Verliesstroomschakelaar (differentieelschakelaar) vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 12.815 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Vermoedelijke een ongelooflijke n00b vraag ...maar ja... here goes nothing...

In de zekeringkast vooraan in ons huis zit een algemene verliesstroomschakelaar van 0,03 A.
Vanuit de zekeringkast achteraan in ons huis vertrekt er oa een stroomkring voor verlichting en stopcontacten in de tuin. Die kring zit momenteel nog op een gewone zekering en die moet dus op een verliesstroomschakelaar komen, zodat als er zich een lek voordoet eerst die schakelaar uitvalt ipv meteen de algemene vooraan.... dus die nieuwe moet gevoeliger zijn ... right?

Nu is mijn vraag: welke waade moet die voor de tuin hebben? Die vooraan is dus 0,03 A ... in de winkels enzo vermeld men bv 300mA en 30mA ... welke koop ik? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 16:40
Misschien denk ik verkeerd, maar 0,03A is toch 30mA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

0,03 = 30mA, dus die is al het meest gevoelig.
Maar je kan denk ik wel nog een 0,03A kopen, want die zit dichter bij het punt waar de lekstroom zou kunnen ontstaan (de tuinverlichting), dus zal er ook eerder op reageren.
Maar naast de lekstroom schakelaar, ofwel aardlek, moet die gewone zekering er ook nog achter. Het liefst natuurlijk zo licht mogelijk, berekend en dedicated voor die tuinverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

De ene gebruik je best bij vochtige plaatsen, de andere bij al de rest. Nu ben ik net meer helemaal zeker, maar volgens mij was het de 30mA voor badkamer (keuken ook??), en de 300mA voor woonkamer, slaapkamer, ...

Vermits een tuin nogal vochtig kan zijn, zeker onder de grond, denk ik dus dat je een 30mA differentieel nodig hebt

[ Voor 21% gewijzigd door Big Womly op 10-07-2008 10:27 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
dus eentje van 30mA kopen eh... maar waarom moet er nog eens een zekering achter komen? Is dat nodig? Zou vermoeden dat de lekstroomschakelaar 't wel afhandelt.

Mag ik er trouwens echt vanuit gaan dat 't feit dat deze lekstroomschakelaar dichter bij de tuin zit eerst zal reageren en de andere lekstroomschakelaar (vooraan in' t huis) niet zal afslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 16:22
Alle stroomkringen moeten worden afgezekerd. Een verliesstroomschakelaar is geen zekering. Je hebt ze wel gecombineerd (vb: alamat), maar dat is niet standaard.

Zet je een 30mA vss voor 1 stroomgroep achter een 30mA vss waar meer stroomgroepen achter zitten, gaat de vss voor de meerdere stroomgroepen altijd eerder af. Er lekt nl altijd een beetje stroom, en dan zit je eerder op 30mA.

Je zal dus de extra vss moeten aftakken voor de al bestaande vss. En daarna afzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Makkelijkst, een automaat met aardlek. Deze automaat moet wel worden aangesloten voor de algemene aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:43

SA007

Moderator Tweaking
300mA mag in nederland niet meer geplaats worden.
30mA is inderdaad de standaard (of 0.03A).

Via speciaalzaken kan je aardlekschakelaars krijgen welke minder zijn.
Eentje van 30mA plaatsen achter een van 30mA is in ieder geval vrij zinloos.

Er is wel een trucje wat je uit kan halen om een 15mA aardlek te krijgen van een 30mA aardlek.
Neem een 3-fasen aardlekschakelaar en lus die dubbel door:
Nul op de Nul ingang
Fase op de Fase2 ingang
Nul uitgang op de Fase1 ingang
Fase2 uitgang op de Fase3 ingang
En dan de stroom voor je verlichting van Fase1 uit halen als 0 en Fase3 uit voor de fase.
Zo verdubbel je de stroom die er loopt door de aardlek en dus ook de lekstroom.

