Temperatuur Q9450 boven de 100 graden normaal ?

Pagina: 1
Acties:

• DanJ
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-11-2025
Beste tweakers,

Vorige week heb ik een nieuw systeem in elkaar gezet op basis van een Asus P5E mobo, Q9450 processor. Nu ben ik ee beetje aan het kijken naar het gedrag van de processor en het valt mij op dat de idle temperatuur rond de 60 graden is. Als ik vervolgens de processor ga belasten (bijvoorbeeld MP3-coderen) dan stijgt de temperatuur ineens richting de 90-95 graden en ik heb ook een aantal een waarde boven de 100 graden gezien. Ik maak gebruik van de standaard meegeleverde koeler van Intel.

Zijn dit soort temperaturen normaal voor deze processor ? Ik ben er eigenlijk een beetje van geschrokken..

[ Voor 5% gewijzigd door DanJ op 12-07-2008 22:39 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 20:22
Nee, sterker nog, dat zijn temperaturen waar ie niet eens tegenkan, dus dan zou ie eigenlijk af moeten sluiten. Dus misschien is het een afleesfout, probeer het eens met een ander programma af te lezen.

The devil is in the details.

Verwijderd

Merk je iest met de performens van de cpu?
Ik denk dat die intel wel terug zal gaan klokken wat je moet merken
Verder pak even de koelblok vast
Als je verbrand dan zit de koelblok wel goed vast blijft het koel dan kan je blok niet goed zitten.

• DanJ
Ik heb gemeten met RealTemp, HWMonitor en CoreTemp. Alleen RealTemp geeft een iets lagere temperatuur aan. Zal zometeen een plaatje toevoegen.

Verwijderd

En wat als je het koelblok echt fysiek beetpakt? Zoals al gezegd, is die niet heet dan is de sensor niet goed.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 16:19
Moet bijna wel een verkeerd gemonteerde koeler zijn...
Als het geen uitlees fouten kapotte/vaste sensoren zijn.

• DanJ
Ik kan de zijkant van het koelblok gewoon aanraken. Volgens mij zit de koeling ook goed op de pocessor. Dus kunnen het alleen kapotte sensoren zijn. Kan dit kwaad ?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:33
Kijk ook eens met SpeedFan. Die toont zowel de temperaturen van de moederbord sensoren als van die van de processor.

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
Hij mag maar ~70 graden worden. Hij is dus sowieso te warm. Je koelblok moet ook echt warm aanvoelen, maar de luchtverplaatsing door de koeler kan de koeler kouder doen aanvoelen dan hij is. Ik neem aan dat je de standaard koelpads gebruikt, dus dat moet goed genoeg zijn.

Ik zou sowieso nog even wat andere programma's voor de tempratuur testen en het is ook nuttig om de temps in de BIOS op te zoeken, die moet de juiste temps geven. Ik zou ook even kijken of alle push-pins van de koeler echt 100% goed zitten, anders zit je koeler waarschijnlijk niet goed.

Even samengevat:

- Wordt de koeler warm/heet? -> Nee, dan is de koeler niet goed gemonteerd
- Welke temps geeft de BIOS weer, zijn deze rond de 60 graden (of ietsjes lager dan de idle temps in windows) dan worden de temps waarschijnlijk goed uitgelezen door je programma.
- Geven andere programma's andere temps weer?

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als de koeler niet heet wordt, en deze zit GOED vast, dan wordt eea verkeerd uitgelezen en/of weergegeven. Not to worry, in that case.

• buggienuk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05 11:12

buggienuk

lekker buggie

Ik zou toch echt nog eens proberen om de koeler erop te zetten. Een kapotte sensor gebeurd niet zo heel vaak (uit eigen ervaring). Ik zou ook even controleren of de koelpasta wel goed verpreid is. Dus aan de onderkant van de koeler kijken of hij de processor helemaal raakt (je ziet een vierkant), of hij de processor aan buitenkant raakt (je ziet niks in het midden, processor of koeling is hol) en of er alleen pasta op het midden van de koeler zit (koeler of processor is bol).

Ik ga er natuurlijk vanuit dat je wel koelpasta hebt gebruikt. Je moet er ook voor zorgen dat de pushpins GOED vast zitten. Het kan soms nogal een gekloot zijn. Je kan dit controleren door bijvoorbeeld aan de onderkant v/h mobo te kijken of alle pins er goed doorkomen.

Dus, pc uitzetten en alles GOED controleren voordat je hem weer opstart, deze temps zijn zeker niet gezond.

Ook bekend op XBL als buggienuk

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 18:56

Sayko

Knowledge Is Power

Een koelblok dat koel aanvoelt kan ook betekenen dat deze geen contact maakt met de cpu.

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Sayko schreef op zondag 13 juli 2008 @ 00:24:
Een koelblok dat koel aanvoelt kan ook betekenen dat deze geen contact maakt met de cpu.
Inderdaad. Koeler eraf halen en ff kijken of de koeler en de processor vlak zijn. Dit kun je testen met een bankpasje. Als ze vlak zijn; koelpasta erop(niet te veel) en koeler weer monteren. Als ze niet mooi vlak zijn, dan zul je ze moeten lappen.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

koelpasta, goed of niet goed verspreid scheelt maar enkele lutte graden tot max. 10c. Dat verklaart zijn zeer hoge temps niet. Heb vaak zat even een cpu gemonteert zonder koelprut en dat koelde nog steeds ruim voldoende.

1) Het koelblok maakt niet goed contact
2) De sensors lezen verkeerd uit (word soms opgelost met bios-update)

ps: nooit meer koelpasta gebruiken dan een likje ter grootte van een halve rijstkorrel!
Niet tevreden met de temps? her-installeer het koelblok; meerdere keren het blok erop prikken levert wisselende resultaten, een derde of vierde keer bevestigen kan zomaar 5 graden schelen. Helaas zijn die verfoeilijke intel-pushpins er niet erg geschikt voor; ze gaan snel stuk.

[ Voor 24% gewijzigd door Madrox op 13-07-2008 08:21 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• DanJ
Allen dank voor de suggesties, ik heb het koelelement verwijderd, een kwartslag gedraaid en weer vastgeprikt. Scheelt aanzienlijk aangezien de idle temperatuur van de processor rond de 30 graden ligt, de idle temperatuur van iedere afzonderlijke core ligt rond de 50 a 55 graden... Bij volle belasting van een core stijgt de temperatuur van een core richting de 65 graden.

Nu maar hopen dat de temperaturen geen blijvende schade hebben aangericht...

[ Voor 9% gewijzigd door DanJ op 13-07-2008 12:34 ]

Pagina: 1