SETUP
Sinds afgelopen vrijdag ben ik de eigenaar van een nieuwe PC.
De specificaties zijn als volgt:
INSTALLATIE
Het bouwen van het hele zaakje verliep vrij goed, behalve de heatsink.
De Thermalright installeren was een aardige klus, misschien maakte ik het mij zelf ook wel moeilijk met die fan-clips.
Nog een probleem wat er bij kwam was dat de cooler niet in mijn kast past (CM Praetorian 730). Dit is natuurlijk mijn eigen stomme schuld want ik had het kunnen weten. Jammer, maar ik heb andere (grotere) problemen met deze setup.
PROBLEEM
Het probleem is dat de computer telkens vastloopt of uitvalt.
MOGELIJKE OORZAKEN
CONFIG EN ONDERNOMEN ACTIES
Bij de eerste startup heb ik weinig in de BIOS veranderd, alleen wat settings voor Boot-order, datum en RAID. Toen ben ik direct de Setup ingegaan voor Vista Ultimate x64. De BIOS revisie was toen nog hetzelfde als toen ik de plank kocht (rev.0512 - 2 april '08)
Hierna heb ik direct Windows XP x64 SP2 geinstalleerd, het crashen bleek direct minder vaak te gebeuren.
In XP zit ik nog steeds, heb al veel programmas en games getest, met veel verschillende instellingen van het geheugen. Ook heb ik de BIOS geupdate naar 0704 (21 mei '08), dit maakte eigenlijk geen verschil. Een tweede BIOS update naar 0901 (27 juni '08) lijkt ook geen positieve invloed te hebben. Integendeel, gister kon ik UT3 nog 2 uur non-stop spelen, nu op 0901 lijkt hij iedere 15min te crashen.
Dat ik UT3 (en ook Crysis) non-stop kon spelen, nam mijn onderschatting van de voeding een beetje weg.
Instellingen voor het geheugen heb ik voornamelijk afgeleid van de OCZ site, het OCZ Forum, de specs op de reepjes zelf en de default settings van me BIOS.
VRAGEN
Sinds afgelopen vrijdag ben ik de eigenaar van een nieuwe PC.
De specificaties zijn als volgt:
- Mainboard: Asus Striker II Extreme Rev. 1.02G (nForce 790i Ultra SLI; DDR3)
- Processor: Intel Core 2 Quad Q9450 (2.66GHz)
- Memory: 2x 2GB PC-12800 DDR3 OCZ Platinum Enhanced Bandwidth Edition (OCZ3P1600EB4GK)
- De losse DIMMs doen mee onder de naam: OCZ XTC Platinum OCZ3P1600EB2G
- Videocard: XFX GeForce 280 GTX 1GB DDR3 Standard (GX-280N-ZDF9)
- Hard-drive: Western Digital VelociRaptor 300GB (16MB; 10,000RPM; WD3000GLFS-01F8U0)
- Power Supply: Zalman ZM600-HP (600Watt; Heatpipe; Modulair)
- CPU Heatsink: Thermalright Ultra-120 Extreme
- CPU Fan: Noctua NF-P12 (120MM)
- Monitor: Samsung SyncMaster 205BW (20inch; 16:10)
- Optical: ASUS DRW-1814BLT
INSTALLATIE
Het bouwen van het hele zaakje verliep vrij goed, behalve de heatsink.
De Thermalright installeren was een aardige klus, misschien maakte ik het mij zelf ook wel moeilijk met die fan-clips.
Nog een probleem wat er bij kwam was dat de cooler niet in mijn kast past (CM Praetorian 730). Dit is natuurlijk mijn eigen stomme schuld want ik had het kunnen weten. Jammer, maar ik heb andere (grotere) problemen met deze setup.
PROBLEEM
Het probleem is dat de computer telkens vastloopt of uitvalt.
- Vastloper/Crashes
- De gehele loopt PC vast en het beeld blijft stilstaan op wat er op dat moment was. In sommige gevallen zijn er kleine grafische bugs te zien, dit gebeurt wel eens als hij vastloopt bij de POST.
- Een programma sluit zomaar, dit meestal op de meest onverwachte momenten. Dit komt vaak voor in menu's van games (bijv. Crysis en UT3). Firefox wil ook wel eens sluiten uit het niets. Waneer er zo'n programma exit voorkomt, is er geen melding, error of watvoor bericht dan ook te zien.
- Uitval
- De PC valt doodgewoon uit, geen shutdown, geen bluescreens, gewoon uit.
