ABS bij optrekken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 12:10

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Normaal gesproken slippen je banden bij hard optrekken zonder onderbreking. Maar bij mij lijkt het wel of de auto stuitert. De voorbanden slippen niet continu door maar doen dit met een bepaalde frequentie, waardoor je qua gevoel nogal hakerig wegtrekt. Normaal gesproken hoor je "schrieeeee" maar bij mij hoor je schrie - ie - ie - ie.

Ik deed dit pas geleden toen iemand erbij zat, en volgens hem kwam het omdat er ABS opzit. Deze zou in actie komen als je wielen slippen, dus ook bij het optrekken. Maar het klinkt imo een beetje onlogisch, dat de ABS bijremt als je optrekt :?

Ik heb overigens geen tractiecontrole of DSC of wat dan ook, gewoon alleen ABS.

Oja, @moraalridders, ik rij altijd normaal en ik trek zelden/nooit slippend weg want ik ben erg zuinig op m'n autootje. Het gaat trouwens om een 1.6 Golf uit '99.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zitten er niet ribbels in 't asfalt (dat het opgestroopt is door remmende vrachtwagens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

ABS? zolang je het rempedaal niet aanraakt doet je ABS helemaal nix :P

dit klinkt eerder als ESP (maar dat zal je wel niet hebben omdat je daar grof voor moet bijbetalen), of gewoon als ASR (op veel VAG-auto's standaard) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 23:09
Lijkt me geen ABS nee. ABS grijpt juist in als de wielen niet meer draaien. Dan gaat hij wat minder hard remmen, zodat de wielen weer gaan draaien.

Wat het wel kan zijn weet ik niet...

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Ik merk dat vooral voorwiel aangedreven auto's schokken en hakken en achterwiel aangedreven auto's lekker piepen. In mijn ervaring piept voorwielaandrijving pas bij brute kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ligt het niet aan de voorbanden? Ze zijn over een tijdje wel aan vervanging toe. Misschien zijn ze niet 100% symmetrisch ofzo.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 14:30

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Wat doen je wielen als je je koppeling loslaat bij ~5000rpm in de 1, wel met warme moter natuurlijk.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

Normaal gesproken slippen je banden bij hard optrekken zonder onderbreking. Maar bij mij lijkt het wel of de auto stuitert. De voorbanden slippen niet continu door maar doen dit met een bepaalde frequentie, waardoor je qua gevoel nogal hakerig wegtrekt. Normaal gesproken hoor je "schrieeeee" maar bij mij hoor je schrie - ie - ie - ie.

normaal? als je genoeg pk's hebt wel ja , er zijn zat auto's daar kun je nog niet eens mee slippent optrekken , het is een golf 1.6, geen vr6 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:11

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Dat heb ik ook als ik expres streepjes zou trekken... boven de 5000rpm zit er bij mij zogoed als geen fut meer achter... en dan hebben de bandjes grip en dan weer geen grip... dus gaat hij stuiteren.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:24
Die van mij trekt sinds hij een set nieuwe Federals als voorbanden heeft veel gemakkelijker piepend weg. Maar ook bij mij is het enigszins stodend.

Dus ligt het niet aan je ABS, want in mijn 306 1.4 uit '94 zit echt geen ABS :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik ken iemand met een 1.4 die nog slippend wegrijdt.

Maar het is wel een rare ervaring, die auto dreunt soms echt als ik het probeer. Dat kan nooit goed zijn (slippend wegrijden kan überhaupt nooit goed zijn natuurlijk).

Pas geleden deed ik het toen het erg nat was, maar nog steeds ging het met tussenpozen, al bleef de auto wel gedurende wat langere tijd slippen. En dit was op een stuk asfalt zonder ribbels.

Het lijkt me sterk dat ik ASR heb trouwens, het stond niet op het lijstje toen ik em kocht en er zit geen ASR-knop op m'n dashboard.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

er zijn wel verschillende uitvoeringen van de golf 1,6 MET traction control , zie ik hier in mijn anonieme bron :P weet je zeker dat je het niet hebt?

dat je het hebt, wil niet automatisch zeggen dat je het ook uit-aan kunt zetten trouwens

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 218213 op 12-07-2008 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Het is een 1.6 basis, aldus de specificatie, maar wel met allerhande opties als elektrische ramen, elektrische verstelbare/verwarmbare spiegels, alarm met klapsleutel (de oude nog), climatronic, boordcomputer. Die zijn wel makkelijk te ontdekken. Maar hoe ontdek je of je ASR hebt.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb je geen boekje ? vraagbaak ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Je auto met zn voorwielen in het natte gras zetten, achterwielen op iets van steen, handrem erop en proberen je voorwielen te laten slippen?

edit: btw, krijg je geen lampje op je dashboard te zien als traction control ingrijpt?

[ Voor 24% gewijzigd door Widow op 12-07-2008 20:14 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Noop. Ook geen ABS trouwens als ik te hard rem, terwijl je em dan wel voelt ingrijpen.

Als ik de auto op contact zet zie ik wel even het ABS lampje aangaan, maar geen ASR lampje. Dus het lijkt me stug dat er ASR op zit.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het is niet goed voor je aandrijfassen, bak en banden etc.

En ja, het trillen / stuiteren is bij beperkt vermogen normaal.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Laatst online: 02-05 13:10

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Stuiteren zou ook goed het gevolg kunnen zijn van versleten schokbrekers. Niet ondenkbaar bij een auto van bijna 10 jaar oud.

