Welke pc's zitten op mijn netwerk (wat doen ze)

Pagina: 1
Acties:

• Steph Kai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-01 18:27
Hallo,

Ik had een vraag met betrekking tot mijn thuisnetwerk. Ik heb hier thuis een Linksys BEFW11S4 staan, die heb ik beveiligd met een 128Bits WEP key en verder kunnen er maar 4 MAC adressen opkomen, namelijk de PC, laptop en de Xboxen.
Maar ik zou graag wat meer toezicht willen hebben op het wireless gedeelte, want ik vertrouw dat toch niet helemaal. Ik las namelijk vandaag dat je bij "Wireless Active MAC Table" kunt bijhouden welke MAC adres actief is op je netwerk, maar toen ik net keek was volgens mijn router de laptop en de Xbox online, terwijl ze beide uit stonden.

Nou vind ik soms het internet vervelend traag, en wireless is soms gewoon langzaam (terwijl ik toch wel een snel Chello abonnement heb (download is zo rond de 700KB/s (niet KBits)).

Nu wil ik graag weten welke pc/ip op mijn netwerk zit en wat zij doen qua download en upload. Is daar een mooi stukje software voor, dat ook nog een beetje eenvoudig te gebruiken is, of ben ik gebonden aan alleen de informatie die mijn "Wireless Active MAC Table" me geeft?

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-03 16:32
Als je een scan doet op de IP reeks die wordt uitgegeven voor Wifi dan zie je welke er in gebruik zijn.
Kom je rare DNS namen / MAC adressen tegen dan weet je genoeg.

Kan je niet MAC filteren op die Linksys ? Dan voeg je toe wat er op mag, de rest mag dat dan niet.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
1. 700k/sec voor een 11mbit routertje is netjes, veel sneller wil een 11mbit ding niet, dan moet je 'm vervangen (+ ontvangende kaartjes) voor 54mbit spul
2. mac-adressen staan er altijd in, aangezien de dhcp lease niet direct verloopt als een apparaat uitstaat
3. mac-filtering is net zo veilig als geen filtering
4. wep-encryptie is veilig voor 1min, daarna kun je al binnen zijn....

Advies: Router vervangen voor een goede 54mbit router (Geen sweex oid), waar nodig ontvangertjes upgraden, en overgaan op WPA (of WPA2)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je kunt beginnen met het programma Look@Lan, dan weet je in ieder geval wat meer over wat er allemaal op je netwerk rondspookt.

• Steph Kai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-01 18:27
Yippie schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 21:26:
Als je een scan doet op de IP reeks die wordt uitgegeven voor Wifi dan zie je welke er in gebruik zijn.
Kom je rare DNS namen / MAC adressen tegen dan weet je genoeg.

Kan je niet MAC filteren op die Linksys ? Dan voeg je toe wat er op mag, de rest mag dat dan niet.
Ik heb een Mac filter erop zitten, zoals ik zei heb ik 4 MAC adressen toegevoegd, maar ik kwam 2 van die MAC adressen tegen terwijl ze al een tijd niet meer online waren, maar DJSmiley had daar al een geruststellend antwoord op :)
Roamor schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 21:27:
Je kunt beginnen met het programma Look@Lan, dan weet je in ieder geval wat meer over wat er allemaal op je netwerk rondspookt.
Ok, zal ik ff downloaden, kijken of dat wat meer duidelijkheid brengt. thnx
DJSmiley schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 21:27:
1. 700k/sec voor een 11mbit routertje is netjes, veel sneller wil een 11mbit ding niet, dan moet je 'm vervangen (+ ontvangende kaartjes) voor 54mbit spul
2. mac-adressen staan er altijd in, aangezien de dhcp lease niet direct verloopt als een apparaat uitstaat
3. mac-filtering is net zo veilig als geen filtering
4. wep-encryptie is veilig voor 1min, daarna kun je al binnen zijn....

Advies: Router vervangen voor een goede 54mbit router (Geen sweex oid), waar nodig ontvangertjes upgraden, en overgaan op WPA (of WPA2)
Waarom is MAC-filtering net zo veilig als geen dan, is het zo simpel te omzeilen? Ook met WPA/WPA2? Ik zal eens neuzen naar een goede 54mbit router, heb je daar nog suggesties voor? Mijn budget is niet al te groot, ben nog steeds een arme student :D

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Wep verkeer is eenvoudig te kraken, en daardoor makkelijk uit te lezen.
Kan je het verkeer uitlezen, dan zie je de mac adressen van de apparaten. Mac adres klonen op je eigen pc en het gekraakte wep wachtwoord gebruiken en je bent binnen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
Steph Kai schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 21:38:
[...]

Waarom is MAC-filtering net zo veilig als geen dan, is het zo simpel te omzeilen? Ook met WPA/WPA2? Ik zal eens neuzen naar een goede 54mbit router, heb je daar nog suggesties voor? Mijn budget is niet al te groot, ben nog steeds een arme student :D
Wikipedia: Wireless security
MAC ID filtering
Most wireless access points contain some type of MAC ID filtering that allows the administrator to only permit access to computers that have wireless functionalities that contain certain MAC IDs. This can be helpful; however, it must be remembered that MAC IDs over a network can be faked. Cracking utilities such as SMAC are widely available, and some computer hardware also gives the option in the BIOS to select any desired MAC ID for its built in network capability
There are several freely available programs that allow for the cracking of WEP. WEP is indeed a broken solution, but it should be used as it is better than nothing
WPA is aan te raden, en is zo veilig als de moeilijkheidsgraad van de gebruikte key.
WPA2 is nog stukie veillger, maar niet overal altijd evengoed door ondersteunt.
Pagina: 1