Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit hier met een raar probleem, en heb geen idee meer wat ik zou kunnen probleren. Gisteren heb ik een Philips 220EW monitor gekocht, en heb er meteen maar een dual link DVI-kabel bij gedaan. Alleen beginnen bij het DVI-verhaal de problemen.

Via d-sub werkt alles naar behoren. Maar sluit ik de monitor aan mbv de DVI-kabel, dan krijg ik geen beeld op het moment dat het loginscherm van Vista naar voren komt. Op dat moment switcht hij dus naar een resolutie van 1680x1050.

Het vreemde is dat ik wel gewoon beeld heb wanneer ik in textmode zit (BIOS, POST-scherm), en tijdens het booten van Windows. In de safemode krijg ik ook gewoon beeld, maar wanneer ik boot in VGA-modus weer niet.

Ik heb verschillende drivers geprobeerd voor m'n Asus 8500GT (nVidia), ook al een keer dat driver cleanup tooltje voor nVidia drivers geprobeerd, maar het beeld blijft zwart. Voor alle zekerheid heb ik gekeken of er toevallig een jumpertje op m'n videokaart zit waarmee je DVI kan forceren, of dat er een knopje of een instelling binnen de OSD van de monitor zit, maar helaas.

Iemand een idee? Ik ben nu de livecd van Knoppix aan het downloaden, eens kijken of het daarmee wel lukt (misschien is het een driverprobleem icm vista).

Edit:

Goed, linux lukt dus ook niet. Ik heb het geprobeerd met de livecd van Knoppix. Via d-sub draait alles prima op 1680x1050. Probeer ik het via DVI, dan komt Knoppix direct al met de melding "undefined video mode number: 317". Vervolgens mag ik wel verder booten, maar de max resolutie is dan 800x600. ;(

Edit2:

Gaat niet werken, videokaart ondersteund geen 1680x1050 in DVI-modus:
After many tests and many Internet readings, this problem is due to a Nvidia design fault : the transmitter (component on graphic cards which converts video signals to DVI signals) included on hardly all Nvidia cards has an insufficient bandwidth for DVI, in 1600x1200. Indeed, 162 Mhz are required for this resolution whereas Nvidia chose a 141 Mhz transmitter. But high end cards like 6800 Ultra do not have this problem since they have 2 transmitters and one of them has the good 162 Mhz bandwidth. This technical choice from Nvidia can easily be explained since only middle range cards have this problem. Indeed, Nvidia did not think that users who would buy middle range cards would have 20'' LCDs. So they decided that bad choice and generated great spendings, when you see that all Nvidia cards, except the ones with 2 DVI ports, have this transmitter.
bron

Dan maar een nieuwe videokaart, maar die zal dan zeker geen nVidia chipset hebben, want volgens de specs moet mijn huidige kaart deze resolutie op DVI aankunnen.

[ Voor 40% gewijzigd door mjszwo op 12-07-2008 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 16:25

barrymel

BarryMel

Vreemd.... nog nooit mee gemaakt, op mijn werk zo'n zelfde videokaart op een 24 inch scherm op 1920x1200 werkt perfect via DVI, zal na mijn vakantie eens kijken wat die doet op 1680x1050 :D

BarryMel