Enkele schijf in raid ipv ide, nadelig voor oc'en?

Pagina: 1
Acties:

• BerserkHeretic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 23:18
Laatst heb ik een nieuwe harde schijf gekocht (samsung spinpoint f1), die mijn 2 kleinere schijven in een raid configuratie kon gaan vervangen. Dus ik dacht ik maak een ghost van mijn raid array, en laad die dan vervolgens in op mijn nieuwe harde schijf. Zo gezegd zo gedaan, nog geen problemen zo ver. Nu is echter het probleem: Als ik in mijn bios (phoenix bios op foxconn P4M900-8237A mobo) de sata op ide zet in plaats van raid, wat mij het beste lijkt als het gaat om een enkele harde schijf, dan krijg ik tijdens het laden van xp een blue screen, inmiddelijk gevolgd door een reboot. Nu heb ik er geen problemen mee op die bios instelling op raid te laten staan, maar nu vroeg ik me af of dit nog invloed zou hebben op mogelijke oc-prestaties. Zou iemand mij hier aub meer over kunnen vertellen?

Specs:
mobo: foxconn P4M900-8237A
oude harddisk: 2x Seagate momentus 5400.2 60GB via onboard raid
nieuwe harddisk: Samsung spinpoint F1 500GB
De rest is evt. te vinden bij mijn specs.

Bij voorbaat dank!

• BerserkHeretic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 23:18
bump

• jin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05-2025

jin

edit: never mind.

Trouwens na 4 minuten bumpen..... tja.

[ Voor 76% gewijzigd door jin op 14-07-2008 18:34 ]

Twitch

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
jin schreef op maandag 14 juli 2008 @ 18:32:
edit: never mind.

Trouwens na 4 minuten bumpen..... tja.
+ 4 dagen. ;)
maar nu vroeg ik me af of dit nog invloed zou hebben op mogelijke oc-prestaties. Zou iemand mij hier aub meer over kunnen vertellen?
Denk dat je zelf dit het beste kunt testen. :) Maar opzich zou dit niet uit moeten maken, aangezien dit vrij weinig met OC heeft te maken. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Dus ik dacht ik maak een ghost van mijn raid array, en laad die dan vervolgens in op mijn nieuwe harde schijf. Zo gezegd zo gedaan, nog geen problemen zo ver.
heeft het hier niet te maken met de drivers die windows gebruikt om je schijven aan te spreken?
Je ghost is een Windows installatie met raid drivers en je enkele schijf gebruikt totaal andere drivers?!

Het is een gok, maar ik kan me herinneren dat ik ooit eens geprobeerd heb een volledig geinstalleerde windows en programma's in een nieuw systeem te prikken met hetzelfde resultaat: blue screens.

Op je vraag of raid nadelig is voor OC'en kan ik kort zijn: geen flauw idee. geen ervaring mee. Theoretisch lijkt me dat het niks uitmaakt. Je zet tenslotte je pci en graka snelheid toch vast als je met de FSB gaat prutsen.

[ Voor 16% gewijzigd door TheMe op 15-07-2008 14:27 ]

There is no place like 127.0.0.1

Verwijderd

BerserkHeretic schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 18:26:
Nu is echter het probleem: Als ik in mijn bios (phoenix bios op foxconn P4M900-8237A mobo) de sata op ide zet in plaats van raid, wat mij het beste lijkt als het gaat om een enkele harde schijf, dan krijg ik tijdens het laden van xp een blue screen, inmiddelijk gevolgd door een reboot.
Dit is exact het gedrag wat je altijd krijgt als je in het BIOS de HDD mode verandert van Emulated PATA (IDE) naar AHCI (bij een bestaande install).

Is de performance van de schijf in Windows overigens wel gewoon goed?

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Met betrekking tot je blue screen. Gezien de overige hardware identiek is gebleven, ligt dit hoogst waarschijnlijk aan de raid drivers die geladen worden. Lukt Safe-Mode nog wel? Anders daarin de oude raid drivers verwijderen.

Voor je OC's zal het niets uitmaken, gezien dit met je fsb, voltages, vcore, processor, chipset enz te maken heeft. de hardeschijf gaat door een oc niet harde of langzamer (tegenwoordig iig, met de eerder genoemde pci-e locks).
Pagina: 1