802.11n niet op volle snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Onlangs heb ik een 802.11n router en USB adapter gekocht (Sitecom WL-312 en WL-302). Aangesloten en na installatie werkt het prima, alleen geeft de verbinding aan dat deze verbonden is op 135 Mbps.
Zowel via de Windows wireless configuratie als met de Sitecom utility is de snelheid maximaal 135 Mbps, met zeldzame kort uitschieters naar 150 Mbps.

Ook als ik de laptop naast de router zet, verbind hij op deze snelheid. De utility geeft dan 100% signal strength weer op -35 dBi, en 100% ontvangst van beide antenne's.
File transfer van een bedrade (100 Mbps) aangesloten computer via dezelfde router naar draadloos (of andersom) haal ik ongeveer 3,5 MB/s (dus ongeveer 30 Mbit/s).

Het lijkt me dat deze setup gewoon op 300 Mbps moet kunnen verbinden, alleen gebeurd dit niet. Ik het dit op verschillende kanalen geprobeerd, en steeds maar één wireless apparaat zoat er geen interferentie optreedt.

Volgens de 802.11n standaard wordt 300 Mbps gehaald door simultaan twee verbindingen te hebben (zogeheten 40 Mhz, correct me if I'm wrong). Het lijkt alsof bij mij maar één verbinding actief is, en ik dus maar de halve snelheid haal.

Heeft iemand ervaring met dit probleem of deze hardware?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

5GHz Wide channels aangezet?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
De router heeft enkel een 2.4 Ghz zender.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
130Mbp/s schijnt wel iets te zijn wat vaker voorkomt. Zie wireless(N) gigabit router

Overigens neem ik aan dat je weet dat je nooit de 300Mbit kan halen. Dit is slechts een theoretische snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Noork schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 19:46:

Overigens neem ik aan dat je weet dat je nooit de 300Mbit kan halen. Dit is slechts een theoretische snelheid.
Uiteraard, maar ik neem aan dat je op korte afstand, met 100% ontvangst en signaal sterkte, wel een draadloze verbinding moet kunnen krijgen van 300 Mbps.
Dat je dit niet daadwerkelijk haalt met een file transfer is duidelijk.

Zojuist geprobeerd, als ik de router enkel laat uitzenden met 20 MHz bandbreedte, dan wordt de gehaalde verbindingssnelheid gelijk gehalveerd (135 -> 65 Mbps). Als ik dit weer op auto instel (Auto 20/40 MHz) dan is de verbinding weer 135 Mbps.

[ Voor 21% gewijzigd door wimpie op 12-07-2008 20:05 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Ah ik denk dat je N mode wel goed is ingesteld dan, maar dat hij gewoon op lagere snelheid connect. Dit kan ook met storing etc te maken hebben. Kun je b.v. testen op andere kanalen? Op een andere plek in huis?

Ik lees ook hier dat het een bekend probleem is. De Sitecom is op basis van de draft versie.
The reason why you are seeing 130 instead of 300 is that the router defaults to 20 MHz channel bandwidth mode, which is required for Wi-Fi Draft 2.0 Certification. 130Mbps is the max link rate in 20 MHz channel mode.

You need to switch to Auto 20/40 mode to get 270 / 300 Mbps (I forget which is the maximum link rate), but run the risk of interfering with nearby networks, which will also knock down your throughput.

[ Voor 60% gewijzigd door Noork op 12-07-2008 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

wimpie schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 19:59:
[...]

Uiteraard, maar ik neem aan dat je op korte afstand, met 100% ontvangst en signaal sterkte, wel een draadloze verbinding moet kunnen krijgen van 300 Mbps.
Dat je dit niet daadwerkelijk haalt met een file transfer is duidelijk.

Zojuist geprobeerd, als ik de router enkel laat uitzenden met 20 MHz bandbreedte, dan wordt de gehaalde verbindingssnelheid gelijk gehalveerd (135 -> 65 Mbps). Als ik dit weer op auto instel (Auto 20/40 MHz) dan is de verbinding weer 135 Mbps.
Uit m'n hoofd zeg ik dat je voor 300Mbps ook per see 5GHz nodig hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 20:30:
[...]

