Base stunt tijdelijk met onbeperkt downloaden

Pagina: 1
Acties:

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-02 11:32
In het nieuwsitem Base stunt tijdelijk met onbeperkt downloaden dat het niet is toegestaan om in een thuisnetwerk meer dan 1 PC aan het internet te hangen. Ik denk dat dit een verkeerde interpretatie is van de Algemene Voorwaarden, ik citeer:
De toegang
tot de Dienst is beperkt tot één computer en één telefoonnummer per
BASE Easy Box.
Volgens mij wil dit zeggen dat er maar max 1 internetverbinding via een modem mag gebeuren. Die BASE Easy Box is volgens mij ook maar een usb/ethernet modem en geen router. Als je dus met 2 PC's op internet wilt en je koopt zo een 2de box, zal dat niet gaan omdat er maar 1 is toegelaten (1 IP). Je vind vergelijkbare dingen op bv Telenet. Bij bv Turbonet mogen er 4 PC's aangesloten worden, wat wil zeggen dat je 4 IP adressen krijgt. Dit is handig als je bv consoles rechtstreeks wil aansluiten en niet via een netwerk wil werken.

Ik hoop dat deze post duidelijk is (schrijven is niet echt m'n sterkste kant :p), anders moet je maar vragen stellen :)

Verwijderd

Volgens mij staat daar "één computer". Hoe jij dat wilt interpreteren is jouw zaak, maar er staat niets wat onduidelijk is. Er staat niets over IP adressen. Als je twee keer die Dienst afneemt, mag je vanzelfsprekend twee computers aansluiten, als je lijn dat tenminste ondersteunt.

• Death1ord
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 22:56:
Volgens mij staat daar "één computer". Hoe jij dat wilt interpreteren is jouw zaak, maar er staat niets wat onduidelijk is. Er staat niets over IP adressen. Als je twee keer die Dienst afneemt, mag je vanzelfsprekend twee computers aansluiten, als je lijn dat tenminste ondersteunt.
Er staat volgens mij toch ook niet dat je het niet mag delen over een netwerk :s ....

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
misterdoom schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 23:04:
[...]

Er staat volgens mij toch ook niet dat je het niet mag delen over een netwerk :s ....
Dat staat er niet letterlijk, maar er staat wel dat je maar één computer mag aansluiten. Internet delen over een netwerk veronderstelt echter wel dat je meer dan één computer aansluit, ondanks dat de fysieke verbinding slechts via één computer loopt.

Verwijderd

misterdoom schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 23:04:

Wat interesseert het wat je met een netwerk, routers, switches of wat dan ook doet als er staat dat de dienst voor één computer is?

Als je een rijbewijs hebt om een auto te mogen besturen met maximaal 8 passagiers, mag je niet met 9 of meer passagiers gaan rijden. Niet omdat het niet kán, maar omdat het niet mág. Dus ook niet met 6 volwassen en 4 kinderen, ook al staat dat nergens expliciet vermeld.

De voorwaarden zijn duidelijk genoeg.

• Death1ord
Ik ga hiermee akkoord met wat jullie zeggen maar waarom zeggen ze dit dan
4.2. BASE Easy Box modem
De BASE Easy box voldoet aan al uw Internetwensen. Kiest u voor Ethernet of een draadloze Wi-Fi-verbinding? Deze modem klaart altijd de klus. Hij biedt u zelfs de mogelijkheid om op 1 ADSL-lijn te surfen met verschillende computers tegelijk.
Dit is dan toch tegenstrijdig met al het andere :X

Verwijderd

Nee. De BASE Easy Box geeft je wel de mogelijkheid om met meerdere computers tegelijkertijd gebruik te maken van je ADSL lijn, maar volgende de voorwaarden van de dienst BASE ADSL freedom mag je met maar één computer gebruik maken van de dienst.

Dat je er iets mee kan dat niet mag is heel goed mogelijk.

Dat Peugeot adverteert met specificaties dat een 207 een topsnelheid heeft van 180 km/u betekent nog niet dat je op de openbare weg 180 km/u mag rijden. Dat is net zo goed een voorbeeld van iets kopen dat volgens specificaties meer kan dan is toegestaan in een gegeven situatie.

• Death1ord
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 23:26:
Nee. De BASE Easy Box geeft je wel de mogelijkheid om met meerdere computers tegelijkertijd gebruik te maken van je ADSL lijn, maar volgende de voorwaarden van de dienst BASE ADSL freedom mag je met maar één computer gebruik maken van de dienst.

