Zelf een file/webserver bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 642 views

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-03 05:49
Ik zit er over na te denken om zelf een server te bouwen. Daar zouden dan 2 laptobs (wifi), een normale compu en een tv (films kijken) aan komen te hangen.

Dit moet ie grofweg kunnen:
*Als webserver (mysql/apache) kunnen werken
*Als fileserver met enige TB's aan opslagruimte, bij voorkeur in Raid 5. Dit is beperkt tot films/muziek streamen, dus snelheid is amper een issue.
*Als backup voor de 3 computers, naast een backup van deze drie op een externe disk.
*Als downloader voor torrents
*Als digitaal media center. Ik wil iig films en muziek kunnen kijken op een tv die rechtstreeks aan de server hangt en eventueel ook kabel kunnen opnemen/kijken. Dat laatste is geen harde eis.

Ik zat te denken aan een cheapass nieuwe kast incl voeding, een goedkoop moederbord met 6X sata aansluiting, onboard video en de mogelijkheid tot software Raid5 plus een wifi-kaart met wat ethernetaansluitingen en eventueel een tv-kaart.
Qua opslag wil ik er een 250 gieg sata schijf in gooien voor het OS plus de backup van de documenten van de andere compu's en 4X 750 Sata in Raid5

Mijn vragen:
*Is dit hardwarematig betaalbaar, ook qua stroomverbruik? Bij betaalbaar denk ik dan aan zo'n 400 euro.
*Is dit softwarematig makkelijk te doen in Linux? Ik heb wat basiservaring in Ubuntu, maar geen uitgebreide en eenmaal draaiend moet het simpel en soepel werken.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-03 14:48

chromeeh

the Gnome

Raid 5 = aantal schijven + 1
Dat betekent dat je voor 1TB 3 schijven van 500GB nodig hebt.
Daarnaast zul je een mobo moeten hebben die Raid5 ondersteund.

Misschien een rare vraag maar waarom per se Raid5?
En niet backup via bijv een externe schijf?

Misschien kun je eens kijken naar bijv. een nas oplossing.
Vaak een stuk goedkoper in stroomverbruik, mits je alleen file storage wil doen.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-03 15:32
Heb je de hardeschijven enzo al?
Anders is het voor 400 euro niet echt haalbaar, voor 4x 750GB + 1x 250GB ben je haast al 400 euro kwijt.

Voor het TV-Kijken etc, kan je er een TV-kaart inbouwen. Misschien kijken voor een dual-tuner versie = opnemen + kijken tegelijk op 2 verschillende kanalen, bijvoorbeeld: film op SBS6 opnemen en op veronica andere film kijken.

Voor Mediacenter zou je kunnen kijken naar MythButuntu dit i.c.m. netwerk share's + scripts op de andere PC's die op bepaald moment gaan backuppen.

Maar wat ook belangrijk is: Moet ie stil zijn?

Voor webserver is het niet zo'n groot probleem Windows en Linux kunnen dit allebeide perfect.
Voor Windows heb je kant & klare webservers en voor Linux heb je uitstekende guide's voor een werkende LAMP (Linux Apache MySQL PHP)

Torrents -> Genoeg apps voor beide platformen, misschien wel handig om te kijken naar een torrent client die je via de webbrowser kan aansturen -> hoef je niet achter de server te zitten om je downloads te starten.

Voor de externe hardeschijf: Mocht je linux gaan gebruiken: Let er op dat op het moment dat je NTFS gaat gebruiken i.c.m. Windows machine's dat je zowel op de Windows machine als op de Linux machine iedere keer de externe schijf unmount anders krijg je onder Linux leuke fouten.
(En als je de schijf zomaar uit de server trekt onder Linux willen bestanden wel eens spontaan weg zijn, en ja dit is eigen ervaring :( )

Onboard video -> Let er wel op dat je met een onboard videokaart niet altijd even goed HD-Films kunt kijken! Dus misschien beter om externe videokaart te nemen die een gedeelte van deze last van de CPU kan halen of naar een onboard kaart die dit wel kan renderen.

Richard

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ja.

Stroomverbuik is niet verwaarloosbaar, echter als je zoiets wilt heb je stroomverbuik. Een kast met een Goede power supply helpt.