Wel bij de aardlek vermelden dat dit gebeurd is voor het geval iemand anders aan de installatie gaat werken, maar het is compleet veilig en werkt perfect.
En het is een stuk voordeliger dan een < 30mA aardlek kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• privo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05-2022
Werken aan de elektrische huisinstallatie zonder inschakeling van een erkende installateur kan levensgevaarlijk zijn. Indien ongelukken of brand ontstaat door aanleg van een niet goedgekeurde installatie kan de verzekering een uitkering weigeren.

Een differentiaalschakelaar ( verder ALS = Aard Lek Schakelaar) beveiligd geen kortsluiting en is alleen geschikt voor het afschakelen van de installatie bij een foutstroom ( lek naar aarde ).
Het achter elkaar plaatsen van ALS's is gewoon foutief.

Het meetcircuit voor de ALS zit in de schakelaar zelf en kan dus niet zo maar worden gelust, aan de ALS mag zelfs helemaal niet worden geprutst.

Een 3fase+nul ALS kan zonder meer wel worden gebruik voor een 1 fase installatie als deze op de juiste wijze wordt aangesloten ivm de testknop. LET OP het trucje van SA007 (sorry) gaat niet op en de bedradingsinstructie is alleen geschikt om de TESTKNOP in alle geval te laten werken. De uitschakeling blijft 30mA.

Het advies van Joesoef is juist, maar dat moet dus inderdaad in de meterkast gebeuren en dat is dus werk voor de installateur !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:13

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@privo
Werk in de meterkast is niet persé werk voor een installateur. Iemand die kennis van zaken heeft kan prima zelf in de meterkast werken. Sterker nog, ik heb meer vertrouwen in m'n eigen kunsten dan van een installateur, waar ik al bij meerdere mensen het grootste prutswerk ooit heb gezien (toppunt was bij m'n ouders, waar door een fout van een installateur jaren daarvoor, bijna brand was uitgebroken in de meterkast).

Creatieve schakelingen moet je niet aanbrengen in een meterkast. De bedrading moet voldoen aan het daarvoor geldende bouwbesluit (en NEN-norm in Nederland). In geval van brand en er zit bedrading die niet voldoet (zoals de truc van SA007) zal een verzekering niet uitbetalen. Welke norm precies van toepassing is, is afhankelijk van het bouwjaar van het huis. Zo hoeven oude huizen niet persé op alle groepen aardlek of randaarde te hebben, terwijl dat tegenwoordig in Nederland wel de norm is (samen dus op alle aansluitingen).

@TS
Waarom wil je persé een extra aarlekschakelaar op de tuinverlichting hebben? Als de verlichting goed is aangelegt en van goede kwaliteit is, dan is de kans op weglekken van stroom verwaarloosbaar klein en niet hoger dan voor verlichtingsarmaturen in het huis.
Als je niet wilt dat je hele huis donker wordt bij het eruit klappen van de aardlek, is er nog een hele simpele oplossing, namelijk een helemaal eigen groep + aardlek installeren voor alleen de tuin. Deze wordt dan gevoed vanaf de hoofdzekering en mocht er een lekstroom zijn in de tuin, klapt alleen z'n eigen aardlek eruit. Je kan er eventueel nog voor kiezen om de groep een zekering van maar 6 of 10 Ampère te geven. Dit is verre weg het eenvoudigst en volledig volgens de norm. Het is namelijk sowieso niet toegestaan om meer dan 5 groepen achter 1 aardlek te hebben, dus grote installaties (meer dan 5 groepen) hebben altijd meerdere aardleks die verschillende groepen beveiligen.

