ATA brander aansluiten op mainbord zonder ATA

Pagina: 1
Acties:

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:01
Ik heb hier een plextor blu ray brander die ik wil aansluiten op een moederbord zonder ata aansluitingen.
Nu kom ik topics tegen over sata-ata converters en daarin steeds opmerkingen dat die niet werken met branders.
En dat je beter gewoon nieuwe brander kan kopen.
Goede opmerking als het om dvd brander van 30 euro gaat, maar deze bluray brander kost 300 euro....

Nu had ik nog 2 ata pci kaartjes liggen, maar helaas 0,0 drivers voor vista.
(abit hotrod ata66 en promise ultra100)

Helaas kan ik ook geen nieuwe ata kaarten meer vinden met vista (x64) support.
bij promise en highpoint alleen kaarten met windows xp support maximaal.

Weet iemand toevallig nog een oplossing/een pci ata kaart die gaat werken ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Is een USB->IDE converter niet een idee? Ik zou zo niet weten of dat mnet branders ook gaat werken, maar toen ik het even door google heengooide kwam ik dit tegen. Dit gaat over het usb/ide dingetje wat ik zelf ook heb en schijnbaar werkt de brander wel (onder het kopje test heeft hij het er over. Ik heb er snel overheen gescanned dus het kan zijn dat ik het niet goed gelezen heb).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Laatste Promise IDE controller die ik in handen heb gehad, werd direct herkend door Vista.
Op de site van Promise stond inderdaad alleen XP als supported.
Dus wellicht dat een van de door jou genoemde controllers toch wel werkt.
Vista heeft tenslotte iets van 10 x meer drivers geïntegreerd dan XP...
Heb je die Abit en die Promise al eens ingebouwd?

• DDX
De abit ata66 en promsie ultra100 heb ik ingebouwd ja en blijven vragen om drivers.

Een usb-ide conveter zou eventueel kunnen ik ben alleen bang dat dit best veel cpu belasting gaat geven (zeker ivm transfer snelheden van bluray)
En niet helemaal een nette oplossing omdat ik de brander gewoon intern wil houden.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-02 23:39
DDX schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 11:17:
De abit ata66 en promsie ultra100 heb ik ingebouwd ja en blijven vragen om drivers.

Een usb-ide conveter zou eventueel kunnen ik ben alleen bang dat dit best veel cpu belasting gaat geven (zeker ivm transfer snelheden van bluray)
En niet helemaal een nette oplossing omdat ik de brander gewoon intern wil houden.
Die Abit ata66 en Promise ultra100 gaan volgens mij zowieso niet werken aangezien die kaartjes geen atapi ondersteunen. En dat heb je nodig bij een optical drive.

Ik zou voor een 10'tje een conceptronic sata2ide converter halen. Die doen het wel tegenwoordig. Het probleem een tijdje geleden was dat sata-drivers geen atapi ondersteuning hadden en je daardoor geen brander aan een sata-poort kon hangen. Maar dat is inmiddels wel opgelost.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 22:34
Vorlon schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 14:14:
[...]

Die Abit ata66 en Promise ultra100 gaan volgens mij zowieso niet werken aangezien die kaartjes geen atapi ondersteunen. En dat heb je nodig bij een optical drive.

Ik zou voor een 10'tje een conceptronic sata2ide converter halen. Die doen het wel tegenwoordig. Het probleem een tijdje geleden was dat sata-drivers geen atapi ondersteuning hadden en je daardoor geen brander aan een sata-poort kon hangen. Maar dat is inmiddels wel opgelost.
En ik zou voor 20 euro gewoon het hele gezeik vermijden en een sata brander halen :'). En je nec brander op V&A zetten.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Termi schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 14:19:
[...]
En ik zou voor 20 euro gewoon het hele gezeik vermijden en een sata brander halen :'). En je nec brander op V&A zetten.
Even goed lezen het gaat hier NIET om een €20 kostende DVDRW brander. :X

Maar om een: "Ik heb hier een plextor blu ray brander...", welke een paar 100 euro's kost.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 10-07-2008 14:30 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• DDX
Vorlon schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 14:14:
Ok duidelijk, moet ik specifiek gaan zoeken voor de conceptronic of gaat elke sata2ide werken ?
Helaas heeft de mediamarkt (die hier om de hoek zit) ze niet liggen (nee meneer, die bestaan niet)

[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 10-07-2008 14:39 ]

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:53

Pinjataaa

Hit me!

sata2ide werkt voor geen meter :S Koop dan voor 15 euro de Conceptronic CSATACOMBO, zit 1x IDE en 2x sata op.