[ Voor 26% gewijzigd door AkroBatik op 12-07-2008 20:17 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk ook dat het aan het vermogen ligt, meestal moet je voor zoon opties flink betalen in die tijd, wat je kan proberen is indd de auto in het natte gras zetten , en handrem erop en dan gassen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

_Christiaan_ schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 19:46:
Oja, @moraalridders, ik rij altijd normaal en ik trek zelden/nooit slippend weg want ik ben erg zuinig op m'n autootje. Het gaat trouwens om een 1.6 Golf uit '99.
En wat zegt de dealer?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik moest lachen :')

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Het stuiteren is op het randje van grip/geen grip. Dus idd een tekort aan vermogen denk ik: ofwel door de samenhang van omstandigheden, ofwel door iets van tractiecontrole/ESP (wat bij jouw dus niet het geval is).
ABS gaat enkel en alleen maar optreden bij het remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 144949 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 21:52:
Het stuiteren is op het randje van grip/geen grip. Dus idd een tekort aan vermogen denk ik: ofwel door de samenhang van omstandigheden, ofwel door iets van tractiecontrole/ESP (wat bij jouw dus niet het geval is).
Dit klinkt ergens wel logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Lijkt mij ook de meest logische verklaring. Het leek me al sterk dat het de ABS zou zijn. Maargoed, in theorie kan bijna alles :)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139421

AkroBatik schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 20:17:
Stuiteren zou ook goed het gevolg kunnen zijn van versleten schokbrekers. Niet ondenkbaar bij een auto van bijna 10 jaar oud.
Ik sluit me hier bij aan, als de schokdempers versleten zijn, gaan je wielen eerder stuiteren, wat ook zeker voor een langere remweg zorgt, omdat de wielen minder contact maken met het wegdek.
Dus andersom zou het ook kunnen gelden.
Dus even (laten) controlen en dan eventueel een paar nieuwen (laten) monteren, kost niet veel maar is wel veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98248

Hier met een Lancia Ypsilon 1.4 uit 2006 hetzelfde. Auto lijkt te gaan stuiteren/schokken bij het harde optrekken. Heeft enkel ABS, geen tractiecontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
M'n schokbrekers zijn inmiddels ook wel een beetje bejaard. Hij veert niet echt sportief en met drempels raak ik vrij snel de grond.

Ik ga ze echter nog niet vervangen, dat doe ik wel als de auto op en neer veert als ik em induw. De auto hoort namelijk in één keer op te veren i.p.v. resoneren.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Kan het niet zijn dat je wielen horizontaal bewegen t.o.v. de auto?
Dus: je geeft veel gas, wielen gaan iets naar voren ten opzichte van de auto ==> wielen kunnen niet verder ==> wielen slippen door ==> (dynamische wrijvingsweerstand is kleiner dan statische wrijvingsweerstand) ==> wielen veren terug naar achteren ==> wielen hebben weer ruimte om naar voren te gaan ==> enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 09:49

Mx. Alba

hen/die/zij

Mijn V40 heeft ook wel eens last van zgn zoekende voorbanden als je net dat gaatje op de rotonde wilt pakken. Gewoon een combinatie van net teveel gasgeven en net te weinig grip hebben. Maar waarom het dan gaat stuiteren weet ik niet precies. Heeft iemand daar een Nationale Wetenschapsquizantwoord op? :D

De Prius heb ik trouwens ook een keer met slippende banden weg kunnen krijgen en dat is een hele prestatie want dat ding zit vol elektronische snufjes om dat tegen te gaan :)

[ Voor 22% gewijzigd door Mx. Alba op 12-07-2008 22:25 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:56

Exirion

Gadgetfetisjist

RemcoDelft schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 22:22:
Kan het niet zijn dat je wielen horizontaal bewegen t.o.v. de auto?
Dus: je geeft veel gas, wielen gaan iets naar voren ten opzichte van de auto ==> wielen kunnen niet verder ==> wielen slippen door ==> (dynamische wrijvingsweerstand is kleiner dan statische wrijvingsweerstand) ==> wielen veren terug naar achteren ==> wielen hebben weer ruimte om naar voren te gaan ==> enz.
Als dat zo is dan heb je hard een nieuwe wielophanging nodig _O-

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 13:50

Sick Nick

Drop the top!

Nou ja, in theorie kan het wel natuurlijk als de rubbers van je draagarmen speling hebben.Het gaat dan niet om 10 centimeter heen en weer maar wel genoeg om je wiel ook horizontaal te laten bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Ook auto's met veel vermogen hebben er last van, 't fenomeen heet wheel hop en komt voornamelijk door flexibiliteit in de ophanging. Het hoeft niet meteen te betekenen dat de schokdempers stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Sick Nick schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 22:25:
Nou ja, in theorie kan het wel natuurlijk als de rubbers van je draagarmen speling hebben.Het gaat dan niet om 10 centimeter heen en weer maar wel genoeg om je wiel ook horizontaal te laten bewegen.
Lijkt me dat je dat dan bij alles merkt. Als je van een linkerbocht naar een rechter bocht draait zou je een schokje moeten voelen.

[ Voor 54% gewijzigd door _Christiaan_ op 12-07-2008 22:30 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een ander ideetje:

Bij een arbeidsslag is vermogenafgifte en op dit moment gaan de wielen slippen, tussen 2 arbeidsslagen in, heb je een vermogenmindering en gaan de wielen terug grip krijgen.

