Nieuwe PC vastlopers [790i; GTX280; OCZ 4GB]

Pagina: 1
Acties:

• Rickyboy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10-2025

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
SETUP

Sinds afgelopen vrijdag ben ik de eigenaar van een nieuwe PC.
De specificaties zijn als volgt:
  • Mainboard: Asus Striker II Extreme Rev. 1.02G (nForce 790i Ultra SLI; DDR3)
  • Processor: Intel Core 2 Quad Q9450 (2.66GHz)
  • Memory: 2x 2GB PC-12800 DDR3 OCZ Platinum Enhanced Bandwidth Edition (OCZ3P1600EB4GK)
    • De losse DIMMs doen mee onder de naam: OCZ XTC Platinum OCZ3P1600EB2G
  • Videocard: XFX GeForce 280 GTX 1GB DDR3 Standard (GX-280N-ZDF9)
  • Hard-drive: Western Digital VelociRaptor 300GB (16MB; 10,000RPM; WD3000GLFS-01F8U0)
  • Power Supply: Zalman ZM600-HP (600Watt; Heatpipe; Modulair)
  • CPU Heatsink: Thermalright Ultra-120 Extreme
  • CPU Fan: Noctua NF-P12 (120MM)
Overige (eerder aangeschafte) hardware:
  • Monitor: Samsung SyncMaster 205BW (20inch; 16:10)
  • Optical: ASUS DRW-1814BLT

INSTALLATIE

Het bouwen van het hele zaakje verliep vrij goed, behalve de heatsink.
De Thermalright installeren was een aardige klus, misschien maakte ik het mij zelf ook wel moeilijk met die fan-clips.
Nog een probleem wat er bij kwam was dat de cooler niet in mijn kast past (CM Praetorian 730). Dit is natuurlijk mijn eigen stomme schuld want ik had het kunnen weten. Jammer, maar ik heb andere (grotere) problemen met deze setup.

PROBLEEM

Het probleem is dat de computer telkens vastloopt of uitvalt.
  • Vastloper/Crashes
    • De gehele loopt PC vast en het beeld blijft stilstaan op wat er op dat moment was. In sommige gevallen zijn er kleine grafische bugs te zien, dit gebeurt wel eens als hij vastloopt bij de POST.
    • Een programma sluit zomaar, dit meestal op de meest onverwachte momenten. Dit komt vaak voor in menu's van games (bijv. Crysis en UT3). Firefox wil ook wel eens sluiten uit het niets. Waneer er zo'n programma exit voorkomt, is er geen melding, error of watvoor bericht dan ook te zien.
  • Uitval
    • De PC valt doodgewoon uit, geen shutdown, geen bluescreens, gewoon uit.

MOGELIJKE OORZAKEN
  • Na veel Googlen en zelf uittesten, heb ik een aantal vermoedens over wat het probleem zou kunnen zijn.
    Toen ik het vastlopen voor het eerst meemaakte, kreeg ik direct een vermoeden dat mijn voeding misschien niet voldoende zou zijn voor deze PC, de videokaart kan overigens alleen al 230W+ trekken.
  • Na wat meer gericht Googlen kwamen er andere vermoedens omhoog. Ik had al vaak gehoord dat incompatible geheugen killing kan zijn. Hierover deelde ik nog een ervaring met een vriend, die exact dezelfde symptomen ooit heeft gehad, en waar zijn geheugen dus de oorzaak was.
    Het gericht zoeken deed ik naar de compatibaliteit van mijn geheugen, hieruit heb ik ondervonden dat de Striker II al berucht is door zijn kieskeurigheid over geheugen.
  • De instellingen van het geheugen zijn niet goed, het schijnt ook dat dit moederbord het wel eens verkeerd heeft in Auto-modus.
  • Problemen met de BIOS en/of drivers die nog in de kinderschoenen staan.

CONFIG EN ONDERNOMEN ACTIES

Bij de eerste startup heb ik weinig in de BIOS veranderd, alleen wat settings voor Boot-order, datum en RAID. Toen ben ik direct de Setup ingegaan voor Vista Ultimate x64. De BIOS revisie was toen nog hetzelfde als toen ik de plank kocht (rev.0512 - 2 april '08)
  • CPU
    • FSB: 333MHz (1333MHz QDR)
    • Multiplier: 8x (2.66GHz core)
  • RAM
    • Freq.: 666MHz (1333MHz DDR)
    • FSB/DRAM ratio: 1:2
    • 7-7-7-20-1T (CL-tRCD-tRP-tRAS-CMD)
Voor zover ik het nog weet, crashte Vista sowiezo met Crysis en de Vista Experience test, ook af en toe random bij normaal gebruik met programmas.

