Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Momenteel reageer ik op online vacatures voor een client-side webdeveloper, via de websites van bedrijven (heb genoeg van recruiting bureaus). Vaak wordt daarbij gevraagd om een motivatie en CV, en om deze per e-mail te versturen.

Mijn motivatie begint met Geachte <naam>, en eindigt met Met vriendelijke groet, Blaise. Daartussen schrijf ik hoe ik bedrijf X heb gevonden (kort), wie ik ben en wat ik nu doe (kort), wat ik wil gaan doen, waarom bij X, en waarom X goed aansluit bij mijn wensen.

Deze motivatie zet ik in de body tekst van de e-mail en mijn CV stuur ik mee als attachment. CV is in PDF formaat want PDF is meer solide met whitespace dan .doc.

Ik vraag me af of deze manier goed is. Zijn hier regels of etiquette voor?

Een andere, enigszins ongerelateerde vraag: Ik heb een nogal exotische naam, en ik kan me voorstellen dat dat mensen met vooroordelen kan afschrikken. Zou het een verstandig idee zijn om een pasfoto bij te voegen in mijn CV, zodat werkgevers kunnen zien dat ik een keurige jongeman ben? Of is het al voldoende dat werkgevers in mijn CV lezen dat ik geboren ben in Warnsveld en de Nederlandse taal uitstekend beheers?

[ Voor 0% gewijzigd door Blaise op 20-07-2008 01:16 . Reden: achternaam even weggehaald want die zag ik terug in Google ;) ]

Verwijderd

Voor zover ik weet zijn er geen regels voor, maar ik doe het zelf iets anders.
In m´n mail schrijf ik alleen dat ik wil solliciteren naar functie X. Motivatiebrief en C.V. voeg ik bij als attachment. Zo kunnen lezers direct zien waar het over gaat en het bericht makkelijk forwarden, zonder dat de opmaak van m´n motivatiebrief verloren gaat.
Komt bij dat van beeldscherm af lezen niet prettig is en als ze m´n motivatie uit willen printen gaat dat makkelijker als het een attachement is dan wanneer die in de brief verwerkt zit.

Een foto toevoegen deed ik vroeger ook, maar daar ben ik mee opgehouden. Er is overigens niets op tegen om het wel te doen (voor zover ik weet).

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:35
Beide methoden zijn op zich prima in mijn ogen.

Zelf kies ik er voor om de motivatie in de body van de E-mail te plaatsen. Immers, de E-mail is het equivalent van de briefpost. Veel kan er aan de opmaak niet verstoord worden aangezien de enige toelaatbare opmaakvorm voor een E-mail m.i. plain ascii is.

Eventueel kun je de brief ook nog in PDF attachen (ivm forwarden en afdrukken).

De genoemde elementen als inhoud van de brief zien er goed uit al beperk ik me meestal tot een zin op welke vacature ik doel, een paragraaf voor de motivatie en een paragraaf voor de geschiktheid. Uiteindelijk zit niemand te wachten op een epistel waarom je zo graag voor juist die toko wilt werken zonder dat je uberhaupt kennis hebt gemaakt (denk ik dan maar) :+

De naam van TS roept mij niet het risico van discriminatie op dus dat zou ik lekker houden zoals het is.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
'Geachte' en 'Met vriendelijke groet' past eigenlijk niet bij elkaar. Maak er dan 'Hoogachtend' van.

Zelf zet ik zowel motivatie als CV in een bijlage. PDF kan, maar dan vragen ze soms weer om Word 8)7

Edit: Wat betreft je naam, dat valt toch wel mee. Als het nu Blaise Pascal was. Maar die heb je vast eerder gehoord.

[ Voor 22% gewijzigd door Roenie op 11-07-2008 18:48 ]

• Blaise
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties.

Over de motivatie in de body tekst of als attachment: ik heb besloten allebei te gaan doen, met een duidelijke bestandsnaam, zodat de ontvanger niet twee keer dezelfde motivatie gaat lezen.
'Geachte' en 'Met vriendelijke groet' past eigenlijk niet bij elkaar. Maak er dan 'Hoogachtend' van.
Hoogachtend vind ik eigenlijk te formeel voor een e-mail. Zeker omdat de werksfeer bij deze bedrijven vaak informeel is. "Beste" (dat zou passen bij "Met vriendelijke groet") vind ik dan weer te informeel. Ik dacht eigenlijk een mooie combinatie te hebben gevonden in mijn OP. Ik doe ook de voornaam achter "Geachte" (Geachte Linde Verburg), dat maakt het ook iets minder informeel. Suggesties hierover?
De naam van TS roept mij niet het risico van discriminatie op dus dat zou ik lekker houden zoals het is.
Ik heb ook nog een Indonesische voornaam, deze heb ik nu in mijn CV getransformeerd tot een voorletter. De vrees is daardoor al een beetje weggeëbd. Blaise Pascal hoor ik regelmatig :) Ben er overigens niet naar vernoemd.