Anderszijds lijkt me (kan het niet zo direct inschatten) de frequentie van de arbeidsslagen hiervoor veel te hoog in overeenstemming met de stuiterfrequentie, daarnaast heb je ook nog het traagheidsmoment van de motor en alle roterende mechaniek die tussen de motor en wielen zit wat de vermogenspieken en -dalen opvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij komt dat schokken idd door de ophanging/vering. Als je flink gas geeft(/accelereert) veert de achterkant van de auto naar beneden. De voorbanden krijgen dan minder grip. Zogauw de banden dan gaan slippen vertraagt de auto en gaat de vering weer naar de neutrale stand. Dat gaat dan zo door, waardoor het schokt.
Strak afgeveerde sportauto's veren nauwelijks door en 'gummen' wel regelmatig ;) Misschien dat de bandenspanning/hoogte van de wang van de band er ook mee te maken heeft. Straatauto's met standaardvelgen hebben nogal een hoge 'wang', waardoor alles nogal veert. Sportauto's hebben vaak hele lage banden.

Verder zal het ook voor een gedeelte een gebrek aan vermogen zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Palomar op 12-07-2008 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik denk dat real_FireFly ook wel gelijk heeft. Mijn auto wil ook nog weleens flink schokken (in voorwaarts/achterwaartse richting) bij gas los en gas bij geven. Ik heb al weleens gelezen dat dit aan je motorsteunen kan liggen. Als je motor kantelt dan voel je een schok in de aandrijving. Ik lees dat wheel hop veroorzaakt kan worden door speling in de motorsteunen.

Misschien moet ik daar dan toch eens naar kijken.

Misschien is het een combinatie van brakke motorsteunen en brakke veren.

[ Voor 9% gewijzigd door _Christiaan_ op 12-07-2008 22:40 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 19:58
dreamscape schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 19:56:
Maar ook bij mij is het enigszins stodend.
Stodend? Ik heb slecht Nederlands gezien op fora maar dit slaat alles 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Maar 'enigszins' is wel correct. Dat is ook een nagenoeg unicum op fora :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Gewoon te weinig toeren zodat je banden net wel net niet slippen. Niks bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mja, heb dit ook weleens, maar bij komt het dan wel alleen voor als ik ASR inschakel en debiel optrek. Ligt zoals gezegd ook aan het wegdek, je banden, en hoe je optrekt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 01-05 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

_Christiaan_ schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 22:39:
Ik denk dat real_FireFly ook wel gelijk heeft. Mijn auto wil ook nog weleens flink schokken (in voorwaarts/achterwaartse richting) bij gas los en gas bij geven. Ik heb al weleens gelezen dat dit aan je motorsteunen kan liggen. Als je motor kantelt dan voel je een schok in de aandrijving. Ik lees dat wheel hop veroorzaakt kan worden door speling in de motorsteunen.
Het kan natuurlijk vanalles zijn, heeft er denk ik ook mee te maken dat je het vermogen altijd moet opbouwen. In je complete aandrijflijn zullen onderdelen zitten die een schok zullen geven als je er veel vermogen op zet.

Meest logische redenering voor 'wheel hop' dat het gewoon nét het moment is tussen tractie en geen tractie. Verkeerde vering of ophanging kunnen dit effect alleen maar versterken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 11:01
Ook met ESP ingeschakelt piepen de banden gewoon hoor (bij mij althans), volgensmij (ik ben leek) grijpt ESP niet in bij het optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

ABS, ESP, Traction Control veelal is het toch een geïntergreerd systeem omdat gecentraliseerd de aansturing doet. Bovendien werken veel systemen met wat marges zodat er niet teveel ingehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ABS: remmen
ESP: bochten
TC: optrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

Anoniem: 79417 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 10:44:
moet nog een belangrijke bij: ASR anti slip regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Anoniem: 145259 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 11:22:
[...]

=tc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Anoniem: 145259 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 11:22:
ASR is gewoon de nederlandse vertaling van Traction Control voor zover ik weet. Feitelijk is TC een betere benaming, ASR zegt niet specifiek in welke situatie (optrekken danwel remmen) het het slippen van de wielen probeert te voorkomen.

Dus:
  • ABS: Anti-lock Braking System, dit systeem voorkomt het blokkeren (=slippen) van de wielen bij hard remmen
  • TC / ASR: Traction Control / Anti Slip Regeling: voorkomt het doordraaien (=slippen) van de wielen bij hard optrekken, gebruikt geloof ik vaak dezelfde sensors als voor ABS
  • ESP: Electronic Stability Program: voor stabiliteit (denk aan scherpe bochten zoals in de elandtest)

[ Voor 23% gewijzigd door Stamgastje op 13-07-2008 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14
Stamgastje schreef op zondag 13 juli 2008 @ 11:29:
[...]
  • ABS: Automatic Break System, voor een kortere remweg: dit systeem voorkomt het blokkeren (=slippen) van de wielen bij hard remmen
Niet helemaal waar, als je goed kan remmen, heb je een kortere remweg dan als je je ABS in laat grijpen. ABS is er voor om de auto bestuurbaar te maken als je wielen blokkeren tijdens het remmen. Met blokkerende wielen kan je niet sturen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Stamgastje schreef op zondag 13 juli 2008 @ 11:29:
[...]

ASR is gewoon de nederlandse vertaling van Traction Control voor zover ik weet. Feitelijk is TC een betere benaming, ASR zegt niet specifiek in welke situatie (optrekken danwel remmen) het het slippen van de wielen probeert te voorkomen.