Als je in de meterkast gaat werken, 1 (of eigenlijk 2) tip. Maak de kast altijd spanningsloos door de hoofdschakelaar uit te zetten (indien aanwezig uiteraard) of werk met geisoleerd gereedschap (tot 1000V) en werk netjes en secuur. Trek er gerust wat meer tijd voor uit om draden netjes te buigen, zo voorkom je dat je dingen over het hoofd ziet. En voor de kast gesloten wordt, controleer alle (echt alle) schroeven of ze goed aangedraait zitten, ook de schroeven waar je niet aan gedraait hebt. Door het bewegen van de draden kunnen ze namelijk los gaan zitten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
deepbass909 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:41:
@TS
Waarom wil je persé een extra aarlekschakelaar op de tuinverlichting hebben?
Wel... bedankt allemaal voor de reacties, het zette me eens tot nadenken over de situatie en gisterenavond was het prijs... de boel floepte uit tijdens een felle regenbui. Dus heb ik me even bezig gehouden met de oorzaak van het wegvallen (vermijden is beter dan genezen enzo...) en dus alle elektrische onderdelen (stopcontacten, schakelaars, verdeeldozen etc...) nagekeken en wat blijkt: minstens 1 verdeeldoos is niet waterdicht.. ik schroefde die open en 't water zeikte er zo uit.

Dus straks ga ik die eens vervangen door een waterdichte.

Bij nader inzien ga ik me ook niet verder bezig houden met gissen en DIY-en aan de zekeringkast. In de context van brandverzekering en dergelijke zal 't inderdaad verstandiger zijn om er een erkend installateur bij te halen (als die wel zal willen langskomen voor 'zo'n prulletje').

thanks all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124325

privo schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 00:40:

. . .

Een differentiaalschakelaar (verder ALS = Aard Lek Schakelaar) beveiligd geen kortsluiting en is alleen geschikt voor het afschakelen van de installatie bij een foutstroom ( lek naar aarde ).
Het achter elkaar plaatsen van ALS's is gewoon foutief.
Ik wil hier even inspringen en de TS-benaming van een ALS in de zelfde zin als een “differentieel schakelaar” aanvechten.

Een differentieel schakelaar (niet "differentieelschakelaar") die een elektrische stroom zou schakelen zou bijvoorbeeld op een stroom van xA sluiten en op een stroom van (x+y)A openen (of andersom) en als de stroom dan weer op xA komt het contact weer sluiten. In dit geval is het differentieel y instelbaar.

Denk bijvoorbeeld aan een “differentieel drukschakelaar”. . .het schakelt op een drukdifferentieel.
Een ALS is een beveiliging die de voeding uitschakelt en die je met de hand weer moet aanzetten.

Misschien is het muggenziften en wordt in de elektra-installatie-branch de benaming ALS ook als differentieelschakelaar gebruikt.
offtopic:
Ook al zou ik dat onjuist beschouwen mijn vraag is gericht op of een differentieel stroomschakelaar . . . DSS. . . zoals ik beschreven heb, te koop is en zo ja, waar?

Ik wil het niet als een ALS gebruiken maar om een elektrische apparaat aan/uit te schakelen met een instelbaar differentieel. De DSS zou dan NC en een NO contacten moeten hebben. Dit zou een vergelijkbare functie hebben als een differentieel temperatuurschakelaar. . .DTS. . . waarvoor het differentieel instelbaar is.

Wie weet raad voor een DSS en een DTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Met het woord differentieelschakelaar of eigenlijk differentiaalschakelaar (één woord, en niet twee losse) is op zich niets mis mee, vroeger werd de ALS zo genoemd, alleen is het in onbruik geraakt (om dat het van alles in kan houden) en vervangen door aardlekschakelaar, zijnde precies de functie waarvoor hij wordt gebruikt. Maar nog steeds is het een differentiaalschakelaar, want hij schakelt uit (en niet automatisch weer in) op een van te voren bepaald verschil tussen de stroom tussen fase- en nulleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Techneut schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 11:32:
Met het woord differentieelschakelaar of eigenlijk differentiaalschakelaar (één woord, en niet twee losse) is op zich niets mis mee, vroeger werd de ALS zo genoemd, alleen is het in onbruik geraakt (om dat het van alles in kan houden)
Precies!
en vervangen door aardlekschakelaar, zijnde precies de functie waarvoor hij wordt gebruikt. Maar nog steeds is het een differentiaalschakelaar, want hij schakelt uit (en automatisch weer in) op een van te voren bepaald verschil tussen de stroom tussen fase- en nulleider.
Ik zei al: "Misschien is het muggenziften" maar op dit punt als je de vergelijking maakt met het woord

"temperatuurschakelaar"

is het een enkel woord omdat het schakelen gebeurd op een temperatuurinput. In deze zin is het gemakkelijk de aanname aan te houden dat het “schakelen” gebeurd door middel van elektrische contacten. . .

