Betrouwbaarheid Audi A3

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 09:22
Een tijd terug moest er een andere auto komen voor mijn vrouw. Zij heeft heel lang in een Corolla gereden naar volle tevredenheid. Uiteindelijk bleek na 285.000 km dat de koppakking stuk was en dat reparatie niet meer lonend was. Na 14 jaar is dat ook helemaal niet erg. Prima auto die Corolla maar nu dus iets anders.

Uiteindelijk voor een gebruikte Audi gekozen, A3 1.6 uit 2003. Ik ging er in mijn naïviteit wel vauit dat Audi’s toch ook wel redelijk betrouwbare auto’s waren. Ik heb in het verleden wel veel problemen gehad met een ‘2000 Passat maar een nieuwere Ibiza bleek een stuk betrouwbaarder. Zelf rij ik al ontzettend veel kilometers in een Primera op LPG zonder enige wanklank (330.000) maar Nissan heeft gewoon geen mooie modellen tegenwoordig dus werd het voor de afwisseling eens een Audi A3.

Maar dit zijn de problemen tot nu toe:
  • Rammel in deur. Bevestiging los in deur (minder erg maar het voelt wel vreemd aan voor zo’n auto)
  • Cd speler ratelt bij uitzetten contact (tja)
  • Climatronic kleppen (boven/onder enzo) zijn vaak de weg kwijt. Je hoort ze ronddraaien. Had mijn oude lease-Ibiza (!) precies hetzelfde. In de Ibiza is het systeem drie keer vervangen zonder resultaat dus ik geloof het wel
  • De zachte kunstof afwerking bij de bediening ramen in deur bladdert af.
  • Elektrische voorramen werkten opeens niet meer. Zeer irritant en onveilig. Geen oorzaak gevonden!
  • Airbags zijn tot 2 keer koe op nonactief gezet door een losse stoelsensor
  • Koelvloeistof niveau te laag. Dat is schrikken onder het rijden. ‘Gelukkig’ slechts een sensor. Moest meteen het hele tankje vervangen worden (DUUR)
  • Laatst liep de motor warm op autoweg. Waarschuwing >120 graden. Gestopt… Blijkt nu waarschijnlijk de waterpomp stuk te zijn (DUUR)
  • Oja, Audi gebruikt nog steeds een distributieriem. Die wordt nu ook vervangen. Maar waarom gebruiken ze geen ketting zoals de Nissan? Dat doet het perfect hoor, en het kost me geen dure vervanging telkens weer.
We hebben het hier over een auto van 2003 met net 80.000 op klok.
Ik verwacht dit niet van een auto. Zeker niet van een Audi. Het lijkt wel een maandagmorgenauto. Worden die nog gemaakt? Hebben ze nog nooit van kwaliteitscontrole gehoord?
Zijn mijn verwachtingen te hoog?
Het vertrouwen in de auto is weg.

De Toyota en de Nissan hebben me nooit in de steek gelaten. Bij de Toyota is ook wel een radiator stuk gegaan maar dit was veel later bij een veel hogere kilometerstand! Over de Nissan heb ik het maar niet, daar is nog niets aan stuk gegaan, niets.
Wat the hell is er premium aan een Audi, kan iemand mij dit verklaren? Wat heb ik aan deuren die dichtslaan met een mooie kloeink als ik de auto niet meer vertrouw? Ik heb in het verleden ook nog in een Passat gereden, man man wat daar aan stuk is gegaan is niet te geloven. Gelukkig was dit een leaseauto. Inmiddels dacht ik dat VAG hun zaakjes beter op orde had. Niet dus.

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen Audi of VAG basher. De A3 is een mooie auto, mooier dan een gemiddelde Japanse hatchback als een Almera of Corolla, is over het algemeen mooi afgewerkt en zit goed in de accesoires. Ik was zelfs eraan aan het denken om misschien een A6 of zelfs A8 te kopen als de Primera er mee ophoudt. Maar geen haar aan mijn hoofd die daar nu nog aan denkt. Helaas voor Audi. Misschien toch maar een Infiniti?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:20
wat is precies je vraag/discussiepunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-04 10:26
418O2 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 14:10:
wat is precies je vraag/discussiepunt?
Ik denk dat hij polst naar andere hun ervaringen met een audi A3 van ongeveer hetzelfde jaar. Veel kan er natuurlijk mee te maken hebben hoe de auto door de vorige eigenaar is behandeld is. Misschien heb je gewoon echt pech...

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11

Wom

Hoelang heb je de auto zelf al in je bezit? En was dit bij een garage of een particulier?

