2x 8600GTS in SLI icm Abit FP-IN9 SLI geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:03

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
Het spul:
Abit Fatal1ty FP-IN9 SLI,Retail
Intel Core 2 Quad, Q6600, Socket 775, Boxed (G0) @ 2.89GHz
Samsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM, 16 Mb
2x XFX GeForce 8600 GTS, 256 MB, DDR3, PCI Expre..
TEAC 3,5 diskettestation + 7-in-1 Cardreader
Microsoft Windows XP Home Edition + SP2,
Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400 (maal 2, dus 4Gb @ 1:1)
Xilence 600W,600Watt, Retail
Creative X-Fi Xtreme Audio
Lite On LH-20A1S, Serial ATA150

Het probleem:
8 maanden draai ik al met 1 8600GTS graka (zonder problemen)
Vandaag geprobeerd een 2e kaart (identiek) te installeren in SLI
Beide graka's werken perfect in het 1e PCIe slot (temps normaal, GPUz ziet dezelfde kaart)
Vervolgens de beide graka's erin gezet, Voeding (6 pins) op beide aangesloten en SLI brug op beide kaarten erop gezet. Tevens moet je een klein SLI kaartje op dit MOBO omdraaien.
Spanning op het systeem --> SLI led op Mobo brand dus power on..........
Systeem start op, echter geen beeld (je hoort via de audio de windows begin tune, de HD reageert normaal, dus de PC lijkt normaal op te starten). Dit gebeurt echter alleen als het sli kaartje van het MOBO op normal mode staat. Op SLI mode hoor ik de graka (2e PCIe slot) 4 a 5 keer de koeler versnellen en langzamer draaien.

Wat heb ik geprobeerd:
SLI in Bios (laatste versie) op Auto.
Drivers van Nvidia ge-update (175.19).
Mobo drivers ge-update.
Voedings kabels gewissled tussen graka's (in SLI en single).
In Bios start-up on PCIe (ipv PCI).
Temps gechecked (aleen in single config (in SLI zie ik niets!)) load en idle = normaal.
Beide kaarten geinstalleerd + Brug = beeld, (echter SLI is uitgeschakeld).
Sli kaartje op Mobo omgezet naar SLI = geen beeld.
In SLI alle aansluitingen (2 DVI per kaart) geprobeerd.
Google op: alle onderdelen los + in combinaties. Abit site gechecked + Nvidia-site
Bios reset (cmos) + draaien @ stock

Wat kan er mis zijn?
SLI kaartje op Mobo is defect
8600GTS kaarten kunnen niet overweg met 2 x PCIe 8x (mobo daait 8x in SLI)
Ik zie echt iets over het hoofd............ 8)7

Enig advies wat ik zou kunnen testen om een en ander uit te sluiten?
Ik verdenk mijn voeding niet, deze zou voldoende moeten leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door ricardo246 op 10-07-2008 23:20 . Reden: + extra info ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:41

M2M

medicijnman

het enige wat ik me kan bedenken is toch nog even een batterij testjes over je systeem te halen. Even stabiliteit testen overnacht met prime95 of orthos, en daarnaast nog een paar uur je geheugen testen met memtest86+.

anders je sli setup even testen bij een medetweaker in de buurt (die ook in het bezit is van een sli moederplank).

offtopic:
verwacht geen 100% winst in framerate met die kaarten. Wil het echt niet lukken, verkoop ze op marktplaats of in de V&A, en schaf jezelf een mooie nieuwere kaart aan (evt 2e hands). check tomshardwarecharts om een vergelijking te krijgen hoe de nieuwere versies kaarten persteren tegenover je huidige setup

[ Voor 33% gewijzigd door M2M op 11-07-2008 09:41 ]

-_-

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
M2M schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:38:
het enige wat ik me kan bedenken is toch nog even een batterij testjes over je systeem te halen. Even stabiliteit testen overnacht met prime95 of orthos, en daarnaast nog een paar uur je geheugen testen met memtest86+.
Mem test en Prime 95 (4 instances op 4 cores) gedraaid. Deze geven geen errors. Temps blijven onder 60°C onder load (CPU). Ik heb ook het systeem teruggebracht naar origineel (geen OC) --> Geen verschil.
anders je sli setup even testen bij een medetweaker in de buurt (die ook in het bezit is van een sli moederplank).
Ken niet iemand in de buurt met een SLI mobo, zal er over nadenken om zelf een 2e SLI mobo te kopen.
offtopic:
verwacht geen 100% winst in framerate met die kaarten. Wil het echt niet lukken, verkoop ze op marktplaats of in de V&A, en schaf jezelf een mooie nieuwere kaart aan (evt 2e hands). check tomshardwarecharts om een vergelijking te krijgen hoe de nieuwere versies kaarten persteren tegenover je huidige setup
offtopic:
Dit weet ik, ik was benieuwd naar de echte resultaten (zie het meer als een test case). Ik ging ervanuit dat ik ongeveer 50% to 60% improvement zou hebben. 2e kaart was niet duur dus.......

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
Update:

- Draai nu 1,5 dag met de nieuwe kaart (single) --> gestressed --> temps ok + stabiel
- VGA kabel geprobeerd ipv DVI (google) --> geen resultaat met 2 kaarten in SLI
- Als ik de 2 kaarten installeer (+ voeding en sli brug) dan start de PC op en heb ik beeld.
Beide kaarten draaien normaal (koeling). XP ziet echter geen 2e kaart.
Zet ik de sli kaart op het mobo van Normal naar SLI-mode, dan krijg
ik geen beeld (Niet op de 2 dvi poorten en niet op de S-video van beide kaarten) en hoor ik tijdens
opstarten de koeler heen en weer gaan (4x up en down) en hoor ik een piep uit het mobo wat ik
niet begrijp (Klinkt als lang-lang-kort-kort) --> Google: no results.
- Ik heb ook het voltage van CPU, CPU VTT, en NB flink omhoog gehaald, eveneens als de
PCI freq --> probleem blijft bestaan.