MOGELIJKE OORZAKEN
- Na veel Googlen en zelf uittesten, heb ik een aantal vermoedens over wat het probleem zou kunnen zijn.
Toen ik het vastlopen voor het eerst meemaakte, kreeg ik direct een vermoeden dat mijn voeding misschien niet voldoende zou zijn voor deze PC, de videokaart kan overigens alleen al 230W+ trekken. - Na wat meer gericht Googlen kwamen er andere vermoedens omhoog. Ik had al vaak gehoord dat incompatible geheugen killing kan zijn. Hierover deelde ik nog een ervaring met een vriend, die exact dezelfde symptomen ooit heeft gehad, en waar zijn geheugen dus de oorzaak was.
Het gericht zoeken deed ik naar de compatibaliteit van mijn geheugen, hieruit heb ik ondervonden dat de Striker II al berucht is door zijn kieskeurigheid over geheugen. - De instellingen van het geheugen zijn niet goed, het schijnt ook dat dit moederbord het wel eens verkeerd heeft in Auto-modus.
- Problemen met de BIOS en/of drivers die nog in de kinderschoenen staan.
CONFIG EN ONDERNOMEN ACTIES
Bij de eerste startup heb ik weinig in de BIOS veranderd, alleen wat settings voor Boot-order, datum en RAID. Toen ben ik direct de Setup ingegaan voor Vista Ultimate x64. De BIOS revisie was toen nog hetzelfde als toen ik de plank kocht (rev.0512 - 2 april '08)
- CPU
- FSB: 333MHz (1333MHz QDR)
- Multiplier: 8x (2.66GHz core)
- RAM
- Freq.: 666MHz (1333MHz DDR)
- FSB/DRAM ratio: 1:2
- 7-7-7-20-1T (CL-tRCD-tRP-tRAS-CMD)
Hierna heb ik direct Windows XP x64 SP2 geinstalleerd, het crashen bleek direct minder vaak te gebeuren.
In XP zit ik nog steeds, heb al veel programmas en games getest, met veel verschillende instellingen van het geheugen. Ook heb ik de BIOS geupdate naar 0704 (21 mei '08), dit maakte eigenlijk geen verschil. Een tweede BIOS update naar 0901 (27 juni '08) lijkt ook geen positieve invloed te hebben. Integendeel, gister kon ik UT3 nog 2 uur non-stop spelen, nu op 0901 lijkt hij iedere 15min te crashen.
Dat ik UT3 (en ook Crysis) non-stop kon spelen, nam mijn onderschatting van de voeding een beetje weg.
Instellingen voor het geheugen heb ik voornamelijk afgeleid van de OCZ site, het OCZ Forum, de specs op de reepjes zelf en de default settings van me BIOS.
- Op de reepjes staat: "7-6-6 @ 1.9v"
- De OCZ site zegt: 2GB Modules: CL7-7-6-22 1.8V en "At 1600MHz, the PC2-12800 EB edition is rated for 7-6-6 timings on ASUS platforms"
- OCZ Topic #1 gaat over bluescreens op bijna hetzelfde systeem, alleen dan is het moederbord van eVGA. Een OCZ mederwerker geeft hier een advies om 7-7-7-24-2T te gebruiken op 1.75 - 1.85V, ook dit haalt in mijn geval niets uit.
- OCZ Topic #2-starter probeerd de reepjes op de rated 1600 te draaien, voor mij is dat nog geen prioriteit, normaal draaien op 1333 is wat ik toch minimaal wel wil bereiken. Dat topic heeft me vooralsnog niet geholpen, en het crashen blijft rustig doorgaan.
- Verder heb ik tal van instellingen geprobeerd, met name andere timings, voltages en heb de GTL settings een keer van Auto afgehaalt.
VRAGEN
- Kan het zijn dat mijn voeding niet genoeg levert, en is er een manier om dit na te lopen? (buiten een nieuwe voeding kopen natuurlijk)
- Mijn videokaart wordt erg heet, heet als in 43°C IDLE en 73°C load. Is dit normaal?
- Asus PC-Probe laat soms zien dat mijn geheugen soms onder 1.00v en soms naar 3.00+v springt. Ook valt de CPU PLL soms onder 1.00v. Geeft dit aan dat er sowiezo iets niet goed zit, of zou PC-Probe gewoon niet goed met deze chipset overweg kunnen?
- De geheugen Qualified Vendors List van de Asus site laat wel erg weinig geheugen zien, ook staat er geen 2x2GB bij, hoe weet ik nu welk geheugen WEL goed werkt (indien m'n geheugen het probleem is)?