Hierna heb ik direct Windows XP x64 SP2 geinstalleerd, het crashen bleek direct minder vaak te gebeuren.
In XP zit ik nog steeds, heb al veel programmas en games getest, met veel verschillende instellingen van het geheugen. Ook heb ik de BIOS geupdate naar 0704 (21 mei '08), dit maakte eigenlijk geen verschil. Een tweede BIOS update naar 0901 (27 juni '08) lijkt ook geen positieve invloed te hebben. Integendeel, gister kon ik UT3 nog 2 uur non-stop spelen, nu op 0901 lijkt hij iedere 15min te crashen.
Dat ik UT3 (en ook Crysis) non-stop kon spelen, nam mijn onderschatting van de voeding een beetje weg.

Instellingen voor het geheugen heb ik voornamelijk afgeleid van de OCZ site, het OCZ Forum, de specs op de reepjes zelf en de default settings van me BIOS.
  • Op de reepjes staat: "7-6-6 @ 1.9v"
  • De OCZ site zegt: 2GB Modules: CL7-7-6-22 1.8V en "At 1600MHz, the PC2-12800 EB edition is rated for 7-6-6 timings on ASUS platforms"
  • OCZ Topic #1 gaat over bluescreens op bijna hetzelfde systeem, alleen dan is het moederbord van eVGA. Een OCZ mederwerker geeft hier een advies om 7-7-7-24-2T te gebruiken op 1.75 - 1.85V, ook dit haalt in mijn geval niets uit.
  • OCZ Topic #2-starter probeerd de reepjes op de rated 1600 te draaien, voor mij is dat nog geen prioriteit, normaal draaien op 1333 is wat ik toch minimaal wel wil bereiken. Dat topic heeft me vooralsnog niet geholpen, en het crashen blijft rustig doorgaan.
  • Verder heb ik tal van instellingen geprobeerd, met name andere timings, voltages en heb de GTL settings een keer van Auto afgehaalt.

VRAGEN
  1. Kan het zijn dat mijn voeding niet genoeg levert, en is er een manier om dit na te lopen? (buiten een nieuwe voeding kopen natuurlijk)
  2. Mijn videokaart wordt erg heet, heet als in 43°C IDLE en 73°C load. Is dit normaal?
  3. Asus PC-Probe laat soms zien dat mijn geheugen soms onder 1.00v en soms naar 3.00+v springt. Ook valt de CPU PLL soms onder 1.00v. Geeft dit aan dat er sowiezo iets niet goed zit, of zou PC-Probe gewoon niet goed met deze chipset overweg kunnen?
  4. De geheugen Qualified Vendors List van de Asus site laat wel erg weinig geheugen zien, ook staat er geen 2x2GB bij, hoe weet ik nu welk geheugen WEL goed werkt (indien m'n geheugen het probleem is)?

Steam | R★ (PC & X360) | R★ (PC Alt.) | GTA V Tools

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 20:15
1. Zou heel goed kunnen, een GTX280 trekt een watt of 300.
2. VIdeokaart kan flink wat hebben, onder de 80 graden moet je je geen zorgen maken, lager is altijd beter.
3. Dat ligt aan PC Probe, bij mij doet ie dat ook wel eens, gewoon een leesfoutje.
4. Reviews, google oid. QVL is altijd vrij klein geweest bij Asus, maar Asus bordje zijn ook gewoon erg picky

Verwijderd

Memtest al een dag gedraaid?

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Ik ben net nog even gaan kijken wat de temp van me GFX kaart wordt onder BioShock, hij wordt zo'n 73 graden, niet hoger. Wel crashed het spel telkens waneer hij rond die temperatuur zit.
omgwtfbbq schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 14:11:
1. Zou heel goed kunnen, een GTX280 trekt een watt of 300.
2. VIdeokaart kan flink wat hebben, onder de 80 graden moet je je geen zorgen maken, lager is altijd beter.
3. Dat ligt aan PC Probe, bij mij doet ie dat ook wel eens, gewoon een leesfoutje.
4. Reviews, google oid. QVL is altijd vrij klein geweest bij Asus, maar Asus bordje zijn ook gewoon erg picky
Het is dan toch vreemd dat ik voorheen wel een uur lang een UT3 PhysX map kon spelen. Je zou dan toch denken dat het wel goed zit met de stroomvoorziening.
Ik heb Memtest nu 2x gedraaid, hij crashte beide keren.
Ik ga Memtest straks nog wel een keer proberen.

Verwijderd

memtest die crashed? Je draait toch wel de bootable memtest he?

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 20:36

blaatschaaap

schaap

Haal er is 1 reep geheugen uit en test ze beide apart? Of heb je dat al geprobeerd? Je kan ook een andere geheugenbank proberen.

blaap

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 14:28:
memtest die crashed? Je draait toch wel de bootable memtest he?
Jazeker, de bootable CDrom, Memtest v3.4a.

Hier de crash
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/90v9lk.jpg
blaatschaaap schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 14:45:
Haal er is 1 reep geheugen uit en test ze beide apart? Of heb je dat al geprobeerd? Je kan ook een andere geheugenbank proberen.
Ik zat eerst in de blauwe banken (a1 & b1), nu zitten ze in de witte banken (a2 & b2).
Ik zal eens kijken wat Memtest me gaat vertellen...