• Roenie
  • Niet online
Regels wat betreft aanhef en afsluitiung worden losser in het emailtijdperk. De combinatie Geachte en voornaam zou niet mijn voorkeur hebben. Ik doe gewoon Geachte heer/mevrouw achternaam en sluit af met hoogachtend. Maar goed, dat hangt ook af van de functie en de organisatie.

Verwijderd

Ik heb het eens even nagezocht hoe ik het gedaan heb.

Via deze weg wil ik graag mijn interesse tonen in Uw vacature *dat dus*.
Mijn motivatie en curriculum vitae heb ik als bijlagen toegevoegd.

En dan natuurlijk de brief en cv als bijlage.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

Blaise schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 19:30:
Bedankt voor jullie reacties.

Over de motivatie in de body tekst of als attachment: ik heb besloten allebei te gaan doen, met een duidelijke bestandsnaam, zodat de ontvanger niet twee keer dezelfde motivatie gaat lezen.
Inderdaad, zo doe ik het nu ook. :) (Ook al heeft het nog geen vruchten afgeworpen .. maar dat ligt meer aan het feit dat ik geen Fins spreek. In Finland. :P)

Klein puntje dat ik nog zou veranderen: ik voeg zelf altijd zowel een .doc als .pdf versie mee van mijn CV, juist om dit soort "heb je hem ook in .doc?!?!?!?!" vragen voor te zijn. (Alhoewel zoiets gek genoeg vaak alleen bij de Manpowers van deze wereld voorkomt...)

Zorg verder voor een goede opbouw en zinstructuur in je motivatie om zo de aandacht van de lezer te behouden. :)

Ohja, ik weet niet van welke generatie je bent, maar ...... smileys zijn een no-go! :+

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 21:25:
Ik heb het eens even nagezocht hoe ik het gedaan heb.

Via deze weg wil ik graag mijn interesse tonen in Uw vacature *dat dus*.
Mijn motivatie en curriculum vitae heb ik als bijlagen toegevoegd.

En dan natuurlijk de brief en cv als bijlage.
Bij deze toon je al interesse ;)

Dezelfde fout maken mensen vaak door te schrijven 'Via deze weg wil ik graag solliciteren' waar uiteraard zou moeten staan 'Via deze weg solliciteer ik'
Dat schijnt in meer toepassingen lastig te zijn overigens, mensen proberen vaak dingen te doen die ze eigenlijk juist gedaan hebben. (95% van de mensen proberen anderen te bellen en ik snap nog steeds niet wat ik zo moeilijk is aan bellen.... het kunnen bereiken van iemand is natuurlijk een ander verhaal maar bellen kan iedereen :) )

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 22:11 ]

Verwijderd

Ik heb geleerd om de brief zelf als mail te sturen en de CV als bijlage

Persoonlijk vind ik dat ook de beste manier. Als je je brief als bijlage opstuurt dan moet iemand die dus 10 brieven krijgen, 10x een bestand downloaden, op de harde schijf opslaan, etc etc

Een hoop stappen die alleen maar extra tijd kosten
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 17:01:
Ik zou altijd eerst bellen met het bedrijf dat je op het oog hebt om zo direct met een leidinggevende te spreken. Vervolgens kun je veel gerichter je e-mail met brief en CV in PDF-formaat doorsturen. Op die manier bespaar je veel tijd en energie omdat je gerichter werkt.
En dan wat? Een aantal simpele vragen stellen die gewoon in de advertentie staan? Of vragen stellen die pas in een later gesprek horen?

Bellen om het bellen = dom, alsof een directeur zit te wachten op 30 bellende mensen met uiteenlopende simpele/domme vragen

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2008 17:08 ]

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Roenie schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 18:47:
Eigenlijk heb je gelijk, maar hoogachtend komt erg formeel over. Op zich niets mis mee als je een eerste reactie op een vacature de deur uit doet, maar het is prima om bij verdere correspondentie af te sluiten met "Met vriendelijke groet,". Daar zal niemand over vallen en het staat wat minder stijf.