PS, eigenlijk is dit gewoon een Wat moet ik kopen topic

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Autoreply
chromeeh schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 15:47:
Raid 5 = aantal schijven + 1
Dat betekent dat je voor 1TB 3 schijven van 500GB nodig hebt.
Ik heb het over 4X 750 GB schijven, dus da's 2.5 TB toch :?
Daarnaast zul je een mobo moeten hebben die Raid5 ondersteund.
Dat snap ik, vandaar de vraag..
Misschien een rare vraag maar waarom per se Raid5?
En niet backup via bijv een externe schijf?
Omdat dat duurder is. Het gaat alleen om films en muziek die vervangbaar zijn, dan vind ik Raid5 betrouwbaar genoeg, voor documenten staat een backup op twee verschillende fysieke schijven.
Misschien kun je eens kijken naar bijv. een nas oplossing.
Vaak een stuk goedkoper in stroomverbruik, mits je alleen file storage wil doen.
Ik betwijfel het. Ik heb geen Nas oplossingen kunnen vinden voor onder de 300 euro en dat is exclusief de 4 hdd's en als ik alleen file storage had gewild had ik dat wel gevraagd....

• Autoreply
richardboer schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 15:48:
Heb je de hardeschijven enzo al?
Anders is het voor 400 euro niet echt haalbaar, voor 4x 750GB + 1x 250GB ben je haast al 400 euro kwijt.
250 heb ik al. Het gaat dus over 4*68 euro voor een hdd, een mobo, een kast + voeding. Ook een wlan-kaart komt daar nog bij. Ik heb geen problemen met 2e hands onderdelen als die goedkoper zijn.
Voor het TV-Kijken etc, kan je er een TV-kaart inbouwen. Misschien kijken voor een dual-tuner versie = opnemen + kijken tegelijk op 2 verschillende kanalen, bijvoorbeeld: film op SBS6 opnemen en op veronica andere film kijken.
Een dual-kaart hoeft niet zo nodig, ik twijfel uberhaupt nog of ik wel wil kunnen opnemen gezien het bestaan van uitzendinggemist.nl
Voor Mediacenter zou je kunnen kijken naar MythButuntu dit i.c.m. netwerk share's + scripts op de andere PC's die op bepaald moment gaan backuppen.

Maar wat ook belangrijk is: Moet ie stil zijn?
Ja, redelijk, hij komt in de woonkamer naast de tv.
Voor webserver is het niet zo'n groot probleem Windows en Linux kunnen dit allebeide perfect.
Voor Windows heb je kant & klare webservers en voor Linux heb je uitstekende guide's voor een werkende LAMP (Linux Apache MySQL PHP)

Torrents -> Genoeg apps voor beide platformen, misschien wel handig om te kijken naar een torrent client die je via de webbrowser kan aansturen -> hoef je niet achter de server te zitten om je downloads te starten.

Voor de externe hardeschijf: Mocht je linux gaan gebruiken: Let er op dat op het moment dat je NTFS gaat gebruiken i.c.m. Windows machine's dat je zowel op de Windows machine als op de Linux machine iedere keer de externe schijf unmount anders krijg je onder Linux leuke fouten.
(En als je de schijf zomaar uit de server trekt onder Linux willen bestanden wel eens spontaan weg zijn, en ja dit is eigen ervaring :( )
Is het ingewikkeld om een netwerkschijf via windows te benaderen als deze onder linux draait?
Onboard video -> Let er wel op dat je met een onboard videokaart niet altijd even goed HD-Films kunt kijken! Dus misschien beter om externe videokaart te nemen die een gedeelte van deze last van de CPU kan halen of naar een onboard kaart die dit wel kan renderen.
Nah, met een tv uit het jaar 0 is dat niet nodig, maar toch bedankt voor de tip.

@ Leuk_he, ik dacht wat vragen te combineren in een topic :)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als je 400 euro over hebt voor een fatsoenlijke RAID-controller, een fatsoenlijk moederbord, een goede CPU, een redelijke TV kaart, 4x 750GB schijven, een OS als Vista Home Premium voor de media center meuk, en een goede kast+voeding gaat er iets niet goed. :) Dat ga je voor dat geld echt niet redden.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-03 15:32
Autoreply schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 15:57:
[...]

250 heb ik al. Het gaat dus over 4*68 euro voor een hdd, een mobo, een kast + voeding. Ook een wlan-kaart komt daar nog bij. Ik heb geen problemen met 2e hands onderdelen als die goedkoper zijn.
Hiervoor zou je dus is in Vraag & aanbod kunnen kijken. Maar gaat alles over WLAN?
Let dan wel op dat videostreaming, etc relatief bandbreedte intensief kan zijn en dat het niet handig is om bijvoorbeeld een DVD over het WLAN te sturen of backups. Dan kan je beter kijken naar een kabel oplossing.
[...]