[ Voor 41% gewijzigd door Rickyboy op 10-07-2008 16:47 ]

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Memtest v3.4a Bootable CD
1 reepje op bank A2
1600MHz
7-7-7-24-2T
1.8v BIOS setting (Windows zegt 1.87v)

Reepje #1Reepje #2
Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/19pcmb.jpgAfbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/xqjif9.jpg

[ Voor 94% gewijzigd door Rickyboy op 10-07-2008 16:47 ]

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Heb nog verder getest met Memtest.
Nu met 2 DIMMs (reepje #1 @ A2, reepje #2 @ B2)
Met dezelfde instellingen (1600, 7-7-7-24-2T, 1.8v)
Memtest doet nu niets anders dan alleen maar vastlopen, ik heb nu drie keer getest, en hij is drie keer vastgelopen:
Vastloper #1: 5:40min
Vastloper #2: 1:55min
Vastloper #3: 1:07min

NIEUWE TEST 1

Ik moet natuurlijk ook gewoon Memtest+ gebruiken 8)7

Geheugen timings7-6-6-20 2T
tRFC80
Geheugen voltage1.84v
NorthBridge (NB) voltage1.44v
DIMM #1 bankBank A2 (eerste wit vanaf cpu)
DIMM #2 bankBank B2 (tweede wit vanaf cpu)
SoftwareMemtest+ v2.01 Boot-CD
Geheugen grootte4095 MB
Geheugen snelheid4736 MB/s
Soort testStandaard
Passes2
Pass #1No errors
Pass #2No errors
WallTime1:17:29
Alle andere instellingen (FSB/Timings/Volt) zijn Auto/BIOS default

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/vnfprk.jpgAfbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/2hp7e5g.png

Dus, het begint er nu meer op te lijken.
Nu ga ik m'n systeem even verder testen met deze instellingen. :9

[ Voor 70% gewijzigd door Rickyboy op 10-07-2008 23:46 . Reden: [edit1] Nieuw testprog en timings waarvoor ze bedoeld zijn ]

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Even een update.
Het ziet er momenteel naar uit dat mijn probleem opgelost is.
Of dit nou ligt aan het correct instellen van mijn geheugen is mij nog niet helemaal duidelijk.

Misschien post ik morgen wat uitgebreide info over mijn instellingen om zo eventueel mensen te helpen die ook dit probleem hebben op deze hardware.

Tot nu toe heb ik getest:
  • MemTest (1 pass gepasseerd)
  • Prime95 (1 test gepasseerd)
  • BioShock (gewoon spelen, alles op hoogst)
  • CS Source (alles op hoogst, meerdere malen stress-tests (avg. 311 fps), spelen met 29 bots)
De tests hebben niet echt lang gelopen, maar ik heb toch wel het idee dat hij nu goed draait.

Wat info over settings:

FSB (QDR)1650 MHz
CPU FSB412.5 MHz (overclock: 24%)
CPU Multiplier7.0x
CPU Clock2888 MHz (overclock: 8%)
Memory Bus825.0 MHz
DRAM:FSB Ratio2:1
RAM Timings8-8-7-Auto[25]
Command RateAuto[2T]
tRCAuto[35]
tRFCAuto[75]
Mem. volt1.84v als setting (monitor zegt ~1.9v)
NorthBridge voltAuto[1.42v]

Een ECHTE oplossing is het niet, aangezien hij op stock speeds ook gewoon moet kunnen draaien.
Ik heb deze instellingen gekozen nadat ik las dat de 790i chipset een soort van FSB Holes heeft en dat men hem wel stabiel kreeg vanaf 1650. (onder de 1333 schijnt het ook te kunnen werken)
De timings kunnen misschien wel strakker maar ik heb geen zin meer om te testen. :|
Ik vind deze instellingen wel ok, en 222MHz bij de CPU plus 50MHz bij het geheugen is niks mis mee.
Ik ben nu wel blij dat ik geen 1333 MHz RAM heb genomen, maar welicht ruil ik dit setje alsnog in en ga ik op zoek naar iets wat wel officieel support heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Rickyboy op 12-07-2008 02:26 ]

• Meaglin
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-11-2025
ik vind het wel heel toevallig dat nadat je je ram opeens op 1.84v gaat draaien dat het wel goed gaat ...
heb zelf hier een 790i van een evga die al heel lang probleemloos draait( specs) waar ik mijn geheugen op 1.85v draait wat misschien dus toch dat beetje voltage de doorslag geeft dat ie dus nu wel stabiel blijft...

ook zie ik in de eerste post dat je je ram op 1T had staan wat een killer schijnt te zijn op 790i bordjes wat ik je dus ernstig afraad om niet te gebruiken en dus gewoon op auto zou laten staan....

volgens mij bevinden zich de fsb holes rond de 400 fsb dus kan dat niet op stock snelheid het probleem zijn ...

mvg,
meaglin

[ Voor 8% gewijzigd door Meaglin op 12-07-2008 02:06 ]

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Bedankt voor de goede info!
Dat maakt even wat meer duidelijk.

