Toon posts:

[Beheer] Toewijzen bestandsnaam voor grote groepen files

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag van grote groepen files de bestandsnaam veranderen, zodat ik alles netjes geordend heb en ik makkelijker kan zoeken in de macbook.

Voorbeeld: ik heb een map "vakantie 2007" met 80 foto's met de naam "vakantie 2007 - 01", "vakantie 2007 - 02", enz. Nou wil ik dit in een keer veranderen in alleen 01, 02, enz

Verwijderd

Kijk eens naar het programma Automator, meegeleverd met OS X. Met niet al te veel programmeerkennis moet je dat wel lukken! :)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, het is gelukt idd. Ik heb nou wel een probleem: ik ben een paar foto's kwijt. Ik had een map met naam "oude foto's" die begon met 1 foto zonder nummer eracher en daarna ging ie nummeren. doordat ik de optie "vervang tekst" "oude foto's" had ingevuld, ben ik nu die ene foto zonder nummering kwijt. (Waarschijnlijk is ie weg omdat ie nu helemaal geen bestandsnaam meer heeft, die anderen hebben gewoon alleen nog 01, 02, 03 (zonder "oude foto's" ervoor dus).

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 01:01:
Kijk, het is gelukt idd. Ik heb nou wel een probleem: ik ben een paar foto's kwijt. Ik had een map met naam "oude foto's" die begon met 1 foto zonder nummer eracher en daarna ging ie nummeren. doordat ik de optie "vervang tekst" "oude foto's" had ingevuld, ben ik nu die ene foto zonder nummering kwijt. (Waarschijnlijk is ie weg omdat ie nu helemaal geen bestandsnaam meer heeft, die anderen hebben gewoon alleen nog 01, 02, 03 (zonder "oude foto's" ervoor dus).
In principe zou de foto na het hernoemen nog wel een extensie moeten hebben. Waarschijnlijk heet hij dus '.jpg' en bestanden die met een . beginnen zijn inderdaad verborgen. Dan kun je hem met de Terminal terughalen. Als je Terminal opstart zit je automatisch in je homedirectory. Met 'cd Documents/Images' ga je naar de map Images in Documents, met ls -la zie je alle bestanden (dus ook de verborgen bestanden) en met 'mv .jpg nieuwenaam.jpg' krijg je je bestandje terug. Geen idee hoeveel Terminal-kennis je hebt, maar hiermee moet het sowieso lukken. :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary