Nieuwe PC, echter FPS drops in 3D apps(aka games)

Pagina: 1
Acties:

• Gammro
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-05 18:05
Ik heb recentelijk een PC gekocht, namelijk de maxpc eurogamer.
Met deze PC had ik gehoopt eindelijk eens wat nieuwe games te kunnen spelen, maar het tegendeel werd al snel bewezen. Ik kan Counter strike source(een game die makkelijk te draaien zou moeten zijn), op een lekkere Framerate spelen(100-140) totdat ik ineens een FPS drop heb die hem neerhaalt naar 5-10 FPS, dit valt niet snel weg te werken door even naar de grond te kijken(wat normaal wel helpt), dit is zo met alle games die ik op mijn PC heb getest(CSS, WoW, trackmania nations united en supreme commander)
Ik ben er wel achter gekomen dat de combinatie Mobo en CPU van mij nog wel eens wat problemen oplevert, maar ik kan er geen oplossing voor vinden(hij zou t wel normaal moeten doen, deze PC is namelijk uitgeroepen tot beste all-round PC door PCM)

Hier zijn mijn verdere Hardware specs:
Voeding 500 Watt met 120MM Fan
Asus AM2+ M2N-X Plus Moederbord
AMD Athlon 64 X2 6000+ Dual Core Socket AM2 (2 x 3 Ghz / 2 x 1MB Cache)
AMD Boxed CPU Cooler
2x 2048MB Geheugen DDR2 800 CL5 Dual Channel
2 x 250 Gigabyte harddisk (7200/300) S-ATA2 met 2MB Cache in RAID 0
Nvidia Geforce 9800GTX PCI-E met 512MB DDR3 met DVI/TV-Out
DVD-Rewriter 20x Speed Dual layer
Cardreader All In One
5.1 Sound On-board
Front Audio
4x S-ATA II met RAID 0,1,5 support
On-board Ethernet 10/100Mbit Controller
Wifi kaart (54Mbit)
6 x USB2.0 on-board

Ik kan zo niet mijn merk Geheugen en voeding achterhalen, dat zal ik even na moeten vragen mocht het nodig zijn

Overigens ben ik van 13 juli tot 4 augustus onbereikbaar, dus dan zal ik niet kunnen antwoorden op eventuele vragen die jullie hebben om mijn probleem op te kunnen lossen

Alvast bedankt(ik ben jullie heel erg dankbaar als ik weer normaal kan gamen)

EDIT: even 9900GTX verandert naar 9800GTX :P, was ff een tikfoutje :P

Verwijderd

Even iets heel anders: die 2 harddisks .. zijn dat de enige schijven in het systeem? Want ik vind het vrij bizar dat je een kant-en-klare pc kunt kopen waarbij de kast op dataverlies zo groot is.

• Gammro
het zijn inderdaad de enige 2 schijven, ik heb raid 0 wel uitgezet omdat ik om die extra performance niks geef en liever een wat betrouwbaarder systeem wil

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:04

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 17:37:
Even iets heel anders: die 2 harddisks .. zijn dat de enige schijven in het systeem? Want ik vind het vrij bizar dat je een kant-en-klare pc kunt kopen waarbij de kast op dataverlies zo groot is.
Bedoel je dat jij verwacht dat een systeem tegenwoordig minimaal 3 schijven aan boord moet hebben als je het in de winkel koopt ? Wat is er in godsnaam bizar aan het feit dat hij 2x250GB geleverd krijgt ?

Eigenlijk zeg je dus dat alle kant-en-klare pc's tot pak 'm beet 2 jaar terug onbetrouwbaar zijn en nooit hadden mogen worden verkocht ? Want ik ben gewend dat er systemen aangeschaft worden (zelf nog nooit een kant-en-klare gekocht) met gewoon 1 schijf erin, hooguit 2.

• Gammro
kan iemand me liever helpen ipv discussieren over hoevele schijven er in een PC word verwacht :P

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
KneoK schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 18:55:
[...]