Dus:
  • ABS: Automatic Break System, voor een kortere remweg: dit systeem voorkomt het blokkeren (=slippen) van de wielen bij hard remmen
  • TC / ASR: Traction Control / Anti Slip Regeling: voorkomt het doordraaien (=slippen) van de wielen bij hard optrekken, gebruikt geloof ik vaak dezelfde sensors als voor ABS
  • ESP: Electronic Stability Program: voor stabiliteit (denk aan scherpen bochten zoals in de elandtest)
ABS = Anti-lock Braking System :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jimster schreef op zondag 13 juli 2008 @ 11:35:
[...]

Niet helemaal waar, als je goed kan remmen, heb je een kortere remweg dan als je je ABS in laat grijpen. ABS is er voor om de auto bestuurbaar te maken als je wielen blokkeren tijdens het remmen. Met blokkerende wielen kan je niet sturen namelijk.
\
indd met abs heb je GEEN korte remweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 12:54

DinX

Motormuis

[...]

Klopt. Dat er nog altijd mensen zijn die denken dat je er sneller mee stil staat :?
En dan dichter achter hun voorliggers gaan hangen "want je staat toch sneller stil met ABS" :p

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
Niet helemaal waar, als je goed kan remmen, heb je een kortere remweg dan als je je ABS in laat grijpen.
Klopt, als je in staat bent zelf precies zo hard te remmen dat je net niet slipt, is dit uiteraard beter dan continu automatisch te schakelen (remmen - niet remmen) aangezien je continu de max. vertraging bewerkstelligt. Echter, het systeem verkort de remweg van pak 'm beet 90% van de automobilisten bij natte/gladde omstandigheden (en dus niet bij gewone omstandigheden). De meeste mensen zijn geen coureurs en trappen gewoon vol de rem in in een noodsituatie.
ABS is er voor om de auto bestuurbaar te maken als je wielen blokkeren tijdens het remmen. Met blokkerende wielen kan je niet sturen namelijk.
Niet alleen daarvoor. Het zorgt ervoor dat je grip houdt. Gevolg daarvan is weer dat je a) blijft vertragen en b) nog kunt sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door Stamgastje op 13-07-2008 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
Satch schreef op zondag 13 juli 2008 @ 11:35:
ABS = Anti-lock Braking System :)
I stand corrected. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Als je in een noodsituatie terecht komt heb je denk ik wel een kortere remweg. Je schrikt waarschijnlijk heel hard en trapt de rem vol in.

Maar ABS geeft inderdaad een langere remweg dan een perfecte handmatige remactie. Maar dit is nog wel behoorlijk lastig, zelfs als je daar gewoon op aan het oefenen bent (slipcursus).

edit:
Hmm, pagina 3 over het hoofd gezien, beetje nutteloos zo...

[ Voor 10% gewijzigd door Scooper op 13-07-2008 12:10 ]

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 10:06
DinX schreef op zondag 13 juli 2008 @ 11:46:
[...]

Klopt. Dat er nog altijd mensen zijn die denken dat je er sneller mee stil staat :?
En dan dichter achter hun voorliggers gaan hangen "want je staat toch sneller stil met ABS" :p
Auto's met ABS hebben over het algemeen ook een rembekrachtiger. Als ik mijn vorige auto uit 1992 vergelijk met mijn huidige auto uit 2004, en bij beide de rem vloer, sta ik met de auto uit 2004 eerder stil, maar niet dankzij het ingrijpen van ABS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 218213 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 19:54:

normaal? als je genoeg pk's hebt wel ja , er zijn zat auto's daar kun je nog niet eens mee slippent optrekken , het is een golf 1.6, geen vr6 ;)
Wat voor auto's dan? Zelfs met een Suzuki Alto met 3-cilindermotor kun je met slippende banden optrekken. Wat zit daar nou nog helemaal onder qua vermogen om van "er zijn zat auto's" te spreken? :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 23:35
Anoniem: 35978 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 19:52:
Ik merk dat vooral voorwiel aangedreven auto's schokken en hakken en achterwiel aangedreven auto's lekker piepen. In mijn ervaring piept voorwielaandrijving pas bij brute kracht.
als ik ca. half/driekwart het pedaal indruk en de koppeling ineens laat komen trek ik zelfs nog tot aan de 40 km/h piepende bandjes in men 106je met 60pk en voorwielaandrijving :+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Dat bedoel ik... Dan moet een iets zwaardere auto met een theoretische 100 PK (74 kW) dat toch ook wel kunnen, mits de schokbrekers enzo nog goed zijn.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 79417 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 10:44:
Dat snap ik, maar die systemen kunnen nooit onafhankelijk van elkaar werken, ABS/ESP zal prioriteit hebben over TC en ABS/ESP doen min of meer hetzelfde om te zorgen dat je niet uitbreekt bij het remmen in een bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Laatst online: 21-02 14:54

MadMan

What the....

Dat noemen ze wheelhop en dat komt mede door de te slappe motorsteunen. Het is ook niet bepaald goed voor je motorsteunen en andere delen. Oplossing is stuggere motorsteunen of een engine damper zoals een alfa 156/155 dat bijvoorbeeld heeft. Ook een veerpootbrug met engine damper zoals een suzuki baleno die kan hebben is een oplossing. Echter als je de auto gewoon voor op straat gebruikt is dat niet wat je wilt. Dus gewoon niet met spinnende wielen vertrekken.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grrrrrene schreef op zondag 13 juli 2008 @ 12:22:
[...]