Een “elektrische schakelaar” kan je dus op allerlei inputs laten schakelen. Het enkele aparte woord “elektrische” is kenmerkend voor het type schakelaar en het kenmerkende woord dat je aan “schakelaar” vastknoopt vertelt wat de [/b]input[/b] is:

Een
"drukschakelaar" schakelt op druk
"tempertuurschakelaar" schakelt op temperatuur
"niveauschakelaar" schakelt op niveau
“spanningschakelaar” schakelt op spanning
“stroomschakelaar” schakels op stroom

Er zijn uiteraard afwijkende benaminginge zoals

"lichtschakelaar". . .deze schakelt doorgaans elektrische stroom maar geen licht. Een schakelaar die door middel van licht geactiveerd wordt bestaat uiteraard ook maar dan noemt men het doorgaans een lichtsterkeschakelaar.

Als je alleen de term "differetieelschakelaar" gebruikt is het vanuit een algemene technische beschouwing onmogelijk om uit te maken welk soort input het schakelen veroorzaakt. Je kan een "differentieel" niet schakelen. In dit geval moet je extra aanduidingen gebruiken"

"differentieel drukschakelaar"
"differentieel temperatuurschakelaar"
“differentieel stroomshakelaar”. . .etc.

en in geval van een ALS (aardlekschakelaar). . .het schakelen wordt veroorzaakt door een aardlek. . . als het automatisch weer aan zou gaan, zou je het een

"differentieel aardlekschakelaar"

moeten noemen. Maar ik stel dat een "aardlekschakelaar" een beveiliging is en niet automatisch weer aan mag gaan. . . .in geval van een aardlek zou je eerst het aardpekprobleem moeten oplossen. Als daarna zonder aardlek de schakelaar automatische weer zou sluiten zou dat interessante applicatie zijn maar ik heb ze nooit gezien. Is dat wel toegestaan?
Alle moderne aardlekschakelaars die ik ooit gezien heb moesten met de hand weer aangeschakeld worden.

Voor een automatische schakeling op basis van een stroomsterkte differentieel zou de naam

"differentieel stroomschakelaar” noemen. . .het uit/aan schakelen gebeurd op basis van elektrische stroom. Als je toevallig met een waterstroom op verschillen van waterstroomsterkte een schakelaar wilt laten schakelen heet het een "differentieel stromingsschakelaar".

Je begrijpt zelf al dat als je binnen een branche, zoals de elektra-installatiebranche, een foute benaming gebuikt dit vanuit een algemene beschouwing volstrekt onduidelijk kan zijn. Vandaar dat ik stel dat de naam

"differentieelschakelaar" in het algemeen betekenisloos is. . .je schakelt niet een differentieel(c.q. differentiaal)

Ik weet nog steeds niet waar ik een "differentieel stroomschakelaar" kan kopen.
Ook een "differentieel temperatuurschakelaar" kan ik niet vinden!

Wie helpt me?

PS:
Het verschil tussen differentiaal en differentieel is in het Nederlands nogal subtiel (lijkt me). Differentiaal relateert doorgaans naar de wiskunde en differentieel o.a. naar een tandwiel samenstelling in de achteras van een auto. . het wordt veel door elkaar gehaald. . .bijvoorbeeld als "differentieel diagnose" en "differentiaal diagnose". . .waarschijnlijk zijn deze identiek.