Uit m'n hoofd zeg ik dat je voor 300Mbps ook per see 5GHz nodig hebt.
Iemand die dit kan bevestigingen of een bron hiervan heeft? De handleiding van de router spreekt over 'Incredible Data Rate up to 300Mbps**', met een voetnoot dat de daadwerkelijke doorvoer kan wisselen en afhankelijk van een aantal factoren is.

De productnaam (Sitecom Wireless Router 300N) geeft ook weer dat je mag aannemen met een product te maken hebt dat 300 Mbps zou kunnen halen. Mocht dit echt alleen met routers kunnen die op 2.4 en 5 GHz kunnen zenden, dan is het nogal een verwarrende (en marketingtechnisch gezien een sterke) naam.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Kun je ondersteuning voor b/g uitzetten. Dus alleen in N modus zetten. Misschien helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Noork schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 20:54:
Kun je ondersteuning voor b/g uitzetten. Dus alleen in N modus zetten. Misschien helpt dat.
Ook dat levert helaas niets op.

802.11n kan theoretisch 600 Mbps halen, volgens een aantal principes (zie http://www.wirevolution.com/2007/09/07/how-does-80211n-get-to-600mbps/).

Eén van die eisen is dat voor 600 Mbps er over vier kanalen wordt verzonden en ontvangen (MIMO) (en voor 300 Mbps uiteraard over twee kanalen). Dit is wat anders dan het 20/40 MHz verhaal, dat gaat over de bandbreedte per kanaal.

Het lijkt er dus op dat mijn setup over één kanaal verzendt, in plaats van twee. In de Sitecom utility staan wat verbindingsparameters (overzicht, niet wijzigbaar). Waaronder:
Secondary Channel Offset: 0

Tevens staat er ergens een tabelletje:

=====HT=====
BW >> 40
GI >> long
MCS >> 7
SNR0 >> 21
SNR1 >> n/a

Dit laatste staat voor signal to noise ratio, welke bekend zouden zijn van twee kanalen als die in gebruik zouden zijn.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Handig linkje. Nu snap ik zo ongeveer hoe het werkt. Heb je dit onderstaande veranderde in N modus? (beetje als m'n vorige vraag, maar dan weet ik zeker of je dat hebt gedaan)
Afbeeldingslocatie: http://xs329.xs.to/xs329/08286/wless1536.png

Ik las nl. in het Apple Airport topic, iets over het terugvallen in compatibility mode wanneer G ook ondersteund moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Noork schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 21:50:
Handig linkje. Nu snap ik zo ongeveer hoe het werkt. Heb je dit onderstaande veranderde in N modus? (beetje als m'n vorige vraag, maar dan weet ik zeker of je dat hebt gedaan)
[afbeelding]

Ik las nl. in het Apple Airport topic, iets over het terugvallen in compatibility mode wanneer G ook ondersteund moet worden.
Mooi plaatje ;)

Ik heb het inderdaad ook op alleen N modus geprobeerd. Vandaag met een Macbook van een vriend geprobeerd, die verbond ook alleen op 130 Mbps. Het probleem lijkt dus te liggen puur aan de router, niet aan de ontvanger.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Noork schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 20:10:
Ah ik denk dat je N mode wel goed is ingesteld dan, maar dat hij gewoon op lagere snelheid connect. Dit kan ook met storing etc te maken hebben. Kun je b.v. testen op andere kanalen? Op een andere plek in huis?

Ik lees ook hier dat het een bekend probleem is. De Sitecom is op basis van de draft versie.

[...]
De Sitecom router staat standaard op Auto 20/40 MHz. Als je forceert op 20 MHz dan wordt de bandbreedte gehalveerd (65 Mbps).

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Ligt het niet aan je Sitecom USB NIC? Wat zijn hier de instellingen van, voor zover valt in te stellen. Kun je met een ander merk of type proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:23

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Ik heb een belkin N router ingesteld op 20/40 mhz maar heb het volgende. Ik krijg ook maar 135 max als snelheid, met WPA2 AES ingesteld. Ik gebruik als ontvanger een WEC600N van Linksys. Het gekke is dat ik met een USB stick van Linksys wel de 300 haal maar nu met deze expresscard niet meer dan 135 Mbps.

