Toon posts:

4870 presteert slecht in grid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn systeem binnen gekregen. Ik heb zelf even de 4780 erin geplugd en vervolgens ook zelf vista 64 bit geinstalleerd
Nu wilde ik het systeem natuurlijk even testen, dus ik grid installeren (overigens het enige spel wat ik momenteel hier heb liggen)

echter tijdens de eerste keer spelen wil hij het racen zelf niet starten. tweede keer kreeg ik een geel/witte intro te zien en vervolgens goed beeld, maar met hapering. Ik dacht dat msaa 8x misschien teveel van het goede was.
bij het spelen op een resolutie van 1680x1050 met alle eyekandi aan+ 4x msaa begint hij echter ook te haperen, terwijl de benchmarks op deze site toch wel heel iets anders zeggen.

iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

verdere info:

catalyst 8.6 + hotfix

processor: q9450
moederbord: gigabyte ga-x48-ds5
videokaart: sapphire 4870 512mb
geheugen: 2x 2gig. ocz vista gold edition
geluidskaart: creative xtrememusic
HD: samsung F1 spinpoint 640gb

scherm HP w2207h

Verwijderd

heb je voor alle hardware goede vista drivers? misschien ligt het daaraan, ik speel op de zelfde resolutie met een g80 gts en die trekt het nog met gemak op alles open, dus het ligt zeer zeker niet aan je configuratie.

Verwijderd

Waarom de hotfix? Het is toch een PCI-E kaart?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 20:15
Chipset drivers goed geinstalleerd?

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 13:16

dCY

Creative zit er in je systeem.. oftewel k.u.t. drivers in combinatie van Vista.

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:49

d_star

Maharadja of the Year :-/

dCY schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 08:04:
Creative zit er in je systeem.. oftewel k.u.t. drivers in combinatie van Vista.
Het mogen dan brakke drivers zijn, maar ik weiger te geloven dat dat de reden is dat zn beeld choppy loopt!

@TS: heb je het probleem ook met andere spellen? Het loont namelijk wel om dat even te proberen, zodat je kan bepalen of het aan je drivers/videokaart/rest van je pc ligt, of aan GRID zelf.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:41

M2M

medicijnman

d_star schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:12:
[...]

Het mogen dan brakke drivers zijn, maar ik weiger te geloven dat dat de reden is dat zn beeld choppy loopt!

@TS: heb je het probleem ook met andere spellen? Het loont namelijk wel om dat even te proberen, zodat je kan bepalen of het aan je drivers/videokaart/rest van je pc ligt, of aan GRID zelf.
nou misschien ook wel, zet in dxdiag eens de audio op basic support (slider helemaal naar links), creative heeft icm grid nogal wat problemen (hier ook :()

Eventueel een 3dmark benchmark uitvoeren (sowieso doen ipv uitgaan van een game) en eens kijken wat de score is.

-_-

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 09:32
Heb zelf sinds gisteren ook een 4870. Hij wordt erg warm wat niet echt nodig is blijkbaar. Idle wordt ie 80 graden.

Ik vermoed dat het een warmte probleem kan zijn. Probeer eens die fan 'mod' zodat hij beter koelt. Het komt erop neer dat je 'Overclocking' aan moet zetten, controlleren dat je snelheden goed staan en deze opslaan in een profile. Dan edit je die profile met kladblok ofzo en zet je de waarde 'automatic' in 'manual' en bij de waarde '23' zet je '65' ofzo (even uitzoeken wat de beste waarde is). Hiermee zet je de cooler op een vaste waarde.

Ik ging van 80 graden idle naar 47 graden idle. En van 100 graden load naar 55 graden load.

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
@ TS:

- heb je het probleem ook met andere spellen of heb je het alleen met GRID geprobeerd?
- heb je MSAA geforceerd in de drivers via het CCC of heb je het ingame geactiveerd? 8xMSAA zou prima moeten lukken. Dat doet het bij mij ook zonder problemen in GRID.
- probeer eerst de game op standaardinstellingen te draaien zonder AA/AF en kijk of dit wel goed werkt.

