Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieleke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04-2023
Ik heb een probleem met mijn sigma 70-300 APO macro super

deze geeft een ratelend geluid bij het uitzetten van de camera (sony a200) en bij het scherpstellen. Ik heb met sigma gebeld en die vertelden mij dat het zou kunnen dat er tandjes afgesleten of afgebroken zijn als gevolg van metaal moeheid... ook het gebruik op de nieuwe alpha serie kan de oorzaak zijn omdat volgens sigma de motoren van deze cams veel sterker zijn dan die van minolta vroeger.?? (klopt dat)

de lens is om en nabij de 8/9 jaar oud en heeft in de tijd dat hij gebruikt is foutloos zijn werk gedaan. zeker 5 jaar is deze lens ongebruikt veilig opgeborgen geweest waarna ik hem de afgelopen 2 maanden weer ben gaan gebruiken.

Sigma gaf aan dat het nooit meer gaat kosten dan 90e ex btw om hem te laten repareren, zou het duurder uitvallen repareren ze hem zowieso niet omdat het dan niet rendabel is.

als ik nu ga kijken zit een nieuwe sigma lens zo rond de 200e in prijs. maar dit is niet de EX lijn. terwijl mijn lens, kijkend naar de afwerking aardig overeenkomt met mijn 10-20EX (dus dure serie)

zou dit de moeite zijn om hem te laten repareren? wetende dat in de toekomst (als het tenminste waar is van die motoren) dit probleem weer kan gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als het alleen het tandwieltje op het aandrijfasje is dan is dat niet zo'n heel duur ding om te
vervangen alleen het uurtarief zal wel de tegenvaller zijn.
EX gebruikt Sigma tegenwoordig alleen nog maar voor lenzen met een constant diafragma.
De huidige versie ziet er donkergrijsachtig uit en de macromode is nu van 200-300mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 21:51
Een oude KM Dynax 7 of 9 of oudere body uit de 8 of 9 serie hadden al een even sterke dan wel sterkere AF motor. Het probleem is dus al minstens 10 jaar bekend bij Sigma maar men weigert toe te geven dat het een fout in het ontwerp van sommige lenzen is. En zeggen dat het aan de nieuwe serie Sony's ligt is ook geleuter omdat er ook al 70-300's en 50-500's stuk gingen op de KM7D, 5D en Sony A100 die een 1,7x slappere AF motor hadden.

Je lens is gewoon een wat oudere versie van de huidige 70-300 APO macro II (waar de zelfde zwakke plek nog in zit) van ongeveer 200 euro. Asl je mazzel hebt blijft ie na reparatie heel, het zelfde geld voor een nieuw exemplaar. Heb je pecht dan gaat ie na reparatie nog een keer of 3-4 stuk of ben je 3-4 exemplaran verder voordat je er eentje treft die heel blijft.

[ Voor 45% gewijzigd door martijn_tje op 10-07-2008 19:46 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieleke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04-2023
tja dat spreekt natuurlijk niet in het voordeel van sigma als je dit verhaal zo leest.

De lens is niet van mij, maar van mijn broer. dus we gaan het aan de verzekering opgeven en dan zien we wel. we willen hem niet op eigen kosten laten repareren precies om de reden hierboven, je loopt dan toch weer het risico dat het weer gaat gebeuren.

Ik denk dat het beter is als ik door ga sparen voor een andere lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Michieleke schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 23:18:
tja dat spreekt natuurlijk niet in het voordeel van sigma als je dit verhaal zo leest.

De lens is niet van mij, maar van mijn broer. dus we gaan het aan de verzekering opgeven en dan zien we wel. we willen hem niet op eigen kosten laten repareren precies om de reden hierboven, je loopt dan toch weer het risico dat het weer gaat gebeuren.

