Huiskamerspeaker uit elkaar voor in de auto?

Pagina: 1
Acties:

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Topicstarter
Ik heb 2 van deze speakers:
Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/1971/8820ot5.jpg
Het zijn 150W speakers.

Nu is het zo dat bij eentje de woofer een beetje stuk is (de foamrand eromheen, die ga ik nog fixen)
Maar nu vraag ik me af of ik deze speaker uit elkaar kan halen, op de hoedenplank van me auto inbouwen en de +/- aansluiting van de speaker gewoon kan blijven gebruiken naar de versterker in de auto.
Is het ook mogelijk de midtone en tweeter van de 2e speaker erbij te koppelen op hetzelfde kanaal zonder de 2e woofer?

Ici kann uw Werbung staan

Verwijderd

D'r zal best geluid uit komen maar huiskamerspeakers zijn niet geconstrueerd om in een auto gemonteerd te worden (extreme temperatuurverschillen, flink door elkaar geschud worden) dus je doet je luidsprekers er in ieder geval geen plezier mee.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:52
het zal wel gaan werken, Alleen je moet wel allebei je speakers refoamen zeker op de hoedenplank gaan die randen erg snel. Je kan ook gewoon voor een paar tientjes autospeakers gaan halen. Daar komt veel herrie uit. Wil je echt mooi geluid zal je toch hoger budget moeten hebben

Als je ze anders in de kliko wil gooien kan je gewoon de proef op de som nemen natuurlijk

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Het aantal ohm's is toch ook verschillend tussen auto en huis speakers?

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• mac1987
  • Laatst online: 10-02 03:17
Je zal wel idiooooot veel bas krijgen ;)
Zijn gemaakt voor een kleine klankkast en je auto is een heeeeeele grote klankkast :P

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:52
Ja.

Waarschijnlijk is dit 8 Ohm en je autoversterker 4 Ohm

een 4Ohm luidspreker op een 8Ohm versterker is niet handig

een 8ohm luidspreker op een 4 ohm versterker kan makkelijk (geeft alleen wat minder ompf af)

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
mac1987 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 16:56:
Je zal wel idiooooot veel bas krijgen ;)
Zijn gemaakt voor een kleine klankkast en je auto is een heeeeeele grote klankkast :P
Die zo lek is als de pest.
Gevolg: de woofertjes spelen gewoon free air, de ophanging is te slap en de cone excursion word te snel te groot.

Impendantie lijkt mij geen probleem.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• mac1987
  • Laatst online: 10-02 03:17
Ik zei ook niet dat de kwaliteit van het geluid goed zou zijn, alleen dat hij veel bas zou krijgen :P
Kwantiteit is niet kwaliteit ;)

Verwijderd

Modbreak:hou het even ontopic pls. Dit is niet een "kijk mij eens met mijn GZ plutonium setje" topic

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 12-07-2008 23:52 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Je kunt in principe zonder problemen de speakers in je hoedenplank plaatsen (als je hoedenplank groot genoeg is). Het enige 'probleem' dat je hebt is dat de meeste huiskamer speakers een nominale impedantie van 8 Ohm hebben, en de meeste auto-speakers 4 Ohm.

Even heel makkelijk gezegd wil dat zeggen dat de 8 Ohm speaker half zo hard speelt als de 4 Ohm speaker (er zijn nog een hoop andere factoren die dat bepalen, maar even voor het gemak). Als je dus voldoende versterker vermogen in je auto hebt kan het prima.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Topicstarter
Dank je voor de reacties, maar ik vroeg me nog wel iets af:
De woofer kan gewoon aangesloten worden op woofer uitgang van een autoversterker, hoe zit dat met de rest van de componenten uit de box op bovenstaande foto? Kunnen die op hetzelfde kanaal zoals alles nu zit aangesloten in de box? Of kan ik het zien als één geheel wat je aansluit?
Dus dan zou ik de +/- uitgang van de box zoals ie nu is kunnen gebruiken om em aan te sluiten op de autoversterker? Of werkt dat niet zo, moet de woofer echt apart aangesloten worden op de autoversterker?

[ Voor 7% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 13-07-2008 18:21 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Als het goed is zit er een scheidingsfilter in de box gebouwd. Deze zul je ook moeten inbouwen in de auto. Dus autoradio luidspreker-uitgangen -> scheidingsfilter -> Speakers.

Als je de woofer rechtstreeks op een wooferuitgang van je autoradio wilt aansluiten kan dat. Je zult dan wel de overgebleven speakers mbv het scheidingsfilter moeten aansluiten. Het hangt een beetje af van het scheidingsfilter of je dat nog moet aanpassen, omdat er geen woofer meer aanzit.

[ Voor 45% gewijzigd door Killer op 13-07-2008 18:33 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Verwijderd

Ik heb het ook gedaan
had nog een set bose speakers staan.
Anderen filters gehaalt en alles in een hoedelank gezet.
Perfect geluid beter dan mijn collega's die met hun pioneer zitten.

Een auto radio kan gewoon 4-8ohm leveren dus dat is ook geen probleem.
Een auto versterker kan ook 8ohm leveren en dat is dus ook geen probleem.

Alleen huiskamer speakers kunnen niet goed tegen vocht dus in de deuren bouwen zonder folie is geen goed idee.

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Topicstarter
Ik wilde de foamranden toch al vervangen bij een woofer, denk dat ik dat dus beter bij beiden kan doen voor in de auto.
Ik zal es wat dingen uitproberen... Hoop dat het past in de hoedenplank van een Alfa 156.

Pagina: 1