Die voltage instellingen snapte ik niet helemaal, waardoor ik ook telkens dingen als 1.74v instelde zodat de monitor 1.8v weergaf, wat dus de aan te raden voltage is. Blijkbaar moeten ze toch op 1.9v, waardoor de instelling van 1.84v goed lijkt te zijn.

Nu meerdere instellingen stabiel lijken te zijn, bevestigt dat dan niet, dat het gebruik van banken A1 en B1 ook de killing-factor kon zijn? (volges mij stond in mijn manual dat ik die moest gebruiken (de blauwe) hoewel in de laatste RAM QVL lijst juist het tegengestelde staat)

Nog een vraag: Hoe kan ik alles op Stock in 'linked' modus draaien, dus FSB op 333 en RAM freq. toch op 1600?
Ik kan alleen maar negatieve ratios selecteren waardoor ik dus alleen maar 1333 en lager kan krijgen voor me RAM.

En nog 1: Zou je jouw instellingen misschien kunnen posten?

Alvast bedankt.

[ Voor 55% gewijzigd door Rickyboy op 12-07-2008 02:26 ]

• Meaglin
Rickyboy schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 02:15:
Nu meerdere instellingen stabiel lijken te zijn, bevestigt dat dan niet, dat het gebruik van banken A1 en B1 ook de killing-factor kon zijn? (volges mij stond in mijn manual dat ik die moest gebruiken (de blauwe) hoewel in de laatste RAM QVL lijst juist het tegengestelde staat)
de banken zijn volgens mij het probleem niet wat ik dus niet zeker weet vanwege dat jij een asus bord heb en ik een evga maar op mijn evga gebruik ik gewoon banken A1 en B1.
Nog een vraag: Hoe kan ik alles op Stock in 'linked' modus draaien, dus FSB op 333 en RAM freq. toch op 1600?
Ik kan alleen maar negatieve ratios selecteren waardoor ik dus alleen maar 1333 en lager kan krijgen voor me RAM.
zo ver ik dat weet kan het niet , ik heb het op die snelheid gekregen door men fsb over te clocken naar 400fsb waarbij ik wel moet vertellen dat er corruptie issues schijnen te zijn rond die fsb en je dus zo en zo aanraad de bios update te doen die dat verhelpt.
En nog 1: Zou je jouw instellingen misschien kunnen posten?
de enige dingen die ik ingesteld heb :
FSB = 400
vcore = 1.2v
mem voltage =1.85v
timings = 7-7-7-20
waarop mijn mem speed dus linked op 1600mhz komt en men cpu op 3.2ghz loopt...
dit draait ik al een maand zonder problemen na het natuurlijk eerst te testen d.m.v. 9 uur orthos test(100 % cpu stress) .

ik hoop dat ik je hiermee verder kan helpen ;)
als nog iets anders zeg je het maar .

mvg,

meaglin

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:18

Format-C

Tracing Rays

Ik heb soortgelijk RAM en draai op 1,95V.

Solid as a rock.

Dit RAM lust wel wat volts, en bij te weinig zijn ze snel instabiel.

[ Voor 36% gewijzigd door Format-C op 12-07-2008 10:53 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Meaglin
RappieRappie schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 10:52:
Ik heb soortgelijk RAM en draai op 1,95V.

Solid as a rock.

Dit RAM lust wel wat volts, en bij te weinig zijn ze snel instabiel.
volgens mij zijn de specs van dit ram volgens mij max 1.9v geadviseerd en heb ik op het ocz forum gelezen dat 1.85v goed schijnt te werken met dit soort ram op een 790i bord

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik heb de non-EB versies en daar staat bij dat 1,95V EVP mag, dus als het zou zou zijn dat de modules van de TS niet stabiel "zouden zijn" op 1,85V zou je er nog wel wat extra op kunnen zetten.

Ik bedoel maar aan te geven dat het RAM er niet van kapot gaat. :)

Maar als 1,85V goed werkt is dit natuurlijk niet nodig. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Format-C op 12-07-2008 10:58 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Meaglin
RappieRappie schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 10:57:
Ik heb de non-EB versies en daar staat bij dat 1,95V EVP mag, dus als het zou zou zijn dat de modules van de TS niet stabiel "zouden zijn" op 1,85V zou je er nog wel wat extra op kunnen zetten.

Ik bedoel maar aan te geven dat het RAM er niet van kapot gaat. :)

Maar als 1,85V goed werkt is dit natuurlijk niet nodig. :)
dan wil je ik je toch effe doorverwijzen naar dit bericht waar iemand ook met ongeveer hetzelfde probleem het voltage naar 1.8v verlaagde en het toen beter werkte dus zo zie je maar dat hoger niet altijd beter ;) en je dus beter eerst wat lagere voltages kan proberen voordat je de volle 1.9v erop zet ..