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ikzelf zou eigenlijk ook niet een brief als bijlage toevoegen en wel om de reden omdat het dan imo lijkt alsof je dus een standaard format van je brief hebt. Dit is natuurlijk ook wel bij email zo waarschijnlijk maar daar valt het denk ik minder op en denkt men daarbij niet zo snel aan, schat ik in. En het eerste wat ik dacht toen ik de reactie las van Jywansa.

Misschien dat ik het fout heb, heb 0,0 'echte' ervaring met solicitaties, of ja vlak voor de zomer 1tje gehad voor mijn stageplaats aankomend semester. Maar ikzelf had ook gewoon de 'brief' in me email geschreven en als bijlage me cv en puntenlijst :o (schijnt normaal te zijn in duitsland voor beginnelingen)

[ Voor 6% gewijzigd door Chip. op 12-07-2008 22:37 ]

• zoxzo
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-11-2024
De gouden regel voor solliciteren is altijd:
Pas alles aan aan het bedrijf/instelling waar en de manier waarop je solliciteert.
Met de opmerking daarbij dat niemand het je kwalijk zult nemen als je je ietwat formeler opstelt qua formuleringen ed.
Aangezien je aangeeft nu slechts naar een type vacature te solliciteren zal je je CV niet zo vaak hoeven aan te passen.

Stuur je je sollicitatie naar een bepaald persoon of naar een meer algemeen emailadres ?
Voor het laatste zou ik eerder de motivatie ook als attachment opnemen.

Nog even over bestandsnamen voor attachments, zorg dat het handig is voor de ontvanger dus CV_PietjeJanssen.pdf en Motivatie_PietjeJanssen.pdf oid ipv cv.pdf en brief.pdf.

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 13:20

RagaBaSH

Huttenbouwer

r0b schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 21:41:
[...]

*knip* :) *knip* :P *knip* :)

Ohja, ik weet niet van welke generatie je bent, maar ...... smileys zijn een no-go! :+
offtopic:
leuk dat je dat zo brengt ;)

Wat ik heb gedaan bij het solliciteren via online/in kranten te vinden vacatures is eerst even bellen met de contactpersoon.
Even vragen of hij kort kan uitleggen wat de functie inhoudt, een snelle toets kan doen of je vooropleiding + ervaring voldoende is, en even zorgen dat JIJ alvast in zijn hoofd rondspeelt als potentiele kandidaat (laat dus wel een goede telefonische indruk achter).

Verder kan ik zo niet terugvinden hoe ik heb gesolliciteerd (brief in body of niet), maar ik weet wel dat ik mijn CV als .doc heb meegestuurd (in overleg).

Mijn advies: bel ze op en probeer aan te sluiten bij wat ze van je verwachten.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
zoxzo schreef op zondag 13 juli 2008 @ 10:12:
Nog even over bestandsnamen voor attachments, zorg dat het handig is voor de ontvanger dus CV_PietjeJanssen.pdf en Motivatie_PietjeJanssen.pdf oid ipv cv.pdf en brief.pdf.
Dat vind ik nog eens een goede tip. Ikzelf had gewoon cv.pdf voor mijn solicitatie maar cv_pietjejanssen.pdf is veel beter natuurlijk voor het intern doorsturen.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Een foto in geval van een exotische naam kan zeker slim zijn, ik weet van meerdere recruiters dat een foto van jezelf (mits strak in het pak gestoken natuurlijk) dan zeker kan helpen!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 22:11 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 22:11 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Een beller is sneller, dat moge duidelijk zijn. Het hangt echter wel af van de functie of het wenselijk is dat er wordt gebeld maar aan de andere kant lijkt me dat als men een telefoonnummer in de advertentie zet dat geen probleem mag zijn, tenzij het specifiek staat vermeld. Er is altijd nog een redelijk tekort in de ICT dus bedrijven zijn blij als ze iig iemand aan de lijn krijgen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 14:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Bigfoot schreef op zondag 13 juli 2008 @ 15:27:
Een foto in geval van een exotische naam kan zeker slim zijn, ik weet van meerdere recruiters dat een foto van jezelf (mits strak in het pak gestoken natuurlijk) dan zeker kan helpen!
Dat kan ik beamen. Exotische naam + vloeiend Nederlands spreken + gemotiveerd overkomen. Dan weet je dat de kans groot is dat het iemand is die hard tegen de vooroordelen heeft opgebokst om hogerop te komen in NL en netjes vooraan zat in de studiebanken.