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Ervaringen zijn welkom ja, vooral met VAG bezitters met 1.6 motor (de 105pk)
In bezit van 2006, gekocht bij een officiele dealer.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Nou, in dat geval kan je hier hier eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ketting.
Waarom niet?
omdat een ketting na verloop van tijd slijt, tandwielen ook, daardoor verschuift de timing een heeeel langzaam en trek daar je conclusies maar uit.
Dat jij 't niet merkt overigens betekend nog niet dat het niet zo is hè.
't is een afweging die de fabrikant maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

probeer ook eens het audi forum (googlen) of het autoweek.nl forum

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
GoldenSample schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 14:23:
ketting.
Waarom niet?
omdat een ketting na verloop van tijd slijt, tandwielen ook, daardoor verschuift de timing een heeeel langzaam en trek daar je conclusies maar uit.
Kan best zijn, maar na 330.000 kilometer merk ik nog steeds niets, dus. Het lijkt me dat een afwijkende timing merkbaar moet zijn? Ik heb me tot nu toe dus minimaal VIER keer het vervangen van een riem uitgespaard. En het draait nog steeds zonder enige probleem.
Een fabrikant kiest natuurlijk ook graag voor een riem omdat het waarschijnlijk goedkoper is, plus dat het weer geld oplevert aan onderhoud.

[ Voor 14% gewijzigd door psy op 10-07-2008 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
GoldenSample schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 14:23:
ketting.
Waarom niet?
dat valt ook wel mee. ketting maakt meer herrie dan een riem, dat is de 'main-reason' denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 15:55
Welk model A3 heb je het over, een 8L of 8P?

Mijn 1.6 8L heeft me 1x laten staan door een kapotte accu en ik was prima tevreden over de auto en afwerking. Had op het stationair toerental na eigenlijk nooit problemen met de auto.

Mn huidige 8P daarentegen staat nu voor de 5e keer bij de dealer in 2,5 maand tijd. Allemaal garantiewerk als het goed is maar vertrouwen heb ik er niet meer in.

Waar heb je de auto gekocht?

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Het is nog een 8L. Heb bewust geen 8P gekozen omdat deze een stuk zwaarder is. Dan is een 1,6 wel erg zwakjes. Heb hem gekocht bij een Skoda dealer. Heb er verder toch niks aan want ik ben al weer een tijd uit de garantie en het is hier ver vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Meeste dingen zijn gewoon slijtage hoor.

Elk automerk heeft zo zijn maandagmorgenmodellen;)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:31
Ik heb ook een A3 (1.9TDI uit eind 2000, facelift model dus), en kan wel onderschrijven wat jij ondervindt. De afwerking is matig, idd afbladderende kunststof delen en veel rammeltjes (auto heeft 285k gelopen nu, waarvan 85k door mij). Ook is bij mij een keer de raamophanging afgebroken waardoor deze niet meer omhoog kon, schijnt een vaak voorkomend fenomeen te zijn bij de A3/Golf.

Verder heb ik motorisch er buiten het normale onderhoud niet veel problemen mee gehad. Onderdelen zijn inderdaad verschrikkelijk duur, ook als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld BMW. Zeker als je bedenkt dat het meestal gewone VW onderdelen zijn. Ik krijg de indruk dat je veel betaalt voor de 4 ringen die erop staan.

Wees trouwens blij dat je airbags op non-actief zijn gesteld. Bij mij is een keer de stoel airbag eruit geklapt @ 120 op de snelweg. Nee, dat is niet fijn om mee te maken en ja, dat is een héle dure reparatie.

Verder rijdt hij wel prima en de motor is heerlijk (130pk en 6 versnellingen) en het verbruik is prima (1 op 19 gemiddeld), maar mijn volgende wordt in ieder geval geen Audi meer.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

RubenDJ schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 19:07:
Ik heb ook een A3 (1.9TDI uit eind 2000, facelift model dus), en kan wel onderschrijven wat jij ondervindt. De afwerking is matig, idd afbladderende kunststof delen en veel rammeltjes (auto heeft 285k gelopen nu, waarvan 85k door mij). Ook is bij mij een keer de raamophanging afgebroken waardoor deze niet meer omhoog kon, schijnt een vaak voorkomend fenomeen te zijn bij de A3/Golf.

Wees trouwens blij dat je airbags op non-actief zijn gesteld. Bij mij is een keer de stoel airbag eruit geklapt @ 120 op de snelweg. Nee, dat is niet fijn om mee te maken en ja, dat is een héle dure reparatie.

