[KDE] Login-procedure duurt irritant lang

Pagina: 1
Acties:

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Topicstarter
Als ik inlog op Kubuntu Hardy met KDE 4, loopt er volgens mij een programma vast dat automatisch gestart wordt. De cursor blijft zo'n 20 seconden op en neer gaan en het systeem reageert dan niet op input. Dat was bij de verse install (toch niet zo lang geleden) niet zo, dus het moet iets zijn dat ik geïnstalleerd heb.

Mijn ~/.kde4/autostart is leeg en ik heb ook geprobeerd wat files uit /usr/share/autostart te halen, maar dat leverde niet veel op. Is moet nog een plek zijn waar 'autostart' applicaties worden neergezet, want bijvoorbeeld Amarok staat in geen van beide. Maar waar?

Ik heb ook in /var/log rondgekeken, maar daar kan ik ook geen log vinden dat behulpzaam is. Nog ideeën om dit te debuggen?

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kun je "het systeem reageert niet meer" iets verduidelijken? Kun je nog switchen naar een tekstconsole waar je top hebt draaien? Kun misschien vanaf een andere pc SSH'n en daar top draaiend hebben, zodat je kunt zien welk programma zo lang duurt?

Soms komt het ook omdat je hostname niet te resolven is.

Amarok start waarschijnlijk automatisch op omdat ofwel je "laatste sessie" of een "handmatig bewaarde sessie" wordt geladen. In Configuratiecentrum -> KDE-componenten -> Sessiebeheer kun je instellen dat altijd met een schone sessie moet worden gestart, je kunt eens proberen of het met een schone sessie wel snel gaat.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Crakie

Crakie

Topicstarter
Met 'reageer niet meer' bedoelde ik: ik kan door het startmenu browsen en iets aanklikken, maar dat programma start dan pas nadat de stall voorbij is. Ik kon wel de console in en zag met top geen excessieve activititeit (alleen X en Compiz een paar procentjes). Met een schone sessie heb ik het probleem nog steeds, maar het gaf me wel de gelegenheid om te constateren dat het KNetworkManager is die er zo lang over doet om te starten.

Al met al ziet het ernaar uit dat het netwerkprobleem is. Enig idee hoe ik dat kan omzeilen?

Mijn /etc/hosts:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
127.0.0.1 localhost
127.0.1.1 <mijn computernaam>.arnhem.chello.nl <mijn computernaam>

# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1 ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts

EDIT: Ik kom ook niet van KNetworkmanager af. Als ik hem afsluit en zeg de volgende boot niet te starten, doet hij dat blijkbaar dus toch, al komt hij niet (altijd) in de systeemtray terecht. Hij staat niet in 'de twee' autostart directories die ik heb genoemd.

[ Voor 13% gewijzigd door Crakie op 10-07-2008 00:34 ]

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:56
ipv6 uitschakelen heeft bij mij ook nogal wat opstart tijd gescheeld (opensuse10.3 en 11)

Verder als je een statisch ip hebt van je host dan kun je dat misschien wel instellen. Als in dat ie automatisch al dat ip aanneemt voordat je modem je dat geeft.

• Crakie

Crakie

Topicstarter
Het gaat om een verbinding via een kabelmodem (UPC) met een dynamisch IP. IPv6 uitzetten geeft ook geen respijt.

EDIT: Ook raar is dat ik de /etc/hosts en /etc/network/interfaces van een andere Kubuntu (Feisty) op dezelfde machine heb overgenomen, en dat dat niet helpt. Die andere Kubuntu heeft het probleem niet. Een bug dus?

[ Voor 49% gewijzigd door Crakie op 10-07-2008 13:36 ]