Dit dus.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 14:56
Deze site met bijbehorend forum:
http://www.carrieretijger.nl/forum/forumdisplay.php?f=5
Geeft veel tips omtrent brieven en CV's.
Ook het lezen van andere CV's kan je op ludieke ideën brengen om je te laten opvallen.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 21:39

Garyu

WW

Bigfoot schreef op zondag 13 juli 2008 @ 15:27:
Ligt er nog al aan op wat voor een functie je solliciteert en wat de bedrijfscultuur is hoor..

In ieder geval krijg ik de laatste regelmatig sollicitatie-e-mails, en inderdaad een redelijke 50/50 combinatie van de twee mogelijkheden - motivatie als e-mail of motivatie als attachment. Ik ben meer voor de eerste mogelijkheid, dus motivatie per e-mail en alleen CV als attachment.

Zie ook wel een trend naar steeds langere CV's, wat echt gruwelijk vervelend is. Leuk hoor dat je veel over jezelf wil en kan vertellen, maar meer dan 3 pagina's is echt te veel.

Over mensen die bellen over de functie, zorg dat je niet al een half sollicitatiegesprek per telefoon gaat voeren, maar vraag naar concrete punten. Gruwelijk irritant van die mensen die een gesprek van een half uur of langer aan willen gaan aan de telefoon. Ik bedoel, leuk dat je belt hoor, maar het helpt je niet in de daaropvolgende sollicitatieprocedure.
Remco schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 08:14:
Deze site met bijbehorend forum:
http://www.carrieretijger.nl/forum/forumdisplay.php?f=5
Geeft veel tips omtrent brieven en CV's.
Ook het lezen van andere CV's kan je op ludieke ideën brengen om je te laten opvallen.
Die AIDA methode op die site is redelijk lachwekkend O+. De stijl van je brief en CV moet vooral bij jou en bij het bedrijf waar je solliciteert passen. Een brief en cv zijn altijd ik-gecentreerd en dat is best OK. Waarom een bepaalde eigenschap jou interessant maakt voor een bedrijf lijkt me eigenlijk al logisch, als je teveel de ideale kandidaat speelt wordt je ook snel afgestempeld als iemand die zich aanstelt en zich teveel in zijn hoofd haalt. Lijkt me ook geen goede binnenkomer.

[ Voor 25% gewijzigd door Garyu op 20-07-2008 16:42 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Blaise
  • Niet online
Garyu, wat lees jij graag in een motivatie?

Zelf vind ik een motivatie lastig. Je wil gemotiveerd over komen (en dat ben je vaak ook, anders ging je er niet solliciteren), maar aan de andere kant weet je vaak nog maar weinig over een bedrijf voordat je een gesprek hebt gehad.

• Garyu

Garyu

WW

Motivatie is voor mij vooral (a) wat voor meerwaarde heb je voor het bedrijf en (b) wat zijn je persoonlijke doelen die je bij dit bedrijf hoopt te bereiken.

Kijk, dat de baan een uitdaging voor je is, dat je een teamspeler bent en dat je het niet erg vindt om hard te werken, ok. Dat hoef je van mij niet nog een keer op te schrijven, daar ga ik gewoon van uit. Dynamisch of afwisselend werk of dat soort dingen hoef je ook niet mee aan te komen, want dat staat ook in vrijwel elke brief.

Het is gewoon het moeilijkste stukje om te schrijven: wat is jouw "inner drive" en hoe vult die baan die aan? Is het je grootste droom om bij het bedrijf te gaan werken? Zoja, waarom? Zonee, waarom niet, wat wil je dan wel en waarom wil je die baan hebben?

Probeer een rode draad door je loopbaan te leggen en leg uit waarom de nieuwe functie daar bij past. Daar mag je best een beetje creatief en selectief zijn, maar dat zou het in ieder geval bij mij goed doen :).

