SATA en RAID op een oude bak

Pagina: 1
Acties:

• 2playgames
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06-2025
Binnenkort wil ik een oude Medion-PC (ongeveer 6 jaar oud al) ombouwen tot een home server, media center en fileserver. Als onderdeel daarvan zou ik graag een set schijven in RAID 1 in willen bouwen voor belangrijke bestanden en backups.

In de pricewatch zie ik dat er nog genoeg grote, goede IDE/PATA schijven te koop zijn, dus dat is het probleem niet. In diezelfde pricewatch staan echter maar 4 ATA RAID controllers, weinig keus dus, wat ook te denken geeft dat het niet de beste oplossing is.

Voor SATA zijn er echter genoeg, maar de PC ondersteunt het niet. Kan dit met een uitbreiding, of moet ik dan het hele mobo vervangen?

Op de server komt Linux, waarschijnlijk de nieuwste Debian.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In principe heb je geen IDE raid kaart nodig voor Raid 1. Een eenvoudige IDE controller (25 euro?) in combinatie met software raid (md etc) moet dat prima kunnen. Wanneer je echter van raid 5/6 gebruik wil maken zou ik wel een raid controller kopen, en dan een sata raid controller die die pariteitsberekeningen zelf uitvoert. Deze laatstgenoemde kaarten zijn wel duur (200+ euro) :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:55

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Koop gewoon een 2 poorts sata controller (pci slot) en sluit daar twee sata disks op aan. Zo makkelijk is het. Debian is een goede keuze, maar misschien is voor het media center gedeelte ubuntu nog interessant.

Performance van pci is max 133 mb/s en een beetje single sata disk haalt al 70 mb/s dus verwacht geen hoge performance, maar dat heb je vast niet nodig.

Dit alles is wel redelijk makkelijk met de search of google te vinden trouwens /einde zeurkous mode.

• 2playgames
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06-2025
In principe heb je geen IDE raid kaart nodig voor Raid 1. Een eenvoudige IDE controller (25 euro?) in combinatie met software raid (md etc) moet dat prima kunnen.
Dat is mooi :) Maar moet ik dan nog die controller kopen? Kan ik de schijven niet gewoon erbij stoppen zoals je normaal ook zou doen, dus aansluiten op wat er al is (ik weet niet precies wat dat dan is, maar iets op het moederbord :p).
Debian is een goede keuze, maar misschien is voor het media center gedeelte ubuntu nog interessant.
Ik gebruik nu Debian op onze huidige server (een nog oudere bak, Pentium III 500 MHz :+ ) en dat bevalt me goed. Voor zover ik weet kun je alle dingen die je van Ubuntu nodig zou hebben daar zelf bij zetten. Voor het mediagedeelte zit ik te denken aan MythTV. Toevallig ervaring mee?
Dit alles is wel redelijk makkelijk met de search of google te vinden trouwens
Weet ik, en ik vind het niet erg om te zoeken. Echter, bij een forum als dit heb je als voordeel dat je een antwoord op je specifieke scenario krijgt, je meerdere opties voor kan leggen en verbanden aan kunt geven die google (nog) niet snapt. ;) Daarbij ben ik redelijk onbekend met het I/O-gebeuren en weet ik minder goed waar te zoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door 2playgames op 12-07-2008 18:34 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
2playgames schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 18:29:
[...]

Dat is mooi :) Maar moet ik dan nog die controller kopen? Kan ik de schijven niet gewoon erbij stoppen zoals je normaal ook zou doen, dus aansluiten op wat er al is (ik weet niet precies wat dat dan is, maar iets op het moederbord :p).
[...]
Als je er niet meer dan 3 harddisks instopt dan heb je geen extra controller nodig in een raid-1 setup :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600