Een dual-kaart hoeft niet zo nodig, ik twijfel uberhaupt nog of ik wel wil kunnen opnemen gezien het bestaan van uitzendinggemist.nl
Dat kan ook jah.
[...]

Ja, redelijk, hij komt in de woonkamer naast de tv.
Dit is iets waar je wel rekening mee moet houden -> dus kast met stille fans erin en zorgen dat je rubberen pootjes onder de server krijgt dit scheelt weer vibratie's.
[...]

Is het ingewikkeld om een netwerkschijf via windows te benaderen als deze onder linux draait?
Het benaderen werkt exact hetzelfde als van Windows naar Windows.
Het instellen is echter wat lastiger maar hier kan je ook uitstekende handleidingen voor vinden.
[...]
Nah, met een tv uit het jaar 0 is dat niet nodig, maar toch bedankt voor de tip.
Het was natuurlijk ook toekomst gericht :D
Op dit moment nog een oude TV maar TV's worden ook steeds goedkoper.

Richard

• Autoreply
AtleX schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 16:00:
Als je 400 euro over hebt voor een fatsoenlijke RAID-controller, een fatsoenlijk moederbord, een goede CPU, een redelijke TV kaart, 4x 750GB schijven, een OS als Vista Home Premium voor de media center meuk, en een goede kast+voeding gaat er iets niet goed. :) Dat ga je voor dat geld echt niet redden.
Mobo 40 euro:
pricewatch: Asus M2N-X Plus
Kast 35 euro:
pricewatch: AOpen ES45B (ATX, 350W, Zwart/Zilver)
4X 750 gb harde schijf: = 285 euro
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
Wifi adaptor 20 euro:
pricewatch: Linksys WMP54G (54Mbps, PCI)

Dan nog een cheapass cpu er bij, dan moet 400 euro best lukken. Nogmaals, het doel is zo goedkoop mogelijk en dat betekent dat ik liever geen 80 euro voor vista neer tel als het ook gratis met linux kan.

• Autoreply
richardboer schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 16:04:
[...]

Hiervoor zou je dus is in Vraag & aanbod kunnen kijken. Maar gaat alles over WLAN?
Let dan wel op dat videostreaming, etc relatief bandbreedte intensief kan zijn en dat het niet handig is om bijvoorbeeld een DVD over het WLAN te sturen of backups. Dan kan je beter kijken naar een kabel oplossing.
Meest DVD's zullen gewoon over ethernet gaan of rechtstreeks op de TV, dus meestal slechts muziek via WLAN.
Het was natuurlijk ook toekomst gericht :D
Op dit moment nog een oude TV maar TV's worden ook steeds goedkoper.
Die kan er natuurlijk later altijd nog in. Wat is de goedkoopste optie qua CPU, een oudere cpu op de kop tikken Athlon 2000+ oid en deze terugklokken of een nieuwe zuinige CPU kopen?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ik draai zelf een thuis server met windows 2003 Enterprise

Dat draait op een AMD x2 4000+ 2 GB ram en 4x500 GB
Die harde schijven in Software raid 5 is bagger traag en onbetrouwbaar.

Je kan beter je budget aanpassen en dan later problemen voorkomen.
Een Systeem zoals dit Trekt natuurlijk veel meer stroom dan een Via Bordje met 2x 1TB schijven.

Tevens kan je is kijken naar Windows Home Server

[ Voor 14% gewijzigd door LuckY op 11-07-2008 18:32 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Autoreply schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 16:14:
Die kan er natuurlijk later altijd nog in. Wat is de goedkoopste optie qua CPU, een oudere cpu op de kop tikken Athlon 2000+ oid en deze terugklokken of een nieuwe zuinige CPU kopen?
Een Palomino is een stroomvretend heethoofd, zelfs flink teruggeklokt. Een moderne CPU is naast veel sneller ook nogeens veel zuiniger.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, een servertje samenstellen (kwa hardware) is natuurlijk leuk, maar dat mag je helemaal zelf doen. Verder bedenken welk OS er op komt te draaien is natuurlijk ook geod zelf te bedenken. Heb je enigzins Linux kennis zou ik er een server versie van Ubuntu op gooien. Heb je geen ervaring met die OS, neem dan $windows versie.

Almetal heeft het niets, maar dan ook niets met Netwerken te maken..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.