In het Engels is er geen verschil en is een "differential" zowel een tandwielen samenstelling als een afgeleide van een wiskundige functie. Ik moet bekennen dat in het Nederlands ik deze termen nog niet consequent gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 124325 op 11-07-2008 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Vortex2,
Je taalkundige betoog is op zich wel plausibel (al maak je hier en daar wel slippers met d of t ;) . Maar sommige woorden zijn gewoon samengestelde woorden zoals differentiaalschakelaar of differentiaalrelais, iedereen die werkzaam is in die materie weet wat er mee wordt bedoeld, het woorddeel schakelaar impliceert dat geschakeld wordt op een verschil. Alleen omdat "different" ofwel "verschil" van alles kan betekenen (en dan kom ik je toch een eindje tegemoet) heeft men gekozen voor aardlekschakelaar omdat dit meer de vlag is die de lading dekt. Verschilstroomschakelaar had ook gekund, ook één woord, maar aardlekschakelaar duidt tevens de functie aan, dus.... Genoeg over dit bijkomstige aspect.

Een aardlekschakelaar schakelt op een verschilstroom uit. Automatisch weer inschakelen is niet toegestaan. Immers een ongeaard apparaat kan onder spanning staan zonder dat dit direct wordt gemerkt. Pas bij aanraking ontstaat een lekstroom naar de aarde waarop de aardlekschakelaar moet uitschakelen. Onnodig uit te leggen waarom daarna automatisch weer inschakelen ongewenst is. Mag dus ook niet!

Ik vrees dat je die "differentieel stroomschakelaar" zoals jij hem omschrijft ook niet zal vinden, zodat je waarschijnlijk zelf zoiets zult moeten maken. Ik weet niet op hoeveel verschilstroom hij dan moet schakelen (en weer loslaten) DC of AC, een aardlekschakelaar is uitsluitend voor wisselstroom.
Als de verschilstroom min of meer overeenkomt met die van een aardlekschakelaar kun je misschien zo eentje slopen en de kern met spoeltjes als basis gebruiken en mogelijk zefs het palmechanisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
rrrrustig jongens rrrustig... het ging 'm maar om één of andere zekering eh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, om een aardlekschakelaar. En daar waren wat nadere detailvragen over die beantwoord werden. Zo rustig als het maar kon ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Techneut schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 14:50:
@Vortex2,
Je taalkundige betoog is op zich wel plausibel (al maak je hier en daar wel slippers met d of t ;) .
offtopic:
Ik heb tot mijn 18de dit nooit kunnen leren vanwege leraren die het niet konden uitleggen en alleen maar rode ink op mijn schriften sprinkelden, en na 21 jaar in Canada en 3 jaar in Zimbabwe gewerkt te hebben heb ik het nooit kunnen leren en veel Nederlanders weten het ook niet. Van de 10 mensen die zeggen te weten hoe het moet komen er 10 ondoorgrondelijke verhalen waarmee ze mij het niet duidelijk kunnen maken. Ik ben nu een vos van haast 65 en ik vermoed (zonder "t") dat het nooit meer goed komt. . .ik weet genoeg om het soms goed te doen :*)

[je toelichting . . .] Genoeg over dit bijkomstige aspect.[/quote] Akkoord! We begrijpen elkaar dat we elkaar soms niet begrijpen als we uitgaan van verschillende technische achtergronden en begrippen door elkaar gebruiken.
Een aardlekschakelaar schakelt op een verschilstroom uit. Automatisch weer inschakelen is niet toegestaan. Immers een ongeaard apparaat kan onder spanning staan zonder dat dit direct wordt gemerkt. Pas bij aanraking ontstaat een lekstroom naar de aarde waarop de aardlekschakelaar moet uitschakelen. Onnodig uit te leggen waarom daarna automatisch weer inschakelen ongewenst is. Mag dus ook niet!
Dat had ik in principe verwacht (ik ken redelijk wat veiligheidsregels) en daarom verbaasde het mij ook dat je in je post van11-07-08 om 11:32 uur je wel zei dat het automatische weer in zou schakelen.
Ik vrees dat je die "differentieel stroomschakelaar" zoals jij hem omschrijft ook niet zal vinden, zodat je waarschijnlijk zelf zoiets zult moeten maken. Ik weet niet op hoeveel verschilstroom hij dan moet schakelen (en weer loslaten) DC of AC, een aardlekschakelaar is uitsluitend voor wisselstroom.
Als de verschilstroom min of meer overeenkomt met die van een aardlekschakelaar kun je misschien zo eentje slopen en de kern met spoeltjes als basis gebruiken en mogelijk zefs het palmechanisme.
Zelf gaan maken zit er denk ik niet in. Het is in principe voor een eenmalige applicatie voor een ander die wat aan het knutselen is en er weinig geld voor over heeft. Het differentiaal zou instelbaar moeten zijn net zoals dit voor een "diferentiaal drukschakelaar" zo is. Wat we nodig hebben is een "differentaal tempertuurschakelaar".