Bedoel je dat jij verwacht dat een systeem tegenwoordig minimaal 3 schijven aan boord moet hebben als je het in de winkel koopt ? Wat is er in godsnaam bizar aan het feit dat hij 2x250GB geleverd krijgt ?

Eigenlijk zeg je dus dat alle kant-en-klare pc's tot pak 'm beet 2 jaar terug onbetrouwbaar zijn en nooit hadden mogen worden verkocht ? Want ik ben gewend dat er systemen aangeschaft worden (zelf nog nooit een kant-en-klare gekocht) met gewoon 1 schijf erin, hooguit 2.
Lees nou eens voor meteen op je rant-knop te duwen. HlpDsK heeft het over het feit dat de TS raid 0 draait. Je weet wat dat betekent?

@ TS: 9900GTX bestaat niet. Maar waarom heb je geen HD4850 genomen die een stuk goedkoper is, sneller is, meer features heeft en een lager stroomverbruik heeft?

Wat betreft je probleem: wat heb je zelf al gevonden? Screenshots van taakbeheer (van tijdens het spelen)? Screenshots van je temperaturen en spanningslijnen (Everest) onder load? CPU-Z en GPU-Z screenshots? Ik wil je best helpen, maar helaas kan ik niet ruiken wat je probleem is.

Verwijderd

KneoK schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 18:55:
Bedoel je dat jij verwacht dat een systeem tegenwoordig minimaal 3 schijven aan boord moet hebben als je het in de winkel koopt ?
Als 2 er van in RAID-0 staan zeker.
Wat is er in godsnaam bizar aan het feit dat hij 2x250GB geleverd krijgt ?
Wat is er in godsnaam moeilijk aan lezen? ;)

• Gammro
Hier zijn mijn temps: http://spreadsheets.googl...LIBNfAGr0NWlbRG12LA&hl=en
Ik zal nog eens kijken of mijn CPU overmatig word belast tijdens het spelen
Spanningslijnen moet ik ook nog even controleren, maar kan de spanningslijnen niet worden opgenomen ofzo? dan kan ik makkelijker kijken of de spanning bepaalde pieken heeft, want de FPS drops duren maar enkele seconden(10 seconden, als het dan net te lang duurt met Alt-tab, is de spanning misschien al weer goed).
Verder heb ik geen idee wat je met CPU-Z en GPU-Z bedoelt...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Gammro schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 20:12:
Spanningslijnen moet ik ook nog even controleren, maar kan de spanningslijnen niet worden opgenomen ofzo? dan kan ik makkelijker kijken of de spanning bepaalde pieken heeft, want de FPS drops duren maar enkele seconden(10 seconden, als het dan net te lang duurt met Alt-tab, is de spanning misschien al weer goed).
Als je Speedfan gebruikt kun je na het gamen je cursor hoveren over die waarde van je spanningslijn en dan zie je een minimum (en een average en maximum).
Verder heb ik geen idee wat je met CPU-Z en GPU-Z bedoelt...
Wat is er zo moeilijk aan even die termen in te vullen in google?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 07:19

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

my lucky guess... alweer die update van Xfire... ;(

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:04

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 20:06:
[...]

Als 2 er van in RAID-0 staan zeker.

[...]

Wat is er in godsnaam moeilijk aan lezen? ;)
Ik las het volgende:
het zijn inderdaad de enige 2 schijven, ik heb raid 0 wel uitgezet omdat ik om die extra performance niks geef en liever een wat betrouwbaarder systeem wil
Niets mis met lezen dus, alleen iets te snel :P

En leonpwner >>> Ik rant niet, ik stel een vraag omdat ik het gewoon erg vreemd vond overkomen dat HlpDsk roept dat het bizar is dat de TS 2 schijven heeft. In de hele lap tekst in de eerste post is het mij niet opgevallen dat er ook RAID0 achter de twee schijven stond, in de post die ik later las zie ik dat hij concreet aangeeft de RAID configuratie uitgeschakeld te hebben. Daarom stel ik de vraag. Waarom jij je ineens aangevallen voelt is mij een raadsel...

