• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
Hallo allen!

Ik heb al een hele tijd problemen met mn Athlon X2 4800 (eerste generatie AM2, 2.4 GHz, 2MB cache, 89W). Die wordt/werd vaak veel te warm. Arctic Freezer64 op gezet, tot 3 maal toe Arctic Silver koelpasta op gesmeten (rijstkorrel, alles voordien schoongemaakt), maar dat maakte niet veel uit. Orthos tilde de temperatuur naar de 70°C. Simpele spellen zoals Vice City verwarmen de CPU zelfs al tot iets boven de 50°C. Af en toe krijg ik ook onverklaarbare vastlopers (altijd apps die redelijk cpu-afhankelijk zijn, maar Windows zelf is nog nooit gecrashd). Er is genoeg airflow in de kast en ook als hij openstaat verandert er nagenoeg niets.

Ik heb (bij wijze van test) onlangs m'n RAM en wat recenter mn CPU verwisseld naar een X2 4200 (nieuwste generatie AM2, 2.2 GHz, 1 MB cache, 65W). De geheugenswitch haalde niet echt veel uit; enkel de POST ging rapper. Maar met de CPU-switch maakte de temperatuur meteen een vrij val naar net geen 40°C. De lucht die nu uit de kast wordt geblazen is zelfs lauw ipv warm tot heet. En het beste van al.. Windows Prestatie Index voor de CPU blijft 5.0. SuperPI rekent maar een paar milliseconden trager en ook in 3DMark06 verandert er bijna niets aan mn score. Vastlopers heb ik sindsdien ook niet meer gehad, hoewel het waarschijnlijk nog te vroeg is om daar uitspraken over te doen.

Is die 4800 dan kapot (en zou het kunnen zijn dat ik met datacorruptie zit)? Of zit er werkelijk zoveel verschil tussen die generaties en moet ik gewoon niet zo paniekkerig zijn...

RAM: 4x 2GB Apacer DDR2-800 (draait bij beide cpu's effectief aan 800 MHz)
Moederbord: MSI K9AGM3-FIH (mATX, 690G - heb andere mobo's gehad, maar verschillen waren er niet echt)

Alleszins stijf welbedankt voor de antwoorden!

Yes, but no.

• Meaglin
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-11-2025
het kan gewoon aan het productie proces liggen dat ie zo warm word omdat blijkbaar het proces nog niet goed genoeg was kijk maar naar Q6600 met het verschil tussen b3 en de g0 stepping wat hem veel beter overclockbaar maakte vanwege lagere temps