Server in schuur plaatsen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267470

Topicstarter
Hallo Tweakers! =).

Ik wil mijn server graag in de schuur plaatsen, maar heb echt geen idee of dit wel kan. Hij maakt namelijk behoorlijk veel lawaai en dat irriteert behoorlijk, vooral als je snachts probeert te slapen.

Ik had gehoord dat er in een schuur veel vocht is, en dat dit niet goed is voor je server / PC.
Nu ben ik even gaan zoeken hoe je kan vermijden dat je server kapot gaat door de vocht, en google bracht mij bij vochtvreters. Het schijnt dus dat die apparaten (het meeste) vocht uit je schuur verwijderen. Omdat ik toch niet helemaal zeker ben, over hoe en wat vraag ik het toch nog maar even hier.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ligt er natuurlijk aan hoe vochtig dat het is. Een beetje luchtvochtigheid kan op zich geen kwaad, gezien je systeem natuurlijk aanstaat en warmer is dan de rest. Ik heb ook wel met m'n pc buiten gezeten op lanpartys en dat gaat op zich ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Alleen wanneer de PC ermee ophoudt heb je wel een probleem door condensvorming door snelle temperatuursverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:11:
Het ligt er natuurlijk aan hoe vochtig dat het is. Een beetje luchtvochtigheid kan op zich geen kwaad, gezien je systeem natuurlijk aanstaat en warmer is dan de rest. Ik heb ook wel met m'n pc buiten gezeten op lanpartys en dat gaat op zich ook prima.
Dat is voor zover ik weet inderdaad ook geen probleem, zit zelf savonds ook vaak genoeg buiten op m'n laptop. Maar ik vraag mij af hoe de server zich gaat gedragen als hij constant daar staat, want ik wil namelijk niet dat ik hem daar heb staan, en hij werkt na 3 dagen niet meer. Daarvoor is hij me iets te duur geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:59
Je hebt volgens mij ook van die anti-vochtzakjes gebruiken :P Gewoon eromheen plaats enzo. Moet lukken toch?
Terw_Dan schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:11:
Maar dat is opzich niet voor langere tijden en dat scheelt denk ik ook wel

[ Voor 67% gewijzigd door alex3305 op 10-07-2008 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik zal 'm 's winters wel in een soort geventileerde en geisoleerde kist/kast zetten.

Op de een of andere manier zijn spullen die in de schuur staan nogal roestgevoelig. Gereedschappen die in mijn schuur in een krat in een kast liggen, roesten een beetje, niet ernstig, maar toch wel hinderlijk.

Is overigens een stenen schuur, op een fundering die vaststaat met enorme heipalen (exact dezelfde fundering als het huis) en met een betonnen dak erop. (geen lekkages dus)

De RVS frituurpan die in mijn schuur woont, heeft er natuurlijk geen last van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Laatst online: 10:16
Wat voor schuur is het? Is het een enkele muur of geïsoleerd? Dubbel glas? Etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is gewoon een enkele schuur, een simpel stenen huisje met een soort ijzeren dak er boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Hoe zit het met de warmte in de zomer? Bij onze schuur is het namelijk in de zomer (of als de zon er een flinke tijd op schijnt) bloedheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 112352 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 12:03:
Hoe zit het met de warmte in de zomer? Bij onze schuur is het namelijk in de zomer (of als de zon er een flinke tijd op schijnt) bloedheet.
Wat is bloedheet? 40C? Dat is voor ons idd erg heet, maar een goed gekoelde server kan daar op zich wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk eigenlijk dat het qua luchtvochtigheid/temperatuur e.d. wel meevalt. Je ziet best vaak computers in werkplaatsen enzo, waar ook vaak dezelfde omstandigheden gelden als in een gemiddelde schuur. Ik zou eerder letten op insecten die erin gaan nestelen en vuil/stof e.d.. Dus alle kiertjes goed dichtmaken of een kist er omheen timmeren.

Qua koeling zou ik niet te moeilijk doen. Een PC kan wel tegen 40 graden omgevingstemperatuur bij een paar zomerse dagen. Vooral aangezien het niet permanent is. Gewoon veel fans erin monteren.

[ Voor 22% gewijzigd door Palomar op 10-07-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Palomar schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 12:15:
Denk eigenlijk dat het qua luchtvochtigheid/temperatuur e.d. wel meevalt. Je ziet best vaak computers in werkplaatsen enzo, waar ook vaak dezelfde omstandigheden gelden als in een gemiddelde schuur. Ik zou eerder letten op insecten die erin gaan nestelen en vuil/stof e.d.. Dus alle kiertjes goed dichtmaken of een kist er omheen timmeren.

