processor draait continu rond 60%

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258149

Topicstarter
hey,

een maand geleden of zo heb ik zelf mijn computer in elkaar gezet en heb windows vista 64-bit erop gezet. Alles werkt top en het lijkt een goed systeem, op één ding na: mijn CPU gebruik zit continu tussen de 56- en 62%. Het rare hiervan is dat het systeem volgens mij ook daadwerkelijk 'ergens' mee bezig is.
Gisteren heb ik een nieuwe harde schijf gekocht omdat mijn vorige te klein was. Kwam me redelijk goed uit, want nu kon ik kijken of het aan de harde schijf zou liggen. Dus weer vista geïnstalleerd en het leek allemaal perfect te werken... Totdat ik via het ''welcome center'' een system rating uitvoerde. Direct vanaf dat moment zit het weer rond 60% en ik merkte dat het openen van mijn browser er ook gelijk meer dan een seconde langer over ging doen.
Ik heb vandaag service pack 1 erop gezet, dus daar zal het niet aan liggen.
Verder kan ik via de taskmanager(alt ctrl del) ook niet vinden waar hij mee bezig is wat zoveel rekenkracht kost. Daar staat zelfs dat het percentage dat het systeem ''idle'' is rond de 70% ligt... vrij gek dus..

Mijn systeem:

Mobo: Asus p5k Deluxe
Processor: Intel Core 2 6400@2.13 GHz
Geheugen: 4 GB OCZ (1000 Hz geloof ik)
Harddisk: 500 GB Seagate SATA II 32 MB Cache
Grafische Kaart: Leadtek nvidia 8800GTS 512MB

Heeft iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

groeten

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 258149 op 09-07-2008 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:37
Het zou kunnen liggen aan de indexering van de files op je HDD. Probeer deze eens uit te schakelen (eigenschappen v/d HDD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Anoniem: 258149 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 23:40:
mijn CPU gebruik zit continu tussen de 56- en 62%.
Dit betekent dus dat er 1 proces continu vol bezig is (aangezien jij een dual core hebt). Je kan toch gewoon in je taskmanager aflezen welk proces dit is? Ik begrijp ook niet dat je vervolgens constateert dat het systeem voor 70% idle is, die percentages lees je toch op dezelfde plaats af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, ik kan nergens vinden welk proces dit is. Ik zie bij processes staan: System Idle Process, deze zit rond de 70% elke keer. Onderin het Task Manager scherm staat echter: CPU Usage: 62%. Dit krijg ik als ik de taskmanager alle processen laat zien...
Op mijn vorige(minder goede) pc zat dit gebruik altijd rond de 0 á 2 % als ik niets deed..
Omdat dit een nieuwe harde schijf is heb ik ook alleen nog maar firefox en een driver voor mijn videokaart geïnstalleerd... Gekke programma's zitten er dus (nog) niet tussen..

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 258149 op 10-07-2008 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Post eens een screenshotje van die taskmanager (tab processes, gerangschikt naar CPU (time)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:27

KneoK

Not in a million lightyears

Zou ongeveer moeten kloppen, 62 procent usage op 1 core betekent dat je op beide cores gemiddeld 31% verbruikt en je idle proces dus rond de 70% zit.

Onlogisch, maar da's mijn ervaring met de taskmanager en een quadcore.

Maar dat betekent natuurlijk niet dat je niet moet kunnen achterhalen welke processen aanspraak maken op zoveel processortijd. Als je gewoon de lijst met processen erbij pakt in je taakbeheer, dan zie je toch percentages achter de processen staan in de rij CPU ? Kijk welke bestandsnamen veel processortijd innemen en google die namen eens, wellicht kom je iets tegen. Maak desnoods een screenshot van de hele lijst en post die hier. edit: grmbl grizzlybeer :P

Je zou ook nog even naar je hardeschijf activiteit kunnen kijken. Indexing services uitzetten per schijf zou kunnen helpen hoewel ik dat allemaal heb aanstaan onder Vista64 en tijdens dit typen gewoon netjes op 1% cpu gebruik zit.