Als je het probleem blijft houden, vul dan het Catalyst Crew Feedback Formulier in, zodat het Catalyst driverteam van AMD er naar kan kijken om te zien of het eventueel aan een bepaalde combinatie van drivers/hardware ligt.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 01:47:
Waarom de hotfix? Het is toch een PCI-E kaart?
De hotfix drivers zijn de aanbevolen drivers voor de HD4800 Serie, zoals je ook kan zien in de 'releasenotes'. Deze drivers fixen wat bugs en boosten performance op de HD4800 Serie. Het is een voorproefje op Catalyst 8.7.

@ Maniak: warme is niet echt een probleem. De kaarten zijn er op gebouwd om met gemak 100C aan te kunnen (en zelfs meer) terwijl een lange levensduur gegarandeerd blijft. De fanmod blijft natuurlijk echter wel een aanradertje om te doen, alhoewel hierbij dient te worden aangemerkt dat dit de automatische fanspeed regeling uitschakeld en de fan dus altijd op de vastgestelde waarde blijft draaien. Wees dus voorzichtig met de minimum ingestelde fanspeed, aangezien dit wel genoeg moet zijn om de GPU te allen tijde goed te koelen. Met 65% zit je goed, maar dan maakt-ie wel een kabaal.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 17:03

Jabba

Firkan

in de reviews van de 4870 zie je dat deze kaart met eigenlijk alles overweg kan behalve met grid, dat is echt niet speelbaar nog.... wel een driver probleempje natuurlijk

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Jabba schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 11:54:
in de reviews van de 4870 zie je dat deze kaart met eigenlijk alles overweg kan behalve met grid, dat is echt niet speelbaar nog.... wel een driver probleempje natuurlijk
Onzin.... GRID is juist een game waar de HD4870 zich als een vis in het water voelt.... dat laten ook alle reviews zien. :7 Alleen CF kan soms problemen opleveren (maar dit wordt gefixed).

Zie ook:

Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/radeon-hd-4870/grid.gif

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4870-review--asus/13
http://driverheaven.net/r...php?reviewid=585&pageid=6

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Verwijderd

Check ff eerst met GPU-z of alles klopt van de kaart...
Clocks en bv of ie op PCIe op 16x staat en niet 1x

En draai daarna ff 3DMark06 ofzo.
Grid zou het trouwens gewoon moeten doen, draait bij mij ook super op mn 4870...

Verwijderd

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 06:50
M2M schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:35:
[...]

nou misschien ook wel, zet in dxdiag eens de audio op basic support (slider helemaal naar links), creative heeft icm grid nogal wat problemen (hier ook :()

Eventueel een 3dmark benchmark uitvoeren (sowieso doen ipv uitgaan van een game) en eens kijken wat de score is.
Hier ook een Creative ExtremeMusic icm met Grid, maar werkt allemaal prima, heb helemaal nergens last van eigenlijk, dus die combinatie zegt niet zo heel veel denk ik. Overigens heb ik een 8800GT in mn systeem zitten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 12:46:
Check ff eerst met GPU-z of alles klopt van de kaart...
Clocks en bv of ie op PCIe op 16x staat en niet 1x

En draai daarna ff 3DMark06 ofzo.
Grid zou het trouwens gewoon moeten doen, draait bij mij ook super op mn 4870...
p.s. Heb ook de extrememusic erin...

Verwijderd

Topicstarter
GPU-z geeft normaalwaarden aan. core: 750 , memory: 900. Temp: rond de 75 idle

ik heb even 3dmark vantage (trial) geprobeerd:

P8419 3DMarks
CPU Score 10937
Graphics Score 7819

Heb eigenlijk geen idee of het afwijkende scores zijn.

Daarnaast ook weer even grid geprobeerd. tot mijn verbazing deed hij het goed op 4xmsaa. toen weer op 8x msaa geprobeerd -> witte intro+zwarte textures op auto's en de haperingen.
Vervolgens weer teruggeschakeld naar 4x msaa en toen deed hij het goed, echter bij een restart van de race begon hij weer zeer te haperen..

Verwijderd

Topicstarter
ik heb me kaart toch wel goed aangesloten:

stekker uit pci-2 poort van zalman 600watt naar videokaart
stekker uit OH-poort aangesloten aan xtrememusic -> loopt verder -> omzetting 6 pins -> videokaart

excuses, had vorige post kunnen editten

hieronder:
uit gpu-z blijkt dat hij rond de 80 graden is.

