
Mhh, ik zie in de specs bij Memtest staan dat je een NForce4 moederbord hebt.
Die chipsets worden over het algemeen behoorlijk warm.
Controleer eens of de fan van je moederbord (als je tenminste een actief gekoeld bord hebt), nog wel draait. Heb al onnoemelijk veel moederborden als de A8N-series van Asus (A8N-E, A8N-SLi-A8N Deluxe etc) gehad waarbij de chipsetfan gewoon de geest gaf.
Binnen een dag is het moederbord vervolgens ook naar de knoppen.
Aangezien Memtest hangt, en bij die AMD's de geheugencontroller in de processor zit, gaat mijn eerste gedachte uit naar het moederbord, of in een extreem geval de CPU.
99% van de tijd is het echter het moederbord.
Controleer je bonnen even, Asus levert normaliter 2 jaar garantie op zijn borden, Gigabyte ook 2, of misschien zelfs 3 jaar. Best kans dat er nog fabrieksgarantie op zit...
Anders wordt het waarschijnlijk lastig nog een dergelijk bordje te krijgen...

Verwijderd

Topicstarter
Alle fans lopen nog (moederbord, cpu, 3 op de kast en 1 van de videokaart) alhoewel maakt de CPU fan wel een enorm kabaal des te meer geheugenmodules ik erin stop. Ik ben bang dat de garantie al verlopen is want ik geloof dat het wel meer dan 2 jaar is inmiddels en de groothandel waar ik de onderdelen heb gekocht is failliet en ik heb zo'n gevoel dat de doos en handleiding inmiddels tot stof zijn verbrand ;)

Ik heb trouwens eens de kapotte geheugenmodule eruit gehaald en de PC gestart maar nog steeds geen succes. Alhoewel Windows installatie nu wél werkt. Ik heb zo'n vermoeden dat het om een kapotte geheugenmodule + kapotte HD gaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Diegene met de gouden tip zal een beloning krijgen.
Pardon :?

Tweakers zetten zich sowieso in zonder een beloning toegeschoven te krijgen. Wil je dat soort dingen doen, dan zit je hier verkeerd, je kunt dan hooguit in Vraag & Aanbod posten (maar wees dan duidelijk over exact wat die beloning is, anders is het daar ook niet welkom).

Verder:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Je hebt al een en ander gedaan, maar je neemt niet de moeite exacte specs van waar je mee bezig geweest bent, of exact in welke volgorde je wat gedaan hebt te posten. Als je dat eens wat beter op een rijtje zou zetten (ipv in geuren en kleuren jouw -technisch irrelevante- Makro-verhalen te beschrijven) kom je een end verder. Begin daar zelf mee.

Sowieso is Overige Hardware waarschijnlijk de verkeerde plek voor dit topic; met de Troubleshooter kun je sowieso achterhalen welk onderdeel de schuldige is en dus waar je vraag wel thuishoort. Als je er dan nog niet zelf uitkomt, open het daar wel met expliciete vermelding van alle stukken gebruikte hardware (ook die je gebruikt hebt om uit te wisselen) en exact wat je in welke volgorde deed. Dan kunnen wij ook meedenken :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.