USB stick gestolen, data weg?

Pagina: 1
Acties:

• dj_freak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02 16:12
Beste Tweakers,

Een erg dom maar nog meer pijnlijke situatie....
Leuke vakantie gehad, USB stick mee om de laatste dingen te doen in de eind-scriptie van mijn vriendin; wordt de tas met daarin de stick gestolen....
En nu komt de ECHT trieste wending aan het verhaal...
Er stond een WORD-document op, dit was haar eindscriptie.
Hij was zo goed als af maar mistte nog wat fine-tuning, spelling e.d..
Er is alleen NOOIT een backup gemaakt!!!!! De USB-stick was het enige medium waar het bestand ooit op opgeslagen is......... :( (tja vrouwtjes...)

Op de laptop zijn allerlei verwijzingen te vinden naar het bestand op de USB stick bij "laatst geopend", maar die snelkoppelingen doen het dus niet meer.

Heeft iemand enig idee of de data nog op de een of andere manier terug te halen kan zijn?
(local settings/TEMP is al doorgesnuffeld.

Mocht iemand een idee hebben dan probeer ik het erg graag uit aangezien het er nu naar uitziet dat ze haar complete scriptie overnieuw kan maken... (± 5 wkn werk)
ALVAST DANK VOOR DE SUGGESTIES/HULP!!

grzz

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 08:08
De backups / tijdelijke bestanden die Word er van maakt (alleen tijdens het editen) staan op de USB stick zelf. (Dat zijn de ~zzzzzzz.doc bestanden) Dus daar heb je alvast niets aan.

Ik ben bang dat je alleen verwijzingen gaat vinden, omdat een USB stick beschouwd wordt als harde schijf, en er dus geen schaduwkopie ofzo van wordt gemaakt, naar mijn weten.

Maar ik denk dat er andere Tweakers zijn die hier meer van weten.
Wellicht dat Word toch tijdens het bewerken een tijdelijk bestand aanmaakt ergens in de temp files. In dat geval zul je met data recovery software aan de slag moeten, want dat bestand is natuurlijk al verwijderd.

Hoe dan ook, en ik kan dit niet duidelijk genoeg zeggen:
Gebruik die laptop niet, totdat je hier uitsluitsel over hebt! Voer eventuele data recovery altijd uit vanaf een ANDERE computer. Maak voor de zekerheid eerst een image van de harde schijf. Dit kan bijvoorbeeld met Ghost

[ Voor 26% gewijzigd door Nijn op 12-07-2008 00:20 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het bestand niet daadwerkelijk ergens is opgeslagen, dan ben je het kwijt. Voor zover ik weet maakt word standaard de tempfile aan in de dir waar je in werkt (heb het prog al tijden niet meer aangeraakt, dus dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen).
Wat je verder vind zullen inderdaad alleen verwijzingen zijn.

Met vrijwel 100% zekerheid durf ik te zeggen dat je dat ding niet ergens uit je pc zult kunnen toveren en dat het bestand dus kwijt is.

• Noork
  • Niet online
Denk dat je kan fluiten naar die scriptie. Trouwens een scriptie in 5 weken tijd. Dat vind ik wel heel knap :D

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Tja, klinkt gemeen, maar die vriendin en jij hebben zojuist een belangrijke les geleerd.. Terug halen lijkt me niet mogelijk.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Terw_Dan schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:17:
Als het bestand niet daadwerkelijk ergens is opgeslagen, dan ben je het kwijt. Voor zover ik weet maakt word standaard de tempfile aan in de dir waar je in werkt (heb het prog al tijden niet meer aangeraakt, dus dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen).

Met vrijwel 100% zekerheid durf ik te zeggen dat je dat ding niet ergens uit je pc zult kunnen toveren en dat het bestand dus kwijt is.
In Word kan je de autohersteldocumenten of 'snel opslaan' zelf instellen waar dat heen moet :) Dat moet de TS even nakijken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

Word maakt elke x minuten een Autoherstelbestand aan zodat je niet teveel data verliest wanneer de computer plots uitvalt of dergelijke. Bij mij is het zo dat elke minuut een kopie wordt gemaakt in C:\Documents and Settings\*username*\Application Data\Microsoft\Word\ . Misschien kan je daar eens kijken of er nog wat staat, hoewel ik denk dat dit enkel nog voor het laatst gewijzigde bestand terug te vinden is.

.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Outerspace schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:26:
[...]

In Word kan je de autohersteldocumenten of 'snel opslaan' zelf instellen waar dat heen moet :) Dat moet de TS even nakijken.
Maar default doet hij dat toch niet? Het lijkt me dat als ze die ingesteld hadden, ze het dan wel terug zouden ehbben.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

Terw_Dan schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:30:
[...]

Maar default doet hij dat toch niet? Het lijkt me dat als ze die ingesteld hadden, ze het dan wel terug zouden ehbben.
Ik dacht dat Word het default net wél deed, maar in een tijdelijke map dan wel.

