Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan een videocamera aan te schaffen maar ben er nog steeds niet over uit wat nou beter is: minidv of hdd.

Ik ben op zoek naar iets van max. 400 euro(tikje meer mag ook), ook wil ik dat de camera goede opnames maakt bij weinig licht/in het donker.

Kan iemand mij vertellen wat een geschikte camera is, en hoe groot het verschil in qualiteit nou is tussen een dvdtje dat je maakt met materiaal afkomstig van minidv of hdd.

Is het trouwens mogelijk om met een HDD videocamera het materiaal via usb op je mp3speler te zetten?

Alvast bedankt!
Groeten,

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

minidv en hdd heeft helemaal niks te maken met of een camera goed in het donker filmt.

Het enige echte verschil tussen een hdd en minidv is dat een hdd niet hoeft te spoelen, maar wel veel minder ruimte beschikbaar heeft. Qua kwaliteit maakt het niet uit aangezien het beeld op beiden digitaal opgeslagen wordt (alhoewel het best zou kunnen dat voor de hdd een hogere compressie gebruikt wordt waardoor de kwaliteit minder is)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Volgens mij loopt de capaciteit zo op:

mini-dvd: 1,4 Gb
Mini-dv tape: 9GB 13GB 8)7
harde schijf 20-30 GB (in de prijsrange die jij noemt

Dus harde schijf kan wel degelijk zelfde kwaliteit kwijt als je enkel hier naar kijkt.

Grote voordeel van verwisselbaar medium -> vol -> nieuwe erin. Dus als je een hele vakantie door wilt filmen neem je een doosje tapes mee, of je neemt je harde schijf op met een lagere kwaliteit.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:28
leuk_he schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 13:22:
Volgens mij loopt de capaciteit zo op:

mini-dvd: 1,4 Gb
Mini-dv tape: 9GB
harde schijf 20-30 GB (in de prijsrange die jij noemt

Dus harde schijf kan wel degelijk zelfde kwaliteit kwijt als je enkel hier naar kijkt.

Grote voordeel van verwisselbaar medium -> vol -> nieuwe erin. Dus als je een hele vakantie door wilt filmen neem je een doosje tapes mee, of je neemt je harde schijf op met een lagere kwaliteit.
Mini-dv tape: 13GB

2e voordeel is, je kan de tapes als ze je juist opbergt heel lang bewaren. Dus als je hd crasht, heb je al je opnamen nog op tape.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb het even opgezocht, maar een tapeje is eerder 13 tot 19.5 GB. Maar inderdaad. Het wisselen (en het bijna overal kunnen kopen van een nieuw tape-je) is inderdaad ook nog een groot voordeel van minidv.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:52

grep

meer begrep...

Voor mij nooit meer camera's met tape. Vorige camera vrat zo af en toe een tapje op en ben al behoorlijk wat beeld erdoor kwijtgeraakt.
Tuurlijk, met HDD kan ook vanalles gebeuren, maar gevoelsmatig lijkt me dat minder storings gevoelig dan zo ielig mini dv tape-je.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:01
Een HDD maakt gebruik van een grotere compressie --> minder kwaliteit dan MiniDV.
Daarnaast is mijn indruk dat de HDD varianten iets duurder zijn.

Ga voor een goede camera in die prijsklasse eens op zoek naar en Panasonic GS320.
Ik heb het kleinere broertje, de GS80. Optische stabilisator, en t.o.v. de 80 een 3CCD (en meer opties), wat het gebruik in o.a. donkere omgevingen ten goede komt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik ben er nog steeds niet over uit of het dv of hdd wordt.
1 vraagje over de Panasonic GS: is de night mode met infrarood of met langzame sluitertijd?

Alvast bedankt!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 08:44
Canon heeft ook nog de FS100.
Die zit in de gewenste prijsklasse.
Dit is een camera die op SD opneemt.
En 16GB SD kaartjes heb je voor (rond de) 50 euro thuisbezorgd en al.
Misschien is dat nog een optie.

Carpe Diem

Pagina: 1