Ik denk dat het beter is als ik door ga sparen voor een andere lens.
Is het denk ik ook, dit is min of meer een auto die je ieder jaar oplapt om hem door de apk heen te laten komen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jatmoos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06-2024
Mijn Sigma 70-300mm vertoont sinds gisteren ditzelfde probleem. Na een tijd probleemloos te hebben gewerkt ratelt hij nu aan alle kanten als hij scherpstelt.

Het schijnt dat dit vaker gebeurt bij dit soort lenzen en ik gooi de lens daarom ook maar weg.

Erg jammer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Niet zo handig ook. Veel defecte lenzen brengen nog we liets op op ebay. En je maakt er iemand blij mee die op zoek is naar onderdelen.

[ Voor 39% gewijzigd door Wijnands op 07-09-2009 07:21 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:33

Zoefff

❤ 

Wellicht kan je dat wel wat vriendelijker formuleren dan "dom" :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 23:07

mennovanw

Canon? You can!

basicbeat schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 10:20:
Mijn Sigma 70-300mm vertoont sinds gisteren ditzelfde probleem. Na een tijd probleemloos te hebben gewerkt ratelt hij nu aan alle kanten als hij scherpstelt.

Het schijnt dat dit vaker gebeurt bij dit soort lenzen en ik gooi de lens daarom ook maar weg.

Erg jammer !
Is een zeer bekend probleem van specifiek Sigma optieken voor Sony, komt bij alle lenzen die mechanisch AF'n voor (met als recordhouders de 18-200's).

Sigma voert de "versnellingsbak" van de lens met plastic (je leest het goed PLASTIC 8)7 ) radartjes uit. Deze slijten als een malle op Sony (omdat de AF-motortjes wat meer koppel hebben dan Nikon-motortjes) en dan gaat ie fijn ratelen (ow en de reparatie is reteduur buiten garantie).

Ja ja, Sigma wat een wereldmerk ;(

edit: overigens komt het bij de goedkope Sony kitlenzen ook voor (18-70, 75-300) en de Tamron 18-200's geven ook wel eens de geest maar niet zo frequent als Sigma.

[ Voor 8% gewijzigd door mennovanw op 07-09-2009 00:54 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zoefff schreef op zondag 06 september 2009 @ 15:15:
Wellicht kan je dat wel wat vriendelijker formuleren dan "dom" :)
Je hebt gelijk, bij deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jatmoos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06-2024
Wijnands schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 10:47:
Niet zo handig ook. Veel defecte lenzen brengen nog we liets op op ebay. En je maakt er iemand blij mee die op zoek is naar onderdelen.
De defecte lens staat inmiddels op marktplaats. Bedankt voor je goeie tip. Hopelijk kan ik er nog iemand blij mee maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-05 14:27
mennovanw schreef op maandag 07 september 2009 @ 00:51:
[...]
Ja ja, Sigma wat een wereldmerk ;(
Ik zou zeggen: inderdaad ja :)
Noem anders maar eens een merk met redelijke lenzen (geen toppers, maar prima voor beginners) voor zulke prijzen....
Mijn Sigma 18-200 heeft vooralsnog nergens last van (hoewel dit natuurlijk niets wil zeggen....)

[ Voor 1% gewijzigd door _Teq_ op 07-09-2009 20:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

_Teq_ schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:25:
Ik zou zeggen: inderdaad ja :)
Noem anders maar eens een merk met redelijke lenzen (geen toppers, maar prima voor beginners) voor zulke prijzen....
Mijn Sigma 18-200 heeft vooralsnog nergens last van (hoewel dit natuurlijk niets wil zeggen....)
Uh even denken hoor.. Jemig de pemig wat moeilijk.. Uh.. Uh..

Het begon met een T en eindigde op -on.. Er was er volgens mij ook 1 die begon met een T en eindigde op een -na.. Wat waren ze ook alweer? ;)

Met bovengenoemde merken veel minder problemen dan Sigma (en vergelijkbare prijzen en vaak een stuk betere optische kwaliteit).

