Toon posts:

Computer hangt zeer wisselvallig vast.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben al zo'n half jaar in het bezit van het onderstaande systeem:

E6750
Asus P5K-SE
2x 1024Mb Kingston ValueRAM PC5300
Sparkle 8800GT
Antec NEOPower 500W
Scythe Mine

Al sinds het begin dat ik deze computer heb hangt mijn computer al nu en dan vast wanneer de computer idle is, het gebeurt zelden dat de pc freezed wanneer deze onder load staat, zelfs 12 uur Orthos kan zonder moeite worden gedraaid. Met vasthangen bedoel ik dat het beeld vasthangt als een print screen en de laatste milliseconde van het geluid loopt, totdat je de pc een harde reset geeft. Verder blijven alle fans draaien. Het kan 2 keer in de middag zijn, maar net zo goed ook 1 keer in week zijn. Eerst kon het mij niet echt veel uitmaken dat het gebeurde, ik dacht zelf misschien dat Windows XP de boel verziekte maar inmiddels staat Vista erop en het probleem blijft bestaan.

Verder dacht ik dat het RAM geheugen de problemen veroorzaakte maar aangezien het geheugen van 667 Mhz naar 850 Mhz wilt lijkt me dat van niet (12 uur+ Orthos stabiel). De processor word nooit echt heet op 3,4Ghz (loopt 1:1 met geheugen, 5-5-5-18), de temps lopen idle tot de 40 graden, niet hoger dan dat. De computer crasht wanneer er wel en niet overgeclockd is, hier mee wil ik laten zien dat waarschijnlijk het niet de RAM zijn schuld is.

De vcore staat ingesteld op 1.40v in het bios, maar CPU-Z/Everest Ultimate zegt dat het 1.376 is wanneer de pc idled, onder load loopt de vcore terug naar 1.320v. Vdimm staat ingesteld op 2,0 volt.

Ik ruil vandaag misschien (:p) nog met een vriend van RAM en dan kan ik verder experimenteren of de pc blijft vasthangen.

Nou zou ik graag willen weten wat mijn pc laat vasthangen, en waarom dat zo is. Help is appreciated.

Now back to bed, alvast bedankt tweakerts. :z

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zou zeggen, zie de speciaal daarvoor gemaakte Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, en begin met uitgebreid testen, losse hardware etc. Geheugen uitwisselen is een goed begin :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Nou ja stabiel in bepaalde testapplicaties zegt natuurlijk niets he.

Controleer je logboek(en) eens in Vista. Wellicht dat daar iets zinvols in staat. Bijv een HDD met bad sectors.

Verwijderd

Misschien een idee om met een of andere boot cd harddisk / memory te testen?

offtopic:
Damn, ben zo te zien niet de enige die laat (/vroeg) online is...

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kijk eens bij event viewer / system, dan zou je het probleem binnen no time moeten lokaliseren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de eerste freeze meegemaakt met het RAM geheugen van een vriend, het betreft het zelfde geheugen als wat ik heb alleen met een PC6400 snelheid. Ik heb zojuist een een diagnostic progje gebruikt voor mijn bootdrive en wat blijkt:

Afbeeldingslocatie: http://xs229.xs.to/xs229/08284/noes951.png
Mijn excuses voor de grote pic. Ik weet niet hoe ik een thumbnail maak.

Betekend dit dat ik een hoop bad sectors heb waardoor m'n bak blijft vasthangen?

Alvast bedankt.

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 20:55
wat mij zo lijkt (omdat de spinup time beetje lang zijn enzo) dat de hdd niet "helemaal lekker" is.

Wat je kunt proberen is chkdsk /f (gewoon onder windows(uitvoeren ->cmd -> chkdsk /f) De volgende keer dat je je pc opstart wordt de hele harde schijf gecontroleerd en gerepareerd

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist chkdsk met en zonder de /r parameter gedraaid:

Afbeeldingslocatie: http://xs229.xs.to/xs229/08285/chkdsk_resultaat981.jpg

Dit zelfde resultaat kwam ook mét de /r parameter, en zo te zien heb ik geen bad sectors.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat het moederbord of de videokaart voor problemen zorgt, maar de videokaart overleefd ook hele dagen Crysis. Kan ik het moederbord op de een of andere manier testen? Aangezien de freeze zeer en zeer random is het echt moeilijk om precies te zien wat het probleem is.

Alvast bedankt.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
je hebt echt wel bad sectors hoor
elke harde schijf heeft wat extra ruimte, als er slechte sector door de harde schijf zelf wordt vastgestelt, wordt deze uitgeschakelt en vervangen door een vrije sector
als dit aantal groeit (dit dient stabiel te blijven na de low-level format) zal de harde schijf na een tijdje data verliezen
zoals je ziet in de Smart bij 05, zit je er procentueel niet meer zo ver af

misschien dat je eens kan testen om je hd vol te schrijven (maakt niet uit met wat), ik ken iemand welke zijn pc telkens vastliep als er op een bepaalde plaats op de hd iets geschreven werd
indien zo'n geval --> RMA

iets technischere, betere uitleg:
Count of reallocated sectors. When the hard drive finds a read/write/verification error, it marks this sector as "reallocated" and transfers data to a special reserved area (spare area).
This process is also known as remapping and "reallocated" sectors are called remaps. This is why, on a modern hard disks, you can not see "bad blocks" while testing the surface - all bad blocks are hidden in reallocated sectors. However, the more sectors that are reallocated, the more a sudden decrease (up to 10% and more) can be noticed in the disk read/write speed.

[ Voor 32% gewijzigd door catfish op 11-07-2008 17:09 ]

Pagina: 1