Ik zie dat vlak voordat het netwerk contact met Internet leg hij wel op 270 staat maar dan in eens op 10 komt te staan en opkrabbelt naar 135.

Ik gebruik windows vista..is hier een oplossing voor of moet ik ergens instellingen veranderen?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dezelfde router. maar mijn max snelheid is rond de 140mbps. 300 is ook maar theoretisch eigenlijk bestaat 802.11N niet eens als standaard hij moet nog goedgekeurd worden. ik gebruik voor het ontvangst van mijn wifi op mijn laptop een internal chipset van atheros. Al wil je 300mbps halen dan moet je nog even wachten want ik kan zo geen router verzinnen die dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:23

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 23:26:
Ik heb dezelfde router. maar mijn max snelheid is rond de 140mbps. 300 is ook maar theoretisch eigenlijk bestaat 802.11N niet eens als standaard hij moet nog goedgekeurd worden. ik gebruik voor het ontvangst van mijn wifi op mijn laptop een internal chipset van atheros. Al wil je 300mbps halen dan moet je nog even wachten want ik kan zo geen router verzinnen die dat lukt.
Ok, gekke is dat ik met die USB stick van dezelfde leverancier wel 300 continue zag staan in mijn statusscherm en het nu niet voor elkaar te krijgen is..

Wat haal jij met de UPC test? Ik heb namelijk de UPC 60 Fiber, en haal max 43000 kbps met die test! NIet slecht, maar ik had toch gehoopt de aangeboden 60 te halen ;)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een 300N-netwerkje in de lucht, de router is een Sitecom Gigabit XR 300N. Op het netwerk zitten o.a. twee laptops, beiden zijn van hetzelfde merk (Acer) en bijna hetzelfde type (5738Z en 5740). Ze draaien allebei op Windows7. Het vreemde is nu dat, wanneer ik bij de status van de draadloze netwerkverbinding kijk, op de 5740 de juiste snelheid van 300 mbps wordt aangegeven maar op de 5738 staat een snelheid van 150 mbps vermeld. Het zou mij logisch lijken dat op beide laptops 300 mbps wordt aangegeven, hoe kan het dat één van de twee laptops 150 mbps aangeeft?

Wat ik ook vreemd vind is dat de snelheid binnen het netwerk erg laag is, en dan bedoel de maximaal ongeveer 8 MB/s. Dat is volgens mij toch ongeveer 64 mbps? Waarom kom ik niet in de buurt van die 300 mbps? Voor de duidelijkheid, dit is de snelheid van laptop naar laptop of van laptop naar mijn NAS (bedraad op router aangesloten). De routerinstellingen zijn over het algemeen standaard.

Hoe krijg ik de snelheid van mijn netwerk omhoog?

Alvast bedankt voor de tips!
Danny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

Full 300 Mbps is alleen mogelijk als je ontvanger en zender 20 en 40 Mhz capable zijn. (channel bonding).

Je router kan dit volgens mij niet en veel wireless clients (bv Intel wireless netwerk kaarten in laptops) zijn ook niet 40 Mhz capable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edgarz schreef op zondag 21 februari 2010 @ 20:18:
Full 300 Mbps is alleen mogelijk als je ontvanger en zender 20 en 40 Mhz capable zijn. (channel bonding).

Je router kan dit volgens mij niet en veel wireless clients (bv Intel wireless netwerk kaarten in laptops) zijn ook niet 40 Mhz capable.
Dat ik geen snelheid van 300 Mbps zal halen begrijp ik maar wat is wel een redelijke snelheid? Ik neem aan wel sneller dan 64 Mbps toch? Mijn router ondersteund kennelijk 20 en 40 Mhz, als optie staat aangevinkt: Auto 20/40 MHZ. In mijn laptops zit een Atheros AR5B91 Wireless Network Adapter, ik kan niet vinden of die 40 Mhz ondersteund.