Verder rijdt hij wel prima en de motor is heerlijk (130pk en 6 versnellingen) en het verbruik is prima (1 op 19 gemiddeld), maar mijn volgende wordt in ieder geval geen Audi meer.
bij 285k heeft je auto het beste wel gehad. Eigenlijk heb je niet echt een reden tot klagen hoor, een autocar kost heel wat meer en heeft heel wat meer problemen. Als je aan die kwaliteit een auto zou moeten verkopen zou je de kopers moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

VAG auto's betrouwbaar _O-

Marketing technisch hebben ze het iig prima voor elkaar :P Ik heb zelf een Seat Ibiza gehad (ellende, ellende, rammels en ellende), en collega's hebben dezelfde problemen, of het nou Seat, Audi of Volkswagen is. (Skoda ken ik niemand mee, evenals Bugatti's e.d.).

Kijkende naar de leasebedragen van b.v. de Passat t.o.v. de concurentie, hebben de leasemij's ook niet bar veel vertrouwen in VAG.

Mooi middelmaat, meer niet.

EDIT:

Het raammechanisme van de Ibiza/Polo/Golf ging vaak kapot. Ik heb zelf 3 ramen kunnen laten vervangen (vielen vanuit het niets opeens naar beneden, 1x in A'dam om 01.00). Andere mensen met hetzelfde probleem.

Dat raammechanisme heeft 4 jaar (!!!!) zonder wijzigingen bestaan. Dat zegt wel iets over de kwaliteit ( los van 4-8 nieuwe koplampen per jaar )

[ Voor 29% gewijzigd door PWM op 10-07-2008 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11

Wom

Dat voorval met het raam heb ik ook gehad op mijn Ibiza. Bekend euvel inderdaad. Dat heeft overigens een leverancier de kop gekost heb ik me laten wijsmaken door de importeur.

Maar aan de andere kant; mijn pa rijdt al Golf sinds de Golf 1 en heeft nog nooit iets met die auto's gehad. En die zien echt wel af bij hem. Het kán dus wel.

[ Voor 33% gewijzigd door Wom op 10-07-2008 23:09 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Idd, je hebt altijd helaas pechvogels, bij wie alles tegelijk eraan gaat. Maar ook weer mensen die het jaren gebruiken zonder één probleem.. De A3 vond ik eigenlijk ook nooit echt Audi-waardig, daarvoor viel de kwaliteit te veel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
zo'n waterpomp is toch maar 50 tot 70 euro bij de automaterialenhandel?
Ok, hij zit wel op de distributieriem, wat het wat moeilijker maakt, maar toch...

Ik rijd een Golf vr6 uit 1995 en heb al meer tijd onder die auto gelegen als ik erin gereden heb...
Bij een tweedehands auto koop je altijd andermans problemen.

En die heeft een ketting... een dubbele nog wel... dat betekend echter niet dat hij nooit vervangen moet worden! tussen de 150.000 en 200.000 moet hij er wel uit... en dat is een flinke operatie.
De versnellingsbak moet eraf... de koppeling eraf, het vliegwiel eraf. De zijkant van het blok moet eraf.

Auto's kosten vaak een hoop geld...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:16
Grappig dat je 150.000km - 200.000km aanhaalt als vervangingstijd voor een ketting. Ik rijd zelf in een Peugeot 206 1.4HDI die afhankelijk van het gebruik tussen de 180.000km en de 240.000km een nieuwe riem moet hebben.
Als je een waterpomp aangedreven door de distributieriem hebt is het overigens sowieso aan te raden om dat ding te vervangen bij vervangen van je distributieriem. Dat ding gaat nml toch eerder stuk dan dat jij aan je nieuwe distributieriem toe bent, mag je vervolgens nog een keer de hele zooi eraf halen.
De riem zelf kost maar 2 tientjes, de spanrolset die erbij hoort zit rond de 100 euro. De uren die je ermee bezig bent maken het duur. Simpele auto's heb je in 2-3 uur wel gedaan, maar een auto waarbij je eerst alles erom weg mag slopen, zoals een Audi met Airco waar je de hele bumper mag demonteren, ben je zo een paar uurtjes verder a 70 euro ex BTW (of durft een dealer nog meer te vragen dan dat?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mja, je hebt altijd pech modellen, ook bij Japanners(hoewel statistisch gezien iets minder). Audi doet het de laatste jaren in de betrouwbaarheidsstatistieken bovengemiddeld. Daarvoor iets slechter. Daarnaast staat Audi qua interieur bekend om de hoge afwerkingskwaliteit.

M'n vader heeft in '04 een nieuwe A4 gekocht en die heeft in 120k km 0,0 problemen gehad, zelfs geen kraakjes of piepjes. De enige klacht die hij heeft zijn de belachelijke tarieven van de dealer, maar imho weet je dat van te voren al.

[ Voor 7% gewijzigd door THIJZEL op 11-07-2008 15:31 ]

Pagina: 1