Een tijd terug moest er een andere auto komen voor mijn vrouw. Zij heeft heel lang in een Corolla gereden naar volle tevredenheid. Uiteindelijk bleek na 285.000 km dat de koppakking stuk was en dat reparatie niet meer lonend was. Na 14 jaar is dat ook helemaal niet erg. Prima auto die Corolla maar nu dus iets anders.
Uiteindelijk voor een gebruikte Audi gekozen, A3 1.6 uit 2003. Ik ging er in mijn naïviteit wel vauit dat Audi’s toch ook wel redelijk betrouwbare auto’s waren. Ik heb in het verleden wel veel problemen gehad met een ‘2000 Passat maar een nieuwere Ibiza bleek een stuk betrouwbaarder. Zelf rij ik al ontzettend veel kilometers in een Primera op LPG zonder enige wanklank (330.000) maar Nissan heeft gewoon geen mooie modellen tegenwoordig dus werd het voor de afwisseling eens een Audi A3.
Maar dit zijn de problemen tot nu toe:
Ik verwacht dit niet van een auto. Zeker niet van een Audi. Het lijkt wel een maandagmorgenauto. Worden die nog gemaakt? Hebben ze nog nooit van kwaliteitscontrole gehoord?
Zijn mijn verwachtingen te hoog?
Het vertrouwen in de auto is weg.
De Toyota en de Nissan hebben me nooit in de steek gelaten. Bij de Toyota is ook wel een radiator stuk gegaan maar dit was veel later bij een veel hogere kilometerstand! Over de Nissan heb ik het maar niet, daar is nog niets aan stuk gegaan, niets.
Wat the hell is er premium aan een Audi, kan iemand mij dit verklaren? Wat heb ik aan deuren die dichtslaan met een mooie kloeink als ik de auto niet meer vertrouw? Ik heb in het verleden ook nog in een Passat gereden, man man wat daar aan stuk is gegaan is niet te geloven. Gelukkig was dit een leaseauto. Inmiddels dacht ik dat VAG hun zaakjes beter op orde had. Niet dus.
Even voor de duidelijkheid, ik ben geen Audi of VAG basher. De A3 is een mooie auto, mooier dan een gemiddelde Japanse hatchback als een Almera of Corolla, is over het algemeen mooi afgewerkt en zit goed in de accesoires. Ik was zelfs eraan aan het denken om misschien een A6 of zelfs A8 te kopen als de Primera er mee ophoudt. Maar geen haar aan mijn hoofd die daar nu nog aan denkt. Helaas voor Audi. Misschien toch maar een Infiniti?
Uiteindelijk voor een gebruikte Audi gekozen, A3 1.6 uit 2003. Ik ging er in mijn naïviteit wel vauit dat Audi’s toch ook wel redelijk betrouwbare auto’s waren. Ik heb in het verleden wel veel problemen gehad met een ‘2000 Passat maar een nieuwere Ibiza bleek een stuk betrouwbaarder. Zelf rij ik al ontzettend veel kilometers in een Primera op LPG zonder enige wanklank (330.000) maar Nissan heeft gewoon geen mooie modellen tegenwoordig dus werd het voor de afwisseling eens een Audi A3.
Maar dit zijn de problemen tot nu toe:
- Rammel in deur. Bevestiging los in deur (minder erg maar het voelt wel vreemd aan voor zo’n auto)
- Cd speler ratelt bij uitzetten contact (tja)
- Climatronic kleppen (boven/onder enzo) zijn vaak de weg kwijt. Je hoort ze ronddraaien. Had mijn oude lease-Ibiza (!) precies hetzelfde. In de Ibiza is het systeem drie keer vervangen zonder resultaat dus ik geloof het wel
- De zachte kunstof afwerking bij de bediening ramen in deur bladdert af.
- Elektrische voorramen werkten opeens niet meer. Zeer irritant en onveilig. Geen oorzaak gevonden!
- Airbags zijn tot 2 keer koe op nonactief gezet door een losse stoelsensor
- Koelvloeistof niveau te laag. Dat is schrikken onder het rijden. ‘Gelukkig’ slechts een sensor. Moest meteen het hele tankje vervangen worden (DUUR)
- Laatst liep de motor warm op autoweg. Waarschuwing >120 graden. Gestopt… Blijkt nu waarschijnlijk de waterpomp stuk te zijn (DUUR)
- Oja, Audi gebruikt nog steeds een distributieriem. Die wordt nu ook vervangen. Maar waarom gebruiken ze geen ketting zoals de Nissan? Dat doet het perfect hoor, en het kost me geen dure vervanging telkens weer.
Ik verwacht dit niet van een auto. Zeker niet van een Audi. Het lijkt wel een maandagmorgenauto. Worden die nog gemaakt? Hebben ze nog nooit van kwaliteitscontrole gehoord?
Zijn mijn verwachtingen te hoog?
Het vertrouwen in de auto is weg.
De Toyota en de Nissan hebben me nooit in de steek gelaten. Bij de Toyota is ook wel een radiator stuk gegaan maar dit was veel later bij een veel hogere kilometerstand! Over de Nissan heb ik het maar niet, daar is nog niets aan stuk gegaan, niets.
Wat the hell is er premium aan een Audi, kan iemand mij dit verklaren? Wat heb ik aan deuren die dichtslaan met een mooie kloeink als ik de auto niet meer vertrouw? Ik heb in het verleden ook nog in een Passat gereden, man man wat daar aan stuk is gegaan is niet te geloven. Gelukkig was dit een leaseauto. Inmiddels dacht ik dat VAG hun zaakjes beter op orde had. Niet dus.
Even voor de duidelijkheid, ik ben geen Audi of VAG basher. De A3 is een mooie auto, mooier dan een gemiddelde Japanse hatchback als een Almera of Corolla, is over het algemeen mooi afgewerkt en zit goed in de accesoires. Ik was zelfs eraan aan het denken om misschien een A6 of zelfs A8 te kopen als de Primera er mee ophoudt. Maar geen haar aan mijn hoofd die daar nu nog aan denkt. Helaas voor Audi. Misschien toch maar een Infiniti?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)