Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto USB-lader aangepast maar werkt maar half

Pagina: 1
Acties:

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
In m'n fiets heb ik 2x een 12V accu zitten. Die kan ik uiteraard mooi gebruiken om m'n Touch Cruise (TC) op spanning te houden. Dus heb ik een oude 12V autolader van een Siemens M35i gebruikt als donor.

De Siemens stekker heb ik eraf gehaald. Verder de elektronica er in z'n geheel uit gehaald en in een nieuw doosje geplaatst en voorzien van een stekker die geschikt is voor m'n accu's en een USB-aansluiting (pin 1 en 4 aangesloten uiteraard).

De elektronica heb ik eerst doorgemeten (5V 400 mA output btw). Onbelast geeft hij 7V maar belast wordt dat iets tussen de 5 en 5,1V dus dat is in orde.
Toen getest met m'n Jabra BT3030. Die gaat netjes laden. Hang ik echter m'n TC eraan, dan doet hij niets. Hij gaat dus niet laden, het oranje LEDje gaat ook niet branden ten teken dat hij aan het laden is.

Iemand enig idee waarom mijn TC niet wil laden via die 12V adapter?

Ik heb wat twijfels over de Ground.

Ik had eerst een echte USB autostekker maar heb deze verknald door de polariteit om te draaien :+ Maar los daarvan, de GND zit bij deze aan 1 van de 4 pinnen en niet aan de behuizing vast want ook was een gedachte van mij dat m'n TC mogelijk niet via pin 4 maar via de behuizing aan de GND zit.

Iemand enig idee waarom m'n TC niet wil laden (maar m'n Jabra BT3030 dus wel)?

Verwijderd

Heb je al gemeten hoeveel volt je over hebt als je die TC aansluit? Misschien zakt hij net te ver in en wil hij daarom niet laden. Ik heb zo'n vermoeden dat die TC teveel stroom trekt, de originele lader is voor zover ik kan vinden een 1A lader.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm..... inderdaad, 1A. Even wat dingen op een rijtje:

Originele 230V HTC lader: 1 A
Brodit 12V USB-lader: 850 mA (let op: dit is dus niet degene waarmee ik aan het knutselen ben!)
Jabra 230V lader: 0,18 A (= 180 mA)
USB: 500 mA

Op bovenstaande dingen wil m'n TC dus wel laden. We spreken hier dus over een output tussen 180 mA en 1000 mA. De 5V 400 mA valt daartussen.

Maar misschien dan inderdaad dat de elektronica niet chique genoeg is en dat de TC toch de spanning in elkaar weet te laten donderen.
Maar dat zou dus betekenen dat de spanning met USB en met die Jabra 230V lader veel netter op 5V gehouden wordt ongeacht de vraag naar stroom.

[edit]
Battery Status op m'n Touch Cruise zegt trouwens dat hij aan het laden is met 200 mA aangesloten op de Jabra stekker
Bij aansluiten op de HTC lader dan trekt hij 500 mA

Dus zou je wel eens heel erg gelijk kunnen hebben. Ff spanning meten

[edit2]

De spanning zakt uiteraard wel wat ten opzichte van onbelast maar als de TC eraan hangt, zakt de spanning naar 5,3V en is daarmee dus nog altijd hoog genoeg.

[ Voor 62% gewijzigd door WFvN op 10-07-2008 15:22 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik was het behoorlijk zat. Ik ben de stad in gegaan en heb gezocht naar een nieuwe. Mediamarkt had er 1 met ook oprolbare USB-kabel en een 230V USB-stekker; setje van 25 euro. Maar bij het Onderdelenhuis heb ik alleen een stekker gevonden voor 9,50 euro. Die werkte wel (direct in de winkel geprobeerd). Dus heb ik maar een nieuwe gekocht.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:53
Hoe worden die 12V accu's eigenlijk opgeladen?

Doe je dat thuis met een druppellader ofzo, of heb je ze aangesloten op (naaf)dynamo ?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
druppellader

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:04
ik had hier wel eens wat gelezen over een pulldown signaal, dat nodig is voor die gaat laden?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Pagina: 1