Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Remlichten kapot

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 12:21

JT

VETAK y0

Topicstarter
Mijn remlichten werken niet meer :( Ik zie geen gesprongen zekeringen (neem aan dat ze op de zekeringen voor de achterlichten zitten?) en als ik de kabel bij de brake light switch bij het pedaal doorverbind krijg ik ook geen licht dus daar lijkt het ook niet aan te liggen. Verder werken alle lichten. Ik weet niet of het toeval is of dat het er wel mee te maken heeft, maar er stond een laagje water in m'n rechter achterlicht. De fitting was zeiknat en vies, maar het rare is dat het gewone licht het wel weer gewoon doet.

Ok, ik ben met de multimeter aan de gang gegaan, de volgende dingen heb ik gevonden.

Ik heb gemeten op de fitting voor het achterlicht en voor het remlicht. Eerst de waardes voor het gewone licht.

Aan links: oneindig weerstand/12v
Aan rechts: oneindig weerstand/12v

Uit links: 5 ohm/0v
Uit rechts: 3,2 ohm/0v

Dit heb ik gedaan ter referentie. Nu voor de remlichten, ik heb hiervoor het stekkertje bij de brake light switch doorverbonden.

Aan links: 1e keer: oneindig weerstand/0v. 2e meting: 7 ohm/0v.
Aan rechts: 1e keer: 3,2 ohm/0v. 2e meting: 1,5 ohm/0v

Uit links: 18k ohm/0v
Uit rechts: 18k ohm/0v

De verschillen in die ene meting van de remlichten aan heb ik een 2e keer gedaan omdat er de eerste keer andere waarden waren, 2e lagen tegen elkaar. Ik vermoed dat dit lag aan het doorverbinden; ik heb gewoon een paar koperadertjes erin geduwd en de 2e keer was wat ik erin duwde een stuk dikker.

Ik vind het raar dat bij de achterlichten er weerstand is wanneer ze aan staan en geen wanneer ze uit zijn terwijl het bij de remlichten andersom is. Maar als ik zie bij de remlichten dat er verschil is in weerstand, kan ik dan concluderen dat er geen sprake is van kortsluiting? Ik heb een systeem met massaonderbreking. Ik heb nog iets gevonden op internet, kan iemand mij vertellen waar het relais zit waarover ze spreken in dit stukje in een Civic EG5?:
I was having similar problems with my 1990 civic. I found the fix....at least for the civic and since the two vehicles use similar parts it may help. There is a headlight relay switch in the upper left side of the glove compartment area. In the civic it was held in place by one small screw. Once removed the relay comes apart easily. Have a close look inside at the soldered areas....mine had a hairline crack on one of the larger contacts probably caused from vibration. I carefully re-soldered the crack and put the part back in and solved all the electrical problems I was having with the brake lights and headlights. The dealer wanted $90.00 for the relay...your choice. Cheers

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

JT schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:10:
Mijn remlichten werken niet meer :( Ik zie geen gesprongen zekeringen (neem aan dat ze op de zekeringen voor de achterlichten zitten?)
Bij mijn auto niet, daar zitten linker stadslicht en linker achterlicht bij elkaar op één zekering en rechts idem een eigen zekering. Dat betekent dat de remlichten bij mij een andere zekering moeten hebben. Maar check je manual
Ik vind het raar dat bij de achterlichten er weerstand is wanneer ze aan staan en geen wanneer ze uit zijn terwijl het bij de remlichten andersom is.
Inderdaad vreemd. Hoe heb je gemeten? Met of zonder lampje erin?
Persoonlijk mee ik het liefst eerst de spanning met het lampje NIET in de fitting.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Gedaan zonder een lampje in de fitting. En ik heb de manual helaas niet bij me. Wel een service manual die ik straks wel ff doorneem maar dat doe ik niet ff snel, dat is 1200+ blz zonder inhoud :P Ja, alleen de 10 secties :+

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 09:13
Remlichtsensor kapot? (onder het pedaal?)

Doet je cruise control het nog?

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Heb geen cruisecontrol en zie het deel over brake light switch ;)

Ecodan warmtepomp

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

JT schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:26:
Gedaan zonder een lampje in de fitting.
Ik zit me trouwens te bedenken: hoe verstandig is het om de weerstand te meten op iets waar al spanning op staat?