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als tokina een 70-300 had voor minder dan 250 euro had ik die zeker gekocht. De tamron is ook niet slecht trouwens, zeker als je de prijs bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-05 14:27
Tamron of Sigma, en zeker met die lens, is gewoon gelijk voor wat je voor je geld krijgt.
M.a.w.: de Sigma is even goed (of slecht, wat je wil) als de Tamron, en vice versa. Dus ik begrijp je punt niet :-)
Jij doet hierboven net alsof Sigma een of ander derderangs lenzenmerk en dat is zeker niet waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 21:51
_Teq_ schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:55:
Tamron of Sigma, en zeker met die lens, is gewoon gelijk voor wat je voor je geld krijgt.
M.a.w.: de Sigma is even goed (of slecht, wat je wil) als de Tamron, en vice versa. Dus ik begrijp je punt niet :-)
Jij doet hierboven net alsof Sigma een of ander derderangs lenzenmerk en dat is zeker niet waar...
Mwa de tamron blijft iig heel. Sigma maakt af en toe best leuk glas, alleen af en toe lopen ze kwa bouw en compatibiliteit/ondersteuning soms de kantjes er vanaf.

Als je voor sony/minolta een budget tele wil waarom dan niet naar een oude minolta kijken. Kost iets meer als de helft, presterd beter en blijft heel.

Minolta 70-210 f/4
Minolta 70-210 f/3.5-4.5

+bouwkwaliteit
+optiek
+campatibiliteit
+lichtsterkte

-leeftijd
-bereik
-beginnen zeldzaam te worden
-(in het geval van de f/4 het formaat en gewicht)

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Net heb ik een Sigma 50mm 1:2.8 DG MACRO D van een kennis opengeschroefd, en ja hoor, zelfde probleem:

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-Sigma-50mm1_2.8DGmacroD-ring-600px.jpg

Omdat repareren zinloos is (als dat inhoudt dat je het moet laten vervangen met onderdelen van hetzelfde soort baggerkwaliteit), wilde ik voorstellen om het autofocus-mechanisme er domweg uit te slopen, zodat de lens manueel weer goed bruikbaar is. Zo'n lens wordt toch al vaak voor klussen met manuele focus gebruikt. Hebben anderen zo'n aanpassing al eens gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Heeft hij geen AF/MF schakelaar?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:36
ajhaverkamp schreef op zondag 11 april 2010 @ 18:14:
Heeft hij geen AF/MF schakelaar?
briljant! _/-\o_

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Nee, daar heeft die Sigma geen last van.... Of hij heeft er juist wel last van dat hij geen AF/MF schakelaar heeft.

Die optie ontbreekt ook op de duurdere 70-200 f2.8 (alle versies die ik ooit in handen heb gehad.)
Ook op de oude 70-300 (gouden randje) APO zit deze functionaliteit niet.

Omschakelen tussen AF en MF doe je bij (alle mij bekende) Sigma (tele)lenzen gewoon op de body en verder niet.

Of je zonder AF ook toe kunt... Tja, dat ligt er natuurlijk helemaal aan wat je met de lens doet. Ik zou niet zonder willen, maar ondertussen heb ik het hoofdstuk 70-300 eigenlijk wel afgesloten. Zou ik nog een keer een 70-300 kopen, dan wordt het de merk-eigen variant.

(Jammer van de krappe dof van foto 1 trouwens. Leuke macro op foto 2. Geeft een mooi beeld van wat er aan de hand is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Anoniem: 176826 schreef op maandag 12 april 2010 @ 10:39:
Omschakelen tussen AF en MF doe je bij (alle mij bekende) Sigma (tele)lenzen gewoon op de body en verder niet.
Let wel: bij Nikon is dat zo, Canon heeft bijvoorbeeld helemaal geen schakelaar op de bodies hiervoor... daar zit ie altijd op de lens.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Anoniem: 176826 schreef op maandag 12 april 2010 @ 10:39:
(Jammer van de krappe dof van foto 1 trouwens. Leuke macro op foto 2. Geeft een mooi beeld van wat er aan de hand is.)
Ik had maar één foto geplaatst :? :+
DOF was gemakzucht, maar ik had zoiets van hee, het vertelt de kijker ook wel wat :P

