is er een programma om hot pixels in een foto te verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Eerst maar weer de uitleg, ik heb een bepaalde vorm van dyslectie en kan moeilijk met keywords zoeken.
Ik heb het wel geprobeerd, o.a.:
http://gathering.tweakers...+foto%27s+halen&where=GoT

Het probleem is dus dat na afloop van een vakantie blijkt dat er een hot pixel ergens op de ccd chip zit of hoe je dat ook zegt.
Het is een oudere olympus camera en het is een afwijkende pixel,hard groen,op altijd dezelfde plek.
Probleem is niet de camera,die was aan zijn pensioen en krijgt een schop.
Alleen,er zijn op die vakantie een paar 100 foto's gemaakt met overal die groene pixel.
Soms zie je um nauwelijks,bij een mooie blauwe zee heel duidelijk.
Is er een (liefst free) tooltje dat het herkent en kan maskeren op de foto of moet ik al de foto's handmatig gaan bewerken ?

Met die camera ga ik niets meer doen,die gaat gewoon de schroot op,maar die foto's zou ik toch wel graag iets aanpassen.

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:52
Ik weet niet of photoshop hebt?

Misschien kun je een batch maken van die paar 100 foto's met elke keer 1 actie; retoucheer of kloonstempel.....met een radius van 3 pixels ofzo.
Dat zou goed moeten gaan aangezien dat puntje altijd op de zelfde plaats zit.

Flickr!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:00

Barrycade

Through the...

Als het echt maar 1 pixel is kan je bv met een overlay laag werken met op de plek van je hot pixel een grijze pixel. Dit in een batch bestandje doen en dan over je foto's met hot pixel laten lopen.

• Nolani
littlejoannes schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 14:31:
Als het echt maar 1 pixel is kan je bv met een overlay laag werken met op de plek van je hot pixel een grijze pixel. Dit in een batch bestandje doen en dan over je foto's met hot pixel laten lopen.
Kan ook, zou dat niet 'opvallen' op een lage resolutie? Aangezien hij zegt dat het een 'oude' camera is.

Flickr!

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Een gratis programmaatje schiet me zo niet te binnen. Ik kan alleen vertellen hoe ik het zelf aan zou pakken, en dat is met een Action in Photoshop.

Als de foute pixel echt knalgroen is, zo onnatuurlijk knalgroen dat deze kleur nergens anders voorkomt in de foto's, dan kan je het volgende proberen. Hiermee vervang je deze ene pixel met een andere kleur.

Zorg dat de achtergrondkleur een donkergrijs is (of een andere kleur die je wilt gebruiken als vervangende kleur).
Open een foute foto.
Maak eerst een nieuwe action aan en druk op de recordknop in het Actions panel.
Gan naar 'Select' -> 'Color range' en prik met het pipetje op de foute pixelkleur, stel fuzziness op 0, OK.
De pixel met de foute kleur is geselecteerd.
Dan Edit -> Fill... Use background color.
Stop de opname van de action.
Ga naar File - Automate - Batch...
Kies je net opgenomen Action.
Wijs de map aan met alle foute foto's.
Wijs een andere map aan voor de bewerkte foto's.
Go! :)

Eventueel kan je nog een stap met een kleine selectievergroting en een licht blur effect rond de pixel gooien.
Edit: of een retouche natuurlijk ;), even aanstippen met de Spot Healing Brush _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door HappyChainsaw op 11-07-2008 14:49 ]

• Nick39
  • Niet online
Hmm.. ik bezit geen photoshop.. het probleem is ook dat ik de spot niet zo maar kan veranderen..als ik in een blauwe zee een fel groene stip verander door iets grijs,zie je het nog steeds... ik ben al met gimp aan de slag geweest,die heeft een hotspot iets,maar die doet er ook weinig mee,maar toch een ieder bedankt voor het meedenken,ik hoop op die ene gouden tip..
Het puntje zit ook niet altijd op dezelfde plaats,want soms is de camera gekanteld voor zo'n long shot en dan zit ie links onder...

[ Voor 15% gewijzigd door Nick39 op 11-07-2008 15:05 ]

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:50
Wellicht kun je zoeken op software om ingescande dia's te bewerken. Dia scanners (zeker de wat oudere) hebben namelijk vaak "last" van stofjes op de dia; die zie je bijzonder goed op het uiteindelijke resultaat : kleine zwarte lijntjes van ~1 pixel breed.

Nogal wat software die bij dat soort scanners wordt geleverd, heeft een interpolatietool, die het zwart vervangt door de omliggende kleur. Dus in een blauwe lucht wordt het zwarte lijntje (pixel) vervangen door de omliggende kleur: blauw.

Helaas kan ik je alleen niet helpen aan de naam van zo'n programma; ik weet alleen 'dat ze bestaan'.... Hopelijk kun je hiermee wel in de goede richting zoeken.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nick39 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 15:03:
Hmm.. ik bezit geen photoshop.. het probleem is ook dat ik de spot niet zo maar kan veranderen..als ik in een blauwe zee een fel groene stip verander door iets grijs,zie je het nog steeds... ik ben al met gimp aan de slag geweest,die heeft een hotspot iets,maar die doet er ook weinig mee,maar toch een ieder bedankt voor het meedenken,ik hoop op die ene gouden tip..
Het puntje zit ook niet altijd op dezelfde plaats,want soms is de camera gekanteld voor zo'n long shot en dan zit ie links onder...
The Gimp heeft toch ook een kloonstempel? Dan doe je die met een radius van 1 pixel en de bron op de pixel naast de dode pixel :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Nolani
Nick39 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 15:03:
Dan kan je toch de landschap en de portait-stand foto's even scheiden?
Gimp heef toch ook een 'batch mode' ?

Flickr!

• Nick39
  • Niet online
ik vond dit programma: http://www.lightningcube.com/hotpixelremover.htm en die doet exact wat ik wil,bedankt !

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:38

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

even verplaatst naar fotoworkflow :)
fga --> fw

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1