Wat voor auto's dan? Zelfs met een Suzuki Alto met 3-cilindermotor kun je met slippende banden optrekken. Wat zit daar nou nog helemaal onder qua vermogen om van "er zijn zat auto's" te spreken? :P
als het nat is wel ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
MadMan schreef op zondag 13 juli 2008 @ 14:51:
Dat noemen ze wheelhop en dat komt mede door de te slappe motorsteunen. Het is ook niet bepaald goed voor je motorsteunen en andere delen. Oplossing is stuggere motorsteunen of een engine damper zoals een alfa 156/155 dat bijvoorbeeld heeft. Ook een veerpootbrug met engine damper zoals een suzuki baleno die kan hebben is een oplossing. Echter als je de auto gewoon voor op straat gebruikt is dat niet wat je wilt. Dus gewoon niet met spinnende wielen vertrekken.
Is dit dan de voornaamste oorzaak van wheelhop? Zo ja dan ga ik toch eens m'n motorsteunen na laten kijken. Ik heb namelijk ook last van schokken bij gas los/gas bij. In de file redelijk irritant.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 02-05 15:24
Vinnienerd schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 23:56:
[...]

Stodend? Ik heb slecht Nederlands gezien op fora maar dit slaat alles 8)7
Oef... die is wel heel erg. Ik was iets te snel op het toetsenbord. Erg jammer, want ik houd dat slechte Nederlands normaliter wel een beetje heel erg in de gaten, als professioneel taalpurist.

* dreamscape zit zich in een hoekje te schamen :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

_Christiaan_ schreef op zondag 13 juli 2008 @ 15:19:
[...]

Is dit dan de voornaamste oorzaak van wheelhop? Zo ja dan ga ik toch eens m'n motorsteunen na laten kijken. Ik heb namelijk ook last van schokken bij gas los/gas bij. In de file redelijk irritant.
Schokken bij gas los/bij is iets anders als schokken bij spinnende wielen bij het optrekken, en word ook geen wheelhop genoemd. Dat neemt echter niet weg dat het schokken wat jij bedoelt ook heel goed door een hele slappe of zelfs defecte motorsteun zou kunnen komen.
Kijk dus je motorsteunen eens na, zijn ze nog heel? Is het makkelijk om met de hand het blok te laten wiebelen? Als dat makkelijk is dan is er sowieso iets niet in orde met je steunen.
Het schokken wat jij bedoelt, dus buiten wheelhop om, kan echter nog meer oorzaken hebben, maak er anders even een apart topic voor aan als het niet je motorsteunen zijn, dan help ik je daar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

_JGC_ schreef op zondag 13 juli 2008 @ 12:03:
[...]

Auto's met ABS hebben over het algemeen ook een rembekrachtiger. Als ik mijn vorige auto uit 1992 vergelijk met mijn huidige auto uit 2004, en bij beide de rem vloer, sta ik met de auto uit 2004 eerder stil, maar niet dankzij het ingrijpen van ABS.
Die auto uit 1992 heeft gegarandeerd ook een rembekrachtiger. ABS heeft daar helemaal niets mee te maken. Wel kan een nieuwere auto, en ik denk dat jij dat bedoeld, een brake-assist hebben die merkt of jij een panic-stop maakt en dan extra meehelpt met het remmen. Een rembekrachtiger vergroot gewoon de kracht die jij gebruikt om het rempedaal in te duwen, brake-assist doet daar nog een schepje bovenop in (volgens de assist bepaalde) noodgevallen.

[ Voor 19% gewijzigd door MadMan op 13-07-2008 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Volgens mij hebben alle auto's van 40 jaar en jonger sowieso een rembekrachtiger.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
ik rijd met 180 pk onder de kont, en zelfs mijn leon schokt als je heel hard optrekt.
het is volgensmij inderdaad grip-geengrip-grip-geengrip wat het schokken veroorzaakt.

Als ik extreem hard optrek in de 1 dan spint het zooitje bij 2000 toeren heel erg, bij 5000 word het wat minder en begint die te stoten, bij 6000 rijd die "normaal". en dan in de 2e krijgt hij zo'n klap vermogen dat hij weer begint te spinnen :> dat gaat door tot 4000 toeren in de 2 en dan is het over :P

sinds ik de "turbo mod" heb gedaan, gaat het in de hoge toeren nog wat langer door. met traction uit is het helemaal leuk, hij houd gewoon het gas in als hij erg aan het spinnen is :X
gister avond parkeren op een grasveld, tc uit, en een hoop lol :*) _/-\o_
gewoon driften met FWD :9

[ Voor 23% gewijzigd door MexxT op 13-07-2008 19:06 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Bijna alle, en vooral de modernere auto's hebben wheelhop, simpelweg omdat je voor het comfort niet al te stugge motorsteunen wil. Daarbij gaat de fabrikant er niet van uit dat jij wielspin bewust gaat opwekken. Waarom zou je ook, het kost banden, kost tijd en het is gewoon niet goed voor je motorsteunen en een aantal andere onderdelen. Stuggere motorsteunen worden dan ook niet gedaan zodat je wel goede wielspin hebt maar zodat je minder verlies hebt in de initiële overdracht van koppel en bij de overdracht van koppel tijdens schakelen.
Als je ook wheelhop hebt bij hard optrekken zonder wielspin dan zijn de steunen of kapot of gewoon standaard te zacht, en dat hoort natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gewoon driften met FWD
Fout, dat heet gewoon slippen.
Driften heet het alleen als je een RWD hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mwah 4WD driften kan ook nog hé .. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Anoniem: 79417 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 22:43:
[...]

Fout, dat heet gewoon slippen.
Driften heet het alleen als je een RWD hebt.
overdwars over het grasveld glijden dan...
hoe noem je het dan, is toch ook gewoon een drift?