Ik ga proberen om de autofocus los te koppelen, onze kennis vond dat een goede oplossing. Nu krijg je de lens met de hand ook niet normaal gefocust, het hort en stoot als een stier op steroïden. Als het een beetje meezit hoef ik alleen een klein tandwiel-asje eruit te halen. Ik moet wel eerst even goede precisieschroevendraaiers kopen, met die ik nu heb (uit de aanbiedingenbak) draai ik de boel stuk vrees ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

_Teq_ schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:55:
Een beetje oude quote maar ik wil toch even reageren: de praktijk is dat er veel meer Sigma retour komt met leipe problemen die er niet waren geweest als ze beter gebouwd / afgesteld waren dan Tamron. Tokina zien we nagenoeg nooit terug (ondanks de vrij forse verkoopaantallen).

Ik vind Sigma in sommige opzichten wel degelijk een derderangs lenzenmerk. Het probleem met de macro hierboven beschreven komt gewoon doordat er tweedegraads plastic wordt gebruikt in plaats van fatsoenlijk metaal (je ziet op de foto dat er gewoon een plastic palletje is afgebroken). Tamron gebruikt voor dit soort kritieke onderdelen sterker uitgevoerd plastic of metaal (en is dus voor een vergelijkbare prijs een stuk beter geconstrueerd -> het optische gedeelte even daar gelaten).

Ook een reden waarom Tamron op Sony bijna niet stuk gaat: Tamron is al 25 jaar Sony's lensdivisie (dus het zou wat gek zijn als ze kwetsbaar zouden zijn voor Sony's AF-systeem) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

benoni schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:33:
Ik had maar één foto geplaatst :? :+
DOF was gemakzucht, maar ik had zoiets van hee, het vertelt de kijker ook wel wat :P
Ik geloof dat ik even niet zo goed gekeken had... Ik dacht twee foto's te zien... eentje onscherp en eentje scherp 7(8)7 Volgende keer beter kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Nah, 't is juist grappig om te zien hoe mensen foto's lezen, sorry, te lezen hoe mensen foto's zien :)
mennovanw schreef op maandag 12 april 2010 @ 13:41:
Het probleem met de macro hierboven beschreven komt gewoon doordat er tweedegraads plastic wordt gebruikt in plaats van fatsoenlijk metaal (je ziet op de foto dat er gewoon een plastic palletje is afgebroken). Tamron gebruikt voor dit soort kritieke onderdelen sterker uitgevoerd plastic of metaal (en is dus voor een vergelijkbare prijs een stuk beter geconstrueerd -> het optische gedeelte even daar gelaten).
Overbrengingen met plastic tandwielen kunnen redelijk slijtvast zijn, als je de materialen maar een beetje op elkaar afstemt. Dat zullen ze bij Tamron wat beter hebben onderzocht. Bij deze Sigma lenzen laten ze zo te zien een koperen tandwieltje met messcherpe tanden in die plastic ring bijten. Als je dat met een servo aanstuurt die telkens zonder afremcurve voor- en achteruit omwisselt, dan vreet 't beestje zichzelf van binnenuit op. Ze hadden bij wijze van spreken nog beter Lego tandwieltjes erin kunnen doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Even dit topic schoppen met een zelfquote O-)
benoni schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:33:
Ik ga proberen om de autofocus los te koppelen, onze kennis vond dat een goede oplossing. Nu krijg je de lens met de hand ook niet normaal gefocust, het hort en stoot als een stier op steroïden. Als het een beetje meezit hoef ik alleen een klein tandwiel-asje eruit te halen.
Het kleine tandwielasje eruit slopen (die bovenin de foto) was makkelijk te doen. De lens is inmiddels weer een tijdje in gebruik, en de eigenaar heeft gemeld dat er prima mee is te werken.
Pagina: 1