.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:52

Twazerty

AVCHDCoder developer

zeus.hestia schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:30:
Word maakt elke x minuten een Autoherstelbestand aan zodat je niet teveel data verliest wanneer de computer plots uitvalt of dergelijke. Bij mij is het zo dat elke minuut een kopie wordt gemaakt in C:\Documents and Settings\*username*\Application Data\Microsoft\Word\ . Misschien kan je daar eens kijken of er nog wat staat, hoewel ik denk dat dit enkel nog voor het laatst gewijzigde bestand terug te vinden is.
Idd deze optie staat iig standaart ingeschakeld voor zever je hem uit kunt schakelen.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-02 11:32
Terw_Dan schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:30:
[...]

Oudere versies (t.e.m 2000 denk ik :X) was dit niet standaard. Nu is het wel standaard dat hij het automatisch opslaat :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

misterdoom schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:35:
[...]

Oudere versies (t.e.m 2000 denk ik :X) was dit niet standaard. Nu is het wel standaard dat hij het automatisch opslaat :)
Ah ok. 2000 is eigenlijk de laatste die ik heb gebruikt, en daar was het in elk geval zo dat je die dingen niet zo makkelijk terugkrijg.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:17:

Ik vond net in Word 2003 het vinkje 'lokale kopieën maken van bestanden op netwerkstations of verwisselbare stations', wat standaard uit staat. Weinig hoopgevend dus idd.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

smvs schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 12:16:
[...]

Ik vond net in Word 2003 het vinkje 'lokale kopieën maken van bestanden op netwerkstations of verwisselbare stations', wat standaard uit staat. Weinig hoopgevend dus idd.
Bij mij in 2007 staat het wel automatisch aangevinkt:
"C:\Documents and Settings\Out\Application Data\Microsoft\Word\"
Het autoherstelbestand wordt om de 10 minuten daarin opgeslagen. Standaardbestandlocatie staat bij mij op "C:\Documents and Settings\Out\Mijn documenten\".

Ik weet alleen niet wat voor een versie de topicstarter heeft, die zou het zelf kunnen nalopen ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je zou idd alleen die standaardlocaties kunnen doorlopen die al worden genoemd, maar geef je weinig kans. Ik zou nog wel even met een datarecoverytooltje de schijf scannen om te kijken of ie echt niet iets vindt.

Verder onnodig om te zeggen. maar wat gigantisch dom om het alleen op een usb-stickje op te slaan ;) Laat het een harde les zijn ;)

• dj_freak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02 16:12
Ha iedereen,

Thanx voor alle replies tot nu toe.
Tja... Check voor de harde les... dit gebeurd haar niet meer idd.
De standaard opslag plaatsen heb ik al doorgespeurd, hier is helaas niets meer te vinden.
Ik hoop dat er toch iemand is die goed nieuws heeft of een supertip!
Ongeduldig wacht ik af. :)

ps. 5 weken voor je scriptie, kom nou toch jongens, dit kan best als je de stof al 3,5 jaar hebt gehad. ;)

(edit)
FrickY: Niet dat me het erg verhelderend lijkt, maar het is: Office2003 op een Windows XP prof OS
(/edit)

grzz

[ Voor 11% gewijzigd door dj_freak op 13-07-2008 01:42 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
Waarom geef je geen antwoord op onder andere de vraag welke versie van Office het betreft?

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een kennis van mij zat in een vergelijkbare situatie.. Belangrijk document op USB stick, en de stick was verloren. Toch de het bestand (een Word2003 doc) kunnen redden.

Dit valt en staat alleen in hoeverre je de Laptop hierna nog gebruikt hebt. Heb je hiermee naderhand nog vrolijk zitten internetten, werken, downloaden en zitten testen dan zou je het kunnen vergeten.
Belangrijk is in iedergeval dat je NIET meer boot vanaf deze disk. Iedere schrijfaktie (en dat gebeurt ook al met opstarten) maakt de kans op herstel kleiner.

Maar misschien heb je nog geluk.

1. Schroef de harddisk uit je laptop en sluit deze als extra disk op een ander systeem. Dit kan via eSata(indien Sata), PATA/SATA poort van mainbord, of met een USB PATA/SATA verloop kabel (hetzelfde als je disk in een externe diskbehuizing zetten).
2. Probeer te achterhalen hoe groot het bestand ongeveer was. vermenigvuldig dit met 4.
3. Download en installeer GetDataBack (NIET op je Laptop disk uiteraard) en doe een full scan.
4 Kopieer ALLE gevonden bestanden met de grootte uit punt 2 en kleiner.Dump het desnoods allemaal in 1 directory (van een andere disk)
5. je vriendin weet vast nog wel wat unieke woorden/termen op te noemen wat in dat bestand stond.
6. Ga naar Using the "A word or phrase in the file" search criterion may not work scroll naar beneden en voer Method2 uit.
7. Laat een zoekopdracht los op deze directory en zoek naar woorden of termen IN het bestand.
Zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://www.ricoh.co.jp/support/faq/printer/img/PR07016_16.gif

En steek een kaarsje op ;)

Mocht je niets terug kunnen vinden, dan rest er nog maar 1 hoop.
Ruim 10jaar geleden had ik een dos tooltje wat losse disk-sectors kan uitlezen (en editen), hier zat ook een search functie in, sectoren laten zoeken naar woorden of waarden. Zulke tools zullen zeker nog wel bestaan. Zoek er naar en scan je harddisk op sector nivo naar woorden die dat scriptie zou bevatten. Dump de sectoren vervolgens naar een bestand en reconstrueer je Word document.
Pagina: 1