Techneut schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 11:32:
Met het woord differentieelschakelaar of eigenlijk differentiaalschakelaar (één woord, en niet twee losse) is op zich niets mis mee, vroeger werd de ALS zo genoemd, alleen is het in onbruik geraakt (om dat het van alles in kan houden)
Precies!
en vervangen door aardlekschakelaar, zijnde precies de functie waarvoor hij wordt gebruikt. Maar nog steeds is het een differentiaalschakelaar, want hij schakelt uit (en automatisch weer in) op een van te voren bepaald verschil tussen de stroom tussen fase- en nulleider.
Ik zei al: "Misschien is het muggenziften" maar op dit punt als je de vergelijking maakt met het woord
"temperatuurschakelaar"
is het een enkel woord omdat het
schakelen gebeurd op een temperatuurinput. In deze zin is het gemakkelijk de aanname aan te houden dat het “schakelen” gebeurd door middel van elektrische contacten. . .
Een “elektrische schakelaar” kan je dus op allerlei inputs laten schakelen. Het enkele aparte woord “elektrische” is kenmerkend voor het
type schakelaar en het kenmerkende woord dat je aan “schakelaar” vastknoopt vertelt wat de [/b]input[/b] is:
Een
"drukschakelaar" schakelt op druk
"tempertuurschakelaar" schakelt op temperatuur
"niveauschakelaar" schakelt op niveau
“spanningschakelaar” schakelt op spanning
“stroomschakelaar” schakels op stroom
Er zijn uiteraard afwijkende benaminginge zoals
"lichtschakelaar". . .deze schakelt doorgaans elektrische stroom maar geen licht. Een schakelaar die door middel van licht geactiveerd wordt bestaat uiteraard ook maar dan noemt men het doorgaans een lichtsterkeschakelaar.
Als je alleen de term "differetieelschakelaar" gebruikt is het vanuit een algemene technische beschouwing onmogelijk om uit te maken welk soort
input het schakelen veroorzaakt. Je kan een "differentieel" niet schakelen. In dit geval moet je extra aanduidingen gebruiken"
"differentieel drukschakelaar"
"differentieel temperatuurschakelaar"
“differentieel stroomshakelaar”. . .etc.
en in geval van een ALS (aardlekschakelaar). . .het schakelen wordt veroorzaakt door een
aardlek. . . als het
automatisch weer aan zou gaan, zou je het een
"differentieel aardlekschakelaar"
moeten noemen. Maar ik stel dat een "aardlekschakelaar" een beveiliging is en niet automatisch weer aan mag gaan. . . .in geval van een aardlek zou je eerst het aardpekprobleem moeten oplossen. Als daarna zonder aardlek de schakelaar automatische weer zou sluiten zou dat interessante applicatie zijn maar ik heb ze nooit gezien. Is dat wel toegestaan?
Alle moderne aardlekschakelaars die ik ooit gezien heb moesten met de hand weer aangeschakeld worden.
Voor een automatische schakeling op basis van een stroomsterkte differentieel zou de naam
"differentieel stroomschakelaar” noemen. . .het uit/aan schakelen gebeurd op basis van elektrische stroom. Als je toevallig met een waterstroom op verschillen van waterstroomsterkte een schakelaar wilt laten schakelen heet het een "differentieel stromingsschakelaar".
Je begrijpt zelf al dat als je binnen een branche, zoals de elektra-installatiebranche, een foute benaming gebuikt dit vanuit een algemene beschouwing volstrekt onduidelijk kan zijn. Vandaar dat ik stel dat de naam
"differentieelschakelaar" in het algemeen betekenisloos is. . .je schakelt niet een
differentieel(c.q. differentiaal)
Ik weet nog steeds niet waar ik een "differentieel stroomschakelaar" kan kopen.
Ook een "differentieel temperatuurschakelaar" kan ik niet vinden!
Wie helpt me?
PS:
Het verschil tussen differentiaal en differentieel is in het Nederlands nogal subtiel (lijkt me). Differentiaal relateert doorgaans naar de wiskunde en differentieel o.a. naar een tandwiel samenstelling in de achteras van een auto. . het wordt veel door elkaar gehaald. . .bijvoorbeeld als "differentieel diagnose" en "differentiaal diagnose". . .waarschijnlijk zijn deze identiek.
In het Engels is er geen verschil en is een "differential" zowel een tandwielen samenstelling als een afgeleide van een wiskundige functie. Ik moet bekennen dat in het Nederlands ik deze termen nog niet consequent gebruik.
[
Voor 7% gewijzigd door
Anoniem: 124325 op 11-07-2008 13:42
]