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 23:50
Mijn OCZ draait op 2.1v superstabiel :)

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Hartelijk dank iedereen voor jullie replies, ik ga weer verder testen aangezien m'n systeem blijkbaar toch niet zo stabiel is als ik voorheen dacht op de huidige instellingen: 7-7-6-22 @ 1.8v (~1.86 volgens monitor).
Dit zijn de instellingen die op de site staan voorgeschreven.
Ik had afgelopen nacht Prime95 draaiende, leek allemaal goed te gaan, maar is dus vastgelopen na 4 uur de Blend test zonder errors.
Meaglin schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 10:50:
FSB = 400
vcore = 1.2v
mem voltage =1.85v
timings = 7-7-7-20
dit draait ik al een maand zonder problemen na het natuurlijk eerst te testen d.m.v. 9 uur orthos test(100 % cpu stress) .
Bedankt, dit ga ik zeker proberen.
Wat is trouwens vreemd vind, is dat ik nog geen forum gevonden heb waar iemand vertelde dat hij de timings van de OCZ site gebruikte (7-7-6-22 @ 1.8v).

als nog iets anders zeg je het maar .
Okee, graag zou ik nog willen weten welke BIOS je draait (ik heb geen eVGA, maar een datum kan al veel zeggen).
razorhead schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 11:17:
Mijn OCZ draait op 2.1v superstabiel :)
Vanaf 2.0v verlies je de garantie van OCZ, en die wil ik graag behouden aangezien die zeer goed schijnt te zijn. Geen idee of/hoe ze dat kunnen zien.

[ Voor 22% gewijzigd door Rickyboy op 12-07-2008 21:33 ]

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Zoals ik het bekijk, is het een geheugenprobleem. Memtest moet je minstens een uurtje of 9-10 laten draaien en als je dan geen fouten krijgt, kun je zeggen dat het geheugen goed is. Elk reepje moet je eerst apart testen, daarna alletwee.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• Meaglin
@rickyboy
ik weet niet de datum van de bios weet ik niet maar ik draai P05 zover ik weet maar heb ook stabiel vista kunne installen met P02 wel op stock settings met wel hetzelfde mem voltage

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
FSB = 400
vcore = 1.2v
mem voltage =1.85v
timings = 7-7-7-20
Als ik deze instellingen gebruik dan krijg ik deze error tijdens het starten van Windows, ik heb die error al eerder gezien maar weet nog steeds niet wie de boosdoener is.
STOP: 0xC0000221 unknown hard error
C:\Winnt\System32\Ntdll.dll
Grappig, aangezien mijn path C:\WINDOWS is. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Rickyboy op 12-07-2008 23:46 ]

• Meaglin
hmmm , raar ik weet het nu ook niet meer wat het kan zijn raad je aan om toch maar de instellingen te gebruiken die het beste werken en dan miss proberen om het mem voltage met 0.01 te verhogen ofzo

• timbry
Kun je je volledige geheugentimings eens posten?

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Meaglin schreef op zondag 13 juli 2008 @ 00:23:
hmmm , raar ik weet het nu ook niet meer wat het kan zijn raad je aan om toch maar de instellingen te gebruiken die het beste werken en dan miss proberen om het mem voltage met 0.01 te verhogen ofzo
Ik kan alleen instellen in stappen van 0.02.
Met VCore bedoel je CPU VTT toch? (ik heb geen idee of jouw BIOS anders is, maar er is nog een voltage optie voor CPU in mijn BIOS, het is de bovenste)
timbry schreef op zondag 13 juli 2008 @ 00:31:
Kun je je volledige geheugentimings eens posten?
Mijn huidige, of de rest van de timings die horen bij de instellingen van Meaglin?

Huidige instellingen (volgens software onder Windows):

CAS Latency (CL)7T
RAS To CAS Delay (tRCD)7T
RAS Precharge (tRP)6T
RAS Active Time (tRAS)22T
Row Cycle Time (tRC)33T
Row Refresh Cycle Time (tRFC)72T
Command Rate (CR)2T
RAS To RAS Delay (tRRD)5T
Write Recovery Time (tWR)12T
Read To Write Delay (tRTW)15T
Write To Read Delay (tWTR)18T
Read To Precharge Delay (tRTP)6T
Write To Precharge Delay (tWTP)24T
Read Delay (tRD)9T
Write Delay (tWD)7T
Four Activate Window Delay (tFAW)21T
Additive Latency (tAL)0T
CKE Min. Pulse Width (tCKE)2T
Refresh Period (tREF)7.8 us

[ Voor 126% gewijzigd door Rickyboy op 13-07-2008 03:33 ]

• timbry
jouw hhuidige instellingen.Die kun je het beste uitlezen met Memset of Everest.

