Lacie LaCinema Premier Ervarings-topic

Pagina: 1
Acties:

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 21:11
Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van de Lacie LaCinema Premier 500Gb. Er blijkt echter bar weinig over dit apparaat gesproken te worden op internet, dus een topic hier leek me op zn plaats.

De schijf komt in 4 smaken, nl 320, 500, 750GB en 1TB. Waarbij de kleinste slechts €100,- korst (bij lacie zelf, reken in de winkel om de hoek maar 20% meer)

Voor dat geld wil je natuurlijk meer als alleen bitjes opslaan.... en dat krijg je ook.
Maak eenvoudig een entertainmentcenter van uw tv, zodat u comfortabel kunt genieten van uw films, foto’s en muziek. Sluit eenvoudigweg de LaCinema Premier via USB aan op uw pc of Mac om uw digitale mediabestanden over te brengen. Daarna kan hij op uw televisietoestel worden aangesloten om direct af te spelen. De LaCinema Premier is ontworpen met de HDTV-schermen in het achterhoofd en kan video-inhoud aanpassen tot een resolutie van 1080i. Geniet van surround-geluid dankzij de optische uitgangsfunctie. Leuk en eenvoudig door iedereen te gebruiken door het eenvoudig bedienbare menu op het scherm en de handige afstandsbediening. U kunt hem zelfs als externe harddrive gebruiken voor extra dataopslag. De erbij inbegrepen exclusieve LaCie ‘1-Click’ back-upsoftware maakt snelle en eenvoudige back-ups mogelijk.
Supported Formats :
Video: MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 (AVI; DivX 3.11, 4.x en 5.x; XviD), DVD-Video (ISO**, IFO, VOB)
Audio: MP3, WMA, AC3, Ogg Vorbis, MPEG-4 (AAC)
Photo: JPEG (up to 8MB pixels), BMP, GIF, PNG
Subtitle: SMI, SRT, SUB, SSA

Output : Video: Composite video (cable included), S-Video, HD Component video (up to 1080i upscaling)
Audio: Analog stereo (cable included), SPDIF optical and coaxial audio

TV Systems : PAL / NTSC
De inhoud van de doos is mooi compleet. Natuurlijk de schijf en de afstandbediening, maar ook baterijtjes, voeding en alle kabels om meteen aan de slag te kunnen zitten er bij. Misschien gebruik je liever een van die ander connectors.. maar je hoeft iig niet perse terug naar de winkel om tegen sluitingstijd nog ergens een obscuur kabeltje te scoren. Dat is al winst op zich.

Zoals een goede tweaker betaamd heb ik, nog voor het apparaat geheel aan stond, of het boekje uit het plastic was, de firmware geupdate. De laatste versie is 3.10, de changelog is nogal symbolisch.

Anyway, de overigens verbazingwekkend lichte schijf aangesloten, en wat files op gezet.
Er staat reeds een map-indeling op, maar deze blijkt niet dwingend. Als je via de tv bijvoorbeeld 'movies' selecteerd, kom je in de root, en laat hij in iedere map (dus bijv ook pitures) alleen de files zien die de firmware als movies herkent. Op zich is deze vrijheid wel te waarderen, maar het kost je natuurlijk wel wat extra 'brouwsen' als je 500gb aan chaos hebt. Hoewel het OSje intuitief prima brouwsed, is het natuurlijk nooit zo vlot als achter je pc.
Ik kwam er al snel achter dat een 2de stroom-addapter wel handig zou zijn. 1 bij de pc, en 1 bij de tv.Een beetje verwend, weet ik. Maar gelukkig houd lacie daar rekening mee, ze zijn ook los verkrijgbaar.