Edit, ja dus had het wel goed.

"Driften is een complexe autorijtechniek waarbij de bestuurder de auto in een vloeiende zijdelingse beweging (dwars) door een bocht stuurt. De bestuurder brengt de auto opzettelijk in overstuur, om dit vervolgens zo lang mogelijk aan te houden."

Wikipedia: Driften

[ Voor 44% gewijzigd door MexxT op 13-07-2008 23:09 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wikipedia: Drifting (motorsport)

Hier meer info overigens. Je zult met me eens zijn dat het echte driften gewoon een RWD aangelegenheid is, "driften" met een FWD is gewoon niet zoals t hoort :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nee, met droog weer :* Serieus: iedere auto die ik ken (OK, zo'n Peel P50 bijvoorbeeld niet, maar iedere standaard momenteel verkrijgbare auto) kan dat.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 10:06
MadMan schreef op zondag 13 juli 2008 @ 16:08:
[...]

Die auto uit 1992 heeft gegarandeerd ook een rembekrachtiger. ABS heeft daar helemaal niets mee te maken. Wel kan een nieuwere auto, en ik denk dat jij dat bedoeld, een brake-assist hebben die merkt of jij een panic-stop maakt en dan extra meehelpt met het remmen. Een rembekrachtiger vergroot gewoon de kracht die jij gebruikt om het rempedaal in te duwen, brake-assist doet daar nog een schepje bovenop in (volgens de assist bepaalde) noodgevallen.
De ene rembekrachtiger is de andere niet. Als ik in een Golf II stap, mag ik met 2 poten de rem aanstampen om net zo hard te remmen als met een Golf III bij wijze van spreken. Toen ik voor het eerst in een Polo uit 2003 stapte vanuit mijn Golf III klapte ik steeds in de gordels bij remmen op de manier zoals dat op mijn Golf III gebruikelijk was.
Dat de Golf III wel een rembekrachtiger heeft klopt idd: er zit een slang ergens onderin de motorkap die je los kunt trekken. Als die slang los zit, mag je met 2 poten het pedaal instampen om een beetje te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-04 14:51
Spinnen van wielen is geld- en tijdverlies, je bent er alleen maar trager door.
Mijn TCS moet trouwens praktisch nooit ingrijpen bij droog weer of ik moet het express doen. Bij nat weer na een lange droge periode moet hem al eens ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:33

-tom-562

Oliesjeik

Als het droog is ook... Gewoon een kwestie van flink gas geven en de koppeling (te) snel op laten komen. Piepende banden zegt echt niks over vermogen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Met de kanttekening dat 99% van de automobilisten met ABS wel sneller stil zouden staan dan zonder in een noodgeval.

(of je moet de 50% die met geblokkeerde wielen poogt te sturen en vervolgens tegen een boom tot stilstand komt mee gaan rekenen ;) )

M.a.w., het is maar goed dat er zaken als ABS, TC, ESP e.d. bestaan, dat houdt de populatie een beetje in stand :P

[ Voor 54% gewijzigd door pagani op 14-07-2008 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

ABS heeft al menig maal mijn auto gered van de ondergang.

Heb al een aantal keren mogen uitwijken voor voorwerpen,auto's en/of personen op de weg. Als je dan tot in z'n ABS remt, scheelt het best dat je kunt sturen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 11:01
Je kan ook gewoon driften in een FWD auto hoor; voldoende snelheid maken en dan de handrem er bij. Stuur omgooien en de achterkant breekt uit. Daarna handrem rustig laten opkomen en veel gas bijgeven zodat de voorwielen de auto weer recht trekken. Oke het is niet echt driften maar het komt wel een beetje in de buurt.

edit\ Niets inderdaad, maar het was een antwoord op de reactie op de vorige pagina...

[ Voor 12% gewijzigd door Maks op 14-07-2008 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Je hebt de handrem nieteens nodig. Gewoon met een beetje vaart aan komen, eerst een kort rukje tegenstuur en vervolgens in een soepele beweging de bocht insturen.

Tiff Needel die het even voordoet, tegen het einde van de video:
http://www.youtube.com/watch?v=aTgXI1RlseE

Maar wat heeft dit met dit topic te maken?

(en een lichte waarschuwing, driften op de openbare weg -> artikel 5)

[ Voor 42% gewijzigd door pagani op 14-07-2008 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

-tom-562 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 09:56:
[...]

Als het droog is ook... Gewoon een kwestie van flink gas geven en de koppeling (te) snel op laten komen. Piepende banden zegt echt niks over vermogen
Behalve bij een RWD-auto ;) Als de weg droog is, krijg ik m'n 316i met 102pk echt niet aan het piepen... De druk op de achterwielen is gelijk zo groot dat die banden meer grip hebben dan de motor aan kracht kan leveren...
Maar bij een FWD gaat het inderdaad wel op... Klassiek was het voorbeeld van m'n vader, die met een oude Renault Trafic 1400 (bouwjaar ergens in de jaren 80, 1.4 liter blokje... :X ) met gillende voorbanden bij een stoplicht optrok.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Met 100pk moet dat op de achterwielen ook wel lukken hoor, gewoon wat meer gas geven voor je de koppeling op laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:17

BrZ

Met FWD gaan auto's stuiteren omdat het gewicht bij acceleren naar de achterkant gaat. Hierdoor krijgen de voorwielen minder grip, waardoor je minder accelereert en de voorkant weer naar bneneden zakt, en dit herhaalt zich meerdere malen.