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Zie vorige post, is uitgelezen met Everest.
Trouwens, is dat MemSet wel betrouwbaar en goed te gebruiken?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Iig is de voeding sterk genoeg. Vond het al vreemd dat je die als verdachte kenmerkte.
Waarom? Omdat ik op het Corsair forum lees dat de HX620 gewoon twee GTX280's aankan, volgens de goeroes daar. Wel alles op stock speeds, maar toch. Bovendien, de wattages die je vaak ziet, in reviews , zijn de waardes die uit de muur getrokken worden. Een voeding die 600watt levert, trekt meer stroom uit de muur; hoeveel meer, hangt af van de efficienty. Maar reken op 80 a 85% voor een goede voeding.

Maw: stel je systeem trekt 600watt uit de muur, en de efficienty van je 600watt voeding = 80%; levert de voeding dus 600-120 (20% van 600) = 480watt aan je compontent. Ruim binnen de marges van de specificaties dus.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Bedankt Madrox.
Toch heb ik nog een opmerking/vraag hierover.
Waneer ik CS Source speel (en bij andere dingen) komt er een soort piep uit me PC (squeaky noise). Volgens mij komt het van me videokaart, en gebeurd alleen bij specifieke dingen (spelen van CS Source, in het menu van Crysis.
Ik heb gelezen dat dit niks ernstigs is, kan iemand dit bevestigen?

Verwijderd

Het eerste wat in me op komt is videokaart. Je ziet af en toe artefacts tijdens je post ook begrijp ik uit de TS. Die worden niet veroorzaakt door brak geheugen. Probeer eens met een andere.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2008 16:54 ]

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 16:53:
Het eerste wat in me op komt is videokaart. Je ziet af en toe artefacts tijdens je post ook begrijp ik uit de TS. Die worden niet veroorzaakt door brak geheugen. Probeer eens met een andere.
Die artefacts zijn er alleen soms waneer m'n PC vastloopt tijdens de Post, wat eigenlijk al niet meer gebeurt.

Wel is mijn PC net weer vastgelopen, deze keer tijdens het spelen van de SPORE Creature Creator. Liep instant vast, verders geen errors of logs, maar m'n BIOS was wel per direct op defaults gezet (geen CRC Checksum error dus, na de SPORE crash was BIOS meteen default).
Toen ik ging rebooten en FF opstartte om GoT te refreshen, crashte FF ook nog eens.

Edit: Ik was even naar BIOS rev.0804 gegaan, dit leek meer op een hell dan alles wat ik voorheen had meegemaakt, zit nu weer op 0901 met 1 DIMM om te kijken hoe dat loopt.

[ Voor 24% gewijzigd door Rickyboy op 13-07-2008 18:49 ]

Verwijderd

Rickyboy schreef op zondag 13 juli 2008 @ 17:14:
[...]

Die artefacts zijn er alleen soms waneer m'n PC vastloopt tijdens de Post, wat eigenlijk al niet meer gebeurt.

....
Het blijft toch een kwestie van opties uitsluiten. Als je je geheugen verdenkt, prik er ander in. Hetzelfde voor je videokaart. Haal al het noodzakelijke eens los. Zie ook de hangen en opstartproblemen troubleshooter.

• Meaglin
Rickyboy schreef op zondag 13 juli 2008 @ 03:13:

Ik kan alleen instellen in stappen van 0.02.
Met VCore bedoel je CPU VTT toch? (ik heb geen idee of jouw BIOS anders is, maar er is nog een voltage optie voor CPU in mijn BIOS, het is de bovenste)
ik had het over het memory voltage wat je zou kunne proberen te verhogen in stapjes ...

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 19:07:
[...]

Het blijft toch een kwestie van opties uitsluiten. Als je je geheugen verdenkt, prik er ander in. Hetzelfde voor je videokaart. Haal al het noodzakelijke eens los. Zie ook de hangen en opstartproblemen troubleshooter.
Het is inderdaad een kwestie van uitsluiten, alleen is het niet zo gemakkelijk om even ander DDR3 geheugen of een PCI-Express videkaart te vinden, op dit ogenblik heb ik niets anders tot mijn beschikking.
De troubleshooter heb ik (natuurlijk) al eens doorgenomen en een aantal tips opgevolgt.
Bepaalde tips, zoals bijvoorbeeld een oude PCI GFX kaart proberen, zijn niet echt van toepassing, met zo'n kan ik bijvoorbeeld nooit de stabiliteit van games testen. De meeste tips gaan dan ook over bootproblemen, die bij mij alleen soms voorkomen bij een bepaalt voltage/timing instellingen van het geheugen.
Meaglin schreef op zondag 13 juli 2008 @ 20:23:
[...]

ik had het over het memory voltage wat je zou kunne proberen te verhogen in stapjes ...
Excuses voor de onduidelijkheid, ik bedoelde:
- Mijn geheugen kan ik instellen in stappen van 0.02v
- Mijn vraag over de VCore sloeg op de post met jouw eigen instellingen.