Mijn eerste test was een XVid met AC3. Dit werkte prima. En ook de ondertiteling word automatisch gevonden.(de srt moet wel exact dezelfde naam als de avi hebben) Bij meerdere srt-files krijg je de keuze welke je wilt gebruiken, en het is schijnbaar mogelijk de ondertitels een seconde eerder of later te laten lopen. De kwaliteit van beeld en geluid is zo goed als de file en mijn tv (samsung HDReady LCD) toelaat. Wellicht zijn er audiofielen met mega-apperatuur die hier een genuanceerdere mening over kunnen geven

Plaatjes weergeven is natuurlijk ook geen probleem, zoomen, roteren, slideshow etc. De 8Mpixel beperking is wel jammer, maar op mijn tv is dat niet zo'n punt. Als ik profesioneel wil zoomen, kijk ik wel op mn pc.

De muziekfunctie bevalt me vooralsnog minder goed. Je kunt er voor kiezen om een file of map (met submappen) al dan niet geshuffeled af te spelen. Nu zitten mijn mp3s als albums in mappen. Ik kan dus met deze structuur een album afspelen, of alles. Het ontbreken van een playlist-optie, zoals mpc of wmp die kennen is een groot gemis. Het lijkt ook niet mogelijk om, terwijl je muziek uit een map afspeelt, verder te brouwsen door andere mappen. Hopelijk komt hier bij nieuwe updates (of homebrew) verandering in. De ondersteuning van verschillende codecs is, net als voor video, erg breed, en in de documentatie staan ook hints dat deze geupdate zullen worden indien nodig.

Een 2de punt waar ik nog niet uit ben is de screensaverfunctie... waar zich die bevind en of die aan te passen is... hier kom ik op terug in een latere post.

Het laatste nadeel dat ik nog kan noemen, is het ontbreken van een forum op de lacie-site. Manuals en faq's dekken natuurlijk nooit alle vragen, en dit product zou best een gebruikerscommunaty kunnen hebben/gebruiken.

Vragen waar ik nog antwoorden op zoek:
-Is er een playlist-functionaliteit, of komt deze er wellicht nog?
-waar zit die screensaver, en kan ik m aanpassen?
-wordt er gewerkt of is er al een 'homebrew' firmware?

Wellicht is er nog heel wat aan deze startpost toe te voegen. Technische gegevens heb ik bewust beperkt gehouden (kijk maar op de site van lacie als je ieder detail wilt weten.). Mocht je een belangrijk hiaat vinden, laat t me even weten, werk ik t bij.

EDIT:
Om zelf al een hint te geven omtrend mijn eigen homebrew vraag; deze duitser is al vrolijk aan t uitpakken en editen: http://blog.rootserverexp...e-seziert-lacie-lacinema/

[ Voor 5% gewijzigd door Rapzar op 15-07-2008 21:03 . Reden: copy-paste-typo ]

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 21:11
pff... is deze schijf echt zo impopulair?
ik schrijf nog eens een topic :'(

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:38
Ik heb hier een artikel over gelezen in de Computer!Totaal. Deze Lacie kwam best goed uit te bus, hij zou ook meerdere soorten ondertitels ondersteunen enzo. Maar haal eens wat dubbele stukken tekst uit je topicstart, nadat je gezegd hebt dat je de muziekfunctie minder vind zijn er stukken gecopy paste (of ben ik nu gek?)

één is geen, twee is één

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Tja. ik zie niet zo zeer in waarom dit dingetje spannend moet zijn. Er zijn talloze HDD-enclosures die ook multimediadingen kunnen zoals deze (zie bv dealextreme)

Als deze nou wifi of een NAS-mogelijkheid heeft, maakt het al wat interessanter.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Ik heb sinds kort de 1TB variant.

Het eerste wat ik heb gedaan is de firmware upgraden. Er stond nog een versie 3.7 op, die nog een aantal bugs bezat. Als ik in het hoofdmenu Movies / Music / Pictures selecteerde kreeg ik het zelfde te zien als dat ik voor Browse zou kiezen. Ik moest dan nogmaals naar de juiste map navigeren alvorens ik een film, muziek dan wel foto bestand kon selecteren. Na een upgrade naar versie 3.10 was dit probleem opgelost. Nu kon je bij het selecteren van bv Movies gelijk in de juiste map terrecht.