Op basis van alle info denk ik dat de 2e PCIe lane kapot is.
Ik kan dit niet testen met mijn MOBO (de eerste PCIe lane is de master, de 2e de slave en installeer je maar 1 kaart dan werkt dat alleen in de master (1e PCIe).

Als ik SLI mode inschakel op het Mobo en ik heb maar 1 videokaart (in het 1e PCIe slot) dan krijg ik hetzelfde als wanneer ik er 2 GRAKA's in zet. (in SLI opstarten met alleen een kaart in het 2e slot werkt niet (Master moet aangesloten zijn op je monitor).

I just hit a brick wall |:(

Help!
Ik sta open voor goede suggesties, wie kan mij helpen?

• sn0w13
  • Laatst online: 19-05 10:56
Misschien een gedacht maar moet je niet eerst opstarten met 1kaart, daarna naar bios gaan.
Daar kiezen voor sli setup, opslaan en pc afsluiten.
Nu 2kaarten met brug en sli kaartje omgedraaid opstarten?

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
sn0w13 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 23:53:
Misschien een gedacht maar moet je niet eerst opstarten met 1kaart, daarna naar bios gaan.
Daar kiezen voor sli setup, opslaan en pc afsluiten.
Nu 2kaarten met brug en sli kaartje omgedraaid opstarten?
Ik ben niet duidelijk genoeg geweest, dat is inderdaad de normale volgorde die ik hanteer.
De 1e kaart zit al 8 maanden goed werkend in mijn systeem. ;) .
Ik heb in de bios SLI aperture op Auto gezet (andere optie was disabled) en vervolgens 2e kaart, voeding, en brug aangesloten + sli-kaart omgedraaid. Resultaat --> geen beeld + de koeling van de 2e kaart doet raar (spin-up and down 4 keer). Ik hoor windows gewoon opstarten (audio).
Wanneer ik de 2 kaarten zo laat zitten en alleen het sli-kaartje omdraai naar normal mode heb ik weer beeld (op de 1e kaart) en doet de 2 kaart normaal.........
I am puzzled 8)7

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
Bump -->

Iemand een idee?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:41

M2M

medicijnman

helemaal niets... om eerlijk te zijn. Lijkt me een hardwareprobleem (als je een versie windows install gedaan hebt teminste, al dan niet naast je huidige windhoos install...). Dan lijkt me dat tweede slot gewoon brak. Simpel hardwarematig defect, aangezien er met de videokaarten niets mis is en je eigenlijk alle softwarematige opties al doorlopen hebt / uitgesloten hebt.

proberen in een tweede sli-enabled moederplank zou compleet uitsluitsel moeten geven.

-_-

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
Je hebt geen beeld zeg je zelf al in SLI mode, maar je pc start toch op. Je zou extern bureaublad kunnen gebruiken om via een andere xp pro machine in te loggen op jouw pc. Zo kun je zien wat windhoos te melden heeft over jouw 2e kaart :)

Extern bureaublad zit op iedere xp pro (sp2) machine standaard (alle programma's >> bureau accesoires oid heb engelse windhoos sinds een tijd). Je moet wel even het IP adress van je pc weten (bijv bij DHCP vaak 192.168.0.101 oid)

één is geen, twee is één

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:53
Heb je wel beeld tijdens het booten? (Druk anders op pause/break als het te snel zou gaan). Als je dan ook geen beeld is kan je windows uitsluiten.

Het enige wat ik kan bedenken is dat inderdaad de 2de pci-e lane niet functioneerd.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Verwijderd

Kerel SLI werkt gewoon out of the box, ik heb nu mn 3 de SLI pc, een tripple SLI pc, kaarten erin, connector erop en gaan met de banaan. In windows SLI aanvinken klaar.

Je kaarten doen het alle 2 appart las ik, en de SLI switcher zit goed, misschien staat er in de BIOS nog iets over hoe je je PCI-E lanes kan verdelen dat had ik eens bij een DFI moederbord en als dat niet helpt zou ik als je nog garantie op je moederbord hebt met je bordje terug gaan en ruilen.

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
@ wackoz: Briljant _/-\o_ --> ga ik proberen met mijn notebook!
@nova: nope geen beeld @all, dus ook niet tijdens opstarten.
@Marco123: SLI zou idd out of the box moeten werken. Ik ga echter eerst een ander mobo aanschaffen voordat ik hem retourneer; anders heb ik een paar weken geen PC.

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
Even wat feedback over de laatste status:
Net mijn nieuwe mobo (XFX 680i lt sli) binnen gehad en alles geinstalleerd.
Het mobo is dus het enige wat veranderd is.

En voila.........SLI werkt, geen enkel probleem.
Vorige mobo was dus kaduk --> en gaat RMA :(

offtopic:
3dmark06 score zonder SLI:
6607 (SM2: 2544, SM3 2377, CPU 4550)

3dmark06 score met SLI:
11111 (+168%) _/-\o_ (SM2: 4639, SM3 4226, CPU 4511)
(FPS (fraps) in crisis van ongeveer 25 naar 45 tot wel 63!)

En ik draai nu met dit bordje al 3,1 GHz zonder Vcore verhoging.
Nu nog de pc speaker vinden..................

Hoort dit topic nu hier niet thuis? (mobo ipv sli...)

Pagina: 1