• Menno-Pro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-03-2025
Ik weet niet of dit al gezegd is omdat dit een vrij lang topic is geworden.
Maar mijn collega had het zelfde met het zelfde mobo. graka en geheugen
En wij konden dit op het werk mooi testen enzo, en kwamen erachter dat zijn quad core op de 4de core crashde.
Deed je die uit in PRIME95 dan was alles prima. Ook met ocz geheugen. Dus toen de volgende vraag, opwelk moederbord doet een quad het wel goed ? Nou het blijkt dus dat hij et op een simpel "kantoor moederboardje" het gewoon prima doet. Hij is dus gaan uitzoeken welk highend moederboard het wel goed deed en dat was de Foxxconn Blackopps en daar gamed hij nu dagelijks op en hij heeft al sinds maanden geen problemen meer.
Want een bios update mocht niet baten..

Misschien helpt dit jou want ik weet hoe frustrerend dit is

• jeNno
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-10-2024
Hey, Rickyboy ?

Speelt dit probleem nog ? Echt wazig om te lezen... ik heb ongeveer de zelfde setup en ook alleen maar problemen gehad. Videokaart en processor al een keer vervangen. Allen mijn ocz geheugen kan ik helaas nog niet veranderen, dit is me iets te duur. Maar verder precies de zelfde problemen, games die zomaar afsluiten en mijn pc die steeds freezed... echt klote. :(

Als je er al uit bent hoor ik het graag !!!

Groeten,
Stefan

Ps- hier boven kun je lezen dat een ander moederbord de oplossing is, dit is voor mij geen optie aangezien ik al te veel geld heb uit gegeven. Verder draai ik met een E8500 duo core dus dit probleem kan het bij mij niet zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door jeNno op 14-10-2008 11:30 ]

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Nah een tijdje te hebben gedraait, met nog steeds regelmatig crashed te hebben gehad, ben ik nu terug bij af en begin ik weer bij het begin.

Gister heb ik BIOS 1104 geinstalleerd, wat uitliep tot een VOOR-de-POST-Reboot-Loop.
Na veel dingen proberen, had ik uiteindelijk weer beeld gekregen nadat ik de batterij er een tijdje uit had gelaten (CrashFree BIOS nergens te bekennen, Clr CMOS knopje doet ook geen hol).

Momenteel zit ik op 1 DIMM van 2GB aangezien het systeem niet eens correct POST met 2 DIMMs.

Update volgt nog...

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 14:23
790i borden zijn over het algemeen een stuk "vervelender" ikzelf heb een EVGA 790i maar ik ben er pas na een aantal maanden zover dat ik zonder freezes en reboots kan draaien.

Dit kwam bij mij o.a. door verkeerde GTLref settings, maar hiervoor lag het meeste aan de mem. settings, het is bekend dat deze bordjes iets meer prik op het geheugen moeten hebben, vooral bij 2Gb latjes.

EVGA forum staat vol met stabiliteits problemen m.b.t. 790i chipset.

* PSN=Chef_NL** *

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Okay, dus wat raad je aan om te doen, bijv. welke settings.
Ik ben trouwens terug gegaan naar 1002 want op 1104 deed hij helemaal moeilijk.

• Noin
  • Laatst online: 06-07-2022
Probeer eens het volgende:
In de BIOS zet je de EIST en de C1E uit. Dat is alles.
Kijken of ie dan wel stabiel draait.

grtz Katinka

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 14:23
Ik ben nu niet thuis dus weet nu niet alles uit mn hoofd; heb je trouwens de spanning van de SB al wat verhoogd?
Dit was bij mij ook een opschieter, maar ik draai dan ook SLI.

EVGA 790i bios P07
2x GTX280
Crucial Mem (2x1 GB) @ 1600 Mhz
QX9770 @ 3,6 Ghz ik had hiervoor een Q9450.

Mijn settings:

FSB 400 Mhz
Cpu 1,325 (dit bord heeft een huge vdrop) resulteerd in 1,25v CPUz
Cpu Vtt 1,2v
Vmem 1,825
VNb 1,40
VSB 1,60
Gtl ref: +50 (gek genoeg is dit afwijkend van wat de andere moeten instellen voor stabiele systemen)

Mem settings:"7-7-7-21 1T.
1T zou ik zowiezo eerst vermijden, pas gaan proberen als alles verder stabiel is.

* PSN=Chef_NL** *

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Na weer veel geprobeerd te hebben en vele crashes later, lijkt het nu toch weer een beetje te draaien.
Het lijkt er op dat slot A1 en B1 niet of nauwelijks werken in deze configuratie. Nadat ik de DIMMs weer in A2 en B2 stopte kwam het systeem direct weer tot leven.
Toch mocht ook dit niet goed gaan met de instellingen van de OCZ website, die al voor de tweede keer veranderd zijn naar wat ik heb gezien. (vergelijk mijn oudere posts maar eens met het huidige advies van OCZ).

Bij OCZ geven ze wel aan dat bij het gebruik van een Quad-core CPU andere (lossere) instellingen verwacht worden.