Verder ben ik er zeer over te spreken. Bediening is zeer eenvoudig. Beeld en geluidkwaliteit zijn ook van zeer goede kwaliteit.

Pluspunt vond ik zelf dat het appraat ook met ISO bestanden overweg kan. Als is het wel jammer dat deze niet groter kunnen zijn dan 4GB. Ook het strakke design sprak mij erg aan. Is lekker klein en compact.

Wat inderdaad jammer is dat ie geen ingebouwde netwerkkaart of een Wifi mogelijkheid heeft. Het apparaat dien je nu dus telkens via USB aan de PC te koppelen, alle bestanden overzetten en weer aan de TV hangen.

Overall ben ik dus zeer te spreken over het apparaat en zou ik hem iedereen zo aanbevelen. Ben benieuwd naar andere mensen hier op Tweakers en hun ervaringen met de LaCie LaCinema Premier.

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
Die van mij (een 1tb variant) is afgelopen week opgehouden met ademen. Volgens mij is er iets in de stroomtoevoer van het apparaat kapot. Het ligt niet aan de adapter (heb van Lacie een nieuwe gekregen, maar daar werkt hij ook niet mee).

Helaas kan ik nergens op internet ervaringen van mensen vinden die hem uit elkaar hebben gehaald, want dat lijkt de meest waarschijnlijke stap voor mij nu...
Hopelijk kan ik de data op de schijf nog terug krijgen, zou erg fijn zijn.

Persoonlijk ben ik teleurgesteld in het apparaat. Ik heb hem net langer dan een jaar, en nu begeeft hij het al.. Ik had niet eens genoeg tijd om de tb te vullen ; )

&

Verwijderd

Mijn harde schijf (500GB) heeft het begeven. Nu heb ik een andere schijf van Samsung (640GB). Keurig geformateerd, filmpje erop, etc. Nu start de LaCinema wel op (aangesloten op TV) en krijg je het menu te zien, alleen herkend hij de onderliggende mappen niet. Wat doe ik fout, of kan je de harde schijf niet vervangen?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 10:00:
Mijn harde schijf (500GB) heeft het begeven. Nu heb ik een andere schijf van Samsung (640GB). Keurig geformateerd, filmpje erop, etc. Nu start de LaCinema wel op (aangesloten op TV) en krijg je het menu te zien, alleen herkend hij de onderliggende mappen niet. Wat doe ik fout, of kan je de harde schijf niet vervangen?
De vraag is met welk filesysteem heb je de hardeschijfgefromateerd en welk filesysteem gebruikt de mediasoftware van dit apparaat? Daarnaast kn de betreffende software overweg met een grotere/ hardeschijf met andere capaciteit dan het orgineel?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Zowel met FAT als met NTFS geprobeerd. Helaas geen specs meer op de site van LaCie te vinden.
Een ding weet ik wel zeker, mijn volgende apparaat wordt geen LaCie, ook al slechte ervaring met hun netwerk harde schijf.

• Toffifee
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-02-2025
heee, ik zit met hetzelfde probleem. hdd is stuk (de 2de keer al, maar nu buiten garantie).
heeft iemand al ervaring met het vervangen van de hdd? of heeft iemand lacie hierover gesproken?

misschien een kwestie van formatteren (exfat? fat32?) en de juiste directory's aanmaken?

kan iemand de directorystructuur van de eigen lacie bekijken en even posten?

alvast bedankt!!

Begin at the beginning, the king said, and stop when you reach the end."

• Toffifee
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-02-2025
nou zelf maar mijn antwoord posten dan :-)

gewoon NTFS formatteren

directory's:
- VIDEOS
- PICTURES
- MUSIC
- UPDATE
- BMG

en opgelost!

Begin at the beginning, the king said, and stop when you reach the end."

Pagina: 1