Als je verder nog issues met me hebt dan neem je maar op een andere manier contact met me op, of je formuleert je posts graag iets minder persoonlijk.

Zelf overigens jarenlang met maar 1 hardeschijf gedraaid, er zijn ook andere manieren van backup, vandaar dat ik bizar een beetje misplaatst vond. Goed, er kan meer misgaan met een RAID config dan met 1 grote losse schijf, maar dit kwam een beetje over als dat de TS een tikkende tijdbom heeft staan en da's op z'n minst wat overdreven.

Gammro: ik vind je systeemtemperatuur tijdens gamen erg hoog. Hoe zit het met je airflow ? Is de pc overigens ook voorgeinstalleerd ? Of heb je zelf drivers geinstalleerd. Videokaart en moederbord deinstalleren en dan van beiden de nieuwste installeren helpt wellicht. Je kunt voor je 9800GTX een aantal betadrivers proberen (guru3d).

Nu we toch al zo lekker over je hardeschijven aan het ouwehoeren zijn, merk je overigens een verhoogde schijfactiviteit als je framedrops krijgt ? Overmatig ratelen, een sneller of langer knipperend lampje ? Ik zou beide schijven ook goed testen, wellicht een van beide half doa.

[ Voor 47% gewijzigd door KneoK op 12-07-2008 01:16 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

KneoK schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:57:
ik vind je systeemtemperatuur tijdens gamen erg hoog.
Dat valt toch heel goed mee? Enkel de MCP is wat aan de hoge kant, maar die chips kunnen wel wat hebben.

De voeding zal het waarschijnlijk ook best kunnen trekken, anders zou heel de santenkraam uitvallen ipv verlaagde framerates tonen.

Het enige wat ik raar vind, is die GPU fan. 70% bij 44 graden en 35% bij 59 graden?? Misschien dat er daar iets niet helemaal mee in orde is. Driverupdate lijkt me idd geen slecht idee.

Yes, but no.

• Gammro
wat is er niet logisch aan dat als de fan zachter staat dat het warmer is?
Ik draai tegenwoordig trouwens standaard op 70% en als ik ga gamen zet ik de fan op 100%
Verder heb ik alle nieuwste drivers

En hier is een screen van CPU-Z en GPU-Z:
Afbeeldingslocatie: http://img184.imageshack.us/img184/2198/gcpuzks6.png

En hier een speedfan screen met het voltage verloop van mijn CPU:
Afbeeldingslocatie: http://img136.imageshack.us/img136/2945/cpuvad2.png
(ik weet niet of die daling goed is of niet, maar in de periode van deze dalingen heb ik wel een FPS drop gehad(ik kan het alleen niet precies op moment herleiden, dus het zou er ook naast kunnen liggen)
Na deze drops herstellen de pieken zich wel weer naar boven, maar dat valt niet te zien op het screen, de normale voltages liggen dan weer in de oude trend

[ Voor 83% gewijzigd door Gammro op 12-07-2008 10:23 . Reden: Nieuwe info toevoegen ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Gammro schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 09:31:
wat is er niet logisch aan dat als de fan zachter staat dat het warmer is?
Ik bedoel het anders. Bij gamen draait-ie trager dan bij desktop...

Yes, but no.

• Gammro
das omdat ik hem zelf heb ingesteld hoe hard hij moest draaien, en ik kwam er bij het meten pas achter dat ik was vergeten de fan hoger te zetten :P(ik zal nog wel eens een goede temp meting doen)

Net overigens nog een paar metingen gedaan met speedfan om de CPU spanning te meten, buiten games schommelt het voltage tussen de 1.375 en 1.490, maar ik heb net nog enkele pieken gehad van 1.435, 1.440 en 1.360, vooral die van 1.440 baart mij zorgen, aangezien het een aardige piek is buiten de trendlijn...
Afbeeldingslocatie: http://img168.imageshack.us/img168/5509/cpuv2yf5.png

EDIT: vlak na het posten screen komt er zelf nog ene piek van 1.455 bij O_o

[ Voor 55% gewijzigd door Gammro op 12-07-2008 14:13 ]

Pagina: 1