Dat je er iets mee kan dat niet mag is heel goed mogelijk.

Dat Peugeot adverteert met specificaties dat een 207 een topsnelheid heeft van 180 km/u betekent nog niet dat je op de openbare weg 180 km/u mag rijden. Dat is net zo goed een voorbeeld van iets kopen dat volgens specificaties meer kan dan is toegestaan in een gegeven situatie.
Ik heb me blijkbaar serieus vergist dan 7(8)7. Ik vond het onlogisch klinken, dus thx voor de opheldering!

Verwijderd

misterdoom schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 23:35:
[...]

Ik heb me blijkbaar serieus vergist dan 7(8)7. Ik vond het onlogisch klinken, dus thx voor de opheldering!
Het is ook onlogisch.

In het geval van Peugeot bepaalt Peugeot zelf de maximum snelheid niet, dus kunnen zij rustig adverteren met de maximale snelheid. De kopers moeten zelf rekening houden welke wettelijke bepalingen er voor hun land gelden.

In het geval van Base, bepaalt Base de voorwaarden wél zelf, en dan is het zeer onlogisch dat zij reclame maken voor iets, wat volgens hun éigen voorwaarden verboden is.

• Death1ord
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 23:40:
[...]

Het is ook onlogisch.

In het geval van Peugeot bepaalt Peugeot zelf de maximum snelheid niet, dus kunnen zij rustig adverteren met de maximale snelheid. De kopers moeten zelf rekening houden welke wettelijke bepalingen er voor hun land gelden.

In het geval van Base, bepaalt Base de voorwaarden wél zelf, en dan is het zeer onlogisch dat zij reclame maken voor iets, wat volgens hun éigen voorwaarden verboden is.
Daar heb je een punt. Ik versta het gewoon niet dat ze reclame maken dat hun Box meerdere PC's kan verbinden met het internet maar dat dan eigenlijk verbied...kunnen ze toch beter een eenvoudige modem meegeven/verkopen :s

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 23:40:

Het is alleen onlogisch als je niet begrijpend kunt lezen. Wat maakt het in vredesnaam uit wat wel en niet kan, als expliciet beschreven staat wat wel en niet mag? Je gaat toch akkoord met die voorwaarden?

Om het even over logica te hebben: het is logisch dat Base een standaardpakket heeft met voorzieningen om gebruik te kunnen maken van een ADSL aansluiting. Het is niet logisch dat Base voor andere diensten niet zou mogen adverteren met de mogelijkheid om met meerdere computers gebruik te maken van een dienst. Het is niet logisch dat Base dan een speciale modem moet gaan leveren waarmee dat ofwel niet kan, ofwel waar niet voor geadverteerd wordt dat het kan. Ze zouden simpelweg het typenummer kunnen veranderen van exact hetzelfde product en voor het ene product níét adverteren met die mogelijkheid, en voor de andere wél.

Dat lijkt me allemaal een stuk onzinniger dan gewoon in de voorwaarden op te nemen wat wel en niet is toegestaan, en de klant daarmee akkoord te laten gaan.

Verwijderd

misterdoom schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 23:43:
[...]

Daar heb je een punt. Ik versta het gewoon niet dat ze reclame maken dat hun Box meerdere PC's kan verbinden met het internet maar dat dan eigenlijk verbied...kunnen ze toch beter een eenvoudige modem meegeven/verkopen :s
Het is alsof je een radardetector van de politie krijgt, maar dat ze je vervolgens oppakken als je 'm gebruikt ;)

Maar even voor de zekerheid, waar staat die reclame? Gaat die reclame uitsluitend over Base Freedom, of (ook) over andere abonnementen? Anders zou het idd. wél logisch kunnen zijn.

• Death1ord
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:01:
[...]

Het is alsof je een radardetector van de politie krijgt, maar dat ze je vervolgens oppakken als je 'm gebruikt ;)

Maar even voor de zekerheid, waar staat die reclame? Gaat die reclame uitsluitend over Base Freedom, of (ook) over andere abonnementen? Anders zou het idd. wél logisch kunnen zijn.
Er is maar 1 abo, nl. Base Freedom :p

Ik heb me suf gezocht of er geen andere mogelijkheden zijn, maar dat is er niet. Vandaar dat ik het zo onlogisch vind ;)

Verwijderd

Ik heb de reclame gevonden
Afbeeldingslocatie: http://www.base.be/01/MyImages/BASEfreedom_easybox_NL.jpg

De BASE Easy Box voldoet aan al uw Internetwensen. Kiest u voor Ethernet of een draadloze Wi-Fi-verbinding? Deze modem klaart altijd de klus. Hij biedt u zelfs de mogelijkheid om op 1 ADSL-lijn te surfen met verschillende computers tegelijk.