Ik kan me wel een apparaat voorstellen dat met een variable elektrische stroom door een door een tempertuur variabele weerstand en spoel een variabele kracht op een veergeladen contact uitoefent en op een bepaalde temperatuur een contact omklapt en als de temperatuur terugvalt het contact weer terugklapt op een ander temperatuurpunt. Met diverse verstelschroefjes kan je dan de schakelpunten omhoog en naar omlaag verschuiven en zo ook het differentiaal varieren.

Ik had verwacht dat je zoites zonder meer kon kopen voor een prikkie maar nog steeds niet gevonden.

@ renio

Vragen die eenvoudig bedoeld zijn creeren vaak allerlei complexere zijstaatjes. Dat maakt een forum zoals dit niet alleen leuk maar ook leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Anoniem: 124325 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 18:22:
.....Dat had ik in principe verwacht (ik ken redelijk wat veiligheidsregels) en daarom verbaasde het mij ook dat je in je post van11-07-08 om 11:32 uur je wel zei dat het automatische weer in zou schakelen.
..............
Dat was een fout van me, ik vergat het woordje niet er tussen te zetten waar ik dat wel terdege bedoelde. Komt ontzettend stom over, maar enfin, ik heb het even gecorrigeerd.

Die d en t foutjes waren vergezeld met een smiley, beslist geen schoolmeesterachtige aanval dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Techneut schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 18:59:
[...]

Die d en t foutjes waren vergezeld met een smiley, beslist geen schoolmeesterachtige aanval dus!
Zo vatte ik het niet op :) Mijn reactie was bedoeld om duidelijk te maken dat het onderwerp al 100 of meer jaren opdoemt en goed bedoelde opmerkingen van sommige mensen dat het gemakkelijk te leren is en de pogingen van leraren ten spijt blijft het probleem er. Het is klaarblijkelijk "a hard nut to crack"! We kunnen allerlei moelijke zaken leren zoals ruimteschepen naar Mars en Saturnus en verder sturen maar een "t"je altijd op de juiste plek plaatsen blijft moeilijk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:39

Part

Helemaal niets.....

300mA dat is gebruikelijk in Belgie dus ik heb een klein vermoede dat de TS in Belgie woont.
Daar zijn andere regels als hier. Wat ik tot nu lees gaat alleen op in Nederland (NEN1010).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

Part schreef op maandag 14 juli 2008 @ 22:56:
300mA dat is gebruikelijk in Belgie dus ik heb een klein vermoede dat de TS in Belgie woont.
Daar zijn andere regels als hier. Wat ik tot nu lees gaat alleen op in Nederland (NEN1010).
TS heeft het over 0,03A en dat zal ook in België 30mA betekenen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:39

Part

Helemaal niets.....

Anoniem: 64547 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 22:59:
[...]

TS heeft het over 0,03A en dat zal ook in België 30mA betekenen,
Jup maar ook over 300mA en 30mA en dat zie je in Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Staessens
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-06-2022
Beste,

In mijn filmpjes heb ik deze topic zo goed als mogelijk proberen uit te leggen

https://youtu.be/qP3Wd8J1keQ
https://youtu.be/-Pbsg66-1RQ

Mvg,
Hans Staessens

[ Voor 7% gewijzigd door Hans Staessens op 27-05-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk niet dat de topicstarter daar 13 jaar naar dato nog naar op zoek is ;)
Dus ik zal een slotje zetten op deze oude koe.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.