[ Voor 6% gewijzigd door Pinjataaa op 10-07-2008 14:46 ]

• DDX
en waarom werkt die sata2ide dan niet ?

voor converter zou ik deze bestellen dus :
http://www.conceptronic.n...&Prod_ID=881&Prod=CSATAC2

of losse controller met ata :
http://www.conceptronic.n...od_ID=977&Prod=CSATACOMBO

jij zegt dus de laatste, driver support klinkt ook goed :
Windows NT x64-bits Platform
Windows XP-x64 RTM and above

Windows Server 2003 SP1-x64 RTM and above

Windows VISTA-x64 RTM and above
ben ik voor zo'n 20 euro idd klaar

[ Voor 36% gewijzigd door DDX op 10-07-2008 15:04 ]

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:53

Pinjataaa

Hit me!

Ik heb echt hele slechte ervaringen met de sata2ide, klanten die binnen een paar weken terug kwamen doordat de prestaties echt slecht waren, of dat het kaartje gewoonweg kapot was na een maand of 2.. dit was met de sata2ide kaart icm een hardeschijf.

Dat bovenstaande kaartje heb ik in mijn server zitten en draait nog steeds perfect en hij is best snel voor zo'n goedkoop kaartje.

[ Voor 8% gewijzigd door Pinjataaa op 10-07-2008 15:10 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Pinjataaa schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:10:
Ik heb echt hele slechte ervaringen met de sata2ide, klanten die binnen een paar weken terug kwamen doordat de prestaties echt slecht waren, of dat het kaartje gewoonweg kapot was na een maand of 2.. dit was met de sata2ide kaart icm een hardeschijf.

Dat bovenstaande kaartje heb ik in mijn server zitten en draait nog steeds perfect en hij is best snel voor zo'n goedkoop kaartje.
sata2ide werkt hier al bijna een jaar prima :? zelfs nog met 2 schijfjes in raid 0 gehad :? ook geen enkel probleem?

mischien dat er verschillende bridge chips zijn.. welke niet alleemaal even goed werken :?

maar goed als je sata poort ATAPI zou ondersteunen moet t volgens mij gewoon WERKEN! :)

404 Signature not found

Verwijderd

ATA branders werken niet op ATA-Kaarten van promise. De reden waarom weet ik niet precies, iets met ATAPI-ondersteuning. Hij wordt wel herkend, maar al stop je er een DVD/Blueray-disk in chrast je systeem moervast.

Bovenstaande oplossingen, S-ata > IDE , USB > IDE, etc, zijn de goedkoopste oplossingen. Anders een ander moederbord of een andere brander.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 00:54:
ATA branders werken niet op ATA-Kaarten van promise. De reden waarom weet ik niet precies, iets met ATAPI-ondersteuning. Hij wordt wel herkend, maar al stop je er een DVD/Blueray-disk in chrast je systeem moervast.

Bovenstaande oplossingen, S-ata > IDE , USB > IDE, etc, zijn de goedkoopste oplossingen. Anders een ander moederbord of een andere brander.
Als je een ATA brander hebt (UDMA66) werkt dat prima op een promise controller hoor. Heb hier een hele tijd mijn Mitsumi DM2000TE op een TX2000 controller gehad.

@TS, is jouw brander puur ATAPI, of juist ATA compatible. In dat laatste geval zijn S-ATA naar IDE convertertjes prima bruikbaar, al moet je niet de goedkoopste van 5 euro per stuk halen, die zijn meestal niet zo geweldig. De Abit serillels 2 blijken er vrij goed voor te zijn, mocht je die kunnen vinden zou dat prima moeten gaan.

• DDX
vandaag nog even geprobeerd met een 3ware (7000 serie) ata kaart, maar die kerkent helaas de blu ray brander niet
(er zijn wel netjes vista x64 drivers beschikbaar bij 3ware)

omdat we ook nog even flink moesten klooien met de stroomaansluiting (zit precies aan andere kant bij sata vs ata drive)
en omdat de conceptronic controller niet op voorraad ligt bij onze vaste leverancier
hebben we maar besloten om een nieuwe sata plextor te bestellen
(meteen stukje sneller 4speed ipv 2speed)

misschien dat het uiteindelijk ook zou werken met conceptronic controller of sata/ata converter
maar om hier nog nou weken op te gaan wachten/mee te klooien
de nieuwe plextor komt maandag binnen, daarna zien we nog wel even wat we met de oude plextor doen...

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

verkopen? of in n andere pc hangen, kan je meer disks tegelijk branden, en je kan je gebrande bluerays daar ook weer openen.
Pagina: 1