Het BASE Easy Box-pakket bevat de modem, alle vereiste kabeltjes en een eenvoudige handleiding.
Het geeft inderdaad erg de indruk, alsof je met meerdere computers van dat ADSL-abonnement gebruik mag maken. Zeker met de naam van dat abonnement er vlak boven. Ik vind deze reclame op z'n minst erg misleidend. Maar als ik de frontpage, en de reacties over de 'stunt' zo lees, is dat niet per ongeluk. Maar ik geloof het verder wel ;)

Verwijderd

Je doet er uiteindelijk toch gewoon het beste aan om de voorwaarden goed te lezen voor je ergens mee akkoord gaat. Als je het lastig wilt maken kun je zelf er allerlei dingen bij gaan verzinnen, maar uiteindelijk kun je niet ontkennen dat het niet duidelijk in die voorwaarden staat.

• Death1ord
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:36:
Je doet er uiteindelijk toch gewoon het beste aan om de voorwaarden goed te lezen voor je ergens mee akkoord gaat. Als je het lastig wilt maken kun je zelf er allerlei dingen bij gaan verzinnen, maar uiteindelijk kun je niet ontkennen dat het niet duidelijk in die voorwaarden staat.
Moest ik die voorwaarden duidelijk vinden had ik nooit dit topic gestart :p.

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:36:
Volgens mij zijn deze voorwaaden met name bedoeld om support op routers uit te sluiten.

Ik had 2 ip-adressen bij @home. Na 2 keer verhuizen mocht ik nog 1 van de 2 houden ondanks dat ik 2 wilde hebben. In de voorwaarden van @home stond (en staat volgens mij) dat er maar 1 computer per ip adres ondersteund wordt. Als ik een probleem heb moet ik mijn netwerkverbinding op 1 computer aansluiten om ondersteuning te krijgen van @home.

Ze adviseren zelf om een router in je netwerk te hangen omdat meerdere ip adressen simpelweg afgeschaft is. Ze willen alleen geen moeite besteden aan fouten die een gebruiker maakt bij iets wat @home niet levert (en terecht).

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• Death1ord
In het artikel stond dit:
Een thuisnetwerk waarmee meerdere computers tegelijkertijd van de internetverbinding gebruikmaken, is eveneens niet toegestaan.
Nu heb ik vandaag contact gehad met een helpdeskmedewerker van BASE omdat ik nog steeds niet overtuigd was. Ik citeer zijn woorden:
Wij verbieden niemand om een thuisnetwerk op te zetten en met meerdere PC's op internet te gaan, maar wij geven alleen support aan 1 PC. Beter gezegd, wanneer 1 PC werkt, dan is er niets mis met de verbinding en daar houd onze support dan ook op.
Dit is toch helemaal verschillend dan dat ze het niet toestaan zoals in het artikel wordt geschreven.

Ik wou dit maar rechtzetten aangezien Cheatah mijn opmerking nogal afbrak(naar mijn gevoel natuurlijk)

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
@misterdoom: begrijpelijk dat je nabelt, maar zolang Base de AV niet aanpast zie ik geen reden om het artikel aan te passen. Juridisch gezien is volgens de AV slechts een pc aan internet toegestaan. Bovendien kan die helpdesk nimmer onderscheid maken tussen de pc van jou of je kind/vrouw/partner.

• Death1ord
Wilbert de Vries schreef op maandag 14 juli 2008 @ 23:18:
@misterdoom: begrijpelijk dat je nabelt, maar zolang Base de AV niet aanpast zie ik geen reden om het artikel aan te passen. Juridisch gezien is volgens de AV slechts een pc aan internet toegestaan. Bovendien kan die helpdesk nimmer onderscheid maken tussen de pc van jou of je kind/vrouw/partner.
Ben ik volledig akkoord mee!! Bedankt dat je de moeite hebt genomen om nog te reageren :)
Pagina: 1