Lease Auto halverwege het jaar prive gaan rijden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Moeilijk om een titel te verzinnen ;)

Ik heb gister een discussie gehad over het volgende punt:

Als je een leasewagen hebt, en je betaald geen bijtelling. Je schrijft netjes je kilometers. Mag je dan, lopende het jaar beslissen de wagen toch prive te gaan rijden, of moet je dan met terugwerkende kracht vanaf januari betalen?

Mij lijkt het het tweede punt. Immers, anders zou iedereen beslissen in januari kilometers te schrijven, en pas bij de 500 grens aan te geven dat je prive gaat rijden.

De site van de belastingdienst is hier niet duidelijk over. Het punt is, dat een vriend van mij op dit moment (vanaf januari) kilometers schrijft, maar nu gaat verhuizen. Na zijn verhuizing zal hij veel meer prive gaan rijden. Moet hij nu weer wachten op januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43

Wok

Dakloos...

Sim-pel: bijtelling gaat per kalenderjaar :)

Gaat je vriend vanaf morgen ook privé rijden met de leaseauto, dan wordt de bijtelling met terugwerkende kracht over heel 2008 berekend. Ofwel: wachten tot januari 2009 of je verlies nemen en ook over 2008 dokken ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Wok op 10-07-2008 10:55 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat gaat per jaar. Dan moet je inderdaad met terugwerkende kracht bijtelling betalen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 01-06 11:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat zou een mooie boel worden. Dan rijd ik alleen in augustus prive naar italie en de overige 11 maanden rijd ik niet meer dan 458 km.....

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik ben het helemaal met jullie eens. Het zou ook volledig onlogisch zijn als het anders is. Iemand toevallig die het een keer heeft uitgezocht en wel iets gevonden heeft op de belastingdienst site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

Als u niet meer dan 500 privékilometers rijdt
Rijdt u met de auto van uw werkgever op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 privékilometers? Dan hoeft uw werkgever niets bij uw loon te tellen. U moet wel overtuigend kunnen bewijzen dat u niet meer dan 500 privékilometers rijdt. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers.

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Wat als ik halverwege het jaar een nieuwe werkgever krijg met dito auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 15:36
Been there done that. Gaat inderdaad per kalender jaar. Ik heb halverwege september besloten privé te gaan rijden met de lease auto. Ik had de auto van augustus dus mijn verlies viel nog wel mee.

Zou trouwens anders een mooie boel worden, kan je per maand bepalen of je privé rijdt of niet.

@PWM: Dan geldt dat ook nog steeds. Voor de BD maakt het niet uit wie of wat je werkgever is. Het gaat om de periode dat je een lease auto hebt, en voor hoeveel je die per kalenderjaar privé gebruikt. Dat betekend dat als je in december een baan krijgt met lease auto en je wilt geen bijtelling betalen je maar 500/12 km privé mag rijden.

[ Voor 37% gewijzigd door L-VIS op 10-07-2008 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

U gebruikt de auto een aantal maanden niet voor privé
Uw werkgever telt de bijtelling ook bij uw loon in de periode dat u de auto niet voor privé gebruikt.

Voorbeeld

U hebt van 1 januari tot en met 31 december een auto van uw werkgever. Van januari tot en met november rijdt u geen privékilometers met de auto. In december rijdt u 600 privékilometers. Uw werkgever moet dan het hele jaar de bijtelling bij uw loon tellen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:23
Voor mijn beeldvorming, houdt dit dan direct in dat je een X bedrag moet betalen als je prive wilt gaan rijden of wordt dit gedaan op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verandering auto v.d zaak i.c.m kilometerregistratie

Onlangs heb ik dezelfde vraag gesteld, kreeg dezelfde antwoorden. Het staat er een beetje vaag, maar je kan allen per kalenderjaar wisselen.

Heb inmiddels een andere auto, en moet tot 1/1/09 kilometers bijhouden.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MADG0BLIN schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 11:16:
[...]

Voor mijn beeldvorming, houdt dit dan direct in dat je een X bedrag moet betalen als je prive wilt gaan rijden of wordt dit gedaan op een andere manier?
Dat wordt gewoon één aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Toch is het wel iets om rekening mee te houden.

Ik ken mensen die ook hun kilometers schrijven, en die aan het einde van hun contract hun wagen gaan inruilen voor een.... Prius. Dan betaal je maar 14% over 30.000, en dat is prima te doen.

Echter, als je leasecontract afloopt in augustus, moet je dus wel heel erg uitkijken met je kilomters. Anders ben je echt de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hier stond wat doms

[ Voor 199% gewijzigd door Gunner op 10-07-2008 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

L-VIS schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 11:06:
Dat betekend dat als je in december een baan krijgt met lease auto en je wilt geen bijtelling betalen je maar 500/12 km privé mag rijden.
Volgens mij mag je 500 km per kalenderjaar vrij rijden. Als dat voor jou in december begint of je krijgt een baan zonder leasewagen halverwege het jaar mag je nog steeds 500 km privé rijden. De belastingdienst kan je niet verplichten wanneer je dat doet en dat je dus iedere maand 1/12de van 500 opgeeft.

Dus als je in december voor het eerst een leasewagen krijgt heb je gewoon mazzel!

[ Voor 7% gewijzigd door 911GT2 op 10-07-2008 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 15:36
911GT2 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 11:28:
[...]
Volgens mij mag je 500 km per kalenderjaar vrij rijden. Als dat voor jou in december begint of je krijgt een baan zonder leasewagen halverwege het jaar mag je nog steeds 500 km privé rijden. De belastingdienst kan je niet verplichten wanneer je dat doet en dat je dus iedere maand 1/12de van 500 opgeeft.

