Interne HD extern maken zonder dataverlies

Pagina: 1
Acties:

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-02 11:48
Volgende maand ga ik op vakantie ga en ik neem alleen mijn laptop mee. Ik wil graag een interne schijf uit mijn media PC meenemen en kunnen lezen met mijn laptop m.b.v. een externe casing.

Vorig jaar heb ik een Samsung externe HD van 500GB gekocht (SATA) en toen ik deze intern wilde maken, bleek dat Windows de HD wel herkende, maar niet kon lezen. Ik moest de schijf formatteren. Vice versa geldt hetzelfde, als ik een interne schijf in die casing doe, dan moet ik de schijf eerst formatteren voordat ik hem kan gebruiken.

Mijn vragen:
1. Is dit normaal?
2. (indien 1 == nee) Als ik losse externe casing koop, kan ik dan ervan uitgaan dat mijn interne SATA schijf wordt herkend en dat ik hem niet hoef te formatteren? Ik heb namelijk niet genoeg ruimte om 500GB tijdelijk te storen :)

Alvast bedankt.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-02 11:32
Tot zover ik weet is het niet nodig om een schijf te formateren als je ze in een externe casing steekt omdat de schijf al geformateerd is . Je zou geen probleem moeten hebben :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
1. Nee dit is niet normaal.
2. Als je OS op je laptop van Windows 9x is voorzien dan zal je een Windows XP NTFS harddisk niet kunnen lezen op je laptop. Andersom zou echter wel moeten kunnen. Ik ga er echter van uit dat je gewoon minimaal Windows 2000 gebruikt.

In principe moet je een externe hd ook gewoon intern aan kunnen sluiten, en andersom.

https://discord.com/invite/tweakers

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:00
Volgens mij zou hij het ook gewoon moeten doen, of er zou een rare controller in die externe behuizing moeten hangen. Maar de schijf van de laptop wou ook prima in mijn externe behuizing, kon ik vervolgens gewoon gebruiken, en daarna zo weer in de laptop steken, en dat ging ook prima, zonder een format

Specs!

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-02 10:58
Wat vreemd, ik heb namelijk met mijn 320 GB Seagate Externe Hardeschijf hier geen last van gehad. Ik kon hem er uit halen, in mijn computer stoppen, en hij werkte gewoon. Ik kon hem weer uit mijn computer halen, weer in de externe behuizing, en ik kreeg niet de problemen die jij kreeg. (Is wel een IDE Schijf, zou dat uitmaken?)

Op de 2e vraag durf ik geen antwoord te geven, aangezien het zo is als je hem dus in je externe behuizing van het product zelf heb gezet, en hij dus niet wil herkennen, ben ik bang dat dit hetzelfde geval zal zijn in een andere behuizing. Al moet ik wel zeggen dat ik het een gek verhaal vind, want bij mijn Schijven die dan IDE/ATA zijn, heb ik het probleem niet.

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-02 11:48
Thanks voor de replies. Ik moet zeggen dat er wel redelijk wat elektronica op die controller zit en dat ding gedraagd zich extern ook een beetje apart. Wat ik me kan herinneren is dat hij twee schijven aanmaakte, eentje die Windows ziet als CD-rom en een andere die hij als eeh, flashschijf o.i.d. ziet. Dat vond ik gelijk al vreemd, maar het komt waarschijnlijk wel door de interface die op die casing zit.

Maar goed, als NTFS gewoon werkt met Windows XP op de laptop en Windows XP op de computer waar hij nu in zit, dan denk ik dat ik maar gewoon een case bestel en de proef op de som neem. Ik ben allang blij dat dit niet 'normaal' is. Nogmaals thanks voor de antwoorden en ik zal wel even laten weten wat mijn ervaringen zijn als ik eenmaal een case heb gekocht.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je een simpele straigt to the point behuizing hebt.. zonder flash rommetje er in met drivers voor W9x etc zou t prima moeten werken! :)

404 Signature not found

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-02 11:20

ralpje

Deugpopje

SMSfreakie schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 16:47:
als je een simpele straigt to the point behuizing hebt.. zonder flash rommetje er in met drivers voor W9x etc zou t prima moeten werken! :)
En die koop je voor 15 euri bij de plaatselijk pc toko. Geen verkeerde investering, in ieder geval.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ralpje schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 16:57:
[...]

En die koop je voor 15 euri bij de plaatselijk pc toko. Geen verkeerde investering, in ieder geval.
* SMSfreakie heeft aluminium versies ofzo :D
maar idd ze doen t prima :)

en ik heb 2.5" versies :') handig die doen t op de usbbus vaak zonder extra voeding :9

404 Signature not found

Pagina: 1