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 22:09 ]

• Garyu

Garyu

WW

@petervenray: misschien heb ik het wat te zweverig geformuleerd, maar dat vind ik ook een prima motivatie. Het ligt natuurlijk ook erg aan de functie die je zoekt. Hier op een onderzoeksinstituut is die motivatie te beperkt. Gewoon presteren kan je overal, om onderzoek verder te brengen moet je die ook richting kunnen geven.. maar goed, zoals gezegd, erg afhankelijk van de functie hoe concreet je doelen en beweegredenen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Garyu op 21-07-2008 13:47 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:42

Qwerty-273

Meukposter

Garyu schreef op zondag 20 juli 2008 @ 16:37:
Zie ook wel een trend naar steeds langere CV's, wat echt gruwelijk vervelend is. Leuk hoor dat je veel over jezelf wil en kan vertellen, maar meer dan 3 pagina's is echt te veel.
Een beetje offtopic, maar wat is dan een ideale lengte van een cv?
Op dit moment zit ik rond de 4 pagina's:
  • De eerste met persoonsgegevens + opleidingen + certificeringen, etc
  • De tweede en derde pagina gevult met werkervaring en voor de vacature relevante punten dieper gespecificeerd
  • De vierde met (tenminste hier verplichte door zo goed als iedere HR afdeling) rijtje met kennis en een disclaimer met betrekking tot het omgaan met persoonsgegevens (ben niet werk/woonzaam in NL - zonder deze disclaimer mag men hier namelijk niets doen met je data, dus ook niet gebruiken voor het vullen van de vacature waar je op solliciteert).
Tja de tweede en derde pagina zijn al behoorlijk ingekort en bevatten eigenlijk alleen een korte beschrijving en indien relevant voor de functie een diepere uitleg van de werkzaamheden/verantwoordelijkheden.

De eerste en laatste pagina zijn eigenlijk voor HR relevant en de tweede en derde dan weer voor de persoon die de inhoud/kennis toetst dus qua lees belasting valt het behoorlijk mee.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• tazzman
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Garyu schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:46:
@petervenray: [...] Gewoon presteren kan je overal
Dat is mooi en het liefst wil ik dat goed presterende mensen dat doen als onderdeel van mijn team en niet dat van de concurrent ;)

Maar al dat "zweverige" hoeft voor mij ook niet in sollicitatie brieven/e-mails of gesprekken. Gewoon direct zijn moedig ik aan. En in een sollicitatiegesprek mag iemand van mij prima zeer directe vragen stellen, want dat doe ik ook.

Echter direct bellen - daar ben ik minder gelukkig mee, omdat dit 9 van de 10 keer gewoon niet gelegen komt. Een korte email met een goede CV en telefoon nr vind ik prima, ik zal een interesante kandidaat zeker opbellen en na een goed telefonisch gesprek deze persoon uitnodigen om kennis te maken.

Wat lange CV's betreft - iemand met 25 jaar ervaring zal zeker een lang(er) CV hebben als iemand die net 2 jaar aan het werk is. Echter meer dan 5 pagina's ga ik niet lezen of het moet een heel boeiend verhaal zijn - alles ouder dan 5 tot 7 jaar zal ik niet in detail doornemen. Ik vind het zelf erg prettig als men de functies voor 2001 kort samenvat. Ik vind het absoluut niet erg om huidige, relevante functies in detail te beschrijven. Dit mag zelfs een pagina per functie zijn als de functie erg veelzijdig was en deze verschillende aspecten in beknopte alinea's of bullet-point secties wordt omschreven.

Een exotische naam is voor mij absoluut geen reden om iemand niet uit te nodigen - diversiteit binnen mijn team kan ik alleen toejuichen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door tazzman op 21-07-2008 14:36 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 22:10 ]

• tazzman
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

En laten we ook niet vergeten dat solliciteren niet een "one way street" is. Het gaat niet alleen om de meerwaarde die een kandidaat kan bieden aan het bedrijf maar ook andersom! Ik verwacht van ervaren (senior/medior) kandidaten dat ze ook kritisch vragen waarom zij bij ons in dienst zouden moeten treden - zeker in een markt waar de vraag constant groter is dan het aanbod.

Wees niet bang om zelfverzekerd over te komen (maar niet arrogant natuurlijk) - ik verwacht van mensen met degelijke ervaring dat ze een gezond geloof hebben in hun eigen kunnen en dat mogen ze ook best uitstralen. In mijn optiek is het omdraaien van de motivatie vraag meer dan passend en toont een interesse in de werkgever.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Pagina: 1