Dus als je in december voor het eerst een leasewagen krijgt heb je gewoon mazzel!
Toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 01-06 11:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ikzelf heb gewoon een excel sheetje op mijn pda waarin ik de formule

500*(MAX(datum kolom)-39448)/356

Met MAX(datum)-39448 bereken ik op welke dag van dit jaar we. Het resultaat van deze formule is het aantal kilometers dat ik tot nu toe opgereden zou mogen hebben. Zolang ik onder dit aantal blijf is alles in orde. Zodra ik er boven kom moet ik rustig aan gaan doen.

Voor 9 juli staat hij op 267 km. Totaal heb ik prive dit jaar 125km gereden dus mijn saldo is 142km positief :D..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:37
PWM schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 11:05:
Wat als ik halverwege het jaar een nieuwe werkgever krijg met dito auto?
Bijtelling gaat alleen over de maanden dat de auto ter beschikking staat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

911GT2 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 11:28:
[...]

Dude. Het is naar-rato. Als je in december een auto tot je beschikking krijgt, mag je hooguit 1/12x500 prive rijden, als je tenminste bij de BD hebt opgegeven dat je er niet prive mee rijdt.

Ik heb begin deze maand een andere auto gekregen. Dat wil niet zeggen dat ik in beide auto's 500km mag rijden, dus 1000.

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 10-07-2008 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik snap het niet helemaal meer... ik krijg per 1-9 mijn nieuwe auto en ga met bijtelling rijden, betekend dit dat ik 12 * xx euro bijtelling ga betalen? Of slechts 3 * xx bijtelling? Want anders ga ik nog wel paar maandjes schrijven... Als ik kijk naar het stuk over kalenderjaarbasis dan zie ik dit staan:
U rijdt in dezelfde periode als in voorbeeld 1 geen 100, maar 200 privékilometers met de auto. Omgerekend naar een heel kalenderjaar zou u 12/3 x 200 = 800 privékilometers rijden. Als u uw loon per maand krijgt, moet uw werkgever in januari, februari en maart de bijtelling bij uw loon tellen.
Dit lijkt op wel per maand dus... Ik snap er geen drol meer van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heb je nu een auto waarmee je al kilometers bijhoudt? Je wisselt niet van werkgever? Dan moet je dus tot 1/1/09 je kilometers bijhouden en per 1/1/09 je verklaring intrekken.

Of je moet de voorgaande negen maanden willen aftikken.

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 10-07-2008 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 16:41
sander- schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:32:
Ik snap het niet helemaal meer... ik krijg per 1-9 mijn nieuwe auto en ga met bijtelling rijden, betekend dit dat ik 12 * xx euro bijtelling ga betalen? Of slechts 3 * xx bijtelling? Want anders ga ik nog wel paar maandjes schrijven... Als ik kijk naar het stuk over kalenderjaarbasis dan zie ik dit staan:

[...]

Dit lijkt op wel per maand dus... Ik snap er geen drol meer van...
Als jij bij dezelfde werkgever een nieuwe auto gaat rijden en wel prive wil gaan rijden moet je vanaf januari bijtelling betalen.
Ik heb ook jaar zakelijk gereden en ben in maart met m'n nieuwe auto ook prive gaan rijden.
Dit had ik in januari al aangegeven bij m'n werk, die hebben dus vanaf begin van het jaar bijtelling ingehouden.
Formulier ingevuld naar belastingdienst gestuurd en alles was OK.

Als je pas in september een (eerste) auto van de zaak krijgt moet je over de resterende maanden óf km's schrijven en maximaal 500 / (12/4) = 166km prive rijden óf 4x een maand bijtelling betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Oke, 4 maanden is geen probleem verder, dan doe ik dat dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 13:17

Mx. Alba

hen/die/zij

Kijk het is heel simpel. De bijtelling wordt op jaarbasis berekend. En als je niet een heel jaar een leaseauto tot je beschikking hebt, of gedurende het jaar van leaseauto hebt gewisseld, dan gaat het allemaal pro rata.

Voor het betaalgemak wordt het allemaal door 12 gedeeld en per maand voorgeschoteld, zodat je niet de hele hap in één keer hoeft te betalen, maar alle berekeningen geschieden op jaarbasis (of pro rata).

Als je dus vanaf 1 september een lease-auto hebt, betaal je pro rata over 4 maanden. En ook je maximum aantal privékilometers als je geen bijtelling wilt betalen is pro rata.

Waar je heel erg mee moet oppassen is het volgende. Stel dat je leaseauto stuk is en je tijdelijk een vervangende auto hebt. Met die vervangende auto mag je ook net PRO RATA meer dan 500km privé op jaarbasis rijden. Dus als je hem 1 week hebt mag je er nog geen 10km privé mee rijden anders moet je bijtelling gaan aftikken voor die auto. Mits je totaal over het hele jaar niet over de 500km privé gaat, hoef je voor je gewoonlijke lease-auto dan toch geen bijtelling te betalen en betaal je dus alleen pro rata bijtelling voor de vervangende auto over de periode dat je die hebt gehad. Dus je kan ook niet even je auto omruilen en met de vervangende auto op vakantie gaan, want je moet dan ook bijtelling voor je eigen auto gaan aftikken.

Tenminste, zo heb ik het begrepen; ik ben menselijk, ik vergis me regelmatig ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Mx. Alba op 16-07-2008 22:03 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1