Ik blijf het ook raar vinden dat mijn ene laptop in de status een snelheid van 150 Mbps aangeeft en de ander 300, hou zou dit kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

64Mbps is helemaal niet zo slecht voor single-band WiFi-n :o

Vergeet een paar dingen niet:
  • "300Mb/s" is marketingonzin. Ze tellen up- en download bij elkaar op. Zelfs in theorie kun je met een 40MHz kanaal niet boven de 150Mb/s komen in één richting. In praktijk zul je onder perfecte omstandigheden daarmee niet snel boven de 90Mb/s komen. Idem met 20MHz kanaal, daar is 75Mb/s per richting bruto max, als je daar overhead vanaf trekt kom je op 65Mb/s max haalbaar uit, en dan is 64Mb/s zelfs onwaarschijnlijk goed te noemen :o
  • nog los van bovenstaande kan het goed zijn dat de twee laptops andere antennes hebben en dat het verschil daarin zit.
  • vergeet sowieso nooit dat WiFi een draadloze techniek is. Het is niet zoals bij bedraad dat je kabeltje en kaartje erin klikt en klaar. De frequenties deel je - niet alleen met andere WiFi-apparatuur maar met allerlei andere zaken die er, bedoeld of onbedoeld, in zenden. Daarnaast is het signaal allerminst in alle richtingen even sterk, waardoor zowel de orientatie van antennes als keuze van kanaal enorm (tot factor 10...) uit kunnen maken in signaalsterkte bij ontvangst. Dat allemaal goed krijgen kan prima, maar dan moet je wel even de moeite nemen je in te lezen en de tijd te nemen om alles optimaal te krijgen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 19:25:
Ik heb hier een 300N-netwerkje in de lucht, de router is een Sitecom Gigabit XR 300N.
Die heb ik ook. Icm een Atheros wifi-N kaartje in m'n laptop (via Ebay voor weinig) heb ik binnenshuis een 300Mbit connect. Max snelheid die ik van internet haal is 2,4Mb/s, wat de max is van mijn verbinding. Geen idee wat het werkelijke maximum is.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Dit topic is begonnen in 2008..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nivk schreef op maandag 22 februari 2010 @ 14:35:
Dit topic is begonnen in 2008..
Maar kennelijk nog actueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 22 februari 2010 @ 00:05:
64Mbps is helemaal niet zo slecht voor single-band WiFi-n :o

Vergeet een paar dingen niet:
  • "300Mb/s" is marketingonzin. Ze tellen up- en download bij elkaar op. Zelfs in theorie kun je met een 40MHz kanaal niet boven de 150Mb/s komen in één richting. In praktijk zul je onder perfecte omstandigheden daarmee niet snel boven de 90Mb/s komen. Idem met 20MHz kanaal, daar is 75Mb/s per richting bruto max, als je daar overhead vanaf trekt kom je op 65Mb/s max haalbaar uit, en dan is 64Mb/s zelfs onwaarschijnlijk goed te noemen :o
  • nog los van bovenstaande kan het goed zijn dat de twee laptops andere antennes hebben en dat het verschil daarin zit.
  • vergeet sowieso nooit dat WiFi een draadloze techniek is. Het is niet zoals bij bedraad dat je kabeltje en kaartje erin klikt en klaar. De frequenties deel je - niet alleen met andere WiFi-apparatuur maar met allerlei andere zaken die er, bedoeld of onbedoeld, in zenden. Daarnaast is het signaal allerminst in alle richtingen even sterk, waardoor zowel de orientatie van antennes als keuze van kanaal enorm (tot factor 10...) uit kunnen maken in signaalsterkte bij ontvangst. Dat allemaal goed krijgen kan prima, maar dan moet je wel even de moeite nemen je in te lezen en de tijd te nemen om alles optimaal te krijgen...
Bedankt voor je heldere uitleg, het is dus nog niet zo beroerd hier ;)
Hoe zie ik of mijn laptop 40 MHz ondersteund?

Thm, DaN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 23:59:
[...]

Bedankt voor je heldere uitleg, het is dus nog niet zo beroerd hier ;)
Hoe zie ik of mijn laptop 40 MHz ondersteund?

Thm, DaN.
Pff, in de specs ofzo? Probleem is dat hier zowel antenne als chip moeten meewerken. Dat laatste is niet zo'n punt, maar aangezien een antenne een passief iets is kun je daar niet 1-2-3 in software iets mee doen.

Sowieso, is het wel de moeite waard hier tijd in te steken? Blu-Ray vergt max zo'n 60Mb/s, daarboven boeit het IMHO geen zak hoe snel de verbinding is. Ik zou het lekker zo laten aangezien het werkt en je goede snelheden haalt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1