Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Thomson
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-01 10:11
Beste medetweakers

Ik heb nu al even een kapotte gitaarversterker in mijn kast staan. De potentiometer van de volumeknop blijkt kapot te zijn. Heb hem even doorgemeten en die deed nogal rare dingen. Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe. Echter, er staat natuurlijk geen merk op en over de gitaarversterker zelf is ook al niet heel veel te vinden.

Na wat research heb ik op 1 of andere vage datasheet dezelfde potentiometer teruggevonden. Er staat ook een manuf-code bij dus ik dacht dat ik er was. Maar blijkbaar is op andere elektronica sites hier niets over terug te vinden. Het gaat over de volgende PDF:
http://www.huandong.com.cn/pdf/2006/30-20.pdf
En meer specifiek deze potentiometer:
10655 B50KΩ-16KN-1/4W

Het enige waar ik er iets over kon vinden buiten deze site was us.100y.com ofzoiets, maar da's ook weer zo'n vage chinese site. Iemand enig idee hoe ik aan dit component kan geraken?

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:50

kraats

Ik rol

De pdf wil bij mij niet laden, maar als ik zo naar de waarde en plek kijk zal het gewoon een simpele 50kOhm logaritmische potmeter zijn. Soldeer de oude er uit, neem 'm mee naar een electronicazaakje, en loop met een nieuwe weer naar buiten. Denk dat het geen probleem moet vormen, als 'ie qua afmetingen maar ongeveer hetzelfde is.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

50K ohm potmeter zal het moeten zijn zo te zien. Datasheet wil hier niet laden, maar iets bijzonders zal het vast niet zijn toch? Potmeters zijn er namelijk in 2 uitvoeringen: logaritmisch of lineair, en dan in waardes van bijv. 1K, 10K 25K 50K 100K.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

en evt dubbel-uitgevoerd, maar dat zie je vanzelf aan het aantal pootjes

• Thomson
Ja ik weet dat het een 50k is, maar het probleem is natuurlijk dat die plastieke knopjes erop moeten kunnen schuiven. Als ik ermee naar een elektronica zaak ga, die zou me er gewoon mee kunnen helpen denk je? Hij is gewoon 3 pins overigens.

Verwijderd

dit wordt al lastiger, "gewone" potmeters hebben 1 ronde as van 4 of 6 mm en bij jou is er kennelijk iets aan die as gedaan-->gekarteld of plat uiteinde, zodat knopje zonder boutje er op geschoven kan worden.
Zul je toch zelf op zoek moeten gaan, bv bij Conrad kijken.

• Thomson
Bij conrad had ik al gekeken, maar daar heb ik niet echt iets gelijkaardig gevonden. De potentiometer is inderdaad gekarteld zoals je zegt. Daarom dat ik echt dat specifieke type nodig heb en ik niet gewoon naar de elektronicaboer gestapt ben.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik heb hier nog een 100k log potmeter liggen van alps, zit een kartelrand aan, meet is op wat de diameter van de staaf is? Anders mag je deze wel hebben.

100k werkt ook wel toch?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kartels voorkomen gewoon het doordraaien van de knop, kan een druppeltje lijm ook ;)

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:20

mr_petit

opperprutser

http://constructor.bg/sho...e=en&osCsid=b33ff8d67999d
deze moet je hebben gok ik zo (pdfje wil bij mij half laden met missende fonts, meet de maten ff na).
Bij conrad kan ik zo 123 ook geen model vinden welke 100% uitwisselbaar is, maar dit is echt een 13 in een dozijn japanse potmeter (ik geloof dat dit het 'grote model' is). Ik denk dat ze 'm bij een beetje electronicahandel wel kunnen krijgen.
Monacor heeft 'm (vergelijkbaar, aslengtes kunnen verschillen) ook in het assortiment, en meestal zijn die electrozaakjes ook daar dealer van:
http://www.monacor.de/typ...5&artid=1685&spr=EN&typ=u

Als de potmeter nog wel redelijk goed draait (beetje weerstand geeft), kan je ook proberen er wat contactspray in te spuiten; misschien is ie gewoon een beetje vuil.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 10-07-2008 19:33 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1