Qua koeling zou ik niet te moeilijk doen. Een PC kan wel tegen 40 graden omgevingstemperatuur bij een paar zomerse dagen. Vooral aangezien het niet permanent is. Gewoon veel fans erin monteren.
Hij is wordt wel genoeg gekoelt denk ik.. En een kast er omheem timmeren, dan kan hij zijn eigen warmte niet kwijt denk ik?. En dan wordt hij iets te heet, en dat is dan ook weer niet goed lijkt mij?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 267470 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 12:33:
[...]

Hij is wordt wel genoeg gekoelt denk ik.. En een kast er omheem timmeren, dan kan hij zijn eigen warmte niet kwijt denk ik?. En dan wordt hij iets te heet, en dat is dan ook weer niet goed lijkt mij?.
Natuurlijk die wel voorzien van luchtgaten met daarvoor stoffilters, dan kan hij de warmte prima kwijt en zorg je dat stof e.d. uit het systeem blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 12:39:
[...]

Natuurlijk die wel voorzien van luchtgaten met daarvoor stoffilters, dan kan hij de warmte prima kwijt en zorg je dat stof e.d. uit het systeem blijft.
Hmm, oke.

En hoe zit het met het netwerk, draadloos is denk ik geen optie?. omdat de snelheid toch een beetje lager wordt?.
Dus ik dacht meer aan gewoon een soort slang met een UTP kabel onder de grond door ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 14:55
Met een geventileerde kist (voor en achter deels open) houd je misschien de grootste temperatuurschommelingen tegen wat eventueel vochtproblemen kan voorkomen/verminderen.
De schuur zelf ventileren lijkt me ook een goed idee. Sleufje + roostertje onderin de deur en kijken of je ergens hoog nog een opening kunt maken. Ook goed voor je gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 00:06
Voor de kabel kan je gaan voor cat5e grondkabel. Deze kabel is niet altijd geschikt voor echt onder de grond maar voor vochtige ruimtes. Toch moet ingraven niet echt een probleem zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Viperke schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 13:00:
Voor de kabel kan je gaan voor cat5e grondkabel. Deze kabel is niet altijd geschikt voor echt onder de grond maar voor vochtige ruimtes. Toch moet ingraven niet echt een probleem zijn lijkt me.
Waari k ook aan dacht is gewoon een soort tuinslang en daar de kabel doorheen duwen, en die slang ingraven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 14:55
Anoniem: 267470 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 13:24:
[...]

Waari k ook aan dacht is gewoon een soort tuinslang en daar de kabel doorheen duwen, en die slang ingraven?
Of van die dikke zwarte (of blauwe?) kunststof waterleiding. Volgens mij kan die probleemloos jaren onder de grond liggen zonder dat water en knaagdieren er doorheen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247379

Je hebt PVC slangen die er juist voor dienen om kabels veilig onder de grond te laten lopen. Die kunnen ook tegen een onzorgvuldig in de grond gestoken schop bijvoorbeeld, voor als je bij het omspitten van je tuin niet meer precies weet waar dat ding ook alweer lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allemaal bedankt voor jullie andwoorden!,
ik heb hier denk ik veel aan gehad.
ik laat natuurlijk nog even weten als het gelukt is :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je toch kabels trekt, trek er dan 2 naast elkaar. Mocht er 1 stuk gaan (door vocht of wat dan ook) dan heb je altijd nog een reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaaaghNL
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-06 17:28

WaaaghNL

Just me..

ik heb nog even 2 dingentjes :)

ik zou de PVC pijp onder de grond dicht langs de schutting leggen, of onder het tegelpad door dan is de kans namelijk klein dat je hem ooit sloopt klein

en in veel oude schuurtjes zijn de stopcontacten niet geaard, zorg wel dat je hier iets op verzint

WaaaghNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waaagh schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:33:
ik heb nog even 2 dingentjes :)

ik zou de PVC pijp onder de grond dicht langs de schutting leggen, of onder het tegelpad door dan is de kans namelijk klein dat je hem ooit sloopt klein

en in veel oude schuurtjes zijn de stopcontacten niet geaard, zorg wel dat je hier iets op verzint
In one schuur is ie dus wel geaard :P.
Maar ik vraag me dus af of vocht in onze schuur wel zo'n groot probleem is,
aangezien de stopcontact daar ook gewoon bloot ligt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 267470 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 15:29:
[...]

Bij gevaar voor vocht zou ik eerder denken aan een lekkend dak waardoor het water zo je pc instroomt :P. Een iets hogere luchtvochtigheid zou ik niet echt bang voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

In een vochtige omgeving kunnen dingen makkelijk gaan schimmelen, denk hier aan als er wat stof/zaagsel/whatever je klust in de schuur in je computer op je printplaten ligt.