En wat ABS betreft: dit hangt er vanaf hoe de ABS werkt. Indien dit per wiel altijd het randje van niet blokkeren opzoekt zal dit beter werken dan handmatig, waar je dus alle 4 de wielen tegelijk bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 16:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik kan me inderdaad moeilijk voorstellen dat een mens in staat is om een moderne abs computer eruit te remmen op asfalt, wanneer de kortste remweg wordt bereikt door zo dicht mogelijk tegen de grens van het blokkeren aan te remmen. Het abs beschikt over veel betere informatie en is in staat om de remkracht per wiel te regelen.

Niet hard genoeg remmen is een groter probleem bij het uitvoeren van noodstops. In een auto met abs is het gewoon een kwestie van het rempedaal zo hard mogelijk het schutbord in trappen. Als je zoveel mogelijk snelheid moet kwijtraken en vervolgens nog een op jouw koers liggend object moet zien te ontwijken wordt het helemaal lastig voor een automobilist die deze handelingen zonder abs op een onverwacht moment moet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar hebben ze brake assist voor uitgevonden.

Op droog asfalt is het niet moeilijk om het beter te doen dan de computer. Gewoon stampen. Vol blokkerend sta je als het goed is eerder stil dan met ABS. Dat dat dan achterstevoren is of lijnrecht achterin je voorligger .. sja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:26
Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 19:38:
Daar hebben ze brake assist voor uitgevonden.

Op droog asfalt is het niet moeilijk om het beter te doen dan de computer. Gewoon stampen. Vol blokkerend sta je als het goed is eerder stil dan met ABS. Dat dat dan achterstevoren is of lijnrecht achterin je voorligger .. sja.
Niet echt... Het punt net voor je gaat blokkeren is de weerstand van rubber op beton (asfalt) het grootst. Door telkens opnieuw dat punt op te zoeken (abs) rem je het hards.

Als voorbeeld om het te verduidelijken moet je eens proberen een grote kast van z`n plaats te krijgen. Eerst komt er geen beweging in, maar als hij eenmaal over een bepaald punt is (het punt voordat de kast gaat "slippen), wordt het makkelijker om hem vooruit te blijven duwen.

Perfect remmen zonder abs houd in dat je als bestuurder het punt zoekt waarbij de auto net niet gaat slippen. In een noodsituatie niet te doen voor 99% van de mensen.

[ Voor 9% gewijzigd door Nomis op 15-07-2008 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je daar een bron van? Mij is anders geleerd namelijk. Een kast is hard, en rubber is relatief zacht. Een houten poot vervormt niet bijzonder en gaat idd glijden. Rubber geeft mee en vormt zich naar het wegdek.

Je zou gelijk hebben als je zegt dat wanneer je de banden laat spinnen, dat het dan minder moeite is om de auto stil te houden dan wanneer er nog tractie is. Maar vziw is het bij remmen bij full lock toch echt beter dan er tegenaan hikken. ABS is vziw ook niet bedoeld om de remweg te verkorten persé, maar om die remweg bestuurbaar te houden. :)

Even voor de duidelijkheid: ik heb het over droog asfalt. Bij regen is het een ander verhaal. Dan verlies je ook tractie bij full lock, en dan is ABS er juist om dat te voorkomen.
En op ijzel kan het, iig zoals ik het heb begrepen, zelfs negatief werken omdat ABS dan voorkomt dat de wagen met de voorwielen door de ijzellaag graaft, en zo dus ook weer voorkomt dat er tractie ontstaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 15-07-2008 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:26
Ik wil best m`n natuurkunde boek uit m`n HTS tijd opzoeken voor je. Daar staat het in. Het voorbeeld in dat boek was rubber op droog beton, maar ik neem aan dat dat niet anders is op asfalt.

Als je serieus geinteresseerd ben laat het maar weten, dan maak ik wel een scan er van en mail het door naar je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een remkracht waarbij de banden nét niet slippen levert inderdaad de hoogste grip waardoor je het snelst tot stilstand kan komen (statische wrijvingscoëfficient). Een remkracht waarbij de wielen volledig blokkeren en je dus slipt is minder ideaal, en je gaat hierdoor minder snel tot stilstand komen (dynamische wrijvingscoëfficiënt). Dit geldt voor elke soort oppervlak, of combinatie van oppervlakken: de statische wrijvingscoëfficiënt is groter dan de dynamische wrijvingscoëfficiënt en dus gaat de wrijvingskracht bij niet-slip groter zijn dan de wrijvingskracht bij slip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OK dan. Ik wil het best geloven. Alleen heb ik het dus anders geleerd ooit. Mss is het wel zo verteld omdat je juist die grens als normale sterveling niet kunt opzoeken. Dan lijkt me vol stampen effectiever dan het pedaal maar half intrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:52:
Mss is het wel zo verteld omdat je juist die grens als normale sterveling niet kunt opzoeken. Dan lijkt me vol stampen effectiever dan het pedaal maar half intrappen.
Voor 99% vd mensen (mij incl) gaat dat inderdaad zo zijn ja ;)

(verhaaltje van statische en dynamische wrijvingscoëfficiënt staat overigens ook hier)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 15-07-2008 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

sjorremans schreef op zondag 13 juli 2008 @ 12:50:
[...]

als ik ca. half/driekwart het pedaal indruk en de koppeling ineens laat komen trek ik zelfs nog tot aan de 40 km/h piepende bandjes in men 106je met 60pk en voorwielaandrijving :+
Precies wat ik bedoel, het gas driekwart in de koppeling hard laten opkomen is redelijk brute kracht in één keer. Heb zo nu en dan wel eens in een Mazda 6 SVT2.3 gereden en daar is driekwart gas en de koppeling hard laten opkomen gewoon je banden oproken.

