[Subwoofer] Wanneer merk ik dat ik hem opblaas?

Pagina: 1
Acties:

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik heb een Actieve sub bij mijn home cinema met een versterker van 150 RMS. Vandaag heb ik op een lekker volume, zeg maar de helft van de schaal van de versterker, een mooi filmpje gekeken maar in sommige scene's lijkt de sub wel 'overstuurd' te raken. Ik heb het outputlevel op nog geen kwart staan maar de voorversterkeroutput is vrij hoog volgens mij!
Mijn vraag is: hoe kan ik horen of de sub wordt opgeblazen? Zou de ingebouwde versterker in de beveiliging moeten schieten als dit gebeurt? Ik hoor nu wel een redelijk air-flow geluid (moeilijk te beschrijven, maar het lijkt alsof de sub-speaker erg trilt) maar voor mijn gevoel staat ie nog te zacht om al het idee te hebben dat is overbelast wordt....wat zijn jullie ervaringen hiermee? Want ik wil hem absoluut niet overbelasten, maar wel het maximale eruit halen bij een actiefilm!

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 17:54

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tip vermeld ook even wat voor apparatuur je hebt ;)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Bonkdoos
Teufel Concept R2 / Onkyo TX-SR506

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Kan poortruis zijn. Stop de poort even dicht met een sok.

Ik zou je sub ook afstellen op je fronts. Ik heb het idee dat je sub nu een aantal dB harder staat ingesteld dan je andere speakers.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Bonkdoos
Is die poort er niet juist bedoeld om lucht kwijt te kunnen? Sub staat inderdaad op +6 omdat in de handleiding staat dat een hoger uitgangsniveau aan wordt aanbevolen zodat de auto-on functie correct werkt.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Bonkdoos schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 21:24:
Is die poort er niet juist bedoeld om lucht kwijt te kunnen? Sub staat inderdaad op +6 omdat in de handleiding staat dat een hoger uitgangsniveau aan wordt aanbevolen zodat de auto-on functie correct werkt.
Ja, maar als de luchtsnelheid door de poort te hoog wordt (meestal door fout uitgerekende poort, of gigantische oversturing) dan gaat die poort zelf geluid maken. Dat is dat irritante gewapper.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Let op, dat als je de poort dichtmaakt, je de belastbaarheid van de subwoofer verkleint in de meeste gevallen. In ieder geval boven de tuning frequentie van de poort, daaronder wordt de belastbaarheid zelfs groter ;)

Of je amp in de protect schiet hangt van de versterker af. Je kunt je sub echter ook overbelasten zonder dat de versterker daar erg in heeft. In dat geval klant de spreekspoel tegen de achterste poolplaat aan. Dit heeft een tikkend geluid tot gevolg. Gebeurt dit te vaak en te hard kan de spreekspoel vervormen met als gevolg het einde van je subwoofer.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bonkdoos
voodooless schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:03:
Let op, dat als je de poort dichtmaakt, je de belastbaarheid van de subwoofer verkleint in de meeste gevallen. In ieder geval boven de tuning frequentie van de poort, daaronder wordt de belastbaarheid zelfs groter ;)

Of je amp in de protect schiet hangt van de versterker af. Je kunt je sub echter ook overbelasten zonder dat de versterker daar erg in heeft. In dat geval klant de spreekspoel tegen de achterste poolplaat aan. Dit heeft een tikkend geluid tot gevolg. Gebeurt dit te vaak en te hard kan de spreekspoel vervormen met als gevolg het einde van je subwoofer.
Wat bedoel je met 'in ieder geval boven de tuning frequentie van de poort'. Nou ik hoor in de bewuste momenten zeker geen tikken, alleen die rare luchtgeluiden (waar ik me overigens niet echt aan stoor) Ik krijg ook niet de indruk, althans ik hoop niet, dat ik al tegen het maximum van de sub aanzat, anders is het wel erg magertjes die 150 Watt!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Bonkdoos schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:34:
[...]

Wat bedoel je met 'in ieder geval boven de tuning frequentie van de poort'. Nou ik hoor in de bewuste momenten zeker geen tikken, alleen die rare luchtgeluiden (waar ik me overigens niet echt aan stoor) Ik krijg ook niet de indruk, althans ik hoop niet, dat ik al tegen het maximum van de sub aanzat, anders is het wel erg magertjes die 150 Watt!
Schuif dan eens een sok in je poort. Is het dan over?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-01 16:30

oXygeN

oftewel oxje...

Schroef anders het uitgangsniveau van die sub pre-out eens wat omlaag
(hoog genoeg dat ie wel gewoon aan gaat, maar +6 is misschien wat overdreven...)

\o/

• Bonkdoos
Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga deze tips binnenkort even proberen! Was laatst toch een beetje te laat om het nog even uit te testen allemaal (buren) + ik moet nog dat stukje terugvinden waarbij ik die luchtstroom hoorde....

Pagina: 1