Verder is vocht geen probleem, zo lang je spullen maar niet in een plas water staan.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:05

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Anoniem: 267470 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 15:29:
[...]

Een stopcontact zal eerder last hebben van oxidatie/corrosie :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 15:35:
[...]

Bij gevaar voor vocht zou ik eerder denken aan een lekkend dak waardoor het water zo je pc instroomt :P. Een iets hogere luchtvochtigheid zou ik niet echt bang voor zijn.
Het dak lekt echt niet :P.
dat weet ik voor 99,99& zeker.
Alleen is het juist weer wel zo dat er allemaal beestjes zitten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Tegen de beestjes kan je je server op 10cm hoge pootjes zetten, dan hebben ze geen reden om er onder te kruipen omdat er geen bescherming is.

En je kan alle ventilatiegaten afplakken met een vliegenhor, die zou je dan met klittenband kunnen vastzetten (helemaal rondom met klittenband). Je hebt ook klittenband met aan 1 kant een plakstrip, kijk maar goed rond bij de supermarkt (hangt vaak bij de schoenveters in de buurt)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Resistor schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 15:48:
Tegen de beestjes kan je je server op 10cm hoge pootjes zetten, dan hebben ze geen reden om er onder te kruipen omdat er geen bescherming is.

En je kan alle ventilatiegaten afplakken met een vliegenhor, die zou je dan met klittenband kunnen vastzetten (helemaal rondom met klittenband). Je hebt ook klittenband met aan 1 kant een plakstrip, kijk maar goed rond bij de supermarkt (hangt vaak bij de schoenveters in de buurt)
Hmm oke,
Ik denk dat ik voor zo ver eerst genoeg weet,
als iknog weer vragen heb zal ik ze stellen :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:06

Zeror

Ik Henk 'm!

Als je echt denkt dat vocht een probleem kan zijn in je schuur, waarom plaatst je dan niet een vochtmeter in je schuur om de vochtigheid eens na te gaan. Als je dan je bevinding hier plaatst, is er vast wel iemand die kan zeggen of de hoeveelheid teveel is of niet.

Overigens is te droog ook niet goed voor elektrische apparatuur ivm statische elektriciteit. Dus een beetje vochtigheid is zelfs goed. Niet teveel uiteraard. Maar zolang je schuur (muren, ramen etc..) waterdicht is, is er volgens mij niets aan de hand.

[ Voor 32% gewijzigd door Zeror op 12-07-2008 16:05 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Een duurder maar makkelijker alternatief voor een UTP kabel, kan (naast wireless) ook een homeplug oplossing zijn. Volgens mij leveren die wel een stabiele verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:00
schaduw schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 16:46:
Een duurder maar makkelijker alternatief voor een UTP kabel, kan (naast wireless) ook een homeplug oplossing zijn. Volgens mij leveren die wel een stabiele verbinding.
Alleen is de doorvoersnelheid daarvan niet altijd optimaal, zeker niet voor een server. En uiteraard moet de schuur dan wel op dezelfde fase zitten.

Ik heb mn server in de kruipruimte. Die is hier altijd droog en koel, dus kan daar heel prima staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:51
DJSmiley schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 17:00:
[...]

Alleen is de doorvoersnelheid daarvan niet altijd optimaal, zeker niet voor een server. En uiteraard moet de schuur dan wel op dezelfde fase zitten.

Ik heb mn server in de kruipruimte. Die is hier altijd droog en koel, dus kan daar heel prima staan ;)
In de kruipruimte?? Kan je daar wel een beetje bij als het moet? Heb je er misschien een foto van?
Ikzelf wil de server misschien op zolder plaatsen. Daar heeft niemand er last van lijkt me.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:00
Charlie932 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 17:08:
[...]

In de kruipruimte?? Kan je daar wel een beetje bij als het moet? Heb je er misschien een foto van?
Ikzelf wil de server misschien op zolder plaatsen. Daar heeft niemand er last van lijkt me.
Kan er prima bij, plank onder de deurmat weghalen en ik ben er. 't is hier diep, 1.20 schat ik, dus alle ruimte. Keyboard/muis/lcd hangen in de meterkast, dus alleen voor hardware-issues hoef ik eronder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Ik heb mijn pc al jaren (ca. 5) in de schuur staan. Half steens, niet geïsoleerd. Vocht vormt geen enkel probleem hier, stof daarentegen wel. In schuren is het vaak veel stoffiger dan binnen, dus eens in de paar maanden effe met een dikke blower de hardware cleanen en voila.
Pagina: 1