Ik draaide op:
  • 7-7-6-24
  • 1.84v (als setting, niet monitor)
  • Unlinked 1600MHz
  • Sp.Step en C1E uit
  • De rest op Auto
Blijkbaar mocht Memtest hier niet vrolijk van worden.

Ik heb trouwens weer BIOS 1104 geinstalleerd, het lijkt mij dat zo'n gevorderde versie alleen maar beter kan zijn.

7-6-6-24

Nu heb ik nog een test gedaan met bijna dezelfde instellingen, alleen de tRFC iets losser naar 86 en de tRCD iets strakker naar 6 (dan wordt het 7-6-6-24).
Ook dit vond Memtest niet zo leuk meer na 5:22min.

7-7-6-24 2T tRFC=86 1.84vCrash 1:33min
7-7-6-24 2T tRFC=86 1.80vDoorstaat sowiezo 1uur Memtest (bijna 2 passes)
De 1.80v doet het hem blijkbaar, we testen gewoon nog even verder.....

[ Voor 13% gewijzigd door Rickyboy op 21-10-2008 00:19 ]

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Zet er dan eens 1,95V op zou ik zeggen. En op de NB 1,45V.

En zet het eens op 7-7-7-24 for starters.

-Volgens mij is het mem incompatible met het ASUS mobo, en krijg je daardoor problemen.
Chef_v_leeuwen schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:21:
790i borden zijn over het algemeen een stuk "vervelender" ikzelf heb een EVGA 790i maar ik ben er pas na een aantal maanden zover dat ik zonder freezes en reboots kan draaien.
Mijn ervaring is totaal anders. Ik heb 2 X48 borden gehad waarop OCZ DDR3 irritant deed, een ASUS en een GigaByte. Op mijn XFX790i draaide het echt perfect. Nooit 1 freeze of wat dan ook gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door Format-C op 21-10-2008 00:28 ]

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Heb nog even een korte test met Prime95-x64 gedaan, draaide 30min zonder problemen. Dat is niet lang en dat weet ik ook wel, maar dit zegt al een stuk meer over de stabiliteit.

Dus, huidige settings zijn
- FSB 1333 QDR (333 x 8 = CPU 2.66GHz)
- Mem 1600 DDR
- 7-7-6-24
- 2T
- tRFC 86
- 1.80v
- Sp.Step en C1E uit

Niet heel strak, maar toch netjes.
tRFC is op Auto 60, misschien kan ik nog wat van die 86 afhalen.
Ik ga nu in ieder geval nog even wat games testen.
RappieRappie schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:21:
Zet er dan eens 1,95V op zou ik zeggen. En op de NB 1,45V.

En zet het eens op 7-7-7-24 for starters.

-Volgens mij is het mem incompatible met het ASUS mobo, en krijg je daardoor problemen.

[...]
Mijn ervaring is totaal anders. Ik heb 2 X48 borden gehad waarop OCZ DDR3 irritant deed, een ASUS en een GigaByte. Op mijn XFX790i draaide het echt perfect. Nooit 1 freeze of wat dan ook gezien.
Als 1.84v alleen maar crashed en op 1.80v draait hij goed op 7-7-6-24, waarom zou ik dan 1.95v proberen, helemaal waneer de reepjes 1.90v rated zijn 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Rickyboy op 21-10-2008 01:07 ]

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Omdat het werkt misschien?

Er staat toch echt 1,95V EVP? Ik zie niet in waarom dat het proberen niet waard is eigenlijk. Maar goed, tis jouw "feestje". :)

[ Voor 75% gewijzigd door Format-C op 21-10-2008 01:38 ]

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
RappieRappie schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 01:34:
Omdat het werkt misschien?

Er staat toch echt 1,95V EVP? Ik zie niet in waarom dat het proberen niet waard is eigenlijk. Maar goed, tis jouw "feestje". :)
Sorry, dat gedeelte ging me even voorbij.
Ik zit nu goed op 1.80v en hij lijkt als een zonnetje te draaien, kan nu tenminste Portal: Prelude spelen, die eerst alleen maar crashte.
Waneer ik weer vastlopers merk te hebben zal ik hem eens boven de voordaande voltage testen gooien om te kijken of het in dat geval helpt.

• Noin
  • Laatst online: 06-07-2022
Heb je EIST en C1E ook al geprobeert?

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Die staan uit, zou ik die aan moeten zetten?
Zo ja, wat voor voordelen heeft dat? Stroombesparing ofzo?

BTW, ik draai al een gehele dag zonder enig probleem (PS CS4.....snelheid... _/-\o_).
1104 Lijkt toch beter dan 1002...

[ Voor 37% gewijzigd door Rickyboy op 21-10-2008 18:26 ]

Verwijderd

Ik heb het systeem draaiende maar nu heb ik een fps drop naar 30 fps (xfx280xxx) wat voor heen 400 was. weet iemand waar dit vandaan kan komen ?
Pagina: 1