edit @^^ voor het grootste deel van die 99% lijkt het ook nog alsof ABS e.d. bedoeld is om ze nóg lomper te laten rijden 8)7

D'r zou bij een botsing gewoon keihard een stalen spies uit het stuur moeten schieten, dán wordt het pas veilig op de weg :+
johnnyv.nl schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 09:56:Moet je een Lancia Ypsilon kopen van ergens tussen '90 en 2000 :X
Nee, alle anderen op de weg moeten dat doen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 16-07-2008 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Anoniem: 35978 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 22:35:
[...]
D'r zou bij een botsing gewoon keihard een stalen spies uit het stuur moeten schieten, dán wordt het pas veilig op de weg :+
Moet je een Lancia Ypsilon kopen van ergens tussen '90 en 2000 :X

(kon alleen een crashtest van het laatste model voor 2000 vinden, http://www.euroncap.com/tests/lancia_ypsilon_2000/26.aspx)

[ Voor 16% gewijzigd door pagani op 16-07-2008 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:26
Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:52:
OK dan. Ik wil het best geloven. Alleen heb ik het dus anders geleerd ooit. Mss is het wel zo verteld omdat je juist die grens als normale sterveling niet kunt opzoeken. Dan lijkt me vol stampen effectiever dan het pedaal maar half intrappen.
Blokkerende wielen hebben altijd minder grip dan nog net rollende wielen.
Dit is ooit een wetenschapsquiz vraag geweest.(Toen nog Wim T Schippers)
Wrijvingsweerstand (blokkerend) heeft een overwinningspunt als dit punt eenmaal overwonnen is (slippen) dan is de overgebleven weerstand lager dan rolweerstand.
Het altijd laten rollen van de banden is dus altijd beter dan blokkeren voor maximale vertraging.

Dit is ook de reden waarom auto waarvan alleen de achterwielen blokkeren en de voorwielen niet omkeerd. Dus achterwerk naar voren.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 16-07-2008 16:07 . Reden: Ietwat onduidelijk geformuleerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 13:50

Sick Nick

Drop the top!

Nou, als je niet 100% recht rijd (voorwielen ook 100% recht) en totaal geen zijdelingse beweging/gewichtsverplaatsing hebt misschien. Als je ook maar een beetje scheef gaat (klein beetje sturen is al genoeg) en je achterwielen blokkeren dan ga je met een FWD auto echt wel om je as heen. De achterkant komt dan gewoon voorbij schuiven. Misschien dat dat bij een RWD of AWD auto anders is, dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Maksvr schreef op maandag 14 juli 2008 @ 14:24:
Je kan ook gewoon driften in een FWD auto hoor; voldoende snelheid maken en dan de handrem er bij. Stuur omgooien en de achterkant breekt uit. Daarna handrem rustig laten opkomen en veel gas bijgeven zodat de voorwielen de auto weer recht trekken. Oke het is niet echt driften maar het komt wel een beetje in de buurt.

edit\ Niets inderdaad, maar het was een antwoord op de reactie op de vorige pagina...
De scandinavian flick heeft geen handrem nodig.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Sick Nick schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:03:
Nou, als je niet 100% recht rijd (voorwielen ook 100% recht) en totaal geen zijdelingse beweging/gewichtsverplaatsing hebt misschien. Als je ook maar een beetje scheef gaat (klein beetje sturen is al genoeg) en je achterwielen blokkeren dan ga je met een FWD auto echt wel om je as heen. De achterkant komt dan gewoon voorbij schuiven. Misschien dat dat bij een RWD of AWD auto anders is, dat weet ik niet zeker.
Dat geldt voor elke auto, ongeacht de aandrijving.
Wat betreft het verschil tussen remkracht bij rollen en blokkeren, rollen remt altijd harder. Ik heb ooit geleerd dat dit kwam omdat er bij blokkeren een laagje tussen het wiel en de grond ontstaat (door afslijtend of brandend rubber), waardoor de wrijving in een korte tijd sterk daalt.

Een leuke les die je bij circuitrijden krijgt, is dat gelijk vol op de rem trappen ook niet de maximale remvertraging levert, maar het rustig opbouwen van de remdruk wel. De reden is dat je eerst zoveel mogelijk druk op de voorwielen wilt hebben, daardoor neemt de grip toe, en kan je uiteindelijk dus harder remmen. De kunst is dus om met het "duiken" van de auto mee te remmen en naarmate hij dieper duikt, steeds harder te remmen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Maar dat komt ook omdat de band bij hogere snelheden verder uitzet en er daardoor een minder groot raakvlak is met de grond. Hoe dichter je bij de stilstand komt, hoe meer rubber het asfalt raakt, hoe harder je kunt remmen.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Scooper schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 17:07:
Maar dat komt ook omdat de band bij hogere snelheden verder uitzet en er daardoor een minder groot raakvlak is met de grond. Hoe dichter je bij de stilstand komt, hoe meer rubber het asfalt raakt, hoe harder je kunt remmen.
Van remmen met geblokkeerde wielen wordt het remoppervlak nou niet echt koeler natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

_JGC_ schreef op zondag 13 juli 2008 @ 12:03:
[...]

De laatste auto's zonder rembekrachtiger zijn in jaren '70 afgeleverd, daar moet je het niet in zoeken.
Pagina: 1