Maar los daarvan: Ik weet niet hoet het bij jouw auto maar bij mij zitten de zekeringen op 2 plekken; 1 onder de motorkap en 1 onder het dashboard. Beide kastjes met zekeringen hebben op het deksel (enigszins cryptisch) staan waar de zekeringen voor zijn.

Ik vraag/zeg het even omdat ik afgelopen week tegen zo'n fout aanliep; achterlicht werkte niet maar ik zag geen kapotte zekeringen...... onder de motorkap. Bleek dus dat ik onder m'n dashboard moest zijn waar dus wèl een kapotte zekering was.

Verwijderd

En er zit niet toevallig een remdrukschakelaar op de hoofdremcylinder? Of is de auto daar te nieuw voor?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Weerstand meten over een fitting heeft geen enkele zin, je meet dan de weerstand van de accu.
Wat wel helpt is de weerstand tussen de - pool van de accu en de - pool in je fitting meten. Datzelfde doe je dan met de plus. Op die manier zou je kunnen uitzoeken in welke kabel het probleem zit.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Devil schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 11:17:
Weerstand meten over een fitting heeft geen enkele zin, je meet dan de weerstand van de accu.
Wat wel helpt is de weerstand tussen de - pool van de accu en de - pool in je fitting meten. Datzelfde doe je dan met de plus. Op die manier zou je kunnen uitzoeken in welke kabel het probleem zit.
Ah, zal het onthouden :)
WFvN schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:47:
[...]

Ik zit me trouwens te bedenken: hoe verstandig is het om de weerstand te meten op iets waar al spanning op staat?

Maar los daarvan: Ik weet niet hoet het bij jouw auto maar bij mij zitten de zekeringen op 2 plekken; 1 onder de motorkap en 1 onder het dashboard. Beide kastjes met zekeringen hebben op het deksel (enigszins cryptisch) staan waar de zekeringen voor zijn.

Ik vraag/zeg het even omdat ik afgelopen week tegen zo'n fout aanliep; achterlicht werkte niet maar ik zag geen kapotte zekeringen...... onder de motorkap. Bleek dus dat ik onder m'n dashboard moest zijn waar dus wèl een kapotte zekering was.
Na het grondig uitpluizen van het werkplaatshandboek en een tip van iemand anders kwam ik erachter dat het de zekering was die stond gemarkeerd met STOP - HORN :') Dacht dat die alleen voor de toeter is en stop is nou niet echt wat ik versta onder remlichten :P Fixed dus :D

Ecodan warmtepomp

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

JT schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 16:36:
Na het grondig uitpluizen van het werkplaatshandboek en een tip van iemand anders kwam ik erachter dat het de zekering was die stond gemarkeerd met STOP - HORN :') Dacht dat die alleen voor de toeter is en stop is nou niet echt wat ik versta onder remlichten :P
Dat zeg ik..... cryptisch :+

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

WFvN schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 20:42:
[...]

Dat zeg ik..... cryptisch :+
Wat is daar cryptisch aan? Ik zou niet weten waarvoor STOP anders zou moeten zijn bij een auto :P

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

MadMan schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 17:31:
[...]

Wat is daar cryptisch aan? Ik zou niet weten waarvoor STOP anders zou moeten zijn bij een auto :P
handremschakelaar 8)7

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

Die zit niet apart, is ook niet apart afgezekerd en word nooit vermeld.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Haal even een 2e persoon er bij, die je het rempedaal laat indrukken.

Ga dan zelf luisteren onder de motorkap / zekeringkastje of je een relais hoort klikken als het rempedaal wordt ingedrukt.

Hoor je niets dan kan het zijn dat het relais kapot is.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:56
Een relais kan ook kapot zijn terwijl die toch klikt. daar had ik op mijn motor last van. Kon gewoon 12 volt meten zolang de lamp afgekoppeld was, zodra ik deze weer aanzette viel de spanning weg. Uiteindelijk dus de schakelaar vervangen en dat werkte.

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-11 09:10
bij mij keertje zekering geklapt toen er apparaat in 12v aansluiting ging.
Daarna ging acculampje branden op dashboard. diverse verlichting binnen deed het niet meer én de toerenteller gaf een random waarde aan.
bleek ook de zekering te zijn waar claxon op stond...
Pagina: 1