Je zegt overigens dat je alleen firefox en drivers voor je videokaart geinstalleerd hebt, geen moederborddrivers ? Dan zou ik je videokaartdrivers nog maar even deinstalleren en die installeren, dat zou al een hele hoop kunnen schelen (denk aan pata/sata drivers, busdrivers, dat soort zaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KneoK schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:47:
Zou ongeveer moeten kloppen, 62 procent usage op 1 core betekent dat je op beide cores gemiddeld 31% verbruikt en je idle proces dus rond de 70% zit.
Uit zijn eerste post begreep ik dat het totaal van de 2 CPU's op 62% zit. Normaal wordt dit (percentage) geaggregeerd door de task manager. Maar wellicht kan de TS helderheid verschaffen.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat je niet moet kunnen achterhalen welke processen aanspraak maken op zoveel processortijd. Als je gewoon de lijst met processen erbij pakt in je taakbeheer, dan zie je toch percentages achter de processen staan in de rij CPU?
Als het bijv. de harde schijf is (dus een proces "diep in Windows") kan je dat (volgens mij) niet zien in de task manager. Vandaar dat bovenstaande opmerking over de schijf wel relevant is. Alleen zou je dat natuurlijk ook aan de schijf zelf moeten zien/horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het klopt dat ik de mobo driver nog niet geinstalleerd heb. Dat zal ik anders even doen. Heb dit alleen bij mijn vorige HDD wel gedaan, en daar was het ook nog steeds 60%(totaal) bezet.

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 258149 op 10-07-2008 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Anoniem: 258149 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:54:
[[url="file:///C:/Users/Gonz%C3%A1lez%20Hulshof/Pictures/prntscrn.jpg"]afbeelding[/url]]
hehe, we kunnen niet bij je hardeschijf denk ik ;)

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als hij even zijn C schijf shared, de F&P sharing poort op zijn router open zet en zijn IP adres geeft dan is het voor ons i.d.d. leesbaar.

Maar wellicht is het makkelijker om het plaatje even op het internet te plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan ik hem niet gewoon via dit uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Via t.net bedoel je? Kan alleen als je abo bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm, oke, dan niet uploaden. In ieder geval is het probleem dus dat +- 60% van het totaal van mijn CPU bezig is met ''iets''. Ik zal mijn mobo drivers nu even downloaden, maar kleine kans..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:10
Heb je processen voor alle gebruikers al aangezet, anders laat hij de processen alleen voor de huidige gebruiker zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:37
Anoniem: 258149 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 01:05:
hmm, oke, dan niet uploaden. In ieder geval is het probleem dus dat +- 60% van het totaal van mijn CPU bezig is met ''iets''. Ik zal mijn mobo drivers nu even downloaden, maar kleine kans..
hier kan je het anders makkelijk uploaden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is mij nog niet duidelijk of je indexing service nu al uitgezet hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Anoniem: 9449 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 01:11:
Het is mij nog niet duidelijk of je indexing service nu al uitgezet hebt...
Indexing services zorgt niet voor 60% load, zou betekenen dat er meer dan een volledige core wordt gebruikt :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Anoniem: 9449 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:52:
[...]

Uit zijn eerste post begreep ik dat het totaal van de 2 CPU's op 62% zit. Normaal wordt dit (percentage) geaggregeerd door de task manager. Maar wellicht kan de TS helderheid verschaffen.

[...]

Als het bijv. de harde schijf is (dus een proces "diep in Windows") kan je dat (volgens mij) niet zien in de task manager. Vandaar dat bovenstaande opmerking over de schijf wel relevant is. Alleen zou je dat natuurlijk ook aan de schijf zelf moeten zien/horen :)
Maar hardeschijf activiteit zou ook in de taskmanager tevoorschijn moeten komen. Als ik simpel een bestand kopieer van de ene naar de andere schijf dan verbruikt mijn explorer.exe proces iets meer om maar een voorbeeld te noemen. Indexing zou ook te zien moeten zijn, dus als dat al (deels) het probleem is dan zou dat ook in de taskmanager te zien moeten zijn volgens mij.

@TS >>> Een bestandje uploaden kun je overigens op veel sites doen (google op free image uploading sites en http://www.freeimagehosting.net komt bijvoorbeeld tevoorschijn). Krijg je meestal nog de code om het hier direct te posten ook. Taakbeheer dus even goed uitvouwen zodat je alle processen in beeld hebt en in ieder geval de namen en verbruikte CPU tijd kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KneoK schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 01:15:
Maar hardeschijf activiteit zou ook in de taskmanager tevoorschijn moeten komen. Als ik simpel een bestand kopieer van de ene naar de andere schijf dan verbruikt mijn explorer.exe proces iets meer om maar een voorbeeld te noemen. Indexing zou ook te zien moeten zijn, dus als dat al (deels) het probleem is dan zou dat ook in de taskmanager te zien moeten zijn volgens mij.
Voor kopieren geloof ik zeker dat je gelijk hebt. Maar mijn ervaring is dat Windows soms dingen met de harde schijf aan het doen is en dat je dat dan niet ziet in de taskmanager.