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2008 17:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 14:02:
GPU-z geeft normaalwaarden aan. core: 750 , memory: 900. Temp: rond de 75 idle

ik heb even 3dmark vantage (trial) geprobeerd:

P8419 3DMarks
CPU Score 10937
Graphics Score 7819

Heb eigenlijk geen idee of het afwijkende scores zijn.

Daarnaast ook weer even grid geprobeerd. tot mijn verbazing deed hij het goed op 4xmsaa. toen weer op 8x msaa geprobeerd -> witte intro+zwarte textures op auto's en de haperingen.
Vervolgens weer teruggeschakeld naar 4x msaa en toen deed hij het goed, echter bij een restart van de race begon hij weer zeer te haperen..
Wat is je temp dan onder stress, want daar gaat het natuurlijk om. ;)

• omgwtfbbq
Aan je creative kaart moet het niet echt liggen. Ik heb een X-Fi XtremeGamer, en een 2900XT. Die haalt op 1920x1200 45 FPS, met alles aan, behalve AA, die staat op 0. Met AA word het lelijker.

Probeer eerst eens een andere game, of een benchmark, hapert ie daaar ook? Geeft ie daar ook andere kleuren? Dan word ie misschien te heet, of is ie heel misschien kapot.

Verwijderd

Topicstarter
zonder msaa presteerd hij goed. op 8msaa is het niet speelbaar. op 4xmsaa is het de eerste keer spelbaar, maar bij herstart van race/terugspoelen begint hij weer flink te haperen.

resolutie: 1680x1050

is dit dan toch te zwaar?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:48

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

heb je de driver op App. Controlled bij AA en AF!? ook zou ik AAA uitschakelen als dit aangevinkt hebt staan, en installeer een tooltje als fraps waarin je duidelijk je framerate ziet lopen , en stel je settings eens af zodat je dan ziet of t soepel loopt?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 15:05

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

sain onez schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 20:29:
heb je de driver op App. Controlled bij AA en AF!? ook zou ik AAA uitschakelen als dit aangevinkt hebt staan, en installeer een tooltje als fraps waarin je duidelijk je framerate ziet lopen , en stel je settings eens af zodat je dan ziet of t soepel loopt?
AF maakt niet zo gek veel uit. Als je de AA maar goed hebt staan.

Verwijderd

Topicstarter
de beta van catalyst ook geprobeerd. veranderd niets.

ik heb niets in ccc veranderd

onder 3d heb ik nu staan:

standard settings: balanced
AA: app settings, filter box
AAA: uit
AF: app settings
catalyst AI: standard
mipmap: high

Andere spellen, zoals supreme commander, bioshock en mass effect lopen wel goed. Maar misschien zijn die minder zwaar (?)

Maar het systeem zouhet wel aan moeten kunnen ((alles op stockspeed)

• omgwtfbbq
Zet Catalyst AI maar op advanced. Kijk of dat helpt.

Verwijderd

Topicstarter
net grid geupdate naar 1.1 en de problemen lijken nu verholpen te zijn

bedankt voor jullie hulp

Verwijderd

1.2 is ook uit

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-02 15:19
Volgens mij kun je de AA en AF beter laten beheren door CCC, ik krijg hierdoor ook betere FPS met mijn 3870 ( 40-60fps @ 1680x1050, 2x aa en 4xAF)

Verwijderd

Catalyst AI uit zetten
Hier ook problemen mee gehad met diverse games
Zet ik het uit dan is de game op eens sneller.

• crimescene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-01-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 20:03:
zonder msaa presteerd hij goed. op 8msaa is het niet speelbaar. op 4xmsaa is het de eerste keer spelbaar, maar bij herstart van race/terugspoelen begint hij weer flink te haperen.

resolutie: 1680x1050

is dit dan toch te zwaar?
Ik heb dus exact hetzelfde probleem, maar dan met mij Hd 4850.

• TrickeY
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09-2025

TrickeY

www_un4given_nl

Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 02:20:
net grid geupdate naar 1.1 en de problemen lijken nu verholpen te zijn

bedankt voor jullie hulp
gelezen?

www_un4given_nl

Pagina: 1