Zelfde met geheugen. kijk maar eens wat je systeem op dit moment verbruikt. Bijv. 1 GB. Maar als hje vervolgens het geheugengebruik van je processen op gaat tellen kom je maat tot de helft (of minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb indexering al uitgezet. Maakt niets uit.

http://img2.freeimagehosting.net/image.php?7eef0c8cc0.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 258149 op 10-07-2008 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou het misschien aan de versie van mijn BIOS kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:27
mad-dog schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 01:13:
[...]

Indexing services zorgt niet voor 60% load, zou betekenen dat er meer dan een volledige core wordt gebruikt :z
Het is 60% van 200 ;)

ofwel 30% totaal
Anoniem: 258149 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 11:28:
Zou het misschien aan de versie van mijn BIOS kunnen liggen?
Als er een bios update beschikbaar is kun je het proberen. Formateer je pc (niet alleen windows herinstalleren) en kijk dan bij eerste start in de taskmanager. Daarna al je software installeren en die taskmanager in de gaten houden, zo kom je er misschien achter wat er dwars ligt. Probeer anders windows XP, is in 15 min geinstalleerd. Of misschien staat er iets in de wacht voor de printer?

[ Voor 52% gewijzigd door Stijnd op 10-07-2008 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-03-2024

JvW

On my way home...

Hmmm... Ksnap het niet.
75% van je processor is idle, maar onderin wordt er beweert dat je 64% CPU-usage hebt.
Als ik zo eens kijk dan zou je zonder Utorrent en de taskmanager op 17% CPU usage uitkomen. Ik weet niet precies wat het NT & Kernel system doet, maar het is wel behoorlijk essentieel.

Zijn er betere manieren om je verbruik te bekijken met een dual-core processor? Wellicht dat iemand hier een progje kent.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:28
Als je idd continu zo'n hoge cpu usage hebt, zou ik voor het advies van Stijnd gaan. Dikke kans dat je een driver of andere software hebt draaien die het probleem veroorzaakt.

Dus, Vista clean install en dan een voor een de drivers en software installeren en ondertussen in de gaten houden of het probleem weer de kop op steekt.

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu de nieuwste update voor de BIOS geïnstalleerd. Geen effect..
Ik heb gisteren Vista geinstalleerd op een nieuwe(dus helemaal lege) HDD. Hij begon weer op die 60% toen ik via het ''welcome center'' een system rating uitvoerde, nadat ik de driver voor mijn videokaart had geinstalleerd.
Zojuist heb ik die eraf gehaald en er staan nu alleen nog maar enkele kleine programma's op die er pas opgezet zijn nadat het probleem zich alweer voordeed. Ik betwijfel dus of het zin heeft om te formatteren, omdat dat dat dus een soort van gebeurd is net...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154012

Download dit programma-tje is; http://technet.microsoft....ysinternals/bb896653.aspx .
Deze laat net iets meer zien dan de normale taskmanager, misschien kom je er zo achter wat je CPU usage veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Stijnd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 11:32:
[...]

Het is 60% van 200 ;)

ofwel 30% totaal

[...]

Als er een bios update beschikbaar is kun je het proberen. Formateer je pc (niet alleen windows herinstalleren) en kijk dan bij eerste start in de taskmanager. Daarna al je software installeren en die taskmanager in de gaten houden, zo kom je er misschien achter wat er dwars ligt. Probeer anders windows XP, is in 15 min geinstalleerd. Of misschien staat er iets in de wacht voor de printer?
Bullshit. De belasting van 1 core van quad-core cpu is max 25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik krijg net een mail van asus dat ze dachten dat vista een patch voor dit probleem heeft. Ik kan hem alleen nergens vinden. Weet iemand waar ik deze zou kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

mad-dog schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 19:53:
[...]

Bullshit. De belasting van 1 core van quad-core cpu is max 25%
Ook bullshit, de belasting van 1 core op een quadcore is max 100% wat 25% totale processorbelasting inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij zegt het erg onhandig maar bedoelt waarschijnlijk dat als er 1 proces / thread maximaal aan het trekken is dat dan alle cores met 25% belast worden. Dit komt natuurlijk door de thread switching, Windows kiest de core elke x willekeurig.
Pagina: 1